• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy chcą przyjaźniejszego pieszym centrum Gdyni

Patryk Szczerba
8 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Odcinek ul. Abrahama pomiędzy 10 lutego i ul. Batorego mógłby stać się atrakcyjnym miejscem dla turystów. Odcinek ul. Abrahama pomiędzy 10 lutego i ul. Batorego mógłby stać się atrakcyjnym miejscem dla turystów.

Grupa mieszkańców śródmieścia Gdyni chce wykorzystać ok. pół miliona zł z puli tegorocznego budżetu obywatelskiego na przeobrażenie jednej z ulic. Pod uwagę brana jest przede wszystkim część ul. Abrahama zobacz na mapie Gdyni, Zygmunta Augusta zobacz na mapie Gdyni, ale dyskusja, gdzie potrzebne są zmiany, wciąż trwa.



Czy inicjatywy związane ze zmianami w ruchu w proponowanych miejscach to dobry pomysł?

Choć wśród mieszkańców Gdyni nietrudno znaleźć opinie, że większość inwestycji miejskich skierowana jest do centrum, kosztem innych dzielnic, to - zdaniem mieszkających w śródmieściu - jeszcze wiele jest do zrobienia. Zwłaszcza że większość nowo powstałych budynków - jak Infoboks zobacz na mapie Gdyni czy Centrum Filmowe zobacz na mapie Gdyni - którymi chwali się Gdynia, to wizytówki całego miasta i problemów śródmieścia nie rozwiązuje.

Starowiejska w zawieszeniu

A te dotyczą przede wszystkim estetyzacji przestrzeni. Od kilku miesięcy, głównie w internecie, trwa dyskusja, jak powinna wyglądać ul. Starowiejska zobacz na mapie Gdyni. Ścierają się dwie wizje.

Jedna propozycja - forsowana przez Stowarzyszenie Starowiejska - zakłada zmiany polegające na stworzeniu na ulicy strefy współdzielonej, w której na równych prawach mogliby funkcjonować piesi, rowerzyści i kierowcy. Przy okazji domagają się rewitalizacji. W kontrze do niej występuje część prowadzących na ulicy handel kupców ze Stowarzyszenia Kupcy Starowiejskiej obawiający się zmniejszenia obrotów. Przekonują, że deptak, który według nich docelowo powstanie na ulicy, to zły pomysł i lepiej, by ulica zachowała swój obecny kształt.

Spór trwa, a jego zawieszenie może przynieść zakończenie unijnego programu Civitas Dynamo. W tym roku Gdynia musi podjąć decyzję, gdzie wprowadzić w centrum ograniczenia ruchu. Oprócz Starowiejskiej pod uwagę brana jest Świętojańska zobacz na mapie Gdyni oraz al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdyni. Niewykluczone, że skończy się na ustawieniu oznakowania nakazującego wolniejszą jazdę na jednej z ulic. Na razie trwa analiza danych z ankiet dotyczących ruchu w śródmieściu.

Po oczekiwaniu działanie

Mieszkańcy do swoich racji przekonują już ponad rok, więc ci oczekujący zmian chcą wziąć sprawy w swoje ręce. Pomóc ma budżet obywatelski, w którym w tym roku do wydania w śródmieściu będzie ok. 500 tys. zł. Tak duża kwota to efekt małej skali zeszłorocznych projektów. Do głosowania zakwalifikowano dwa stworzone przez Stowarzyszenie Starowiejska. Dotyczyły uspokojenia ruchu na Władysława IV i ustawienia małej architektury na Starowiejskiej. Ich realizacja to koszt 30 tys. zł, podczas gdy do wydania było ośmiokrotnie więcej. Głosowanie było więc formalnością i obydwa projekty zostaną zrealizowane.

W najbliższej edycji przedstawiciele organizacji nie chcą się skupiać na drobnych pracach, dlatego planują stworzyć jeden kompleksowy projekt. Zwłaszcza, że pula mocno wzrośnie. Na remont ul. Starowiejskiej nie wystarczy, ale na modernizację odcinka innych dróg w centrum już tak.

- To akurat tyle, by krótki fragment jednej z ulic przekształcić w przestrzeń przyjazną wszystkim, estetyczną i cieszącą mieszkańców. Pod uwagę bierzemy miejsca, gdzie mamy poparcie osób mieszkających i handlowców. Skłaniamy się ku zmianom na ul. Abrahama - na odcinku od 10 lutego do Batorego zobacz na mapie Gdyni i Zygmunta Augusta. Zobaczymy po podliczeniu, na ile wystarczy nam środków - deklaruje Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Starowiejska.
Dla turystów i mieszkańców

W przypadku ul. Abrahama chodzi głównie o remont nawierzchni i ujednolicenie jej. Odcinek drogi, gdzie ostatnio wymieniono w kilku punktach szyldy, używany przez wiele osób omijających zatłoczone chodniki przy ul. 10 lutego, był już poddawany analizie zmian, m.in. przez naszych czytelników. Modernizacja miałaby być ukłonem w kierunku spacerujących po centrum turystów.

Inicjatywę mieszkańców widać na ul. Zygmunta Augusta zobacz na mapie Gdyni. Sami zgłosili się z chęcią zmian, na których będą mogli skorzystać. Wśród pomysłów pojawia się stworzenie strefy "Woonerf" czyli specjalnego rodzaju organizacji ruchu, który przywędrował do Polski z Holandii. Po ulicach brzmiącego bardziej swojsko podwórca mogą jeździć auta, ale mają ograniczone możliwości parkowania i muszą poruszać się bardzo wolno, a pierwszeństwo mają piesi i rowerzyści. Rozwiązanie zastosowano na jednej z ulic w Łodzi, a niebawem dołączy do niej Wrocław. Jej głównym elementem w Gdyni mają być platformy, które uzupełnią i uporządkują przestrzeń.

Pomysły na inne lokalizacje wciąż można zgłaszać, m.in. poprzez media społecznościowe, ale inicjatorzy akcji zastrzegają, że pod uwagę będą brane te miejsca, gdzie zmiany nie wywołają konfliktów.

- Przymierzaliśmy się również do odcinka pomiędzy Starowiejską i 10 lutego, ale tam nie ma zgody na zmiany. Nam zależy na tym, by było to wspólne i zgodne działanie inicjatorów i mieszkających w danym miejscu oraz kupców, dzięki czemu pokażemy, że współpraca jest możliwa - dodaje Piesiewicz.

Opinie (183) 7 zablokowanych

  • Wszędzie ci wegetariańscy rowerzyści.

    Wszędzie!

    • 21 5

  • Parkingi.... (1)

    Jak najbardziej potrzebne, ale nie pod każdym sklepem! Śmiechu warte są płacze "kupców" (głupców?) ze Starowiejskiej i z Hali o braku miejsc parkingowych dla klientów, w sytuacji, gdy te które są oni sami blokują bo z parkingów (np koło Batorego, pod placem Grunwaldzkim) mają za daleko. Są miejsca w Polsce (nawet w takich metropoliach jak Kościerzyna i Kartuzy) gdzie nie można poruszać się samochodem i nikomu to nie przeszkadza. Faktem jest, że nie mamy wokół śródmieścia sieci parkingów, ale nie można powiedzieć, że w ogóle nie ma gdzie parkować. Problemem jest nasze narodowe (modne słowo ostatnio) wygodnictwo i niechęć do jakiegokolwiek wysiłku fizycznego. Dopóki to się nie zmieni będziemy żyć w syfie w jakim żyjemy.
    Wg mnie należy w trybie natychmiastowym skończyć fikcją, którą są znaki drogowe na wielu ulicach/uliczkach - zrobić inwentaryzację i restrukturyzację (tj urealnić ich zastosowanie - np. tam gdzie nie ma faktycznie alternatyw dla parkujących - usunąć znaki zakazu, a nie tylko udawać, że ich nie ma i nie wystawiać mandatów) i zacząć SUROWO karać za łamanie przepisów. Jakoś nasi rodacy za granicą nie mają problemów z ich przestrzeganiem, a jak coś schrzanią to karnie płacą mandaty.

    • 29 6

    • Swietny podpis, zastosuj się do swojej rady i idź w ...

      W końcu kto udziela rad, sam powinien się do nich stosować.

      • 3 5

  • (2)

    Jestem jak najbardziej za stworzeniem strefy "Woonerf". Taka strefa to zwiekszenie możliwości kopania w samochody przez sfrustrowane cudowne dzieci dwóch pedałow, tak to pokazano na filmiku na tym portalu. Prawdopodobnie przyczyną takich frustracji jest nałożenie lycrowych gatek uciskających "klejnoty" oraz noszenie nocnika na głowie, ktory naciskiem likwiduje resztki mózgu.

    • 28 7

    • :)

      Masz jednego kretyna na rowerku (którego pewnie za chwilę namierzą i wystawią mu rachunek). Obejrzyj sobie jeszcze artystów z grup: mistrz kierownicy i mistrz parkowania. Skala trochę większa ;)

      • 4 6

    • Woonerf to już Niemc nas przejeli

      się porobiło

      • 2 1

  • zapraszamy do dyskusji o tym, co zrobić w śródmieściu

    Zapraszamy na profil Stowarzyszenia Starowiejska: starowiejska.pl

    • 10 4

  • W żadnym wypadku (1)

    wyłączenia Świętojańskiej z ruchu kołowego, chyba że ktoś chce żeby całkowicie wymarła, jak np. główny trakt Kielc (ulica Sienkiewicza)

    • 16 6

    • dopisz do swojej listy także wymarłą ulicę Długą w Gdańsku

      Monte Cassino w Sopocie
      Piotrkowską w Łodzi
      Mariacką w Katowicach
      i Grodzką w Krakowie

      Wybierz się także do Kopenhagi i setek miast na świecie, w których w centrum funkcjonują ulice z pierwszeństwem pieszych i dopuszczonym dojazdem dostawczaków.

      Poproś Waszczykowskiego o etat w dyplomacji - nadajesz się do tego jak ulał

      • 1 3

  • (8)

    totalna bzdura, tam nie ma ruchu pieszego, po godzinach popołudniowych, nie mówiąc już o dniach wolnych od pracy. Jeszcze jedno chciejstwo.
    Starowiejska nigdy nie będzie deptakiem. ludzie tam nie spacerują.

    • 24 16

    • Nie muszą spacerować, ważne że chodzą. (2)

      I że to najbardziej uczęszczana przez pieszych ulica w Gdyni.

      • 10 5

      • I co?

        Nie mieszczą się na chodnikach?

        • 3 3

      • W przeciwieństwie do Swietojanskiej

        • 1 0

    • tam jest tłok na chodniku zawsze

      idz i zobacz, jak dostawe już dostarczysz

      • 3 1

    • Kolego ! 25 lat temu tam był tłum ludzi (2)

      I rolą miasta jest teraz to, by ten tłum jakoś tam przywrócić. Dla dobra Wszystkich....

      • 5 2

      • 25 lat temu to ty chyba jeszcze nawet w pieluchy nie robiłeś (1)

        • 2 5

        • przegiąłeś koleś....

          • 1 1

    • Kierowcy będą spacerować jak nie będą mogli jechać.

      • 3 0

  • Bardzo aktualne zdjęcie.

    Redakcja w centrum Gdyni, ale za daleko, żeby pstryknąć fotkę. Z lata lepsza.

    • 5 4

  • (3)

    Trzeba udrożnić przejazd przez Witomino (Chwarznieńska, Rolnicza, Kielecka, Małokacka, albo mała obwodnica Witomina przez las) , bo niedługo nikt do tego centrum nie dojedzie!!!!

    • 18 5

    • (2)

      Bus bas jest, wystarczy z niego korzystać :) Jak ktoś woli jeździsz samochodem, albo wybudował dom w pobliskich wsiach, to jego wybór ;)

      • 5 5

      • Witomino wsią????Witomino to jedna (1)

        z najpiękniejszych dzielnic Gdyni!!!!

        • 4 1

        • Z tym pięknem to bym się nie rozpędzał

          OK, położenie ma znakomite.

          • 6 2

  • Ograniczyć ruch samochodów !

    Od razu będzie przyjaźniej

    • 8 13

  • Abrahama od starowiejskiej.. (2)

    Do Batorego to powinien byc pol deptak z placami pod knajpy ! Lepszym oswietleniem itp .. Piekny kawalek miasta sie zrobi !

    • 10 4

    • To bardzo proste (1)

      Wystarczy zrobić deptak na alei kantorów i już następnego dnia pół miasta i tysiące turystów dziennie będą do niezliczonych knajp walić... Oh, wait...

      • 4 1

      • kantory pewnie by szybko się wyniosły

        • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane