• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy kontra samochody w historycznym centrum Gdańska

Szymon Zięba
26 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Nadesłane nam przez czytelnika zdjęcia dokumentują ruch na ul. Koziej i w okolicy w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy.
  • Nadesłane nam przez czytelnika zdjęcia dokumentują ruch na ul. Koziej i w okolicy w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy.
  • Nadesłane nam przez czytelnika zdjęcia dokumentują ruch na ul. Koziej i w okolicy w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy.
  • Nadesłane nam przez czytelnika zdjęcia dokumentują ruch na ul. Koziej i w okolicy w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy.
  • Nadesłane nam przez czytelnika zdjęcia dokumentują ruch na ul. Koziej i w okolicy w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy.

Zagrożenie dla pieszych, nadmierne stężenie spalin, niszczenie ulic i budynków - to tylko wycinek z listy skarg mieszkańców okolicy ul. Koziej i PiwnejMapka, którzy narzekają na samochodowy ruch w historycznym centrum miasta, znajdującym się na dodatek w Strefie Ograniczonej Dostępności. Miejscy urzędnicy tymczasem wyliczają szereg podjętych działań, przyznając, że choć problemy znają, to więcej zrobić się nie da i "istotnych zmian" w organizacji ruchu już nie przewidują.



Czy ruch w ścisłym centrum Gdańska jest dobrze zorganizowany?

Problem dotyczący mieszkańców centrum Gdańska opisał nam pan Waldemar. Jak relacjonuje nasz czytelnik, ul. Kozia jest obecnie jedyną drogą doprowadzającą ruch dostawców, mieszkańców i służb do dużej części historycznego centrum.

- Ponieważ ulica jest wąska, nie powinna być ustawowo dopuszczona do ruchu o takim natężeniu. Dziennie korzystają z niej setki pojazdów. Stąd też korki i frustracja mieszkańców, a nawet rękoczyny kierowców i przechodniów. Nasza kamienica przy Koziej pęka, odkąd zamknięto Piwną i wprowadzono tu ruch dwukierunkowy. Prosimy o interwencję od lat, ale miasto twierdzi, że nawierzchnia oraz grunt są stabilne, a organizacja ruchu jest prawidłowa. Tymczasem rozpada się ściana nośna budynku - mówi mężczyzna.
Od jednego z mieszkańców kamienicy przy ul. Piwnej 58 (której jedna ze ścian ustawiona jest od ul. Koziej) usłyszeliśmy, że dysponują oni ekspertyzą budowlaną, z której wynika, że ruch samochodów może wpływać na pogorszenie stanu budynku.

Parkingi w Trójmieście



Miejscy urzędnicy, których poprosiliśmy o komentarz w tej sprawie, przyznają, że problem, o którym mówi nasz czytelnik, jest im znany. W ciągu ostatnich pięciu lat do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wpłynęły cztery wnioski dotyczące ul. Koziej - ostatni w tym roku. Poprzednie dotyczyły:
  • w 2019 roku - ograniczenia ruchu pojazdów na ul. Koziej z powodu uszkodzeń kamienicy przy ul. Piwnej oraz zmiany oznakowania wjazdu do Strefy Ograniczonej Dostępności na ul. Św. Ducha, a także wyeliminowania wjazdu pojazdów powyżej 3,5 t.
  • w 2019 roku - zmiany oznakowania zaplecza kamienicy przy ul. Szerokiej posiadającej podwórze z wjazdem od ul. Koziej w celu zabezpieczenia przed zastawianiem wiat śmietnikowych.
  • w 2013 roku - pismo i interpelacja dotyczyły wprowadzenia ruchu jednokierunkowego na ul. Koziej

- Ul. Kozia znajduje się w strefie ograniczonej dostępności, do której wjazd reguluje zarządzenie prezydenta Gdańska z 29 maja 2020, zmieniające zarządzenie w sprawie wydawania i użytkowania Identyfikatorów GM, uprawniających do wjazdu do strefy ograniczonej dostępności na obszarze Głównego Miasta - mówi Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Są kontrole straży miejskiej i policji



Urzędniczka tłumaczy, że zarządzenie to ogranicza również możliwości wjazdu pojazdów zaopatrzenia i serwisu o dop. masie całkowitej do 3,5 t jedynie do godzin między 6 a 11.

Z kolei kontrolę nad przestrzeganiem obowiązującego oznakowania i wjazdu do SOD sprawuje policja i Straż Miejska, która szczególnie w okresie letnim prowadzi kontrole już na wjazdach do SOD, czyli na ul. Św. Ducha, Szerokiej czy StraganiarskiejMapka.

- Ponadto każdego roku wprowadzane są koleje zmiany do wyżej wspomnianego zarządzenia, a także organizacji ruchu uszczelniające wjazd do tego obszaru. Jednocześnie wszelki transport pojazdami ciężarowymi, wynikający np. z prowadzonych budów czy remontów, wyznaczany jest przez ul. KołodziejskąMapka i Piwną z pominięciem ul. Koziej - tłumaczy Izabela Kozicka-Prus.

Mieszkańcy narzekają na ruch w centrum Gdańska.

Dodaje, że obecnie ul. Kozia znajduje się w strefie zamieszkania, a chodniki zabezpieczone są słupkami.

Historyczny układ ulic wyklucza alternatywne trasy



- Prowadzone były także analizy prowadzenia ruchu innymi ulicami lub wprowadzenia ruchu jednokierunkowego. Niestety z uwagi na zwartą zabudowę i historyczny układ ulic o bardzo wąskich jezdniach i fragmenty braku chodników, braku widoczności na skrzyżowaniach i zagrożenie dla pieszych (szczególnie na ul. MariackiejMapka) alternatywne trasy przejazdu nie zostały wyznaczone - mówi gdańska urzędniczka.
Obecnie - jak podsumowuje - "nie przewiduje się istotnych zmian" w organizacji ruchu na ul. Koziej.

Duży ruch pojazdów w okolicy to problem znany mieszkańcom od lat. Tak wyglądała sytuacja w 2017 roku podczas jednej z edycji Jarmarku św. Dominika.



Miejsca

Opinie (229) 6 zablokowanych

  • Straz miejska tez tam jezdzi samochodem

    Za chwilę zobaczymy tych urzędników jak podczepiaja się pod ekologów czy też walczą z klimatem. Będą walczyć o wydobycie węgla czy budowę wiatraków a nie potrafią ograniczyć spalin w centrum miasta. Hipokryzja i glupota lvl hard. Największy śmiech z wyborców którym wystarczy hasło walka z klimatem itp

    • 6 0

  • zgłaszam do płokułatuły

    • 2 1

  • SOD to jest jeden z największych cyrków ZDiZ (6)

    mieszkałem przez 4 lata na Głównym Mieście i obserwowałem ten bajzel każdego dnia. Wjeżdża kto chce, gdzie chce i kiedy chce. Zakaz Ruchu? Zakaz Zatrzymywania? Deptak? Słupki ograniczające wjazd? Wiecznie schowane pod ziemią i obsługiwane jedynie przy pomocy klucza, nie wiadomo, przez kogo. Kiedyś były "w naprawie" przez prawie rok.

    W sobotę chciałem przeczekać deszcz w bramie na Złotników i obserwowałem przez ok 15 minut, co się tam wyprawia. 90% aut, to kierowcy spoza trójmiasta. Na samej złotników połowa zaparkowanych aut, to były aura bez wjazdówek.

    Jak SM nie stoi na początku Św. Ducha, przy teatrze, to strumień aut wlewa się na GM bez przeszkód, nikt nie patrzy na żadne znaki.

    A Kozia, to już kompletny cyrk. Dostawy niby mogą wyjeżdżać do 10. A jak jest, to widać na zdjęciach.

    • 66 3

    • samochody które widziałeś na Złotników, zapewne dalej wjeżdżają i parkują na Głównym Mieście

      jak nie ma konsekwencji - mandatów, blokad, to czemu mają parkować gdzie indziej, albo tłuc się do centrum tramwajem
      no cóż parking w samym sercu miasta (darmowy?), w strefie teoretycznie zakazanej.... żałosne to, ale niestety prawdziwe

      • 3 0

    • Wjazd na starowke (3)

      Dostawcy moga wjeżdżać do 11. A najwiekszy absurd to to ze wiele knajp i innych przybytków jest czynna od 12-13 i co ma zrobić dostawca. Z paleta na garbie z Targu Weglowego dymac na koniec Piwnej ? Dostawca robi dostawę jak najszybciej i odjeżdża.

      • 5 11

      • Knajpa jest czynna od 12 dla klientów, ale prace trwają wcześniej. (1)

        Można też umówić się na konkretną dostawę, przyjść wcześniej do pracy. Dziwne, ale tak ludzie robią np za granicą.

        • 13 0

        • Jeśli knajpa jest otwarta od 12 to pracownicy przychodzą przynajmniej 2 godziny wcześniej czyli na 10. Kuchnia często jeszcze szybciej. Więc nie gadaj głupot ze nie możesz zrobić dostawy przed 12.

          • 4 0

      • Można też wykorzystać rower cargo

        Rowery towarowe to popularny na zachodzie sposób na dostawę "na ostatnią milę". Rozjeżdżanie dróg bo trzeba dowieźć dostawę - ważniejsze jest bezpieczeństwo mieszkańców niż zysk właściciela lokalu.

        • 5 0

    • W tym roku do listy absurdów ZDiZ doszedł jeszcze nowy proces wydawania wjazdówek na SOD. Mimo braku przeciwskazań do organizacji Jarmarku bo przecież wdrożono reżim sanitarny, ZDiZ nie przyjmuje interesantów z powodu zagrożenia koronawirusem... My mieszkańcy jesteśmy zagrożeniem dla urzędników w ZDiZ, ale jarmarkowicze dla całej reszty już nie.

      Wnioski o nowe karty składać należy pocztą lub mailowo, a te zaś będą odsyłane pocztą. W sumie można by pomyśleć, że całkiem spoko, po co kulać się osobiście jak można wysłać mail, tylko, że tak jak dotychczas wjazdówkę wydawano od ręki w trakcie wizyty, tak teraz samo podjecie dokumentów trwało ponad 30 dni, i podjęto je dopiero po trzech interwencjach telefonicznych z pytaniami dlaczego to tak długo trwa... No i plus wysyłka pocztą i czas dla samej poczty właśnie bo przecież osobiście broń boszeee...

      • 8 1

  • A po godz. 22 - ej to się dzieje na ul. mariackiej - wszystkie samochody na skróty.. Wtedy zapraszam SM . A nie.. Oni już Śpią ( nie pracują już )...

    • 10 0

  • Samochody dostawcze wjeżdżają o każdej porze

    Urzędnicy powinni może korzystać z monitoringu i sprawdzić jak stosuje się przepisy. A ściślej - nie stosuje się.

    • 7 0

  • A może by tak straż miejska zawitała na ogarną bo tutaj się dzieje prawdziwe eldorado, zakazy sobie wiszą i co z tego weźcie się do roboty nieroby

    • 10 1

  • A Targ Węglowy? (1)

    Jest parking obszerny a posiadacze swoich cacuszek parkują przed Zbrojownią zamykając pieszym przejście chodnikiem. Do niedawna parkowali kilka metrów od murów Zbrojowni ale na "moim" chodniku a ostatnio rozmnożyli się i stoją w dwóch rzędach po 9 - 13 samochodów. Przeciętni zjadacze chleba zasuwają do parkometru, wkładają za szybę pobrany kwit a potem uczciwie płacą. Kierowcy z Akademii Sztuk Pięknych, Zbrojowni, Teatru są "uprzywilejowani" nie płacąc i zastawiając bezpieczne przejście mnie inwalidce. Za każdym razem muszę schodzić na jezdnię aby dojść do przejścia przy Teatrze. Tę bezczelność widać codziennie ale pomimo moich interwencji nikt nie reaguje. Prawo jest dla wybranych?

    • 15 2

    • to fakt, piesi zostali z tego chodnika skutecznie przepędzeni na jezdnię

      • 3 0

  • No i co po zakazach skoro państwo z tektury? (1)

    Zakaz parkowania, zakaz prowadzenia pojazdów... kierowczyki mają to gdzieś. Uważam, że powinniśmy zatrzymać ten smrodoterror . Przecież tych parkujących jest kilku, a nas ludzi tysiące. W islamie by zatłukli takich ananasów kamieniami i po kłopocie...

    • 11 6

    • to dawniej
      dziś tam każdy ma broń, a są zbyt leniwi by się schylać po kamień

      • 1 0

  • W celu wykazania wpływu ruchu samochodowego na budynki

    Można zrobić ekspertyzę. Jest kilka prywatnych firm, które się tym zajmują (łatwo je znaleźć przy przetargach do metra warszawskiego), do tego katedra dynamiki budowli na krakowskiej politechnice robi takie badania (nie wiem, czy w Gdańsku PG też ma taką "usługę"). Samo badanie najtańsze nie jest, ale przy wykazaniu, że winnym jest ruch samochodowy można sporo ugrać i się z nawiązką zwraca. Warto zwrócić się do jednostki naukowo-badawczej, które badania robią solidniej (nie chcę użyć słowa lepiej :) ).

    • 9 2

  • Czekam, aż mieszkańcy jakiegoś fragmentu Grunwaldzkiej wystąpią z żądaniem ograniczenia ruchu...

    Ciekawe, co jeszcze można zrobić w tym miejscu? Zabronić wjeżdżania samochodów w ogóle? Ale wówczas mieszkańcom także! Robi się jakaś obsesja: im miasto bardziej ustępliwe, tym więcej wniosków i roszczeń...

    • 6 15

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane