• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miasto traci pieniądze, a pasażerowie czas przez wadliwy projekt przebudowy ulicy

Michał Brancewicz, Michał Stąporek
29 grudnia 2023, godz. 17:00 
Opinie (467)

Mimo zakończenia prac na Bażyńskiego autobusy wciąż kursują objazdem, przez co ich kurs jest dłuższy o co najmniej 4 minuty.

Zwężenie jezdni i stworzenie dwóch wysepek z ostrymi łukami, które miały uspokoić ruch na ul. BażyńskiegoMapka w Oliwe sprawiło, że ulica stała się nieprzejezdna dla autobusów. Linie 149 i 249 kursują ponad 2-kilometrowym objazdem, co wydłuża przejazd o co najmniej 4 minuty. To stracony czas dla pasażerów i wyższe koszty dla komunikacji miejskiej.



Czy uważasz, że ktokolwiek poniesie konsekwencje wadliwego projektu ulicy?

Plan wydawał się idealny. Zwężenie odcinka ul. Bażyńskiego między ul. Wita StwoszaMapkaal. GrunwaldzkąMapka miało uspokoić ruch.

Dodatkowo piesi zyskiwali drugie przejście z wysepką na wysokości rektoratu UG.

A ponadto wszystko finansował deweloper Allcon w ramach tzw. umowy szesnastkowej, który w innej części ul. Bażyńskiego kończy budowę osiedle Atrium Oliva. Prace kosztowały inwestora 713 tysięcy złotych.

Sygnały o problemach na Bażyńskiego pojawiły się już latem



Przebudowa fragmentu ul. Bażyńskiego, na odcinku od al. Grunwaldzkiej do ul. Wita Stwosza, zaczęła się w czerwcu i trwała całe lato. W tym czasie kierowcy samochodów osobowych korzystali z ulicy w ograniczonym zakresie, a trasy autobusów miejskich poprowadzono objazdem, przez ul. Abrahama.

Jeszcze w czasie prac, 1 sierpnia, jeden z czytelników alarmował w Raporcie z Trójmiasta, że po zakończeniu przebudowy autobusy będą miały problem ze zmieszczeniem się na zwężonej ulicy.

- Nie wiem czy ktoś już to zauważył, ale remont na ul. Bażyńskiego w Gdańsku wiąże się z trwałym zwężeniem tej ulicy. Gratulacje dla pomysłodawcy. Naprawdę, życzę powodzenia, jak autobus 249 i 149 się będą mijać na tym zwężonym odcinku.
14:03 1 SIERPNIA 23

Remont ul. Bażyńskiego Gdańsk (15 opinii)

Nie wiem, czy ktoś już to zauważył, ale remont na ul. Bażyńskiego w Gdańsku wiąże się z trwałym zwężeniem tej ulicy. Gratulacje dla pomysłodawcy. Naprawdę, życzę powodzenia, jak autobus 249 i 149 się będą mijać na tym zwężonym odcinku. A wszystko w imię rzekomego uspokojenia ruchu, większej przestrzeni dla pieszych i zwiększenia zieleni. To jest paranoja! Tam już były szerokie chodniki, oddzielone od jezdni sporym trawnikiem, drzewami! Czy ktoś w ogóle przemyślał konsekwencje takiej decyzji? Jakie to korki i utrudnienia będzie powodowało w całej Oliwie? Zobacz więcej
Nie wiem, czy ktoś już to zauważył, ale remont na ul. Bażyńskiego w Gdańsku wiąże się z trwałym zwężeniem tej ulicy. Gratulacje dla pomysłodawcy. Naprawdę, życzę powodzenia, jak autobus 249 i 149 się będą mijać na tym zwężonym odcinku. A wszystko w imię rzekomego uspokojenia ruchu, większej przestrzeni dla pieszych i zwiększenia zieleni. To jest paranoja! Tam już były szerokie chodniki, oddzielone od jezdni sporym trawnikiem, drzewami! Czy ktoś w ogóle przemyślał konsekwencje takiej decyzji? Jakie to korki i utrudnienia będzie powodowało w całej Oliwie? Zobacz więcej


Te słowa niestety okazały się prorocze.

Samochody wróciły na Bażyńskiego, autobusy miejskie - nie



Na początku października na tym odcinku Bażyńskiego przywrócony został ruch dwukierunkowy. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni informował przy okazji, że nadal obowiązywał będzie objazd dla komunikacji miejskiej. Początkowo do 15 października, a potem do 20 listopada.

Później, ani GZDiZ, ani ZTM nie podawały informacji o przywróceniu stałych tras przejazdów dla linii 149 i 249.

"Bez przebudowy autobusy nie wrócą na Bażyńskiego"



Upomnieli się o to mieszkańcy. Jeden z nich poprosił Gdańskie Centrum Kontaktu o odpowiedź na pytanie, dlaczego obie linie wciąż jeżdżą ponad dwukilometrowym objazdem.

I otrzymał boleśnie szczerą odpowiedź:

- W odpowiedzi na zgłoszenie informuję, że przed remontem ulica była szersza. GZDiZ doprowadził do jej zawężenia uniemożliwiając bezpieczny przejazd autobusom. Bez przebudowy (poszerzenia) nie ma szans na przywrócenie stałych tras linii 149 i 249.
08:48 27 GRUDNIA 23 (aktualizacjaakt. 09:16)

Dlaczego 149 i 249 omija Bażyńskiego w Gdańsku tracąc przy tym aż 8 minut? (38 opinii)

Macie odpowiedź. To się nadaje na artykuł na Trójmiasto.pl. Cyrk. Trasa między 1 przystankiem od Przymorze SKM do Bażyńskiego zajmuje aż 8 minut bo objazd prowadzi przez... Abrahama
Macie odpowiedź. To się nadaje na artykuł na Trójmiasto.pl. Cyrk. Trasa między 1 przystankiem od Przymorze SKM do Bażyńskiego zajmuje aż 8 minut bo objazd prowadzi przez... Abrahama


Interpelację do władz miasta w tej sprawie wystosował także miejski radny Przemysław Majewski (PiS).

Interpelacja radnego Przemysława Majewskiego w sprawie przebudowy ul. Bażyńskiego. Interpelacja radnego Przemysława Majewskiego w sprawie przebudowy ul. Bażyńskiego.

Co trzeba zmienić, by autobusy wróciły na Bażyńskiego?



Kursujące objazdem autobusy to problem nie tylko dla pasażerów, którzy tracą czas, ale i dla miasta. Dłuższa trasa to większe zużycie paliwa, a także problem z zapewnieniem odpowiedniej liczby pojazdów do obsługi wydłużonej trasy zgodnie z rozkładem jazdy.

Jakie działania w tej sprawie planuje miasto?

- Próby techniczne przeprowadzone z Zarządem Transportu Miejskiego wykazały utrudnienia dla ruchu autobusów. W związku z tym wykonana zostanie korekta krawężników i poszerzenie jezdni przy azylu dla pieszych za pomocą nawierzchni brukowej - zapowiada Patryk Rosiński, rzecznik GZDiZ.
  • Widać, że po przebudowie ul. Bażyńskiego jest wyraźnie zwężona.
  • Czy samo zwężenie jezdni, czy pojawienie się wysepek z ostrymi łukami, jest powodem nieprzywrócenia kursowania linii po tym fragmencie ul. Bażyńskiego?
  • Przystanek z zamontowaną wiatą, której wcześniej nie było może nie doczekać się pasażerów.
Czy to jednak wystarczy? Gdyby problem dotyczył tylko wysepek dla pieszych, to autobusy linii 149 mogłyby już teraz jeździć ulicą Bażyńskiego. Pojazdy pokonywały bowiem tę ulicę wyłącznie w kierunku od ul. Wita Stwosza w dół do al. Grunwaldzkiej. Choć na tej trasie azyle nie zwężają jezdni, to 149 i tak po niej nie kursuje.

Na razie nie wiadomo ile zajmie poprawa geometrii jedni na ul. Bażyńskiego. Niemal pewne jest natomiast to, że tym razem pieniądze na to będzie musiało wyłożyć miasto.

O autorze

autor

Michał Brancewicz

Gdańszczanin od urodzenia. Nie ukryje się przed nim żadna nowa inwestycja w mieście. Gra w piłkę nożną, jeździ na snowboardzie i rowerze. Próbuje swoich sił w scenariopisarstwie.

Miejsca

Opinie (467) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • autobus to też samochód (4)

    nie jeżdżą, wiec jest spokojnie, chyba o to chodziło społeczniakom?

    • 107 15

    • Projekt był celowy (3)

      Teraz UE i rząd/samorząd dają pieniądze tylko na projekty społecznie szkodliwe czy tam pogarszające jakość życia.
      Dostajemy kasę na wiatraki by płacić drogo za prąd, na zwężenia ulic by stać w korkach czy na instalacje artystyczne by szlag nas trafiał na ich widok.

      • 24 3

      • (2)

        A społeczeństwo bierne siedzi w necie i płacze na swój nieszczęśliwy los xD To jest dopiero anomalia.

        • 6 0

        • Ludzi nie interesują sprawy publiczne

          Żyją w swoim świecie, nie kojarzą podstawowych faktów.

          • 2 0

        • to nie tak , że biernie siedzi

          spróbój coś napisać , cos zgłosić, wnioskowac o coś , przecież w artykule było info, ze ludzie monitowali nawet tu na Forum. Miasto wszystkich olewa, żadna interewncja nie jest uwzględniana.
          Pisałem do Miasta i do ZDiZ w kilku sprawach , zawsze było , że rozumieją, ale analizy wykonane przez ekspertów wskazuja na poprawność przyjetych założeń

          • 0 0

  • Wadliwe to są te autobusy którym tył zachodzi na zakrętach, muszą przejeżdżać przez środek ronda (14)

    Takie pojazdy wedle prawa powinny mieć żółte światła sygnalizacyjne, poruszać się w określonej porze dnia i w asyście pilota, warto było by również sprawdzić ich emisję spalin czy zgadza się z tą którą mają w papierach.

    • 17 123

    • Kiedy (13)

      Byłeś u lekarza,takiego od głowy?

      • 25 5

      • Brak argumentów? (12)

        • 4 15

        • co ty człowieku bredzisz, na tej linii jeżdżą najkrótsze autobusy miejskie 10 metrowe. każdy autobus będzie minimalnie zachodził przy skręcie tak jak i dłuższy dostawczak furgon.

          • 16 3

        • a po co ci cymbale argumenty? (10)

          i tak byś nic nie zrozumiał!

          • 11 3

          • A ciekawią mnie argumenty biedy co jeździ zbiorkomem (9)

            Zawsze tak się fajnie denerwują jak się dyskredytuje ich środek transportu a ja mam wtedy używanie.

            • 3 15

            • natomiast nas niewiele interesują argumenty biedy umysłowej takiej jak ty! (8)

              • 10 3

              • A jednak się zainteresowałeś... ale wiedz że lepiej być biednym we własnym mercedesie (7)

                niż czekać na przystanku na autobus który może przyjedzie...

                • 1 10

              • (6)

                I pracować na utrzymanie owego mercedesa. To ja już wolę poczekać na autobus, który o dziwo przyjeżdża. a pieniądze wydać na coś innego. A awarie też się zdarzają samochodom.

                • 5 4

              • Fakt nawet nowe może się zepsuć ale w takim przypadku masz gwarancję i auto zastępcze. (5)

                • 1 4

              • ależ ty przygłup

                typowy niemiecki przygłup

                • 5 3

              • (3)

                Na które też czekasz, jeżeli auto zepsuje Ci się w drodze:-). Ok, wolisz jeździć pi mieście autem, Twoja wola. Ja uważam, że w mieście ruch samochodów powinien być ograniczony do niezbędnego minimum. Byłoby to z korzyścią dla wszystkich. Niestety dla Polaków auto nie jest przedmiotem, który umożliwia przemieszczanie się z punktu A do punktu B. Jest wyznacznikiem statusu społecznego, podbija poczucie własnej wartości, jest fetyszem. Istnieje bardzo dużo merytorycznych argumentów za ograniczeniem ilości samochodów w miastach. Niestety kiepsko się rozmawia, kiedy wyskakujesz z tekstami: jak bieda jeździ zbiorkomem itd. Po co to? Pomijam już ten mający niewiele wspólnego z językiem rosyjskim potworek językowy. Mówię o języku rosyjskim, nie o sowieckich skrotach wyrazów bo to właśnie stąd jest.

                • 3 6

              • Aśka, samochód jest wyznacznikiem statusu społecznego? Nawet 20 letni passat za trzy tysiące. Czy ktoś tu nie wytrzeźwiał od świąt czy jest w ciągu?
                A może to zbiorkom tak robi ludzkim mózgom, hmm?

                • 4 2

              • Aśka jak chcesz minimum samochodów to weź wyprowadź się na wieś, a nie robisz z miasta wiochę. Oderwano Ciebie granatem od pługa, sloma z butów jeszcze wystaje, ale jesteś wielką panią miastową i to Ty uważasz, że będziesz decydować co ma być w mieście, a co nie . Wracaj do swojej obory pod Bartoszycami do dojenia krów to Ci dobrze zrobi bo ewidentnie nie rozumiesz życia w mieście.

                • 4 1

              • dla mnie zbiorkom to strata ok. godziny dziennie przy dojazdach do i z pracy w porównaniu do samochodu. Nie wspomnę o niesamowitym ścisku, dyskomforcie i niekiedy sporych opóźnieniach. Przy powiedzmy 20 dniach pracujących w miesiącu miałbym tracić 20 godzin na dojazdy co przekłada się na 240 godzin rocznie - czyli 10 dni. Będzie sprawny transport publiczny to się przesiądę. Na razie jednak podziękuję.

                • 4 1

  • Może najpierw trzeba dać coś na uspokojenie pani prezydent? (5)

    Bo ewidentnie uspokajanie ruchu w mieście jej nie idzie i czego się nie dotknie to psuje.
    Już dawno mądrzy mawiali, że lepsze jest wrogiem dobrego, ale Oli chyba nie było w szkole na tej lekcji.

    • 213 5

    • Tak uspokoiła

      że wszystkie ulice korkują się nawet w nocy, bo sygnalizacja działa 24/24...

      • 35 0

    • Przecież ona jest pacynką

      Ludzie którzy naprawdę rządzą nigdy nie stają przed kamerą - ale można się domyślić kto to idąc śladem pieniędzy czy nawet gasząc głupie świeczki.

      • 24 1

    • dulkiewicz chce do warszawy (1)

      a kto ją w mieście widzi , częściej w warszawie u czaskowskiego i na hepeningach, kobicina nie ma czasu dla gdańska ,

      • 18 1

      • To czemu nie kandydowała jak Karnowski?

        • 1 5

    • tu trzeba radykalnych działań, jako wyborcy widzący rażące zaniedbania ze strony wybranych w 'demokratycznych'

      wyborach trzeba usunąć słabe ogniwo jakim jest ta pani bo inaczej zniszczy nam miasto kompletnie!

      • 18 0

  • Zawsze tak jest (2)

    Każde przebudowy,poprawki i zmiany zawsze kończą się niepowodzeniem...to nie wziął nikt pod uwagę że autobus jwst szerszy i dwa obok siebie nie przekażą?Planowanie pod hu wie kogo...Tak samo skrzyżowania że autobus musi wjeżdżać na przeciwłegły pas ruchu żeby je opuścić bo nikt nie wziął pod uwagę że jest długi i zachodzi. Poprawki z bruku super!gratuluję.

    • 144 1

    • Taka prośba, kolego.

      Napisz to jeszcze raz ale po polsku. Chciałbym się dowiedzieć o czym piszesz.

      • 0 1

    • Bruk w wykonaniu gdańskimjest OK.

      Szybko się rozlatuje i znajomi królika mogą zarabiać na remontach.

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Hahaha no to uspokoili ruch na dobre (19)

    Wszyscy odpowiedzialni z własnej kieszeni odszkodowania za ten bubel a do akcji niech wejdzie komornik szubciutko.

    • 610 6

    • sedno gdański i**otyzmów

      czas na jedną kadencje wywalić PO i wziąć prezydenta ze stworzyszenia dla Miasta gdańska

      • 41 4

    • I może jeszcze pluton egzekucyjny (15)

      Błędów nie popełniają tylko ci co nic nie robią.

      • 4 43

      • pokaż jedną dobrą inwestycję drogowa (2)

        ale miejską nie wojewódzką

        • 26 1

        • Przejście dla pieszych przy LOT. (1)

          • 2 13

          • masz 2 plusy i 8 minusów

            przejście ,, na którym roi się od wypadków , jak chcą roszerzyc cntrum i zrobić deptak z okopwej to trzeba byłu ruch przeniśc pod ziemię jak w sopocie przy molo

            • 6 0

      • Tak za glupie bledy pluton, albo odbierac uprawnienia projektowe! To naucza sie fachu szybko. (1)

        A jakby to byl dach budynku i zamawiajacy chcialby po taniosci, to co? jak dach spadnie to projektant powie ze tak chcial zamawiajacy?? Bylo juz takie cos, jak hala targow sie rozpadla i projektant siedzial na sali rozpraw. Jak inzynier czy magister nie jest w stanie przewidziec tego co robi, to powinni odbierac uprawnienia. Kierowca jedzie za szybko zabieraja mu prawko, wiec projektantom tez mozna takie prawo wprowadzic.

        • 28 0

        • Ale to nie jest dach budynku.

          Widziałeś ile wybuchów zaliczył SpaceX podczas wysyłania misji? Jakoś nikt tam inżynierów po fuckupie nie zwalnia, tylko uczą się na błędach i robią dalej. A kierowca jak za szybko jedzie to mu w 99,99% nic nie robią, a nawet jak go złapią to kara jest łagodna i dobrze o tym wiesz.

          • 1 11

      • W prywatnej firmie mialbys masakre (1)

        A barany gdy maja kase z podatkow to co im szkodzi

        Btw.. owce i barany w gdansku tez nie wypalily

        • 19 1

        • A u mnie w firmie byśmy to poprawili, zrobili post mortem i wprowadzili proces który zapobiegnie takim błędom w przyszłości

          Ale tu jest Polska, dobrze że tacy nieomylni goście jak ty rzucają zgniłymi pomidorami na forum. To na pewno pomoże bardziej.

          • 2 3

      • (3)

        Błąd. I przez tyle rąk to przeszło i Ty uważasz, że to błąd? Jesteś odklejony od rzeczywistości, albo masz płacone z UM za te wpisy.

        • 12 0

        • Nie tylko przez UM, jeszcze przez Sorosa, iluminati i jaszczuroludzi, poluzuj aluminiową czapkę (2)

          Po prostu wiem ile błędów przechodzi w procesach produkcyjnych i wcale mnie nie dziwi ta sytuacja. Oczywiście błąd jest głupi, ale widziałem głupsze rzeczy.

          • 1 10

          • (1)

            Ile Ty masz lat, 5 że takie pierdy próbujesz wcisnąć? Nie wiem gdzie pracowałeś, ale tam na bank nie mysleli tak jak Ty.

            • 4 1

            • Ty wiesz z pewnością lepiej jak myśleli w moich firmach, anonimowy mędrcu :)

              Nie rozśmieszaj mnie, tylko w żabce i polskich januszeksach, albo korpokołchozach eksportujących najgorszą robotę na wschód nie wolno popełniać błędów. Co to za tekst ile mam lat, co, g*wniarza byś pogonił wielki panie? Pracowałem w technologicznych gigantach, zdarzyło się nawet ze z sp500. Bywaly błędy kosztujące milion dolarów i więcej. Nikt nikogo za to nigdy nie zwalniał, a błędy popełniali nawet najlepsi.

              • 0 10

      • super odlot:) (2)

        Kolo, co bierzesz? Podziel się z bliźnimi:)

        • 3 0

        • ty już bez dopalaczy bredzisz jak potłuczony

          • 0 0

        • to pracownik urzedu

          raczej broni siebie

          • 0 0

      • Borawski...

        uspokój się!

        • 3 1

    • Zwężenia (1)

      To totalna głupota. Czemu to ma służyć?

      • 5 0

      • ma to ułatwic zabudowę deweloperów

        Nikt nie chce kupować mieszkań przy ruchliwej trasie, dlatego miasto pomaga deweloperom sprzedać mieszkania przy trasach dotychczas dość ruchliwych

        • 0 0

  • ja bym ją zabetonowała na amen

    będzie spokojnie jak nigdy

    • 79 1

  • Uspokoili na amen (3)

    Następne uspokojenie będzie polegało że samochód też się nie zmieści i będzie git

    • 150 2

    • To byłoby dobre!!! Przejazd tylko konno :))))))))))))))))))))))))))))))))))))) (1)

      • 18 0

      • Rowerem spoko

        • 2 5

    • Spokojnie, w Warszawie trzaskowski też uspokaja, zwęża, likwiduje miejsca parkingowe

      oni chyba dostają jakąś kasę za te pomysły globalistów bo nie możliwe aby w swoim kraju prowadzili sabotaż

      • 9 1

  • (7)

    Podac który urzędnik zatwierdzil taki projekt i wywalic z roboty

    • 169 4

    • Odpowiedzialny jest Dyrektor (1)

      Tomasz. W.

      • 34 0

      • oj tam, oj tam, nie nauczyłeś się jeszcze?

        w administracji publicznej dyrektor NIGDY, powtarzam NIGDY, nie odpowiada za błędy popełnione w procedurze i swoje własne podpisy. W najgorszym razie poświęca się jakiegoś wice czy szefa działu, ale to już musi być naprawdę gruba afera, zazwyczaj kończy się na jakimś koźle ofiarnym na najniższym szczebelku drabiny.

        • 34 0

    • (1)

      Wywalić, ale najpierw niech zapłaci za poprawki razem z geniuszem projektantem

      • 42 0

      • Projektant zrobił pewnie tak, jak było opisane w zamówieniu

        Jak głupio było opisane, to jego wina?

        • 5 1

    • odpowiedzilna jest prezydenta? czy jakoś nijako tam (2)

      Bzdulcynea stara się stanowiska w warszawie , nas ma w d....e

      • 15 3

      • prawidłowo mówi się: odpowiedzialne jest gdańskie prezydentum (1)

        • 10 0

        • ok

          zatem winne jest owo prezydentum

          • 5 0

  • Opinia wyróżniona

    Zwłaszcza ten przymusowy - potęgujący korki - objazd Grunwaldzką w ogóle zniechęca do korzystania z autobusów 149 i 249!!! (6)

    i brak przystanków na trasie objazdu!!! Istne kuriozum!!!

    • 470 9

    • (2)

      I dobrze. ZTM zlikwiduje linie bo ludzie nie jezdza

      • 31 18

      • Nie jeżdżą, bo czekali na koniec tej przebudowy Bażyńskiego... każdy rozsądny unika tego typu i**otycznych objazdów!!! (1)

        • 39 0

        • No właśnie

          A autobus nigdy noe wróci bo droga z punktu widzenia KM jest zlikwidowana

          • 4 0

    • Głupiś jakiś? Tak jest ekologiczniej! Buhahahaha! :D

      • 11 3

    • nie narzekaj

      wazne ze ruch uspokoili, co prawda smog wiekszy, bo diesle ruszaja chwile po tym jak zwolnily przy progu ale co tam....

      • 25 0

    • i cyk buspass teraz na grunwaldzkiej zeby bylo wiecej korków

      • 7 1

  • Na mapce widoczne jest równiez 2,5km uspokojenie ruchu pieszych miedzy Hynka i Abrahama

    • 45 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane