• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy Pomorza najczęściej w Polsce korzystają z kolei

Maciej Naskręt
2 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Według najnowszych danych mieszkańcy Pomorza najchętniej korzystają z kolei. Według najnowszych danych mieszkańcy Pomorza najchętniej korzystają z kolei.

Inwestycje na kolei powoli zaczynają przynosić efekty. Średnio 21 razy mieszkańcy Pomorza podróżowali w 2015 r. koleją - twierdzą analitycy z Urzędu Transportu Kolejowego. To daje nam pierwsze miejsce na tle innych województw.



Jak często korzystasz z kolei?

Urząd Transportu Kolejowego ogłosił dane statystyczne z rynku przewozów w kraju. Statystyczny mieszkaniec województwa pomorskiego jechał w 2015 roku ponad 21 razy pociągiem. Stawia to Pomorze na pozycji kolejowego lidera.

Prawie tak samo często jeździli pociągami mieszkańcy województwa mazowieckiego. Z danych UTK wynika, że najrzadziej z kolei w całej Polsce korzystali mieszkańcy Podlasia.

To efekt inwestycji, jakie zostały poczynione w ostatnich latach na kolei. Przypomnijmy, że kilka miliardów złotych pochłonęła modernizacja linii kolejowej na Pomorzu w kierunku Warszawy. Przy tej okazji przebudowano perony na najważniejszych przystankach i stacjach w regionie. W niewielkim stopniu swoją cegiełkę dołożyło także otwarcie we wrześniu 2015 r. Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Nie bez wpływu na liczbę pasażerów w pociągach pozostaje też wymiana taboru. Uruchomiono kursy pociągów pendolino, pojawiły się stadlery na trasie z Trójmiasta do Katowic. Regularnie swój tabor modernizuje i odmładza SKM-ka. Na tory wyjechały też nowe szynobusy.

Mieszkańcy województwa pomorskiego najczęściej wybierali podróże koleją w 2015 r. Mieszkańcy województwa pomorskiego najczęściej wybierali podróże koleją w 2015 r.
SKM-ka z jeszcze większą liczbą pasażerów

Do listopada 2016 r. PKP SKM przewiozło w Trójmieście 14,28 proc. z ogółu wszystkich pasażerów w kraju, co plasuje spółkę na wysokim - trzecim - miejscu, przed spółką PolRegio (dawniej Przewozy Regionalne) czy PKP Intercity. W 2015 SKM przewiozła 14,03 proc. spośród wszystkich pasażerów w kraju - 36,195 mln pasażerów.

Wynik z 2016 r. mógłby być jeszcze lepszy gdyby nie fakt przejścia ulewy, która uszkodziła linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku obsługiwaną właśnie przez SKM-kę.

Wraca popyt na kolej w całym kraju

W ciągu jedenastu miesięcy 2016 roku przewieziono ponad 269 mln pasażerów, co oznacza wzrost o blisko 4,3 proc. względem analogicznego okresu w roku ubiegłym. W analizowanym okresie wystąpił również wzrost pracy przewozowej oraz eksploatacyjnej, odpowiednio o prawie 10 proc. i 12 proc.

Liczba pasażerów przewiezionych w listopadzie 2016 r. jest zbliżona do wartości z listopada 2015 roku (spadek o 0,2 proc.). Analogicznie poziom wzrostu pracy przewozowej i eksploatacyjnej wyniósł odpowiednio 9 proc. oraz 10,5 proc.

Opinie (100) 6 zablokowanych

  • to badanie jest bez sensu, bo uwzglednia SKM ale już metro w Warszawie nie (1)

    a jak wiadomo u nas SKM spełnia rolę jednej linii metra

    gdyby odjac przejazdy pomiedzy naszymi miastami (jeszcze pytanie którymi), to na 100% wypadlibysmy przecietnie

    co do Warszawy to faktycznie WKD robi swoje ale także inne przejazdy ludzi mieszkajacych w innych miastach a pracujacych w stolicy - mam nawet znajomą, która tak codziennie jeździ (chyba z godzine)

    • 3 2

    • Z tym, to zwłaszcza na trasie ze Słupska

      Kolej, to kolej, a metro to metro.

      • 0 0

  • Hmm...

    Pierwsze miejsce Pomorza nie dziwi. Liczy się wpływ SKM kursującej w najbardziej zaludnionym obszarze oraz brak istotnej alternatywy w najbardziej obleganych kierunkach - Warszawa, Olsztyn, Bydgoszcz, etc. Jest różnica między niecałymi 3h pociągiem, a ok. 5h w aucie.

    • 5 0

  • A zdjęcie PKM-ki to przypadkiem się wkleiło... (2)

    Jeżeli już to SKM pokażcie. Ta rzeczywiście odwala kawał dobrej roboty. A nachalne promowanie kompletnie skompromitowanej PKM już się przejadło. :-P

    • 4 3

    • pkm ladniej wyglada :)

      • 1 0

    • Na zdjęciu jest SKM

      SKM jeździ po torach linii PKM. Ten skład, zakupiony przez Samorząd, jest w użytkowaniu SKM.

      • 1 0

  • Nie do wiary. Pkm może buty czyścić łka. (2)

    Skm to żart w porównaniu z warszawską skm. Statystyki na czyje zlecenie?

    • 5 2

    • rada dnia: (1)

      Przeprowadź się do Warszawy

      • 1 2

      • Nic nie poprawiać tylko spadać gdzie indziej

        Super pomysł.

        • 2 0

  • spóźnienia , spóźnienia (2)

    I tak bez końca , po parę razy w tygodniu , że już nie wspomnę o jakości dworców np . Gościcino to raczej nie ma się czym chełpić - brak alternatywy i tyle .

    • 5 0

    • Polska w ciągłej rozbudowie (1)

      no i kryzys do końca naszych dni - propaganda sukcesu a cywilizowany świat wciąż nam ucieka k .... , żal .

      • 2 0

      • Podmiejski pociag(taki jak skm) z miejscowosci Hatfield do Londynu 8lat temu jechal 160km/h. Czym sie jarac. W koncu w Polsce polakowi nic sie nie oplaca.

        Kazdy chce sie szybko nachapac, kupic dom, auto, obsadzic etatami pol rodziny.

        • 1 0

  • Jak często korzystasz z kolei? (1)

    48% wychodzi, ze nie albo bardzo rzadko :)

    • 1 3

    • Co w tym dziwnego?

      Przecież połowa miasta znajduje się poza zasięgiem kolei.

      • 0 0

  • Tylko kolej jak jest opcja

    Pracuje gdynia sopot gdansk idealne połączenie . Próbowałem samochodem ale korki i trucie się na ulicach jest zabójcze . Wole stare skm bo jest więcej miejsca i nie ma piszczacych co chwile drzwi .

    • 1 0

  • Jak mieszkałem w Tczewie, to kolej to była rewelacja

    Wsiadało się w REGIO (fakt, że mieszkałem 10 minut od dworca), bez koreczków szybko do Głównego, 5 minut spaceru i byłem w robocie - całość w 45 minutach (a to blisko 40 kilometrów). O wiele lepsze niż samochodem i bujanie się w 4 kilometrowym korku na TśW. Teraz mieszkam w Gdańsku, próbuję jeździć autobusami (dzięki SPP) i czas dojazdu... mam podobny.

    • 0 0

  • kolej do nikad

    jaka to kolej metropoliterna jak nie zatrzymuje sie na wszystkich przestankach to wielka kpina aby w XXI wieku pociagi omijaly przestanki. Mieszkancy tych miejscowosci chodza po 5 km do pociagu bo komus z rzadzacych tak sie podobalo mam na mysli urzad marszakowski wracaja czasy KOMUNY

    • 0 0

  • Jest za dobrze (1)

    dlatego Politechnika Gdańska od nowego roku proponuje pracownikom pełnopłatną legitymację uprawniającą do zniżki na kolei. Legitymacja kosztuje ponad 800 zł. Wcześniej przez kilka lat była za pół ceny, a jeszcze wcześniej darmowa.

    • 0 0

    • Nigdy nie była darmowa

      Po prostu kiedyś w całości opłacała ją Politechnika, teraz koszt jest przerzucony na pracownika.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane