• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy Pomorza najczęściej w Polsce korzystają z kolei

Maciej Naskręt
2 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Według najnowszych danych mieszkańcy Pomorza najchętniej korzystają z kolei. Według najnowszych danych mieszkańcy Pomorza najchętniej korzystają z kolei.

Inwestycje na kolei powoli zaczynają przynosić efekty. Średnio 21 razy mieszkańcy Pomorza podróżowali w 2015 r. koleją - twierdzą analitycy z Urzędu Transportu Kolejowego. To daje nam pierwsze miejsce na tle innych województw.



Jak często korzystasz z kolei?

Urząd Transportu Kolejowego ogłosił dane statystyczne z rynku przewozów w kraju. Statystyczny mieszkaniec województwa pomorskiego jechał w 2015 roku ponad 21 razy pociągiem. Stawia to Pomorze na pozycji kolejowego lidera.

Prawie tak samo często jeździli pociągami mieszkańcy województwa mazowieckiego. Z danych UTK wynika, że najrzadziej z kolei w całej Polsce korzystali mieszkańcy Podlasia.

To efekt inwestycji, jakie zostały poczynione w ostatnich latach na kolei. Przypomnijmy, że kilka miliardów złotych pochłonęła modernizacja linii kolejowej na Pomorzu w kierunku Warszawy. Przy tej okazji przebudowano perony na najważniejszych przystankach i stacjach w regionie. W niewielkim stopniu swoją cegiełkę dołożyło także otwarcie we wrześniu 2015 r. Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Nie bez wpływu na liczbę pasażerów w pociągach pozostaje też wymiana taboru. Uruchomiono kursy pociągów pendolino, pojawiły się stadlery na trasie z Trójmiasta do Katowic. Regularnie swój tabor modernizuje i odmładza SKM-ka. Na tory wyjechały też nowe szynobusy.

Mieszkańcy województwa pomorskiego najczęściej wybierali podróże koleją w 2015 r. Mieszkańcy województwa pomorskiego najczęściej wybierali podróże koleją w 2015 r.
SKM-ka z jeszcze większą liczbą pasażerów

Do listopada 2016 r. PKP SKM przewiozło w Trójmieście 14,28 proc. z ogółu wszystkich pasażerów w kraju, co plasuje spółkę na wysokim - trzecim - miejscu, przed spółką PolRegio (dawniej Przewozy Regionalne) czy PKP Intercity. W 2015 SKM przewiozła 14,03 proc. spośród wszystkich pasażerów w kraju - 36,195 mln pasażerów.

Wynik z 2016 r. mógłby być jeszcze lepszy gdyby nie fakt przejścia ulewy, która uszkodziła linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku obsługiwaną właśnie przez SKM-kę.

Wraca popyt na kolej w całym kraju

W ciągu jedenastu miesięcy 2016 roku przewieziono ponad 269 mln pasażerów, co oznacza wzrost o blisko 4,3 proc. względem analogicznego okresu w roku ubiegłym. W analizowanym okresie wystąpił również wzrost pracy przewozowej oraz eksploatacyjnej, odpowiednio o prawie 10 proc. i 12 proc.

Liczba pasażerów przewiezionych w listopadzie 2016 r. jest zbliżona do wartości z listopada 2015 roku (spadek o 0,2 proc.). Analogicznie poziom wzrostu pracy przewozowej i eksploatacyjnej wyniósł odpowiednio 9 proc. oraz 10,5 proc.

Opinie (100) 6 zablokowanych

  • Na pomorzu liczą SKM, a w Warszawie nie liczą metra. (5)

    Więc raczej nie jesteśmy na 1. miejscu.

    • 21 5

    • ale w Wawie tez licza SKM. Wiec jest ok. (4)

      • 2 3

      • (3)

        Nie. Warszawska SKM nie jest częścią PKP. Należy do Gminy Miasta Stołecznego Warszawy. Zarządza ZTM

        • 5 1

        • (1)

          dlatego jest ten sam bilet na warsiafskie SKM i na ichnie autobusy i tramwaje

          kupujesz jeden bilet godzinny i mozesz sie przesiadac "do bulu"
          bez tego naszego studiowania biletologii,
          bez tego chorego kupowania biletow po kazdej przesiadce

          nasza SKM tez powinna nalezec do ZTM

          • 0 0

          • którego?

            Warszawa to jedno miasto, trójmiasto jak sama nazwa wskazuje, to 7-8 miast (w zależności od tego, czy SKM chce się przyjeżdżać to Pruszcza).

            • 0 0

        • A kto powiedział, że raport obejmuje tylko PKP?

          Zwróć uwagę, że raport obejmuje choćby PR.

          • 0 0

  • Skm

    Tylko że w Szczecinie czy Poznaniu nie ma SKM więc mocno zdziwił bym się gdyby statystyki wyglądały inaczej

    • 15 0

  • Moim zdaniem powinna być bardziej gęsta sieć przystanków PKM i by więcej osób korzystało, np. Gdańsk Osowa, kawał drogi mam do pracy około 4 km od stacji i dlatego nie korzystam. Dużo firm jest w pasie obwodnicy Owczarnia-Osowa.

    • 15 5

  • (1)

    Dlatego SKM i PKM powinny być na najwyższym poziomie!

    • 13 0

    • tańsze wyższy poziom

      Co by się przelozylo na ilość

      • 2 0

  • Wciąż za mało co widać po korkach

    • 13 0

  • a ile (2)

    kosztowało to rewelacyjne badanie - koleś zarobił pół bańki?

    • 8 8

    • zakladam, że za darmo by wyswietlać logo KOLEO. Reklama. Fakt, że analiza marna.

      Brak prawidłowego wnioskowania. Zawałyły SKM-ki w Gdańsku i Warszawie.

      • 2 1

    • To są badania na zlecenie UTK

      Są przeprowadzane co roku i są niezbędne dla funkcjonowania tej jednostki i całej branży ogółem.

      • 0 0

  • "rzadko, głównie na długich trasach kilka razy w roku"

    na krótkich trasach kilka razy w roku się nie da?

    • 9 0

  • i słusznie

    Są mądrzy wiedzą co to smog zanieczyszczenia korzystają z komunikacji miejskiej bravo skm pkm

    • 9 2

  • od poniedziałku bede pracowal na karwinach

    Wiec gdy zbudują stacje pkm w tej dzielnicy to z wrzeszcza jadę bezpośrednio hehe

    • 5 0

  • Panie Naskret kilka uwag: (2)

    Po pierwsze jeżeli stawia Pan tezę "To efekt inwestycji, jakie zostały poczynione w ostatnich latach na kolei" czy też "Inwestycje na kolei powoli zaczynają przynosić efekty", to w dobrym tonie byłoby przytoczenie analogicznych danych z okresu sprzed tych inwestycji. Bo to, że jesteśmy na 1. miejscu akurat wcale o tym nie musi świadczyć - może 10 lat temu też byliśmy?

    Po drugie: prosty rzut na mapę każe mi wysnuć inną hipotezę: najczęściej z kolei korzystają mieszkańcy województw, których główne aglomeracje dysponują koleją miejską: czyli Warszawa i miasta aglomeracji gdańskiej.

    A w ogóle, to liczba przewiezionych pasażerów to jedno, ale na kolei większe znaczenie ma chyba praca przewozowa?

    • 29 0

    • (1)

      Można dodać, że jeżeli chodzi o transport publiczny, to SKM jako jedyna daje rzeczywistą możliwość przejazdu z Gdyni do Gdańska. Nic tak nie zapewnia wysokiej frekwencji, jak monopol.

      • 13 0

      • Nie tylko SKM

        Ogólnie kolej.

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane