• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy przeciwni zmianom w pasie nadmorskim

Krzysztof Koprowski
20 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Będą zmiany przy molo w Brzeźnie
Pas nadmorski w Gdańsku to obecnie sztucznie wykreowany układ zieleni. Czy warto jednak odtwarzać jego pierwotną formę? Pas nadmorski w Gdańsku to obecnie sztucznie wykreowany układ zieleni. Czy warto jednak odtwarzać jego pierwotną formę?

Bez dużych zmian w pasie nadmorskim i "nie" dla odtworzenia osi widokowej z Parku Oliwskiego na Zatokę Gdańską - to wyniki ankiety przeprowadzonej podczas pierwszego spotkania ws. nowego zagospodarowania terenów nadmorskich na odcinku od Nowego Portu do granicy z Sopotem.



Który wariant przekształceń popierasz?

Spotkanie dot. koncepcji odnowy pasa wydm w Gdańsku, obejmująca swoim zasięgiem także okoliczne tereny rekreacyjne to efekt pomysłu władz miasta, który niespodziewanie pojawił się w lipcu br.zaskoczył nawet Urząd Morski, który sprawuje pieczę nad częścią nadmorską tego obszaru.

Jednocześnie wraz z rozpoczęciem dyskusji o koncepcji zagospodarowaniu pasa nadmorskiego podjęto decyzję, by opracowanie to przygotowane zostało z udziałem mieszkańców. Zajmuje się tym Biuro Projektów Środowiskowych, które za 95 tys. zł ma dostarczyć dokument wskazujący kierunek ewentualnych zmian. Ma on być też podstawą dla innych dokumentów środowiskowych czy planistycznych.

- Wiele osób twierdzi i po części się z tym zgadzam, że pas nadmorski w obecnym kształcie nie wymaga zmian. Celem projektu, jaki wyznaczono, jest jednak odtworzenie siedlisk przyrodniczych wydmy, która jest w pasie technicznym i dlatego musimy wziąć pod uwagę kilka aspektów. W naszej koncepcji wskazujemy przyszłość tego terenu i w jakim kierunku miasto powinno zmierzać [w zagospodarowaniu tego terenu - dop. red.] - mówi Michał Przybylski, właściciel Biura Projektów Środowiskowych.
Co konkretnie będzie zmieniono będzie w dużej mierze zależało od mieszkańców.

- Na obecnym etapie niczego nie przesądzamy. Zachęcam natomiast do dyskusji, wyrażania opinii i zobaczymy wówczas, co z tego wyniknie i co uda się wspólnie wypracować. - dodaje Dagmara Nagórka - Kmiecik, zastępca dyrektora Wydziału Środowiska w Urzędzie Miejskim.
Na pierwszym z kilku zaplanowanych spotkań zaprezentowano cztery warianty przekształceń terenu od Nowego Portu do granicy z Sopotem.

  • Wariant I.
  • Wariant I.
  • Wariant I.
Pierwszy wariant to najbardziej radykalne odtworzenie terenu nadmorskiego na wzór sprzed stu lat - siedliska wydmowe miałyby znaleźć się tam, gdzie występowały na początku XX wieku (na podstawie zachowanych map i zdjęć).

Szacowany koszt jego realizacji wyniósłby ok. 1,4 mln zł, ale szanse na realizacje wydają się niewielkie. Wraz z tym wariantem rodzą się obawy o niekontrolowany proces transportu piasku w głąb lądu, wycięcie fragmentów lasu oraz zniszczenie obecnego zagospodarowania pasa nadmorskiego.

  • Wariant II.
  • Wariant II.
  • Wariant II.
  • Wariant II.
  • Wariant II.
  • Wariant II.
Drugi wariant zakłada odnowę nadmorskich siedlisk przyrodniczych tylko tam, gdzie jest to możliwie "w aspekcie botanicznym, geomorfologicznych oraz zabezpieczenia przeciwpowodziowego".

Obejmuje on swym zakresem również dość spory obszar, ale zdecydowanie mniej ingeruje w tereny leśne. Wymaga jednak całkowitego "przełożenia" istniejącej drogi rowerowej i przebudowy promenady spacerowej.

Szacowany koszt wszystkich wymaganych zmian w wariancie drugim może sięgnąć od ok. 7 do ponad 14 mln zł, z czego "lwią część" pochłonąłby nowy układ pieszo-rowerowy.

  • Wariant III.
  • Wariant III.
  • Wariant III.
  • Wariant III.
  • Wariant III.
Trzeci wariant ogranicza największy zakres prac jedynie do fragmentu w pobliżu brzeźnieńskiego mola zobacz na mapie Gdańska. Miałaby to być atrakcja dla turystów, którzy na kilkusetmetrowym odcinku mogliby zobaczyć, jak wyglądał niegdyś obszar nadmorski. Jednocześnie na tym odcinku niezbędna byłaby przebudowa drogi rowerowej i promenady spacerowej.

Koszt realizacji wariantu trzeciego wynosi od 2,5 do ponad 5 mln zł i podobnie jak w drugim wariancie, najwięcej kosztują prace przy zmianie przebiegu drogi rowerowej i bulwaru spacerowego.

Ostatni, czwarty wariant zakładał pierwotnie pozostawienie obecnego zagospodarowania i jego pielęgnacji bez przywracania pierwotnego kształtu. Na potrzeby głosowania podczas spotkania, wariant ten został zmieniony na odrzucenie pozostałych trzech wariantów i rozpoczęcie prac nad zupełnie nowym.

Jak zapewnia BPS, wszystkie warianty są na bieżącą konsultowane z pracownikami Urzędu Morskiego, ale ostateczna opinia zostanie wydana, gdy będzie gotowa finalna wersja koncepcji.

  • Oś widokowa z Parku Oliwskiego na morze wymaga wycięcia lub skrócenia ok. 6 hektarów drzew.
  • Oś widokowa na morze z Parku Oliwskiego jest obecnie przesłonięta przez drzewa.
Podczas spotkania przedstawiono też pomysł odtworzenia osi widokowej z Parku Oliwskiej. Chodzi tu o przywrócenie widoku na morze z jednej z alejek spacerowych. Oś ta od lat jest ujmowana we wszystkich dokumentach planistycznych, dzięki czemu na przeszkodzie ku jej realizacji stoi wyłącznie odpowiednie ukształtowanie zieleni - w osi nie stoi żaden budynek.

Prace te wymagają jednak wycięcia ok. 6 hektarów drzew lub redukcję koron drzew do wysokości ok. 10-15 metrów.

Propozycja lokalizacji tzw. odsłon widokowych, czyli miejsc wglądu w morze z bulwaru nadmorskiego. Propozycja lokalizacji tzw. odsłon widokowych, czyli miejsc wglądu w morze z bulwaru nadmorskiego.
W koncepcji zaproponowano też kilka tzw. odsłon widokowych z deptaka nadmorskiego na morze.

Jak na propozycje reagowali mieszkańcy? Dominowały głównie głosy negatywnie oceniające zmiany.

- Wycięcie lasu spowoduje horror mieszkańcom Zaspy i Przymorza, bo wiatr znad morza będzie "leciał" aż do wzgórz oliwskich. Kiedyś faktycznie nie było tutaj lasu, ale nie było też wielkich osiedli - mówił jedne z mieszkańców.
Uczestnicy spotkania byli w większości przeciwni propozycjom zmian. Uczestnicy spotkania byli w większości przeciwni propozycjom zmian.
Na podobny problem zwrócił uwagę również Michał Błaut z Gdańskiej Kampanii Rowerowej.

- Walorem drogi rowerowej jest jej osłonięcie zielenią od morza. Chodzi tu nie tylko o wiatr, ale też piasek. W okolicach Hotelu Marina zobacz na mapie Gdańska czy na niektórych odcinkach w Sopocie mamy brak tej "osłony" i wszystko jest zapiaszczone. [zdaniem autorów koncepcji problemem w wymienionych miejscach są zbyt nisko usytuowane wejście na plaże, przez co piasek przesypuje się na sąsiednią przestrzeń - dop. red.]. Jeżeli ktoś chce podziwiać morze, to zawsze ma do wyboru spacer plażą. Proponowane zmiany to nieporozumienie i dewastacja, jeżeli chodzi o użyteczność.
Krytyczny głos wyraziła również Alina Jażdżewska, przewodnicząca Rady Dzielnicy Brzeźno.

- My kochamy Brzeźno takie, jak jest. To nie jest Sopot. Nie róbmy dodatkowych promenad. Nie chcemy tego i będziemy sprzeciwiać się zmianom, jakie będziecie chcieli tu wprowadzać.
Ale wśród wielu dyskutantów pojawił się też jeden głos pozytywnie oceniający proponowane zmiany.

- Bardzo się cieszę, że został podjęty temat lepszego zagospodarowania i upiększenia brzegu morza. W Świnoujściu na granicy plaży i wydm wytyczone są spacerowe alejki w formie desek z poręczami. Mogą z nich korzystać rodzice z wózkami czy osoby niepełnosprawne. Dlaczego Brzeźno czy Jelitkowo nie może się podobnie rozwijać? Jestem na tak i popieram wariant drugi ze zmianami - argumentował mieszkaniec Brzeźna.
Porównanie wyglądu odcinka bulwaru nadmorskiego w Jelitkowie sprzed ok. stu lat i obecnie. Porównanie wyglądu odcinka bulwaru nadmorskiego w Jelitkowie sprzed ok. stu lat i obecnie.
W ankiecie, którą na koniec spotkania wypełniły 52 osoby, zdecydowana większość osób poparła wariant IV, czyli wypracowanie nowego wariantu i odrzucenie wszystkich dotychczas prezentowanych. Uzyskał on 169 punktów na 208 możliwych. Kolejny wariant - trzeci - zyskał tylko 91 punktów, drugi - 86, a pierwszy zaledwie 33.

Uczestnicy spotkania negatywnie ocenili też odtworzenie osi widokowej z Parku Oliwskiego. Na "nie" oddano aż 45 głosów.

Równie negatywnie oceniono ukształtowanie zieleni w taki sposób, by odsłonić w kilku miejscach widok na morze z bulwaru nadmorskiego - 43 osoby były przeciwne temu pomysłowi.

Kolejne spotkanie ws. koncepcji odnowy pasa wydm zaplanowano na 5 października. Tematem przewodnim ma być m.in. kwestia ogrodzenia wydm oraz potencjalne możliwości wprowadzenia budynków na plaży (np. obiektów gastronomicznych). Spotkanie odbędzie się o godz. 18 w budynku NOT-u zobacz na mapie Gdańska.

Opinie (184)

  • Drzewa wycinać , zasmiecaja widok, smieca na jesieni liścmi i zagrazają kierowcom . (1)

    • 1 10

    • co ty bierzesz??

      • 2 1

  • najpierw zniszczyć plaże potem droga szybkiego ruchu zamiast (1)

    a dla mnie już jest jasne skąd wziął się nagle pomysł dewastacji terenów zielonych nadmorskich, uważam, że to ma nieodłączny związek z tą nową drogą, którą chcą przeciąć park Reagana, w ten sposób chcą najpierw zniszczyć dzikość i naturę plaż i terenó wokół nich, żeby potem bezkarnie zbudować drogę szybkiego ruchu odcinającą całą część naszego miasta od morza, bo wtedy nie będzie artumentów za tym, że tą drogą dewastują przyrodę i spokój jaki mamy w tej części Gdańska, chcą zniszczyć Zaspę, Przymorze, Żabiankę w części nadmorskiej i wmawiać wszystkim, że to mieszkańcy sami zadecydowali, i jeszcze dodam, że jestem przeciw tym zamianom, bo to jest degradacja pięknych, wypoczynkowych terenów naszego miasta, a we władzach miasta jak widać są ludzie, którzy chcą wszystko zabetonować, bo trzeba wyciągnąć pieniądze z unii na ten cel więc kręcą i kręcą jak przekonać mieszkańców i potem wmówić nam, że sami to wymyśliliśmy, tej ekipie czas powiedzieć dość,

    • 20 2

    • Tak tak w wojewodzkim i miejskim siedza takie przekreciarskie lachmyty .

      Dokladnie tak .Najpierw walna taka droge wzdluz pasa nadmorskiego a pozniej wybuduja hotelowce za gruba kase,I bedzie taki syf jak w Miami beton az do samej plazy i gigantyczna kasa za raz wycinke,dwa-pozwolenia pod wycinke,przetarg na obsluge wycinki,lapowy pod zgode na budowe wysokosciowcow,lapowy za wylonienie odpowiedniej firmy developerskiej,9PARNERSTWO PUBLICZNO-PRYWATNE.(.CZYLI Z NASZYCH PODATKOW ALE GOWN.O Z TEGO MAMY)...To gruby walek podobnie jak ten z zablokowaniem lotniska w Szczurkowie.,Kto za tym wszystkim stoi?A pozniej jeszcze zaprzyjaznione firmy zliza smietanke i wygra buro architektoniczne FORD CAPRI ALBO jakis inny Qrak specjalista od ekspozycjii stalych za 40 grubych baniek lub przebudowy pasa lotniska....za gruba kase...ale ktos tych gosci chroni i caly czas daje im zlecenia.

      • 1 1

  • Czy ich pogięło na co chcą wydawać kasę?Pewnie to firmy rodzinne by wykonywały prace za publiczne pieniądze!? Tu chyba tylko o to chodzi?

    • 8 2

  • Wariant VI !!

    Obniżyć wysokość biurowca we Wrzeszczu ,zakłóca on linię widokową pasa nadmorskiego i lasu. Szpeci starą dzielnicę Wrzeszcza bardziej niż Zieleniak w Gdańsku .Masa żelastwa i szkła wygląda jak magazyn.Okropność, kto wydał zgodę na budowę tej paskudy powinien sfinansować przebudowę

    • 12 5

  • slonce w tym roku mocno grzalo i urzedaskom cosik sie pomieszalo -chyba ze nie chodzi o widok ,ani o siedliska (1)

    tak dla przypomnienia jak odbudowywano Główne Miasto to nie odbudowano wszystkiego tak jak bylo przed wojna . po drugie w granicach miasta gdanska mamy juz dwa rezerwaty nadmorskie , Mewia Lacha i Ptasi Raj -tam sa faktyczne siedliska ............. . po trezcie to marnotrastwo ,tak ZWYKLE MARNOTRASTWO przypomina motyw przewodni z filmu MIS
    oczywiscie wszystko to miało by sens gdyby , komus zamazyl sie WATER FRONT bo w Gdanski specjalnie innego miejsca nie ma na taki "kwiatek do kozucha " - na Stogach jest terminal DTC , a Sobieszewo za daleko . patrzac na pobliskie miejskie inwestycje ,tunel ,droga zielona ,stadion -mialo by to sens .
    Ciekawe czy deweloperzy/inwestorzy kupowali by teren z plaza czy bez . czy park Ronalda Regana ograniczyl by sie do alejki przy ktorej stoija figury RR i JP2 , czy w konsekwencji plaza by byla publiczna ale nie bylo by do niej dojscia - wlascciele nie musa sie zgadzac na udostepnianie przejscia

    • 12 2

    • Dokladnie tak..wszystkie te decyzje nalezy wziazc pod lupe..wczesniejsze rowniez.

      Nie dla mafii developersko-urzedniczej.

      • 0 0

  • Zbliżajmy się do Europy

    Mądralom z magistratu proponuję aby kasę którą chcą zmarnować na tworzenie wydm przeznaczyli na porządne toalety i prysznice na plażach.

    • 11 1

  • Chyba się komuś bardzo nudzi, (1)

    lub ma obiecana duża premie. Takie bzdury wymyślać. Idąc tym tokiem myślenia może przywrócimy układ drogowy z początku XX w. Będzie więcej zieleni.

    • 8 2

    • Nie to tylko urząd szuka pracy dla znajomych z biura projektowego. 4 warianty a teraz kolejne nowe, jest zlecenie, jest kasiorka.

      • 1 1

  • W ramach odtwarzania wydm powinni wyburzyć Marinę i Siedzibę Ergo Hestii

    a faktycznie wariant przycięcia drzew na lini widokowej ma jedynie sens i zgodny jest z założeniami urbanistycznymi obowiązującymi od 200 lat

    • 3 2

  • Oddawna wiadomo ze pas nadmorski to łakomy kasek dla deweloperów

    wiec trzeba im grunty przygotowac tak wlasnie zaczynaja urzedasy od niszczenia przymorza.Najpierw niewinnie drobne zmiany i cyklicznie coraz wieksze.Identycznie z wyprowadzeniem niby ruchu z Oliwy a wprowadzeniem go planowanej autostrady przez park Reagana czyli drogi zielonej!!

    • 10 1

  • Ciekawa sprawa z tą wierzbą.

    Tu proponują jej wykarczowanie jako obcej roślinności a tymczasem na Stogach na plaży naturystów przy wykonanych zasiekach przed wydmą od strony morza, nawtykali wierzby, która wrasta już w plażę. Pewnie za kilka lat wyciągną kasę na jej usunięcie.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane