• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miejska zabudowa zamiast zajezdni autobusowej przy Hallera

Krzysztof Koprowski
22 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Plan dla zajezdni Hallera czeka na uchwalenie
  • Wizualizacja możliwego układu urbanistycznego przy maksymalnym wypełnieniu zapisów planu. W prawym dolnym rogu znajduje się skrzyżowanie al. Hallera z ul. Chrobrego.
  • Wizualizacja możliwego wyglądu placu na przecięciu dwóch osi pieszo-rowerowych.
  • Wizualizacja możliwego wyglądu osi pieszo-rowerowej północ-południe.
  • Główne założenia projektowe planu.
  • Wizualizacja możliwego układu urbanistycznego przy maksymalnym wypełnieniu zapisów planu.

Nowa atrakcyjna część miasta ma szansę powstać na terenie zajmowanym obecnie przez zajezdnię autobusową przy al. Hallera zobacz na mapie Gdańska oraz na południe od niej. Dopuszczono tutaj zabudowę mieszkaniowo-usługową z maksymalną wysokością 40 m oraz utworzenie dwóch osi pieszo-rowerowych.



Czy rejon zajezdni autobusowej przy al. Hallera to dobre miejsce na mieszkanie?

Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nie odbiega znacznie od tego, który był prezentowany już ponad pół roku temu podczas Komisji Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska.

- Obszar planu ma powierzchnię ok. 17 hektarów. Podstawowym celem przystąpienia do sporządzenia tego planu jest umożliwienie przekształcenia funkcjonalno - przestrzennego terenu przemysłowego w atrakcyjnej lokalizacji Gdańska - mówił podczas dyskusji publicznej Artur Budziak, projektant prowadzący plan z Biura Rozwoju Gdańska.
Czytaj też: Nowa zajezdnia na Południu. Ta z al. Hallera będzie na sprzedaż

Nadal utrzymana zostaje koncepcja zakładająca utworzenie pieszo-rowerowej przestrzeni publicznej, która poprowadzona zostanie środkiem od skrzyżowania al. Hallera z ul. Chrobrego zobacz na mapie Gdańska do ul. Grudziądzkiej zobacz na mapie Gdańska.

Dodatkowo w poprzek terenu przewiduje się wykonanie połączenia pieszo-rowerowego od wejścia do Parku Millenium Gdańska zobacz na mapie Gdańska do al. Hallera na wysokości zabudowań Gedanii zobacz na mapie Gdańska.

Od strony skrzyżowania al. Hallera z ul. Chrobrego będzie mogła powstać 40-metrowa zabudowa. Na zdjęciu widoczna jest stacja prostownikowa, w miejsce której zaplanowano ogólnodostępny plac przed nowymi budynkami. Od strony skrzyżowania al. Hallera z ul. Chrobrego będzie mogła powstać 40-metrowa zabudowa. Na zdjęciu widoczna jest stacja prostownikowa, w miejsce której zaplanowano ogólnodostępny plac przed nowymi budynkami.
Wysokość do 40 metrów

Maksymalna wysokość została ustanowiona na większości terenu na poziomie 20-26 metrów. Jako zwieńczenie głównej osi pieszo-rowerowej północ - południe przewidziano dwa miejsca pod zabudowę o wysokości do 40-metrów (tj. ok 11 pięter). Będzie ona mogła powstać przy skrzyżowaniu al. Hallera z ul. Chrobrego (przed nią przewidziano plac w miejscu, gdzie dzisiaj stoi stacja prostownikowa zobacz na mapie Gdańska dla sieci tramwajowej) oraz przy ul. Grudziądzkiej zobacz na mapie Gdańska.

Najbliżej ul. Pstrowskiego zobacz na mapie Gdańska, wzdłuż której istnieje zabudowa jednorodzinna, wysokość maksymalna zostaje obniżona do 13 metrów. Dodatkowo postuluje się wprowadzenie szpaleru drzew przy granicy z istniejącymi domami jednorodzinnymi.

Ulica Pstrowskiego. Nowa zabudowa o wysokości 13 metrów będzie mogła powstać za domami po prawej. Oddzielona od nich zostanie szpalerem drzew. Ulica Pstrowskiego. Nowa zabudowa o wysokości 13 metrów będzie mogła powstać za domami po prawej. Oddzielona od nich zostanie szpalerem drzew.
Miejska zabudowa

W projekcie planu bardzo duży nacisk położono na wykreowanie miejskiej, zwartej zabudowy. Dlatego też od strony al. Hallera, ul. Chrobrego (na odcinku Hallera - Powstańców Wielkopolskich) i wspomnianych ciągów pieszo-rowerowych narzucono sytuowanie budynków w pierzejach z lokalami handlowo-usługowymi w parterach i szlachetnymi materiałami elewacyjnymi.

Co ważne, w planie zakazano również tworzenia tzw. dróg serwisowych z parkingami naziemnymi od strony ulic i głównych przestrzeni pieszo-rowerowych. Parkingi mogą powstawać na zapleczu nieruchomości lub pod ziemią.

Łącznie w ramach projektu planu przewidziano realizację ok. pół hektara terenów zieleni urządzonej oraz ponad 1,5 ha ogólnodostępnych przestrzeni publicznych.

Ulica Grudziądzka. Plan podtrzymuje jej przebieg i funkcję połączenia drogowego. Ulica Grudziądzka. Plan podtrzymuje jej przebieg i funkcję połączenia drogowego.
Problematyczny przebieg połączenia pieszo-rowerowego

Bardzo szczegółowy i przemyślany dokument może jednak niektórym pokrzyżować plany inwestycyjne. Właściciel nieruchomości przy al. Hallera 140 zobacz na mapie Gdańska przekonuje, że znacznie utrudni on ewentualną przebudowę lub rozbudowę jego budynków.

- Projektowany ciąg pieszo-rowerowy przechodzi częściowo przez jeden z naszych budynków, a jego linia rozgraniczająca znajduje się w odległości mniejszej niż cztery metry od drugiego budynku. Po uchwaleniu planu w takim kształcie, oba budynki, w których po dokonanych niedawno dużym kosztem modernizacjach mieści się ponad 40 firm, utracą możliwość normalnego funkcjonowania w dłuższym okresie czasu - argumentuje Robert Reich, zarządca nieruchomości i właściciel firmy GNRR.
Zdaniem właściciela firmy GNRR, lepszym rozwiązaniem byłoby przesunięcie w planie o kilka metrów w kierunku północnym połączenia pieszo-rowerowego Park Millenium - Gedania.

- Przebieg tego połączenia wynika z układu funkcjonalno-przestrzennego. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że wchodzimy w nieruchomość prywatną, ale dzięki temu zyskujemy plac o regularnym kształcie. Ponadto pod ziemią ułożone są ważne sieci magistralne [m.in. grawitacyjne kanały sanitarne - dop. red.] - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
  • Budynek przy al. Hallera 140.
  • W tym miejscu zaplanowano połączenie pieszo-rowerowe Park Millenium - Gedania. Po lewej fragment budynku Hallera 140.
  • Zajezdnia autobusowa ZKM Gdańsk.
  • Budowa osiedla dewelopera Robyg.
Realizacja w (nie)odległej przyszłości

Pełna realizacja zapisów planu może okazać się bardzo trudna i rozciągnięta w czasie - plan reguluje tylko nową zabudowę, zaś dotychczasowa może istnieć aż do czasu rozbiórki.

O ile teren zajezdni po sprzedaży może szybko przeistoczyć się w plac budowy, o tyle bardziej skomplikowana sytuacja panuje na południe od ul. Grudziądzkiej. Tu grunty należą do różnych właścicieli, którzy niekoniecznie będą zainteresowani realizacją nowej zabudowy. W tej części powstaje też (w oparciu o warunki zabudowy) nowe osiedle dewelopera Robyg.

Czytaj też: Jak planowane są polskie miasta?

Uwagi do 13 grudnia

Z projektem planu zagospodarowania zapoznać się można na stronie internetowej lub bezpośrednio w siedzibie Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi w formie pisemnej lub e-mailowej (obligatoryjnie z podpisem elektronicznym) można składać w terminie do 13 grudnia br.

Miejsca

Opinie (222)

  • Po wybudowaniu części bloków Robyg na ul. Chrobrego słychać odbijający się od nowych za wysokich !!! budynków hałas z ul.Hallera, masakra, nie da się żyć, do tego ruch na Chrobrego potroil się,jest jak na obwodnicy, droga rozklekotana, ciekawe czy miasto planuje wymianę nawierzchni na mocniejsza przystosowana do takiego natężenia?. , w istniejących budynkach w piwnicy ściany się trzęsą do tej pory nic takiego nie występowało, a pani z miasta zapewniała że inwestycja nic nie pogorszy.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane