- 1 Majaland: znamy dokładną datę otwarcia (62 opinie)
- 2 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (223 opinie)
- 3 Jest nowy dyrektor gdyńskiego urzędu (52 opinie)
- 4 Zarzuty za oślepianie pilotów śmigłowca (120 opinii)
- 5 Kamienica piękna, ale prace uciążliwe (50 opinii)
- 6 "Zakaz dla rowerzystów na Sopockiej" (812 opinii)
Mieszkańcy Pomorza najczęściej w Polsce korzystają z kolei
Inwestycje na kolei powoli zaczynają przynosić efekty. Średnio 21 razy mieszkańcy Pomorza podróżowali w 2015 r. koleją - twierdzą analitycy z Urzędu Transportu Kolejowego. To daje nam pierwsze miejsce na tle innych województw.
Prawie tak samo często jeździli pociągami mieszkańcy województwa mazowieckiego. Z danych UTK wynika, że najrzadziej z kolei w całej Polsce korzystali mieszkańcy Podlasia.
To efekt inwestycji, jakie zostały poczynione w ostatnich latach na kolei. Przypomnijmy, że kilka miliardów złotych pochłonęła modernizacja linii kolejowej na Pomorzu w kierunku Warszawy. Przy tej okazji przebudowano perony na najważniejszych przystankach i stacjach w regionie. W niewielkim stopniu swoją cegiełkę dołożyło także otwarcie we wrześniu 2015 r. Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Nie bez wpływu na liczbę pasażerów w pociągach pozostaje też wymiana taboru. Uruchomiono kursy pociągów pendolino, pojawiły się stadlery na trasie z Trójmiasta do Katowic. Regularnie swój tabor modernizuje i odmładza SKM-ka. Na tory wyjechały też nowe szynobusy.
SKM-ka z jeszcze większą liczbą pasażerów
Do listopada 2016 r. PKP SKM przewiozło w Trójmieście 14,28 proc. z ogółu wszystkich pasażerów w kraju, co plasuje spółkę na wysokim - trzecim - miejscu, przed spółką PolRegio (dawniej Przewozy Regionalne) czy PKP Intercity. W 2015 SKM przewiozła 14,03 proc. spośród wszystkich pasażerów w kraju - 36,195 mln pasażerów.
Wynik z 2016 r. mógłby być jeszcze lepszy gdyby nie fakt przejścia ulewy, która uszkodziła linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku obsługiwaną właśnie przez SKM-kę.
Wraca popyt na kolej w całym kraju
W ciągu jedenastu miesięcy 2016 roku przewieziono ponad 269 mln pasażerów, co oznacza wzrost o blisko 4,3 proc. względem analogicznego okresu w roku ubiegłym. W analizowanym okresie wystąpił również wzrost pracy przewozowej oraz eksploatacyjnej, odpowiednio o prawie 10 proc. i 12 proc.
Liczba pasażerów przewiezionych w listopadzie 2016 r. jest zbliżona do wartości z listopada 2015 roku (spadek o 0,2 proc.). Analogicznie poziom wzrostu pracy przewozowej i eksploatacyjnej wyniósł odpowiednio 9 proc. oraz 10,5 proc.
Opinie (100) 6 zablokowanych
-
2017-01-02 14:25
Na pomorzu liczą SKM, a w Warszawie nie liczą metra. (5)
Więc raczej nie jesteśmy na 1. miejscu.
- 21 5
-
2017-01-02 15:45
ale w Wawie tez licza SKM. Wiec jest ok. (4)
- 2 3
-
2017-01-02 17:11
(3)
Nie. Warszawska SKM nie jest częścią PKP. Należy do Gminy Miasta Stołecznego Warszawy. Zarządza ZTM
- 5 1
-
2017-01-02 20:43
(1)
dlatego jest ten sam bilet na warsiafskie SKM i na ichnie autobusy i tramwaje
kupujesz jeden bilet godzinny i mozesz sie przesiadac "do bulu"
bez tego naszego studiowania biletologii,
bez tego chorego kupowania biletow po kazdej przesiadce
nasza SKM tez powinna nalezec do ZTM- 0 0
-
2017-01-03 08:32
którego?
Warszawa to jedno miasto, trójmiasto jak sama nazwa wskazuje, to 7-8 miast (w zależności od tego, czy SKM chce się przyjeżdżać to Pruszcza).
- 0 0
-
2017-01-03 08:29
A kto powiedział, że raport obejmuje tylko PKP?
Zwróć uwagę, że raport obejmuje choćby PR.
- 0 0
-
2017-01-02 14:30
Skm
Tylko że w Szczecinie czy Poznaniu nie ma SKM więc mocno zdziwił bym się gdyby statystyki wyglądały inaczej
- 15 0
-
2017-01-02 14:35
Moim zdaniem powinna być bardziej gęsta sieć przystanków PKM i by więcej osób korzystało, np. Gdańsk Osowa, kawał drogi mam do pracy około 4 km od stacji i dlatego nie korzystam. Dużo firm jest w pasie obwodnicy Owczarnia-Osowa.
- 15 5
-
2017-01-02 14:38
(1)
Dlatego SKM i PKM powinny być na najwyższym poziomie!
- 13 0
-
2017-01-02 15:14
tańsze wyższy poziom
Co by się przelozylo na ilość
- 2 0
-
2017-01-02 14:46
Wciąż za mało co widać po korkach
- 13 0
-
2017-01-02 14:50
a ile (2)
kosztowało to rewelacyjne badanie - koleś zarobił pół bańki?
- 8 8
-
2017-01-02 17:03
zakladam, że za darmo by wyswietlać logo KOLEO. Reklama. Fakt, że analiza marna.
Brak prawidłowego wnioskowania. Zawałyły SKM-ki w Gdańsku i Warszawie.
- 2 1
-
2017-01-03 08:34
To są badania na zlecenie UTK
Są przeprowadzane co roku i są niezbędne dla funkcjonowania tej jednostki i całej branży ogółem.
- 0 0
-
2017-01-02 15:02
"rzadko, głównie na długich trasach kilka razy w roku"
na krótkich trasach kilka razy w roku się nie da?
- 9 0
-
2017-01-02 15:13
i słusznie
Są mądrzy wiedzą co to smog zanieczyszczenia korzystają z komunikacji miejskiej bravo skm pkm
- 9 2
-
2017-01-02 15:16
od poniedziałku bede pracowal na karwinach
Wiec gdy zbudują stacje pkm w tej dzielnicy to z wrzeszcza jadę bezpośrednio hehe
- 5 0
-
2017-01-02 15:19
Panie Naskret kilka uwag: (2)
Po pierwsze jeżeli stawia Pan tezę "To efekt inwestycji, jakie zostały poczynione w ostatnich latach na kolei" czy też "Inwestycje na kolei powoli zaczynają przynosić efekty", to w dobrym tonie byłoby przytoczenie analogicznych danych z okresu sprzed tych inwestycji. Bo to, że jesteśmy na 1. miejscu akurat wcale o tym nie musi świadczyć - może 10 lat temu też byliśmy?
Po drugie: prosty rzut na mapę każe mi wysnuć inną hipotezę: najczęściej z kolei korzystają mieszkańcy województw, których główne aglomeracje dysponują koleją miejską: czyli Warszawa i miasta aglomeracji gdańskiej.
A w ogóle, to liczba przewiezionych pasażerów to jedno, ale na kolei większe znaczenie ma chyba praca przewozowa?- 29 0
-
2017-01-02 15:32
(1)
Można dodać, że jeżeli chodzi o transport publiczny, to SKM jako jedyna daje rzeczywistą możliwość przejazdu z Gdyni do Gdańska. Nic tak nie zapewnia wysokiej frekwencji, jak monopol.
- 13 0
-
2017-01-03 08:37
Nie tylko SKM
Ogólnie kolej.
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.