• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy chcą przyjaźniejszego pieszym centrum Gdyni

Patryk Szczerba
8 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Odcinek ul. Abrahama pomiędzy 10 lutego i ul. Batorego mógłby stać się atrakcyjnym miejscem dla turystów. Odcinek ul. Abrahama pomiędzy 10 lutego i ul. Batorego mógłby stać się atrakcyjnym miejscem dla turystów.

Grupa mieszkańców śródmieścia Gdyni chce wykorzystać ok. pół miliona zł z puli tegorocznego budżetu obywatelskiego na przeobrażenie jednej z ulic. Pod uwagę brana jest przede wszystkim część ul. Abrahama zobacz na mapie Gdyni, Zygmunta Augusta zobacz na mapie Gdyni, ale dyskusja, gdzie potrzebne są zmiany, wciąż trwa.



Czy inicjatywy związane ze zmianami w ruchu w proponowanych miejscach to dobry pomysł?

Choć wśród mieszkańców Gdyni nietrudno znaleźć opinie, że większość inwestycji miejskich skierowana jest do centrum, kosztem innych dzielnic, to - zdaniem mieszkających w śródmieściu - jeszcze wiele jest do zrobienia. Zwłaszcza że większość nowo powstałych budynków - jak Infoboks zobacz na mapie Gdyni czy Centrum Filmowe zobacz na mapie Gdyni - którymi chwali się Gdynia, to wizytówki całego miasta i problemów śródmieścia nie rozwiązuje.

Starowiejska w zawieszeniu

A te dotyczą przede wszystkim estetyzacji przestrzeni. Od kilku miesięcy, głównie w internecie, trwa dyskusja, jak powinna wyglądać ul. Starowiejska zobacz na mapie Gdyni. Ścierają się dwie wizje.

Jedna propozycja - forsowana przez Stowarzyszenie Starowiejska - zakłada zmiany polegające na stworzeniu na ulicy strefy współdzielonej, w której na równych prawach mogliby funkcjonować piesi, rowerzyści i kierowcy. Przy okazji domagają się rewitalizacji. W kontrze do niej występuje część prowadzących na ulicy handel kupców ze Stowarzyszenia Kupcy Starowiejskiej obawiający się zmniejszenia obrotów. Przekonują, że deptak, który według nich docelowo powstanie na ulicy, to zły pomysł i lepiej, by ulica zachowała swój obecny kształt.

Spór trwa, a jego zawieszenie może przynieść zakończenie unijnego programu Civitas Dynamo. W tym roku Gdynia musi podjąć decyzję, gdzie wprowadzić w centrum ograniczenia ruchu. Oprócz Starowiejskiej pod uwagę brana jest Świętojańska zobacz na mapie Gdyni oraz al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdyni. Niewykluczone, że skończy się na ustawieniu oznakowania nakazującego wolniejszą jazdę na jednej z ulic. Na razie trwa analiza danych z ankiet dotyczących ruchu w śródmieściu.

Po oczekiwaniu działanie

Mieszkańcy do swoich racji przekonują już ponad rok, więc ci oczekujący zmian chcą wziąć sprawy w swoje ręce. Pomóc ma budżet obywatelski, w którym w tym roku do wydania w śródmieściu będzie ok. 500 tys. zł. Tak duża kwota to efekt małej skali zeszłorocznych projektów. Do głosowania zakwalifikowano dwa stworzone przez Stowarzyszenie Starowiejska. Dotyczyły uspokojenia ruchu na Władysława IV i ustawienia małej architektury na Starowiejskiej. Ich realizacja to koszt 30 tys. zł, podczas gdy do wydania było ośmiokrotnie więcej. Głosowanie było więc formalnością i obydwa projekty zostaną zrealizowane.

W najbliższej edycji przedstawiciele organizacji nie chcą się skupiać na drobnych pracach, dlatego planują stworzyć jeden kompleksowy projekt. Zwłaszcza, że pula mocno wzrośnie. Na remont ul. Starowiejskiej nie wystarczy, ale na modernizację odcinka innych dróg w centrum już tak.

- To akurat tyle, by krótki fragment jednej z ulic przekształcić w przestrzeń przyjazną wszystkim, estetyczną i cieszącą mieszkańców. Pod uwagę bierzemy miejsca, gdzie mamy poparcie osób mieszkających i handlowców. Skłaniamy się ku zmianom na ul. Abrahama - na odcinku od 10 lutego do Batorego zobacz na mapie Gdyni i Zygmunta Augusta. Zobaczymy po podliczeniu, na ile wystarczy nam środków - deklaruje Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Starowiejska.
Dla turystów i mieszkańców

W przypadku ul. Abrahama chodzi głównie o remont nawierzchni i ujednolicenie jej. Odcinek drogi, gdzie ostatnio wymieniono w kilku punktach szyldy, używany przez wiele osób omijających zatłoczone chodniki przy ul. 10 lutego, był już poddawany analizie zmian, m.in. przez naszych czytelników. Modernizacja miałaby być ukłonem w kierunku spacerujących po centrum turystów.

Inicjatywę mieszkańców widać na ul. Zygmunta Augusta zobacz na mapie Gdyni. Sami zgłosili się z chęcią zmian, na których będą mogli skorzystać. Wśród pomysłów pojawia się stworzenie strefy "Woonerf" czyli specjalnego rodzaju organizacji ruchu, który przywędrował do Polski z Holandii. Po ulicach brzmiącego bardziej swojsko podwórca mogą jeździć auta, ale mają ograniczone możliwości parkowania i muszą poruszać się bardzo wolno, a pierwszeństwo mają piesi i rowerzyści. Rozwiązanie zastosowano na jednej z ulic w Łodzi, a niebawem dołączy do niej Wrocław. Jej głównym elementem w Gdyni mają być platformy, które uzupełnią i uporządkują przestrzeń.

Pomysły na inne lokalizacje wciąż można zgłaszać, m.in. poprzez media społecznościowe, ale inicjatorzy akcji zastrzegają, że pod uwagę będą brane te miejsca, gdzie zmiany nie wywołają konfliktów.

- Przymierzaliśmy się również do odcinka pomiędzy Starowiejską i 10 lutego, ale tam nie ma zgody na zmiany. Nam zależy na tym, by było to wspólne i zgodne działanie inicjatorów i mieszkających w danym miejscu oraz kupców, dzięki czemu pokażemy, że współpraca jest możliwa - dodaje Piesiewicz.

Opinie (183) 7 zablokowanych

  • kiedy ten chory film pedalarzy jak i roszczeniowych chorych pieszych sie skończy? (12)

    już w centrum zrobili burdel z 3 maja, starowiejska jak i wladka IV a widzę to nie koniec chorych wizji chorych ludzi... moze dożyje ze w Gdyni będzie normalnie jak kiedyś

    • 99 66

    • Ale pieszych w to nie mieszaj! (7)

      My mamy swoje chodniki. Fakt, że musimy je wspódzielić z rowerami i parkującymi na nich autami, ale jakoś dajemy radę egzystować bez zbędnego marudzenia. Idź podziękuj rowerowym roszczeniowcom, którzy sobie pieszymi gęby wycierają w tym projekcie. Osobiście wolę sto samochodów zaparkowanych na chodniku, niż jedno cudowne dziecko dwóch pedałów które na chodniku urządza Tour de France. Zaparkowane na chodniku auto nie wpadnie na mnie z impetem, a pędzący rowerzysta tak. Zaparkowane auto mnie nie zwyzywa żebym mu z drogi s3.14erdalał, rowerzysta już tak. Obtrąbić mnie też nie obtrąbi, rowerzysta obdzwoni dzwonkiem...

      • 13 13

      • rowery nie moga jeździć po chodnikach (5)

        mają obowiązek jechać po ulicy lub drogach dla rowerów. Zlikwidować miejsca postojowe wzdłuż ulic w centrum na rzecz dróg dla rowerów i nikt nie będzie konfliktów. Ludzi chodzą po chodnikach, rowery jada po DDR a samochody po ulicach. Parkowanie na parkingu, nie ulicy czy chodniku, przecież parking przy batorym to jedyne 300PLN już nie gadajcie że was nie stać 10pln/dzien bo to cebulą zalatuje - wtedy sprzedajcie samochód jak nie stać was na jego utrzymanie.

        • 13 7

        • Ale niby dlaczego? (2)

          Dlaczego kosztem kierowców, miasto ma uprzywilejować rowerzystów? Drogi i miejsca postojowe są już wybudowane, drogi dla rowerów trzeba by dopiero wybudować, a to kosztuje. Kierowcy płacą podatki jak wszyscy inni mieszkańcy, a wręcz płacą więcej, więc dlaczego kosztem miejsc parkingowych mają zafundować drogę, z której skorzysta nieliczna społeczna grupa i tak już uprzywilejowanych rowerzystów? Wszyscy zrzucamy się na infrastrukturę drogową, z dróg i chodników korzysta 100% społeczeństwa, ale z dróg dla rowerów tylko rowerzyści, nie uważasz, że to nie fair?

          • 9 5

          • nic nie stoi na przeszkodzie (1)

            abys tez czasami na rower usiadł, to naprawdę frajda, nie mówię żeby wyznawac religię rower ponad wszystko, ale takie ścieżki sprawiają że coraz wiecej osób sie na rower decyduje. Chodzi głównie o młodzież, żeby oderwała się od komputerów i konsol, ale nie tylko, rodzinna wycieczka rowerowa z Gdyni do brzeźna brzegiem morza - super sprawa - chyba dużo lepsze niż dojechać tam samochodem, pochłonąć lody stęchłą rybę z piwem i z powrotem samochodem denerując się na korki. Samochodów przybywa, paliwo tanieje, brak ustawy antyszrotowej i 4 osobowa rodzina ma 3 samochody co sprawia że prędzej czy póxniej tych miejsc zabraknie, a ich niedobór może powstrzymuje niektórych przed kupnem kolejnego 4go samochodu, bo kto bogatemu zabroni. Nie należy tworzyć warunków do rozrostu tego niekorzystnego zjawiska, tylko je ograniczać np likwidując miejsca parkingowe, które zmusza do wkalkulowania w koszt posiadania samochdu w centrum obok czynszu i opłat za mieszkanie również kosztu płatnego parkingu - wtedy dojdą do wniosku że może zamiast 3 samochodów wystrczą 2 a może nawet 1 a do pracy jednak da się dojechać autobusem.

            • 9 4

            • ....

              W namawianiu do słuszności waszego światopogladu przeganiacie świadków Jehowy, ciężko zrozumieć że ktoś może zwyczajnie nie chcieć jeździć rowerem, może z lenistwa, może z powodu stanu zdrowia, a może z przemęczenia i braku czasu? Czy ja was na siłę namawiam, żebyście zamiast na rower poszli popływać w Bałtyku z "Morsami"? Ja osobiście nie mam siły po 10h fizycznej pracy wwsiadać na rower i pocałować do Brzeźna, a kiedy mam czas wolny to wolę odpocząć, ale spacerując. I tak, w drodze do/z pracy wybieram auto zamiast komunikacji miejskiej, jest mi wygodniej, mam ciszę i spokój po drodze, a czasowo też wychodzę lepiej, a że ciut drożej.. cóż, za wygodę się płaci.

              • 2 4

        • Jak nie mogą jeździć po chodnikach, skoro po chodnikach jeżdżą? (1)

          Sugerujesz, że rowerzyści nie znają przepisów ruchu drogowego?

          • 3 3

          • nie sugeruję - tylko mówię w prost

            sam czasami jeżdżę na rowerze - jak jest ładnie i cieplutko, ale czasami wstyd mi za tych co śmigaja niby cały rok, a przepisów nie znają lub udają że nie znają, kopia samochody, albo jadą chodnikiem zamiast wytyczoną po drugiej stronie droga dla rowerów (morska w Gdyni) To że nie dostaja mandatów od policji to tylko dzięki ich wyrozumiałości, albo lenistwu. Po chodniku moga jechać jedynie kiedy mają pod opieką małe dziecko na rowerze, ale to co sie dzieje na chodnikach w wakacje np na świętojańskiej woła o pomstę do nieba (albo mandaty po 200pln) wystarczy minimalna znajomość przepisów i taką świętojańską można normalnie bezstresowo jechać.

            • 6 3

      • przesadasz

        • 3 10

    • Zaraz powstanie stowarzyszenie obwodowa

      i beda chcieli sciezki rowerowej i deptaka na obwodnicy bo to atrakcyjne miejsce

      • 13 9

    • KO

      Zrobiono coś bardzo niebezpiecznego dla samochodów, rowerów i pieszych, projektanta i wykonawcę tego pozbawić wszelkich uprawnień

      • 14 3

    • ugryz sie w jezyk

      Zanim zaczniesz stosować takie obelgi, wiesniaku

      • 11 17

    • wtedy, gdy ich namówisz do jedzenia mięsa głównie

      ew. do palenia w piecu także

      • 9 4

  • skwer

    a moze by tak ze Skweru Kościuszki wreszcie wyrzucic samochody!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    to chore aby krazyc w kołko!!!!!!

    • 4 3

  • Wyłączcie lepiej te przeciągi w Gdyni (1)

    bo duje jak na Uralu

    • 5 3

    • Uralu?

      No, nie wiem, ale tekst świetny, uśmiałam się.
      I racja, wyłączmy, bo np. dzisiaj to już za mocno 'przeciągało'.

      • 3 1

  • ulice

    Usunąc ubytki na jezdniach i chodnkach w centrum Gdyni to za mało 0.5 miliona w związku za te pieniądze nic się nie zrobi tosą obiecanki cioci kloci

    • 2 2

  • "Piesi walczą o centrum Gdyni"

    Ludzie przestańcie walczyć ze sobą. Jesteście w ten sposób łatwym łupem.

    • 6 1

  • Pitu, pitu, pitu... Debaty, wizualizacje, konsultacje... Slowem: szczurasowe standardy. Mydlenie oczu Wyborcom. Propaganda za jaka nie idzie zadne konstruktywne dzialanie. Lata leca a Starowiejska i cala Gdynia marnieja. Maja sie tylko dobrze szczurasy. Mi juz wystarczy. Nie uwierze dopoki nie zobacze i na pewno nie zamierzam wirzyc w to, ze bedzie w...nastepnej kadencji

    • 6 2

  • najlepiej

    deptak dla turystów zrobić na lotnisku w Kosakowie, tam im nic nie będzie zakłócać spacerów, Albo zamknąć całe centrum dla aut ,mamy przecież całe tabuny turystów, które nie mieszczą się już na chodnikach, coraz głupsze pomysły tych urzędasów,czy tak ciężko zaproponować coś pożytecznego dla miasta i mieszkańców, a nie ciągle jakieś bzdety albo inwestycje z filmu Miś

    • 7 3

  • (1)

    Brawo mieszkancy Srodmiescia!! Trzymam za was kciuki i goraco popieram.

    Tylko komentarz do strefy wspoldzielonej - zamontujcie kilka kamer, bo niestety w Polsce kierowcy maja gdzies prawo pieszego do poruszania sie. Powinny byc tez fizyczne przeszkody uniemozliwiajace duza predkosc pojazdu
    Zapraszam do Banina gdzie pseudodrogi sa wspoldzielone przez pieszych, kierowcow i rowerzystow, z braku chodnikow. Istny koszmar dla pieszych. Horror! Nie da sie tego opowiedziec co tam sie dzieje.

    • 4 11

    • w gdyni 1 kamerka kosztuje ponad 140tys zł to akurat na 3 szt wystarczy

      • 1 0

  • Ta nastawiajcie jeszcze więcej słupków wzdłóż ulicy, zróbcie 5 metrowej szerokości chodniki a na deser ścieżki rowerowe. A najlepiej niech kierowcy zosrawią swoje pojazdy przed wjazdem do Gdyni na parkingu 10zł za godzinę.

    • 10 1

  • super sprawa trzeba się pozbywać blachy środków z centrum miasta

    wystarczy taki przypadek jak bandyty drogowego w Gdańsku co prawie rowerzysty nie zabił i jeszcze miał pretensje.

    • 3 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane