• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miasto traci pieniądze, a pasażerowie czas przez wadliwy projekt przebudowy ulicy

Michał Brancewicz, Michał Stąporek
29 grudnia 2023, godz. 17:00 
Opinie (467)

Mimo zakończenia prac na Bażyńskiego autobusy wciąż kursują objazdem, przez co ich kurs jest dłuższy o co najmniej 4 minuty.

Zwężenie jezdni i stworzenie dwóch wysepek z ostrymi łukami, które miały uspokoić ruch na ul. BażyńskiegoMapka w Oliwe sprawiło, że ulica stała się nieprzejezdna dla autobusów. Linie 149 i 249 kursują ponad 2-kilometrowym objazdem, co wydłuża przejazd o co najmniej 4 minuty. To stracony czas dla pasażerów i wyższe koszty dla komunikacji miejskiej.



Czy uważasz, że ktokolwiek poniesie konsekwencje wadliwego projektu ulicy?

Plan wydawał się idealny. Zwężenie odcinka ul. Bażyńskiego między ul. Wita StwoszaMapkaal. GrunwaldzkąMapka miało uspokoić ruch.

Dodatkowo piesi zyskiwali drugie przejście z wysepką na wysokości rektoratu UG.

A ponadto wszystko finansował deweloper Allcon w ramach tzw. umowy szesnastkowej, który w innej części ul. Bażyńskiego kończy budowę osiedle Atrium Oliva. Prace kosztowały inwestora 713 tysięcy złotych.

Sygnały o problemach na Bażyńskiego pojawiły się już latem



Przebudowa fragmentu ul. Bażyńskiego, na odcinku od al. Grunwaldzkiej do ul. Wita Stwosza, zaczęła się w czerwcu i trwała całe lato. W tym czasie kierowcy samochodów osobowych korzystali z ulicy w ograniczonym zakresie, a trasy autobusów miejskich poprowadzono objazdem, przez ul. Abrahama.

Jeszcze w czasie prac, 1 sierpnia, jeden z czytelników alarmował w Raporcie z Trójmiasta, że po zakończeniu przebudowy autobusy będą miały problem ze zmieszczeniem się na zwężonej ulicy.

- Nie wiem czy ktoś już to zauważył, ale remont na ul. Bażyńskiego w Gdańsku wiąże się z trwałym zwężeniem tej ulicy. Gratulacje dla pomysłodawcy. Naprawdę, życzę powodzenia, jak autobus 249 i 149 się będą mijać na tym zwężonym odcinku.
14:03 1 SIERPNIA 23

Remont ul. Bażyńskiego Gdańsk (15 opinii)

Nie wiem, czy ktoś już to zauważył, ale remont na ul. Bażyńskiego w Gdańsku wiąże się z trwałym zwężeniem tej ulicy. Gratulacje dla pomysłodawcy. Naprawdę, życzę powodzenia, jak autobus 249 i 149 się będą mijać na tym zwężonym odcinku. A wszystko w imię rzekomego uspokojenia ruchu, większej przestrzeni dla pieszych i zwiększenia zieleni. To jest paranoja! Tam już były szerokie chodniki, oddzielone od jezdni sporym trawnikiem, drzewami! Czy ktoś w ogóle przemyślał konsekwencje takiej decyzji? Jakie to korki i utrudnienia będzie powodowało w całej Oliwie? Zobacz więcej
Nie wiem, czy ktoś już to zauważył, ale remont na ul. Bażyńskiego w Gdańsku wiąże się z trwałym zwężeniem tej ulicy. Gratulacje dla pomysłodawcy. Naprawdę, życzę powodzenia, jak autobus 249 i 149 się będą mijać na tym zwężonym odcinku. A wszystko w imię rzekomego uspokojenia ruchu, większej przestrzeni dla pieszych i zwiększenia zieleni. To jest paranoja! Tam już były szerokie chodniki, oddzielone od jezdni sporym trawnikiem, drzewami! Czy ktoś w ogóle przemyślał konsekwencje takiej decyzji? Jakie to korki i utrudnienia będzie powodowało w całej Oliwie? Zobacz więcej


Te słowa niestety okazały się prorocze.

Samochody wróciły na Bażyńskiego, autobusy miejskie - nie



Na początku października na tym odcinku Bażyńskiego przywrócony został ruch dwukierunkowy. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni informował przy okazji, że nadal obowiązywał będzie objazd dla komunikacji miejskiej. Początkowo do 15 października, a potem do 20 listopada.

Później, ani GZDiZ, ani ZTM nie podawały informacji o przywróceniu stałych tras przejazdów dla linii 149 i 249.

"Bez przebudowy autobusy nie wrócą na Bażyńskiego"



Upomnieli się o to mieszkańcy. Jeden z nich poprosił Gdańskie Centrum Kontaktu o odpowiedź na pytanie, dlaczego obie linie wciąż jeżdżą ponad dwukilometrowym objazdem.

I otrzymał boleśnie szczerą odpowiedź:

- W odpowiedzi na zgłoszenie informuję, że przed remontem ulica była szersza. GZDiZ doprowadził do jej zawężenia uniemożliwiając bezpieczny przejazd autobusom. Bez przebudowy (poszerzenia) nie ma szans na przywrócenie stałych tras linii 149 i 249.
08:48 27 GRUDNIA 23 (aktualizacjaakt. 09:16)

Dlaczego 149 i 249 omija Bażyńskiego w Gdańsku tracąc przy tym aż 8 minut? (38 opinii)

Macie odpowiedź. To się nadaje na artykuł na Trójmiasto.pl. Cyrk. Trasa między 1 przystankiem od Przymorze SKM do Bażyńskiego zajmuje aż 8 minut bo objazd prowadzi przez... Abrahama
Macie odpowiedź. To się nadaje na artykuł na Trójmiasto.pl. Cyrk. Trasa między 1 przystankiem od Przymorze SKM do Bażyńskiego zajmuje aż 8 minut bo objazd prowadzi przez... Abrahama


Interpelację do władz miasta w tej sprawie wystosował także miejski radny Przemysław Majewski (PiS).

Interpelacja radnego Przemysława Majewskiego w sprawie przebudowy ul. Bażyńskiego. Interpelacja radnego Przemysława Majewskiego w sprawie przebudowy ul. Bażyńskiego.

Co trzeba zmienić, by autobusy wróciły na Bażyńskiego?



Kursujące objazdem autobusy to problem nie tylko dla pasażerów, którzy tracą czas, ale i dla miasta. Dłuższa trasa to większe zużycie paliwa, a także problem z zapewnieniem odpowiedniej liczby pojazdów do obsługi wydłużonej trasy zgodnie z rozkładem jazdy.

Jakie działania w tej sprawie planuje miasto?

- Próby techniczne przeprowadzone z Zarządem Transportu Miejskiego wykazały utrudnienia dla ruchu autobusów. W związku z tym wykonana zostanie korekta krawężników i poszerzenie jezdni przy azylu dla pieszych za pomocą nawierzchni brukowej - zapowiada Patryk Rosiński, rzecznik GZDiZ.
  • Widać, że po przebudowie ul. Bażyńskiego jest wyraźnie zwężona.
  • Czy samo zwężenie jezdni, czy pojawienie się wysepek z ostrymi łukami, jest powodem nieprzywrócenia kursowania linii po tym fragmencie ul. Bażyńskiego?
  • Przystanek z zamontowaną wiatą, której wcześniej nie było może nie doczekać się pasażerów.
Czy to jednak wystarczy? Gdyby problem dotyczył tylko wysepek dla pieszych, to autobusy linii 149 mogłyby już teraz jeździć ulicą Bażyńskiego. Pojazdy pokonywały bowiem tę ulicę wyłącznie w kierunku od ul. Wita Stwosza w dół do al. Grunwaldzkiej. Choć na tej trasie azyle nie zwężają jezdni, to 149 i tak po niej nie kursuje.

Na razie nie wiadomo ile zajmie poprawa geometrii jedni na ul. Bażyńskiego. Niemal pewne jest natomiast to, że tym razem pieniądze na to będzie musiało wyłożyć miasto.

Miejsca

Opinie (467) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    Związki zawodowe kierowców także protestowały. Zostały zignorowane przez GZDiZ. Redakcja mogłaby się zgłosić do przewodniczącego, to udostępni pismo.

    • 43 1

    • Przecież to portal urzedniczo polityczny, że co ma redakcja zrobić? xD

      • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    (40)

    Niekompetentny projektant zaprojwktowal, taki sam urzednik zaklepal i co? Winnych brak, mieszkancy zaplaca za przebudowe

    • 748 7

    • Projektant (3)

      Poldukt Projekt z Gdyni.

      • 65 2

      • Trzy słowa standardowej odpowiedzi od urzednikow (1)

        Nie da się.

        • 15 0

        • klasyka interwencji i zgód w Urzedzie .

          Nie da się.!

          ....?

          no dobra - niech Pan powie co Pan chce to się dowiemy czego się nie da ........

          • 0 0

      • a kto uzgadniał?

        fachowcy z GZDiZ... Ludzie, to nie tak, ze tylko projektant musi myśleć.

        • 0 0

    • Remont oo Gdańsku.

      Ktoś zarobi 2 razy

      • 55 4

    • Guzik wiesz, zwyczajnie konfabulujesz. (19)

      Z artykułu kompletnie nie wynika kto popełnił błąd.
      Dokumentację ktoś zamówił i odebrał, więc akurat obwinianie Polduktu jest słabe.

      • 17 55

      • (12)

        To projektant nie wiem jakie łuki zastosować dla autobusów? Tłumaczenie się odbiorem przez Zamawiającego to raczej rozpaczliwa obrona.

        • 62 8

        • w sądzie projektat wygra (4)

          liczą się warunki siwz ogłoszone w przetargu przez Zamawiającego

          • 28 3

          • (3)

            A zamawiający w większości przypadków nie ma zielonego pojęcia co ma zamówić, ponieważ brakuje kompetencji w dziale zamówień publicznych.

            • 18 0

            • Warunki do projektowania podaje zarządca drogi, tutaj reprezentowany przez ZDiZ, więc projektant jest bez winy.

              Tym bardziej że wykonany projekt był potem uzgodniony przez tenże ZDiZ. Poldukt jest bez winy.

              • 15 2

            • Przejrzyj wyroki w podobnych sprawach

              Zamawijący nie moze się zasłąniać brakiem wiedzy , w końcu jak ktoś nie wie co zamawia , to po co zamawia .
              1 , Etap studium wykonalności- wykonane i zapłacone , przyjęte bez uwag.
              2. wykonanie koncepcji - i opracowanie SIWZ , wykonane zapłącone.
              3. wykonanie projektu i uzyskanie pozwolenie , lub zgłoszenie prac. - Zgoda urzędu.
              4 Wykonanie prac i odebranie. jest protokół.

              Wniosek wykonawca nie ma żadnej winy

              • 12 1

            • tu zamawiajacy jest "fachowy"

              wprawdzie inaczej, ale zawsze :-).

              • 0 0

        • (5)

          Projektant projektuje według wytycznych zamawiającego. Trudno przesądzać, kto zawinił, ale byłbym ostrożny we wskazywaniu palcem.

          • 18 4

          • (2)

            Projektant też powinien myśleć i zgłaszać zamawiającemu zauważone problemy. Nawet we własnym interesie, bo ma wtedy argument, że zamawiający uparł się przy takich a nie innych wymaganiach.

            • 21 4

            • Wyeliminowanie autobusów może być zamiarem zarządcy drogi,

              więc czepianie się Polduktu nie ma sensu.

              • 12 0

            • powinien i wie

              ze kasę dostanie za wykonanie projketu zgodnie ze SIWZ

              • 4 0

          • (1)

            I w ramach wytycznych należy zapewnić przejezdność autobusów. Projektant nie sprawdził tego, a w projekcie oświadczył że projekt spełnia te wymogi oraz wymogi przepisów prawa i ręczy tym swoimi uprawnieniami

            • 7 2

            • A skąd wiesz że ZDiZ chciał utrzymać przejezdność autobusów?

              • 13 0

        • nie rozpaczliwa , tylko skuteczna

          żaden projektant , nie przegrał sprawy jak zaprojektował zgodnie z wytycznymi . Ludzie brałem udział w kilku rozprawach , gdzie próbowano obciążyć projektanta, za błędy. Projektant nie zebrał wszystkich danych. W warunkach umowy i przetargu firma oświadczyła, że wykona projekt zgodnie z obowiązujacymi przepisami, normami i wytycznymi, ale zapisy SIWZ nie uwzględniały wszystkich danych. Pozwano i wykonawcę i projektanta ( jako podwykonawcę cześci etapu) , Sąd tu w gdańsku oddalił całe powództwo, i uznał, że projektant nie ponosi winy bo wykonał projekt na podstawie SIWZ , ( a SIWZ wskazał nawet na koniecznośc weryfikacji na wizji ) , a wykonawca tym bardziej nie poniosił winy. I koniec kropka. Można tu pisać o winie projektanta itd, ale to pobożne życzenie , tłumaczenie naiwne władz Miasta , bez podstawy prawnej.
          po drugie gdyby miały dojść istotne zmiany w stosunku do SIWZ to Zamawiający jest obowiązany powtórzyć postepowanie , inaczej zachodzi ryzyko , iz onkurencja nie mogła zlozyc równowaznej oferty , a wybór padła na firmę z układami , wrecz podłoze korupcyjne. Istatna zmiana wymaga , albo całą umowę albo na zakres zmian zostało ogłoszone nowe postepowanie z udziałem przynajmniej wszystkich oferenetów

          • 0 0

      • (1)

        Projektant ponosi pełną odpowiedzialność, w końcu ma uprawnienia drogowe.

        • 8 2

        • to życzę powodzenia w sądzie

          jak wyżej. Miasto powinno mieć nadzór inwestorski , on powinien wnioskowaćć o zminy w projekcie , założeniach .

          • 4 0

      • (1)

        To nie jest jedyna wtopa Polduktu, już praktycznie nikt ze znaczących się deweloperów nie chce z nim współpracować z uwagi na jego niekompetencję

        • 6 7

        • kto to jest "znaczacy deweloper"????

          • 0 0

      • Zawinił projektant (1)

        Wykonawca wykonuje to co ma projekcie! Przebudowa na koszt projektanta!!!!

        • 5 2

        • Zawinił ZDiZ, który wydał warunki techniczne a potem uzgodnił dokumentację.

          • 9 1

    • podobnie z autobusem 184 krążącym po Morenie.

      • 23 2

    • to jest kontynuacja koncepcji zwężania ulic, uspokajania ruchu i zniechęcania do transportu (1)

      Tym razem z rozpędu zniechęcania dosięgnęło już nawet komunikacji miejskiej - tak daleko jesteśmy w tym postępowym świecie lewackim dążącym do idei miast 15 minutowych.
      Zawężono już większość głównych arterii i obstawiono je niezsynchronizowaną sygnalizacją świetlną teraz więc czas na kolejne ulice o mniejszym znaczeniu i przepustowości. Serdecznosci w nowym roku i pamiętajcie żeby znowu głosować na tą wspaniałą ekipę realizującą wiadomy testament.

      • 85 5

      • pamiętam jak na teksty że będą zwężać ulice były reakcje

        "te wasze prawackie teorie spiskowe"
        Bieżąca opcja polityczna wraz ze światowymi elitami mocno pracują na kolejnego wege-ekstremistę w Europie.

        • 35 7

    • Niekompetencja bierze się z nepotyzmu i kolesiostwa

      taki mechanizm decyduje o doborze i awansie kadr w administracji. I pełna samowolka , ZERO odpowiedzialności i kar materialnych za popełnione błędy. I te 74% czekających w kolejkach żeby "zagłosować" na swoich gnębicieli. ZERO logiki i myślenia przyczynowo skutkowego. Ten antysystem musi upaść razem z jego pokracznymi beneficjentami MAły bierny ale wierny

      • 40 0

    • to jest właśnie ta nasza "praworządność"

      • 17 0

    • Pytanie, czy to czasem zamawiający nie wybrał sobie takiego zwężenia (1)

      • 16 0

      • Przebudowa miała uspokoić ruch na Bażyńskiego, cel osiągnięty. Projekt opiniowany i zatwierdzany przez wszystkie działy ZdiZ. Pan Majewski kampanie sobie buduje, będzie startował na Prezydenta

        • 1 1

    • To jest właśnie Polszcza

      To jest właśnie Polszcza

      • 4 0

    • To powinno trafic do prokuratury

      Przeciez to są jakies jaja

      • 19 0

    • Takie wladze sobie wybraliscie (1)

      Serdecznosci

      • 22 3

      • Ostrołęka.

        • 5 4

    • Zgadzam się.

      Kosztem 3 lat udręki mieszakńców i 100 mln zł wyrzuconych w błoto dostaliśmu NIC. Nic się nie poprawiło, a jest gorzej. Korki jak przed Karwionami były duże, to są wieksze. Prawy pas kończy się ... w polu.

      • 12 0

    • Ludzie jeszcze są zdziwieni? Od wczoraj w Polsce mieszkacie?

      • 6 1

    • Myślę że to był któryś z naszych genialnych pracowitych prezydentów. Pierwsza lub zastępcy.

      • 10 0

    • jaki pan ( w tym wypadku -pani) taki kram. Kto powołuje (zatrudnia) takich "kompetentnych" urzędników ??. Nie musisz mieć żadny

      • 7 0

  • Zrobi się nowy projekt, przyzna premie za innowacyjne rozwiązanie i będzie super.,,.. a jezioro damy o tutaj... ,,

    • 42 1

  • Fachowcy (5)

    Czasami mam wrażenie, że te wszystkie zmiany wymyślają jacyś idio, nie fachowcy.
    Podobnie może być z rondem na skrzyżowaniu Jagielońskiej i Kaczora, skrzyżowanie spokojnie funkcjonowało w dotychczasowej formie, ale ktoś wymyślił sobie zmiany!!!

    • 50 3

    • Pracę na stanowisku dyrektora czy zastępcy dyrektora w urzędach raczej rzadko dostają fachowcy... (2)

      • 15 0

      • (1)

        Ten akutart jest inżynierem... I co z tego?

        • 5 0

        • a to zależy od czego inżynierem.

          • 3 0

    • Spece po filologii itp

      • 5 0

    • i są tam straszne wypadki

      ranni ludzie , mieszakm obok , ciagle tam są karetki

      • 4 1

  • A linie 149 i 249 - jako jedyne - obsługują tzw. Osiedle Młodych obecnie zamieszkane głównie przez "młodych" z lat 60. XX w.! (1)

    To dla nich często jedyne bezpośrednie połączenie ze szpitalami (MarWoj na Polankach, Zaspa). W Sopocie myśli się o starszych mieszkańcach miasta w kontekście komunikacji publicznej, zwłaszcza, że będzie ich coraz więcej... Nasze społeczeństwo starzeje się w postępie geometrycznym!!! Dotyczy to też Gdańska!

    • 33 3

    • Myślę, że miasto chce się pozbyć tych linii kosztem wygody/bezpieczeństwa starszych mieszkańców tej cześci Oliwy i strzyży

      Jeżeli nie wiadomo o co chodzi - na mur-beton - chodzi o pieniądze! W tym wypadku dewelopera/deweloperów. Od dawna wiadomo, że są zakusy na zabudowę terenu dawnego rektoratu UG! Taka wąską jezdnia bez autobusów jest w ich interesie!!!

      • 0 0

  • Naprawde glupota (3)

    Od samego początku to mówiłem. Ruch się uspokaja nie przez zwezenie jezdni tylko przez budowę poprzecznych garbów. Ktoś kto zatwierdził ten projekt powinien być natychmiast zdymisjonowany

    • 41 12

    • Sam jesteś garb.

      • 6 3

    • Te garby, (1)

      To tez świetny pomysł.

      • 0 1

      • Garby powoduja infadżwieki

        Garby to kolejna szczyt głupotu zwlaszcza na trasach autobusowych , moja zona przez taki garb , jak było slisko w autobusie złamała nogę,
        2. Ifradżwieki sa szkodliwe , bardzo żle wpływają haromiczne poboczne dla człowiek, dwa fal z wysepki skcesywnie oddziałuja na budynki , i działa jak mikrowstrząs , po klilku latach pojawiają się peknięcia

        • 0 0

  • (2)

    W tym mieście na każdym kroku widać błedne rozwiązania utrudniające życie mieszkańcom, jakby jacyś amatorzy je projektowali. Przykłady: nowy parking koło szpitala w Redłowie, zwężenie w kierunku obwodnicy przed Sopocką na węźle Karwiny, przebudowane skrzyżowanie Powst. Styczniowego i Legionów itd.

    • 42 2

    • w artykule mowa o Gdańsku, nie Gdyni.

      • 2 6

    • wytyczne daje obecna rada miasta

      Dyrekcja rozbudowy realizuje plany załzenia i wytyczne prezydenty i rady miasta , tzreba radę wymienić

      • 4 0

  • Ten odcinek można pieszo przejść w 4 minuty - 400 metrów z Kołobrzeskiej do Wita Stwosza (1)

    Biegnąc to maksymalnie 2 minuty. Także jak to często bywa w Trójmieście komunikacja piesza jest szybsza od miejskiej, a rower to prawie zawsze wygrywa.

    • 8 31

    • to tak jak z zieloną energią. żeby była tańsza od konwencjonalną to na tą drugą nałożono furę podatków i opłat. no i ekotępaki się cieszą :D

      • 13 0

  • Czyli miasto skutecznie uspokoiło ruch

    • 33 1

  • Piszcie na Berdyczów.

    • 15 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane