• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy Bohaterów Getta boją się tramwaju

Krzysztof Koprowski
8 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
  • Tak mogłaby wyglądać ul. Bohaterów Getta Warszawskiego z torowiskiem tramwajowym. Miasto rozważa możliwość rezygnacji z sieci trakcyjnej, więc tramwaje pokonywałyby ją na akumulatorach.
  • Tak obecnie prezentuje się ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Propozycje poprowadzenia tras tramwajowych przez centrum Wrzeszcza z kosztami pełnych przebiegów poza obszarem mapy. Wariant zielony zakłada pełne wykorzystanie rezerwy Nowej Politechnicznej, dwa pozostałe - poprowadzenie trasy przez Piecki-Migowo (Morenę).

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska we Wrzeszczu zawiesili na kamienicach transparenty i czarne flagi, manifestując w ten sposób sprzeciw wobec budowy tramwaju przez ich ulicę. Choć urzędnicy podkreślają, że ostateczna decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła, to z analiz wynika, że taki przebieg jest najkorzystniejszy.



Czy należy budować tramwaj przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego?

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego od samego początku sprzeciwiali się poprowadzeniu trasy tramwajowej łączącej Morenę z Wrzeszczem przez ich ulicę.

Pomysł ten pojawił się po rezygnacji z pierwotnych planów budowy trasy tramwajowej w poszerzonej ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska.

Po przeprowadzeniu analiz, wariant budowy trasy tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego okazał się najbardziej korzystny pod względem czasu przejazdu, kosztów budowy i kosztów dalszej eksploatacji (kolorowe plansze z wyliczeniami poniżej).

Projektanci trasy uznali też, że włączenie torów tramwajowych biegnących z Moreny do tych biegnących al. Grunwaldzką na skrzyżowaniu z ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, nie spowolni ruchu na Grunwaldzkiej i pozwoli zarazem na utworzenie jednego wspólnego przystanku dla tramwajów jadących w kierunku Moreny oraz jadących do centrum Gdańska.

  • Warianty przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.


Ale te argumenty nie przekonują mieszkańców.

- Nie uważam, by najwyższym priorytetem było utrzymanie maksymalnej przepustowości al. Grunwaldzkiej. Skrzyżowanie Do Studzienki z Grunwaldzką i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska i tak wymaga reorganizacji, m.in. pod kątem czasów skrętu i jazdy na wprost, ponieważ w obecnej formie jest niebezpiecznie. Tymczasem puszczenie tramwaju zaledwie kilka metrów od okien budynków przy Bohaterów Getta, zamiast spowolnienia ruchu na al. Grunwaldzkiej, na pewno nie poprawi bezpieczeństwa ruchu - przekonuje Michał Błaut, aktywista miejski i jednocześnie mieszkaniec ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
Jednak jeszcze większe obawy mieszkańców budzą warunki geologiczne w tym rejonie miasta.

- Wstępna opinia geotechniczna (format PDF) przedstawiona przy okazji projektu, podaje jedynie, że sytuacja w tej części Wrzeszcza jest skomplikowana. Z naszych ekspertyz wynika, że pod dwoma metrami ziemi i gruzu znajduje się torf i cieki wodne. Umocnienie gruntu na potrzeby trasy tramwajowej może spowodować przecięcie cieków wodnych, a w efekcie doprowadzić do niestabilności naszych domów - argumentuje Błaut.
Zdaniem projektanta Marka Nakoniecznego z pracowni Alter Polis, która wraz z Mostami Katowice analizowała różne przebiegi tramwaju, obawy mieszkańców są na wyrost.

- Mieszkańcy mają rację mówiąc, że obecny stan infrastruktury ulicy jest zły. Odnoszą się jednak do stanu bieżącego: do starego kolektora, do problemów z instalacjami w ulicy, które w dużej mierze pochodzą jeszcze z czasów przedwojennych. Jeżeli jednak tramwaj powstanie w ciągu ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, to cała ta infrastruktura ulicy zostanie zbudowana od nowa, zgodnie z najnowszymi technologiami - zapewnia Marek Nakonieczny.
Zwraca też uwagę, że wbrew obawom mieszkańców ich ulica nie umrze, ale raczej ożyje.

- Ta ulica zmieni całkowicie charakter, stanie się bardziej elegancka. Inwestycja nie skończy się przecież na instalacjach pod ziemią i położeniu szyn, ale też na nowej nawierzchni, małej architekturze. Będzie to pretekst do uporządkowania całego fragmentu miasta.

Wizualizacja przebiegu tramwaju w wariancie Piecki-Migowo (Morena)-Sobieskiego-rezerwa Nowej Politechnicznej-Bohaterów Getta Warszawskiego.



Działania mieszkańców negatywnie ocenia też Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, czyli stowarzyszenia, które zainicjowało publiczną dyskusję o odejściu od wyburzeń na ul. Do Studzienki. FRAG wprawdzie nie proponował budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, ale obecnie uznaje ten wariant za najbardziej odpowiedni.

- Tramwaj jest ogromną szansą dla tej części miasta, która wymusi remont nawierzchni, instalacji i ucywilizowanie ruchu. Prawdziwym uśmierceniem ulicy byłoby pozostawienie jej w obecnym kształcie. Bo jeśli tramwaj pojawi się na Do Studzienki i zablokuje skrzyżowanie z Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, to uciekną stamtąd kierowcy, którzy pojawią się m.in. właśnie na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - przekonuje Karol Spieglanin, prezes FRAG-u.
Jego zdaniem duża część protestujących nie jest świadoma konsekwencji zablokowania budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

- Spełnienie postulatów mieszkańców tej ulicy zaszkodzi nie tylko wszystkim naokoło, ale także im samym - dodaje Spieglanin.
Tymczasem miasto wciąż nie wybrało ostatecznego przebiegu nowej linii tramwajowej.

- Nie mamy podjętych jeszcze żadnych decyzji. Czekamy na koreferat Kazimierza Jamroza z PG, który ma wykazać, czy przyjęte w procesie wielokryterialnej oceny wskaźniki były słuszne i prawidłowe, czy może należało wziąć pod uwagę jeszcze inne kwestie - informuje Włodzimierz Bartosiewicz z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, jednostki odpowiedzialnej za projekt nowej trasy.
Wytyczenie trasy tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego (po lewej stronie) pozwoliłoby na utworzenie wspólnego przystanku przesiadkowego na al. Grunwaldzkiej. W prawym górnym rogu widoczna ul. Do Studzienki. Wytyczenie trasy tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego (po lewej stronie) pozwoliłoby na utworzenie wspólnego przystanku przesiadkowego na al. Grunwaldzkiej. W prawym górnym rogu widoczna ul. Do Studzienki.
Przypomnijmy, że dotychczas Politechnika Gdańska negowała każdy wariant przebiegu, który w jakikolwiek sposób ingerował w tereny uczelni. Wśród argumentów wymieniano przede wszystkim ten, że przy planowanej trasie tramwaju stoją czułe laboratoria, które trzeba chronić przed drganiami. Wariantem alternatywnym wobec dotychczasowych propozycji było skierowanie tramwaju okrężną trasą przez ul. Traugutta zobacz na mapie GdańskaPark Akademicki zobacz na mapie Gdańska do Opery Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska lub powrót do pierwszego wariantu przez ul. Do Studzienki.

Trasowanie przebiegu Trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz z prowadzeniem przez Piecki-Migowo (Morenę) i wariantami przez ul. Do Studzienki i Siedlicką

Miejsca

Opinie (483) 6 zablokowanych

  • (3)

    To może tak górą estakadą nad Grunwaldzką i po problemie.

    • 4 1

    • W modnej obecnej koncepcji miast króluje konfiguracja kolizyjnej komunikacji zbiorowej. Stad pomysł na multum skrzyżowań ze światłami, brak przejść podziemnych czy estakad.

      Byle jechało się wolniej i niebezpieczniej.

      • 0 0

    • w miastach cywilizacji euroatlantyckiej likwiduje się estakady w centrum miast (1)

      wystarczy wygooglać.

      Samochód naprawdę nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście.

      • 0 3

      • bzdura

        Jest wiele dobrze funkcjonujacych estakad w miastach europejskich a nawet metra nadziemne (Berlin)

        • 0 0

  • Krótkowzroczność tego rozwiazania (3)

    1. Brak skrętu w kierunku Gdańska
    2. Brak polaczenia z Zaspą
    3. Tramwaj w środku ulicy - czyli gwarantowane opóźnienia
    4. Zbędne wywijasy - wydłużenie czasu przejazdu o tak cenne dla wielu minuty
    5. Zbyt wąski przystanek jak na planowaną wyspę dwustronną - stłoczeni pasażerowie, czyli proszenie się o wypadki

    • 11 5

    • (2)

      1. Brak skrętu w kierunku gdańska - i w wariancie do studzienki i w wariancie bgw - skręty do gdańska sa tylko techniczne - obydwa warianty są takie same w tym aspekcie
      2. Brak polaczenia z zaspą - w wariacie bgw jest połączenie z zaspą przez dw pkp wrzeszcz, w wariancie wyspianskiego omijamy dw pkp wrzescz, tym samym zmuszamy 90% podróżnych jadadących na tych trasach w rejon:3 galerii, dworca, węzła przesiadkowego, za chwilę biur w garnizonie - do przesiadki. Tylko 10% pojedzie wygodnie na trasie gp-zaspa
      3. Tramwaj w środku ulicy - czyli gwarantowane opóźnienia - ulica wyłaczona z ruchu, tylko mieszkańcy
      4. Zbędne wywijasy - wydłużenie czasu przejazdu o tak cenne dla wielu minuty - nie o minuty tylko o sekundy! A to jest róznica
      5. Zbyt wąski przystanek jak na planowaną wyspę dwustronną - stłoczeni pasażerowie, czyli proszenie się o wypadki - szerokość przystanku ok 5 m - to nie jest mało !

      • 3 4

      • z planowanego przystanku tram na Wyspianskiego (tzw przystanek Czerwona Droga ;) w rejonie targowiska) bylby rzut beretem do Galerii Metropolia i wejscia na perony Wrzeszcz SKM/PKM

        • 0 1

      • 1. w wariancie pokazanym tutaj nie ma połączenia z Gdańskiem
        2. w wariancie pokazanym tutaj nie ma ani słowa o połączeniu z Zaspą. Problem w tym, iż tego pomysłu z Kościuszki nie da się zrealizować ze względu na koszty, problemy własnościowe i techniczne (choćby najazd tramwaju na wiadukt Kościuszki. Czy też za wąska Kościuszki do ul. Legionów.
        3. mieszkańcy dwóch wysokich bloków, nie będą generowali ruchu zakłócającego przejazd tramwaju?
        A samo wyłączenie ulicy spowoduje problemy studentom PG i mieszkańcom okolicznych domów (Fiszera, Politechniczna) .
        4. ograniczenie do 10 km/h na zakrętach plus do 30 km/h na ulicy BGW to są wydłużenia przejazdu, do tego dochodzi problem kolizyjności z ruchem samochodowym po Fiszera (PG)

        5. Jak tam uda się wcisnąć 5 m peronu przystanku, pomiajajać iż to tylko po 2,5m dla każdej z krawędzi peronowych (nie licząc wiat). A to przystanek o dużym ruchu pasazerów

        • 1 2

  • (12)

    Na tej ulicy jest ledwo miejsce żeby samochody się minęły a mają tam jeździć tramwaje? A gdzie miejsce dla ludzi?

    • 15 5

    • (1)

      Widzisz obrazek w artykule - PATRZYSZ I NIE WIERZYSZ.
      Oni na pewno oszukali ! ja wiem, bo zawsze oszukują !
      Sąsiad mówił, że się nie zmieści,a on wie, bo szwagier jego córki mieszka w Nowym Jorku ! A tam zlikwidowali tramwaje i nabudowali autostrad. Chcemy też autostrady na BOHATERÓW GETTA ! Ameryka OK!

      • 3 2

      • bo Ameryka JEST ok

        Taka prawda ,)

        • 0 0

    • samochody ustawione po obu stronach zabierają miejsce (9)

      ale gdyby był tam tramwaj to by nie było opcji parkiwania przy ulicy. w rezultacie byłoby więcej miejsca dla ludzi

      • 4 3

      • (8)

        A gdzie przewidujesz parking dla tych samochodów?

        • 4 2

        • posiadanie samochodu nie implikuje prawa do parkowania nim w dowolnym miejscu (2)

          miasto nie ma obowiązku zapewniania mieszkańcom darmowych parkingów bezpośrednio przed domem wielorodzinnym

          • 0 3

          • (1)

            Ostatnio przy dyskusji o OBC padały inne głosy, choćby takie iż miasto winno zapewnić darmowe parkingi tam pracującym.

            A co ze studentami PG parkującymi w tej okolicy?

            • 0 1

            • miasto powinno zapewnic parkingi

              NIE DARMOWE ale miejsca parkingowe powinny byc

              • 1 0

        • przy Łukasiewicza (4)

          tam jest plac, który może być świetnym parkingiem

          • 1 2

          • (2)

            Plac jest, pytanie czyj, bo na 100% nie jest miasta.

            • 3 1

            • ale miasto mogłoby go kupić (1)

              gdyby mieszkańcy mieli takie oczekiwania

              • 1 2

              • Aby można było kupić, ktoś musiałby go sprzedać.

                • 2 0

          • teren polibudy

            • 1 0

  • (2)

    A dlaczego koniecznie tramwaj, drogi w zakupie i eksploatacji. Jak juz chcą elektryczny transport to niech zrobią tr olej busy. A najtaniej będzie wytyczyc w miejsce torów trasę tylko dla autobusów.
    przecież na morenę mogli środkiem puścić autobusy na chelm i orunię również.dodatkowo powstaje wtedy miejsce na karetki straż i policję na bezproblemowy przejazd w razie potrzeby.A na cwaniaków założy się kamery i mandaty.

    • 8 1

    • BUSpasy sa (1)

      • 0 0

      • o wiele tansze

        Po co pchac sie
        z tramwajem??

        • 0 0

  • W latach 60 jeszcze jeździły tramwaje po Waryńskiego... Długiej... (1)

    a przed wojną i po Ogarnej i po Szerokiej...
    Sami jeździcie tramwajami ale u siebie ich nie chcecie... Niestety - albo stety - będą.

    Nie ma wyjścia.

    Nad Radunią też jeździły i wały nie ucierpiały a teraz przed i wkoło w sumie Forum Radunia będą jeździć i wy będziecie też nimi jeździć....Fajnie mieszkać w centrum bez tramwaju pod oknami? Nie?

    • 7 16

    • gwoli scislosci

      Forum Gdansk.

      • 0 0

  • Dane projektowe pytania (1)

    W informacjach podawanych w artykułach dotyczących trasy linii tramwajowej powielane są błędne informacje. Po pierwsze, całą infrastrukturą podziemna oraz nawierzchnia wraz z podbudowa została wymieniona w trakcie remontu ul. Fiszera i Bohaterów Getta. Dodatkowo został zmodernizowany kolektor burzowy i strumienia Krolewskiego w latach następnych, co nie zmieniło faktu że ul. Bohaterów Getta jest permanentnie zalewają po każdej większym deszczu. Domy przy ul. Fiszera i Bohaterów Getta posadowione są najczęściej na palach z uwagi na niestabilne grunty - kurzawka. Trudno się więc dziwić mieszkańcom że nie wierzą słowom władz miasta ponieważ sama koncepcja jest oparta na nieprawdziwych informacjach. W koncepcji w żaden sposób nie wspomina się o ciągach pieszych umożliwiających tysiącom studentów bezpieczne dotarcie od ul Grunwaldzkiej na teren Politechniki. No i to co najważniejsze całkowicie pomija się w dyskusji pierwotną koncepcje poprowadzenia linii tramwajowej w ul. Smoluchowskiego do skrzyżowania Traugutta która ma najkrótszy przebieg i w zamyśle zapewnia dojazd pacjentów i pracowników do kompleksu szpitalnego GUMed i szpitala zakaźnego z każdej strony miasta a w chwili obecnej nawet od PKM. Trasa ta ma największą rezerwę terenową i wymaga najmniej interwencji w istniejącą zabudowę, wystarczy się przejść i porównać.

    • 15 3

    • budowac tramwaj do GUMedu

      I nie pchac sie z tramwajem do Wrzeszcza skrzyzowania z Miszewskiego- PO CO sie pytam?

      • 1 0

  • (6)

    Nie róbmy kolejnej inwestycji błędnej na już starcie.

    Bo się komuś nie podoba zburzenie dwóch budynków lepiej jest prowadzić tramwaj zygzakami. Do tego jakiś chory pomysł jazdy na bateriach,

    Brak połączenia dolnego tarasu z Grunwaldzką będzie się mścił latami. bo mrzonki o budowie tramwaju po Kościuszki można włożyć między bajki.

    I oczywiście brak rozsądnego połączenia drogowe z Moreną, co jest chyba zamysłem numer 1 szanownych przedstawicieli z FROGu.

    • 20 10

    • he he (1)

      Wzniecony przez FRAG zamet ma na celu dalsza promocje ich socjalistycznych utopii pt. "miasto bez samochodow"...;)

      • 0 0

      • Proste pytanie - idea "miasto bez samochodów" jest jakąś tam ideą, ale ilu zwolenników tej idei nie ma , lub nie korzysta z samochodu?

        Ilu codziennie, bez względu na pogodę, potrzeby i możliwości czasowe korzysta z komunikacji miejskiej?

        • 0 0

    • FROGówcy i tak jeżdżą samochodami więc im to rybka czy tak czy siak ten tramwaj pojedzie (3)

      Większość ludzi związanych z tym stowarzyszeniem to młodzi projektanci którzy szukają zleceń lub zatrudnienia dlatego tak krytykują wirtualnie.

      • 7 6

      • (2)

        Mieszkańcy Bohaterów Getta zaczynają widzę stosować Sbeckie metody oczerniania innych ludzi, którzy starają się walczyć o dobro całego Wrzeszcza a nie tylko jednej ulicy

        • 1 4

        • (1)

          Obrona 3 ruder to nie jest dobro całego Wrzeszcza

          • 3 0

          • Jak się unia dowie jakie przekręty w gdansku to się wam odechce takie projekty forsowac ...

            • 0 0

  • A czemu FRAG milczał na spotkaniach z mieszkańcami? (4)

    FRAG - mocni tylko w necie a realnie brakuje im mocnych argumentów. Na spotkaniach z mieszkańcami byli obecni ale jak mieszkańcy protestowali to milczeli i nie potrafili uargumentować. Cały ten FRAG to "specjaliści od krytykowania władz miasta i wykrzyczenia ciepłych posad lub zleceń na zaprojektowanie"

    • 19 9

    • Nie lubię spotkań na których ludzie krzyczą (2)

      i machają transparentami zamiast rozmawiać. Mieszkańcy wypaczyli ideę tych spotkań. Zachowywali się agresywnie, zawłaszczali czas i zniechęcili tym samym pozostałych mieszkańców do uczestnictwa w spotkaniach, które zmieniły się w pyskówki.

      • 9 5

      • To mi się podoba - mieszkańcy żyjący dziesięciolecia wypaczyli idea rozmów?

        A może to rozmówcy organizujący spotkania nie umieją rozmawiać i argumentować?
        Wątpię, aby znalazł się ktoś, kto by nie "pyszczył", gdyby pod jego oknem planowano wybudowanie torowiska tramwajowego tylko dlatego, iż kilku wcześniej protestujących głośno sprzeciwiało się znanym od lat planom budowy tramwaju w tej części miasta.

        Szczególnie iż nie ma żadnych merytorycznych argumentów za budową tramwaju przez GPW które pokazywałyby wyższość tego rozwiązania nad NP.

        Za czyjeś widzimisię maja płacić mieszkańcy, których dodatkowo się obraża takimi wpisami jak ten powyżej?

        • 1 0

      • ale trzeba wziac pod uwage

        Ze to ludzie zdesperowani. To wie kazdy dobry mediator.
        Zyli sobie tak jak Ty, zajmujac sie swoimi sprawami a tu nagle: BUUM!
        Laduja im tramwaj pod balkonem doslownie, KTOREGO NIE MA W PLANACH ZAGOSPODAROWANIA MIASTA. Ot taki "nowy pomysl" - ale mieszkancy sa realni i ich obawy, problemy.
        To nie jest nowy tramwaj "w sasiedztwie" ale doslownie prawie w ich mieszkaniu. Blad w sztuce a raczej blad decyzyjny miasta.

        • 1 0

    • Nie ma sensu dyskutować z januszami budownictwa "bo oni i tak wiedzo lepiej"

      • 9 6

  • a ja ciągle zastanawiam się, czy nie lepiej w kilku miejscach zrobić buspasy... (4)

    przecież zwiększenie częstotliwości kursów autobusowych, zrobienie nowych połączeń, jakichś linii pośpiesznych byłoby o wiele mniej kosztowne.

    co do Moreny... tutaj buspas na Jaśkowej Dolinie wiele by nam dał.
    jeśli zrobi się tramwaj, to zabiorą autobusy... i dojazd i tak będzie gorszy.

    • 8 13

    • Morena (2)

      dla mnie takie rozwiązanie o...wiadomo co rozbić. Potrzebuję się przesiąść na skm we wrzeszczu to tram w okolicy Miszewskiego mi nic nie daje. Jedyny ewentualny plus że możeeeee będzie luźniej w busach ale jakoś wątpie.
      Ciekawe którą linię zabiorą.

      • 6 1

      • wlasnie (1)

        Brakuje tramu z Poludnia/Moreny pod dworzec Wrzeszcz SKM. To tutaj na Miszewskiego to jest cel donikad (ew. dla studentow PG, ale ci lubia jezdzic passatem w TDiku)

        • 0 0

        • Po co?
          Masz PKM bezpośrednio na Dworzec Gd. Wrzeszcz.
          I bezpośrednie połączenie Moreny z PKM tramwajem czy autobusem.

          • 0 0

    • buspas na jaśkowej?

      proszę bardzo - z której strony wyciąć drzewa? albo zburzyć domy?

      • 7 1

  • W tym mieście (55)

    W tym mieście niczego nie da zrobić się bez protestów kilku hejterów.

    • 312 89

    • (38)

      Kto protestował przeciw pierwotnej trasie tramwaju?

      • 8 11

      • FRAG (6)

        Rozpetal te burze, ktorej mimowolnymi ofiarami stali sie mieszkancy BGW.
        Bo te budy przy Do Studzienki sa nic nie warte , te przy BGW sa lepsze

        • 3 4

        • Mam wrazenie, ze nie rozumiesz, co jest problemem w przypadku ul. Do Studzienki (5)

          Zajrzyj na fb do grupy "Informacje - Nowa Politechniczna" i prosze przeczytaj chocby 10 czy 20 dyskusji jakie tam mialy miejsce.

          Tu nie chodzi o te 3 konkretne budynki. Tu chodzi o to, w jaki sposob takie wyburzenia i wlaczenie tramwaju akurat w tym miejscu wplynie na opcje chocby relacji skretnych (rzekomy brak mozliwosci skrety w strone Oliwy, co bardzo uposledza cala inwestycje).

          Nikt nie broni tych 3 kamienic. Broni sie ukladu urbanistycznego, braku kolejnej trasy eksterytorialnej w stylu Zolnierzy Wykletych itp.

          • 5 1

          • (4)

            Układ urbanistyczny ruder?

            A co do skrętu w Grunwaldzką - na 100% da się to zrobić, jak będzie się chciało. Problem leży w tej ślepocie bronienia przed budową ulicy.
            Stąd lepiej wpakować tak potrzebny tramwaj w wąska uliczkę, aby tylko nie powstała nowa, bardzo potrzebna ulica z Moreny.

            Ciekawe, czy tak zaciekli przeciwnicy tej ulicy używają samochodów.

            • 2 6

            • Uklad urbanistyczny Wrzeszcza. (2)

              Zbudowanie tu kolejnej dwupasmowej drogi eksterytorialnej (innych drog dwupasmowych w Gdansku od II wojny swiatowej nie zbudowano - prosze o konkretny przyklad) zablokuje jeszcze bardziej feralne skrzyzowanie. W miejscu wyburzonych kamienic powstana dzikie parkingi (patrz wszystkie miejsca wokol PG po wyburzonych kamienicach).

              A to bedzie jednoznacznie oznaczac "koniecznosc" budowy Drogi Czerwonej. Podobnie jak wielce lansowana budowa autostrady zielonej. Nawet juz sie pojawiala na mapie trojmiasto.pl jako planowana droga.

              Wrzeszcz zostanie ograniczony do kilku wysepek wzglednie przyjemnego miasta i 3 autostrad miejskich (bo niech mi sie nikt nie wazy nazywac Al. Zolnierzy Wykletych aleja miejska - smiech na sali).

              • 0 0

              • (1)

                Najlepiej nie budować dróg, bajdurzyć o rzekomym wielkim znaczeniu ruder na Do Studzienki a także straszyć Drogą Czerwoną (i na dokładek Zieloną).

                Miasto ma swoje prawa, mieszkają w nim ludzie chcący pracować, przemieszczać się, korzystać z samochodów.

                Jeżeli faktycznie chcemy ograniczyć ilość samochodów w mieście, to komunikacja miejska musi być szybka, a nie jeździć slalomem między budynkami.

                Jeśli nie chcemy korków, to trzeba budować realne alternatywy, a nie jakieś wydmuszki, bo żal trzech budynków.

                Nie chcesz dzikich parkingów - daj szanse ludziom na dojazd do PG tramwajem. Z Zaspy, Przymorza, Moreny etc.
                Ale dla ochrony 3 budynków wycinasz połączenie z wielkimi osiedlami i stamtąd studenci przyjadą samochodami.

                I nie powielaj bajek o chęci utrzymania przepustowości Grunwaldzkiej, bo działania obecne ZDiZ temu przeczą.

                ps. lepiej dla całego Gdańska w tym i dla Wrzeszcza byłoby wybudowanie ulicy miejskiej 2x2 (lub nawet 1x2) śladem Drogi Czerwonej Tak jak zrobiła to Gdynia.

                • 1 1

              • dokladnie!

                Rezerwa pod Droge Czerwona w sam raz sie nadaje na ulice miejska 1x2 z zielenia i przestrzenia publiczna. Ta ulica uzupelnilaby siatke ulic Wrzeszcza i zrewitalizowala jego czesc przy torach kolejowych od strony Dolnego W.

                • 0 0

            • T - używają, używają, ale nie we wszystkich relacjach

              większość podróży po Gdańsku to podróże odbywane innymi środkami lokomocji niż samochód.
              Problemem jest fakt, że wielu użytkowników samochodów ma trudności z wyobrażeniem sobie innego sposobu poruszania się po mieście i z pogardą odnoszą się do próbujących poszerzyć im wyobraźnię - wzorem pewnego ministra.

              • 2 2

      • (13)

        Protestował tylko FRAG plus góra 2 mieszkańców kamienic przy Do Studzienki.

        • 9 9

        • nie naleze do zadnej z tych grup (10)

          A mimo to pierwotna forma Nowej Politechnicznej moim zdaniem byla bledna i wymuszala w dalszej konsekwecji budowe drogi czerwonej.

          Jeden z przystankow nawet zostal tak nazwany.

          • 9 3

          • (5)

            Witam pana redaktora. Teza wymuszenia budowy Drogi Czerwonej przez N. Politechniczną - ciekawa, oryginalna na pewno...
            Czy tylko dlatego Nowa Politechniczna była błędna? Bo może błędem było to, że łączyła szybko i sprawnie Południe z Wrzeszczem?

            • 2 4

            • Nie jestem radaktorem (4)

              Byc moze nie pamieta Pan(i) pierwszych propozycji NP. Mowily one jasno o tramwaju az do placu Komorowskiego (co bylo dobrym pomyslem).

              Mowily tez o nazwach przystankow. Jednym z nich (mniej - wiecej w okolicach torow kolejowych) byl - UWAGA - "Droga Czerwona". Nie "Mieszewskiego", "Wyspianskiego", "Biala", "Czarna", "Rynek", "Akademiki". To wszystko tam istnieje juz dzis. Byloby zatem zrozumiale, ze stad nazwa przystanku.

              Nie - "Droga Czerwona". A dlaczego Droga Czerwona mialaby powstac? Zapyta ktos dociekliwy. Otoz, po zbudowaniu NP jako eksterytorialnej drogi ekspresowej (polecam wizualizacje) Grunwaldzka nie mialaby najmniejszych szans na odebranie tego ruchu, bo juz dzis nie wyrabia.

              Do tego nalezy dolozyc zbudowanie pierwszego fragmentu Drogi Czerwonej pod centrum handlowym Metropolia i wszystko zaczyna sie ukladac w calosc.

              • 5 3

              • (3)

                A kto każe władzom miasta trzymać się pierwszej wizji NP? Wizje się lubią zmieniać, vide Zielony Bulwar. Czy nie należałoby zacząć właśnie od rewizji charakteru ulicy i poszukać jej miejskości? Albo wybudować samą trasę tramwajową z rowerową + zieleń? Łatwiej oczywiście mnożyć wersje alternatywne i płacić za kolejne projekty. A później podając koszty mówić: "Pierwotna wersja jest droga (2 jezdnie z tramwajem) a nowe są tańsze ( i wskazywać koszty samego tramwaju)." Czy nie to właśnie ma miejsce?

                • 3 2

              • W Zielonym Bulwarze zmienila sie glownie nazwa (2)

                Aha, i dodano tramwaj, calkowcie zbedny.

                Tramwaje w Gdansku powinny jezdzic w poprzek SKM z wezlami integrujacymi rozne srodki transportu przy stacjach SKM. Aktualnie jezdza wzdluz, co jest skrajna glupota.

                • 4 2

              • (1)

                A sprawdziłeś na którym odcinku tramwaj? Bo z tego, co było mówione to chodzi o tramwaj w Obrońców Wybrzeża. Nie jestem pewien, czy pomysł niedobry.
                A w Zielonym Bulwarze zmienił się przede wszystkim przekrój, ale może to drobiazg? dwie czy jedna jezdnia, co za różnica?

                • 1 0

              • Tramwaj od Chlopskiej do Polanki wzdluz Kolobrzejskiej Bazynskiego

                jest potrzebny w tamtych okolicach.

                Byc moze w dalszej perspektywie tramwaj-sciema (sciema mowiaca: my tu budujemy miasto, nie obwodnice*) moze i bylby potrzebny. Jesli jednak mamy ograniczone zasoby to najpierw robmy rzeczy niezbedne.

                * - miasto probuje uzyskac dofinansowanie z budzetu centralnego na te droge. Juz widze, jak budzet panstwa daje pieniadze na droge o charakterze lokalnym...

                • 0 0

          • (3)

            Droga Czerwona jest cały czas w planach. Bez względu na przebieg tramwaju z Moreny.
            A przy tym pomyśle nie ma szans na logiczne połączenie mieszkańców Zaspy czy Przymorza z Wrzeszczem.

            • 0 3

            • Byla propozycja tramwaju wzdluz Kosciuszki do PKP Wrzeszcz (2)

              Uwazam, ze powinno sie do niej powrocic.

              O tym, jak z BGW wyprowadzic tramwaj na Zaspe mozna przeczytac w artykule Michala Tuska sprzed kilku lat.

              • 2 0

              • (1)

                Plus budowa nowego wiaduktu, plus problem terenów kolejowych, plus ....
                Ta koncepcja między bajki winna trafić.

                Połączenie przez Plac Komorowskiego i Nowa Abrahama, lub tramwaj w Kołobrzeskiej to są realne pomysły do dyskusji.

                • 0 1

              • Co do tramwaju wzdluz Kolobrzejskiej od Chlopskiej do Polanki

                jestem jak najbardziej za. Z tym, ze jak pisalem wyzej tramwaje w poprzek SKM, wezly integrujace przy stacji SKM.

                Do tego wreszcie za niewielka kwote (88 za bilet na komunikacje miejska, to moze 100 na ZKM + SKM + PKM) bilet miesieczny na wszystko w Gdansku.

                Wiele do poprawy, ale i potencjal duzy

                • 3 0

        • Może warto sprawdzić kto z Frag mieszka na DoStudzienki?

          • 2 1

        • Rozumiem, że tych trzech minusujących chowało się na spotkaniu po kątach lub protestowało w cichości serca ...

          • 2 3

      • (16)

        Wszyscy. I słusznie.

        • 11 14

        • (15)

          Mała garstka a nie wszyscy protestowali przeciw wariantowi Do Studzienki.

          Lansowany obecnie pomysł jest o wiele gorszy, niż ten z Do Studzienki.
          Stąd każdy rozsądnie myślący powinien protestować.

          • 20 15

          • czemu gorszy? (5)

            ale tak konkretnie

            • 0 0

            • (3)

              Czemu gorszy - bo nie ma połączenia z Zaspą, bo idzie środkiem wąskiej ulicy w ruchu samochodowym, bo brak prawo skrętu do Gdańska

              • 3 3

              • połączenie z zaspą ma być poprzez rejon dworca pkp wrzeszcz (2)

                tamtędy tramwaj ma przechodzić nad torami i kościuszki do legionów

                • 4 0

              • niby tak

                ale warto zauwazyc, ze nikt juz o tym pomysle oficjalnie nie mowi. Nie spodziewalbym sie tego rozwiazania zbyt szybko wprowadzonego.

                Niestety.

                • 0 0

              • Czy piszesz o jakiejś prywatnej, bardzo kosztownej wizji.
                O tm nowym wiadukcie, budowie po terenie kolejowy itd.

                To są tylko bajki.

                • 0 2

            • Bo jest prowadzony po trudniejszym terenie, slalomem i wymaga na odcinku tunelu, nie mówiąc o wciskaniu się w wąską uliczkę, gdy nie ma takiej potrzeby. Jest droższy od wariantu pierwotnego, wbrew kłamliwym analizom przedstawianym przez Mosty Katowice (zlecenie miało za zadanie udowodnić zasadność nowych koncepcji i zostało tak wykonane).

              • 6 3

          • a czy przypadkiem problemem nie bylo brak mozliwosci lewoskretu? (7)

            Z przyczyn pochylenia terenu. Przynajmniej wielokrotnie slyszalem taki argument.

            Innym argumentem byloby znaczne ograniczenie przepustowosci skrzyzowania DoS z Grunwaldzka. Mi to nie przeszkadza, ale juz widze placz Januszow.

            • 7 2

            • (5)

              To skrzyżowanie i tak wymaga kompleksowej przebudowy. I to od lat.

              • 6 3

              • na co? (4)

                Powiedz prosze, co nalezy tu zrobic, aby cokolwiek sie poprawilo, bez wielkich wyburzen, budowania kladek itp.

                • 3 1

              • (3)

                O przebudowie tego skrzyżowania mówi się od co najmniej 20-25 lat.

                • 4 1

              • I co konkretnie mialoby zostac przebudowane? (2)

                Jesli mowi sie od tak dawna, to powinno sie mowic takze o konkretach.

                Co mozna zrobic, aby bylo lepiej. Konkrety, a nie jakies marudzenia i bajania.

                • 6 0

              • (1)

                Konkrety to NP plus tramwaj do Mickiewicza.
                Przelot od Żabianki na Morenę i tramwajem i samochodem.

                Plus docelowo wjazd na Drogę Czerwoną.

                • 0 3

              • Droga czerwona jest najglupszym pomyslem, jaki powstal w glowach planistow po wojnie

                Powstal swiezo po wojnie, gdy wierzono, ze problemy komunikacyjne rozwiaza sie same, jesli zbudujemy 2x2 droge. Okazalo sie, ze nie.

                Warto zauwazyc, ze Grunwaldzka ma 3x3, a nadal jest placz, ze wiecznie zakorkowana.

                Reszta Twojego komentarza niestety nie daje zadnych rozwiazan. Skrzyzowanie, o ktorym mowa juz dzisiaj sie zatyka. Dolozenie tu jeszcze wiekszej liczby samochodow uniemozliwi poruszanie sie.

                Jesli chodzi o tramwaj - jak najbardziej nalezy polaczyc Zaspe z Glowna osia trmawajowa (a docelowo z Gornym tarasem). Czy jednak trzeba to robic przy okazji GPW, wlasnie w tym miejscu?

                Duzo bardziej odpowiada mi puszczenie tego tramwaju przy PKP Wrzeszcz i wzdluz ul. Kosciuszki do Legionow.

                • 1 0

            • Że niby ZDiZ nie poradzi sobie z ustawieniem sygnalizacji? Argument mało wiarygodny. A tak w ogóle to gdzie jest to pochylenie terenu uniemozliwiające lewoskręt?

              • 4 2

          • podpisuję się pod tym zdaniem wszystkimi kończynami

            • 8 5

    • Zobaczcie co dzieje się dziś na Miszewskiego. (1)

      Dodatkowy tramwaj i auta zablokują to na amen. Niech sobie prowadzą ten tramwaj jak chcą byle nie tam.

      • 26 54

      • na Miszewskiego niestety nie planuje sie poki co tramwaju

        Szkoda, bo nalezaloby takze polaczyc Zaspe z PG tramwajem.

        Podobnie jak w dalszej perspektywie polaczyc Zaspe z UG / dzielnica biurowa tramwajem wzdluz Kolobrzeskiej.

        • 1 0

    • To nie hejterstwo, to tramwajofobia (4)

      i to jest o wiele poważniejsza fobia niż homofobia... to naprawdę należy leczyć, a nie dawać poklask na głównej

      • 37 21

      • Ale że co? (3)

        W razie czego wypłacisz im odszkodowania z kieszonkowego od mamy?

        • 18 29

        • a co ma twoj podpis do tramwaju? (1)

          • 11 4

          • to podpis trolla, który uważa się za nośnika "kultury" ludzi rozsądnych

            a sam korzysta z trzech pedałów swojego samochodu i niewiele kuma

            • 2 2

        • Niech remontują swoje kamienice,to nie będą się sypać jak przejedzie tramwaj.

          • 16 10

    • jak ci zechca zbudowac tramwaj przy waskeij ulicy to zmienisz zdanie

      • 4 1

    • mieszkaj sobie z tramwajem pod oknem, (5)

      tam są drewniane stropy a nie betonowe, niepwene podłoże, zaraz bedą pękały ściany w kamienicach i co kupisz ludziom nowe mieszkania raz ze stiukami, kominkami, cudnymi piecami?

      • 34 60

      • Brednia. Zobacz sobie al. Wojska Polskiego. (2)

        Mam 40 lat. Mieszkali tam moi dziadkowie. Często u nich bywałem, mieszkałem w weekendy. Co prawda jak jechał tramwaj to strop się trząsł, ale budynek stoi do dzisiaj... Da się z tym żyć. A co do mieszkania tam gdzie protestują to niech sobie założą klimę, albo się przeprowadzą. I tak nic nie zdziałają dlatego, że interes społeczny jest ważniejszy. Dlatego bredzą o nośności gruntu, a tak naprawdę chodzi o spokój.

        • 20 15

        • a komu nie chodzi o spokoj (1)

          W swoim miejscu zamieszkania?
          Tzw."interes spoleczny" to pojecie naduzywane przez osoby o komunistycznym stylu myslenia, dla ktorych wartosi wazne dla jednostki sa niczym, nic nie warte. To bardzo niebezpieczne myslenie, ktore zaprowadzilo komunistow do latwego zanegowania wartosci ludzkich...

          • 6 5

          • interes społeczny występuje w całej europie i na świecie

            ale w poorlandi i tak zwalą na PRL i komunistów...

            • 2 3

      • Mieszkam, na Gunwaldzkiej, przy skrzyżowaniu z Miszewskiego. Budynek jest stary, ale prędzej rozwalą go hałasujący sąsiedzi, niż tramwaj.

        • 5 3

      • To moze za roznice, jaka jest w kosztach budowy trasy innym sladem wyburzyc te watle kamienice i odbudowac je od nowa

        mozna nawet zostawic elewacje takie same od strony ulicy (czesty zabieg), a reszte zbudowac w sposob wlasciwy od podstaw.

        Warto tez zauwazyc, ze na ul. Do Studzienki panuja takie same warunki (prosze mnie poprawic, jesli jest inaczej - ta opinia byla potwierdzona na fb, grupa Informacje - Nowa Politechniczna, w trakcie jednej z dyskusji przez mieszkanke BGW), a samochody ciezarowe i autobusy jezdza ok 1m od scian nosnych tamtych kamienic.

        Wydaje mi sie, zatem, ze nie jest to wielki problem. Problemem moze byc koszt. Czas, czy co tam jeszcze innego. Jednak technologicznie po prostu musi sie dac zbudowac tam tramwaj, ktory nie bedzie burzyll budynkow.

        Przypominam - ludzie lataja w kosmos, Holendrzy 1/3 kraju wydarli morzu, dokonujemy przeszczepu konczyn, zbudowalismy tunel pod Martwa Wisla i metro w Warszawie (gdzie warunki sa nielepsze niz na BGW). Moze sie nie oplacac, ale nie wierze, aby sie nie dalo.

        • 24 14

    • Ten jeden to nawet oprócz czarnej flagi wywiesił

      sprzedam. Jest nowa ustawa o reklamie, niech go pojadą z grzywną. Ale znając realia to jakaś papuga co przyhandlowuje mieszkaniami...

      • 6 8

    • To nie hejterzy, to roszczeniowcy..

      Przecież Miasto chce zawłaszczyć ICH ulicę!!! I gdzie te cebulaki swoje furmanki zaparkują???
      Na miejscu UM bym na to poszedł i całkowicie olał ICH ulicę, zero remontów, zero komunikacji miejskiej, porobił jednokierunkowe na okrętkę... szybko by zmienili zdanie :)

      • 19 19

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane