- 1 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (134 opinie)
- 2 Jak sprawa Amber Gold zmieniła prawo (84 opinie)
- 3 Piękne werandy odtworzone w kamienicy (62 opinie)
- 4 Remont "Słoneczka". Będzie nowy wystrój (105 opinii)
- 5 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (228 opinii)
- 6 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (404 opinie)
Mieszkania zamiast wieżowca na cyplu Polskiego Haka
Zabudowa mieszkaniowo-usługowa do 30 metrów wysokości, nowy układ drogowy z rondem nad brzegiem Motławy, nabrzeże ze szpalerami drzew oraz plac publiczny i skatepark nad tunelem ul. Nowej Wałowej - taką wizję zagospodarowania proponuje Biuro Rozwoju Gdańska dla rejonu Polskiego Haka. Choć forma zabudowy została tylko w niewielkim stopniu zdefiniowana, planiści przekonują, że będzie atrakcyjna, a proponowane dominanty podkreślą przebieg nowych ulic.
Teraz planiści z Biura Rozwoju Gdańska przedstawiają projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego unikalnego w Gdańsku obszaru otoczonego wodami Motławy i Martwej Wisły, który pozwoli na realizację zabudowy mieszkaniowo-usługowej.
W dotychczasowym i wciąż obowiązującym planie z 2005 r. na cyplu proponowano dominantę wysokościową, która pojawiała się na wielu projektach koncepcyjnych zabudowy - m.in. architektów Daniela Libeskinda, Marcina Kozikowskiego oraz pracach dyplomowych studentów PG.
Obowiązujący plan z wysoką zabudową, ale bez mieszkań
Wbrew pozorom dokument ten był mniej korzystny dla wielu deweloperów. Narzucał funkcję produkcyjno-usługową, w tym hotele, biurowce, centra konferencyjne i jednocześnie nie dopuszczał budowy mieszkań, które są znacznie prostsze w sprzedaży niż komercjalizacja obiektów usługowych (szczególnie w obecnej sytuacji pandemii koronawirusa).
Ponadto na pozostałym obszarze zabudowa była ograniczona do 19 metrów wysokości.
Na południe od cypla, gdzie zabudowa mieszkaniowa została wprawdzie dopuszczona, ograniczono ją ze względu na lądowisko helikopterów na działce należącej do spółki Lotos Petrobaltic oraz sąsiedztwo terenów produkcyjnych.
Nowe plany zagospodarowania przestrzennego w Trójmieście
Nowy plan bez wieżowca, ale z mieszkaniami
Nowy plan znosi te obostrzenia, wskazując jako funkcję pożądaną mieszkania i usługi:
- do 30 m wysokości na cyplu,
- do 20 i 23 m od cypla do rezerwy ul. Nowej Wałowej z dominantami do 26 m na zwieńczeniu ulic,
- do 17 i 20 m wysokości od ul. Nowej Wałowej do ul. Wiesława (obecnie na tych działkach trwa budowa osiedla Nadmotławie) - to ograniczenie wysokości podyktowane jest ochroną widoku na panoramę Śródmieścia z mostu Siennickiego.
- Założenia do planu były trzykrotnie konsultowane z wojewódzkim konserwatorem zabytków. Pierwszy projekt dopuszczał stopniowaną zabudowę z obiektami do 70 m, kolejny do 50 m, a ostatecznie konserwator zezwolił na powstanie budynków do 30 m - wyjaśniała w listopadzie 2020 r. Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Znaczna swoboda w kształtowaniu przyszłej zabudowy
Na terenach w bezpośrednim sąsiedztwie Lotos Petrobaltic zniesiono restrykcje związane z nieużytkowanym lądowiskiem dla helikopterów, zaś dla terenu należącego do tej spółki dopuszczono jedynie funkcje produkcyjne oraz usługowe.
Projekt planu tylko w niewielkim stopniu reguluje obowiązującą linię zabudowy, czyli - w dużym uproszczeniu - dokładne wskazanie usytuowania nowych budynków w terenie. Dominują natomiast linie nieprzekraczalnej zabudowy, czyli miejsc w terenie, do których maksymalnie może (ale nie musi) sięgać nowa zabudowa.
Jak przekonują planiści, taka swoboda w kształtowaniu nowej zabudowy przez deweloperów jest zabiegiem celowym.
- Ustalenia projektu planu pozwalają na wycofanie się od wskazanych w planie linii nieprzekraczalnych zabudowy o maksymalnie trzy metry, np. wzdłuż Motławy, aby uzyskać efekt rozczłonkowania elewacji, zachowując jednocześnie charakter pierzei - tłumaczyła podczas dyskusji publicznej Monika Rościszewska, kierownik Zespołu Urbanistycznego Śródmieście w BRG. - Ponadto intencją planu jest, aby na cyplu Polskiego Haka powstał budynek o ciekawym, oryginalnym wyrazie architektonicznym, m.in. poprzez wprowadzenie zapisu o realizacji zabudowy po wcześniejszym przeprowadzeniu konkursu architektoniczno-urbanistycznego.
Bulwary z ogródkami gastronomicznymi i niewielki skwer
Projekt planu w części dotyczącej cypla nakazuje ponadto wycofanie niektórych kondygnacji, w tym parteru, aby poszerzyć teren bulwaru i wygospodarować więcej miejsca np. pod ogródki gastronomiczne.
W pobliżu cypla przewidziano również teren pod niewielki skwer z ochroną kilku okazałych drzew - jesionów i platana.
Pod względem układu komunikacyjnego ustala się korekty w przebiegu ulic wzdłuż Motławy oraz poprowadzenie zupełnie nowej drogi między Motławą a Martwą Wisłą, która będzie łączyła się w ul. Nową Wałową (poza granicami planu).
Rondo tuż przy nabrzeżu Motławy i historycznym ogrodzeniu
Największą ingerencją w istniejący układ komunikacyjny jest zabezpieczenie rezerwy gruntów o powierzchni ok. połowy wspomnianego wyżej terenu zieleni pod realizację ronda.
Miałoby ono powstać na wysokości historycznego ogrodzenia Stoczni Klawittera stojącego nad brzegiem Motławy, przy czym samo ogrodzenie podlega ochronie pod względem materiału, detalu i lokalizacji.
Dlaczego w tak cennym krajobrazowo miejscu planiści forsują terenochłonne rozwiązania drogowe, które znajduje się niejako na samym końcu układu drogowego? Czy ustalenia te są zgodne z niedawno przyjętym Gdańskim Standardem Ulicy Miejskiej, który nakazuje ograniczenie przestrzeni rezerwowanej pod układy drogowe w obszarach śródmiejskich?
- Linie rozgraniczające terenu [czyli wskazujące lokalizację funkcji o różnym przeznaczeniu - dop. red.] zostały wyznaczone tak, aby mogło powstać tam zarówno rondo, jak i zwykłe skrzyżowanie. Nie ustalamy w planie wariantów połączenia dróg - przekonuje Aneta Woch-Szojda z Zespołu Transportu BRG. - Wszystkie ulice w granicach projektu planu były analizowane i zaplanowane zgodnie z Gdańskim Standardem Ulicy Miejskiej, a w kartach terenu zostało opisane ich wyposażenie, parametry i wyposażenie w zieleń.
porównać
Plac publiczny na płycie tunelu Nowej Wałowej
W projekcie planu zarezerwowano niezbędny teren pod budowę ul. Nowej Wałowej z przejściem tunelowym pod Motławą. Jest to rozwiązanie spójne z zapisami planu zagospodarowania z 2017 r. dla obszaru po drugiej stronie Motławy.
Na płycie tunelu przewidziano plac publiczny z możliwości wzniesienia budynku związanej z obsługą turystów i gastronomii. We wschodniej części tego terenu zaleca się lokalizację skateparku po realizacji drogi.
Warto odnotować, że w projekcie planu wskazano docelowe parametry ul. Nowej Wałowej:
- klasa zbiorcza,
- dwie jezdnie po dwa pasy ruchu,
- wyposażenie minimalne: chodnik, trasa rowerowa oraz trasa tramwajowa.
Czytaj też:
- Śródmieście chce prawdziwego skateparku, a nie prowizorycznego
- Kolejny etap Nowej Wałowej: tramwaj i jedna jezdnia
Ochrona zrujnowanych budynków wzdłuż ul. Sienna Grobla
W granicach planu ochroną objęto przedwojenne budynki o "wartościach kulturowych" przy ul. Sienna Grobla:
- Sienna Grobla 8 - ochronie podlega historyczna bryła budynku, rodzaj materiału elewacyjnego, forma detalu architektonicznego, forma stolarki okiennej,
- Sienna Grobla 9 i 10 - ochronie podlega: historyczna bryła budynku.
Materiał archiwalny z 2019 r.
Zgłaszanie uwag do projektu planu do 16 lutego
Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Polski Hak - rejon ulicy tzw. Nowej Wałowej wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska.
Uwagi do obu dokumentów można składać do 16 lutego 2021 r.
Czytaj też:
Dzielnice - wizje przestrzeni. Zieleń na Ołowiance i wzdłuż kanału Na Stępce
Materiał archiwalny z maja 2020 r.
Miejsca
Opinie (237) 7 zablokowanych
-
2021-02-11 13:38
A miało być tak pięknie moi drodzy I kochani (5)
Zrobią masówkę jak wszędzie a TO jest morska Wizytówka Gdańska!!! Tylko wysoka i z przytupem zabudowa.
- 84 47
-
2021-02-12 10:11
tyle zieleni zaplanowali że psy podczas defekowania będą się tyłkami opierały
- 2 0
-
2021-02-11 15:57
W piaskownicy sobie zbuduj wysoką zabudowę.
Tam tylko Opera i zieleń oraz skwery nad wodą.!
- 6 3
-
2021-02-11 15:53
Tako kak w Gdynji Łotryfront?
- 4 1
-
2021-02-11 14:46
sven ty tam byłeś kiedyś ?
tam nie pasuje nic wysokiego - to by było jak zieleniak albo bastion wałowa, czyli syf, kiła i mogiła. Szkoda tylko, że z naszych podatków Urząd Morski nabrzeża umacniał po to by jakiś cwaniaczek, który nabył te tereny w latach 90 stawiał tam osiedla pod wynajem, bo tak to będzie wyglądało. Ciekawe ilu urzędników z Gdańska tam chaty będzie mieć...
- 8 7
-
2021-02-11 14:41
Najlepiej wykopać ziemianki! Jest miejsce na wysokie domy, to nastawiają plaskatych klocków i będą cmkać jakie śliczne !! Gdańsk robi się pierdziszewem,zapyziałą wiochą!!!
- 8 6
-
2021-02-12 10:03
dla morsów
Mieszkanie w takiej lokalizacji nad wodą myślę, że morsy będą zadowolone :)
- 2 1
-
2021-02-12 09:57
Polski Hak nie będzie city
Takie miejsce powinno być przekształcone w małe city wysokościowców a tu pupa blada. Strzok łapę położył na nim i znowu będzie cepeliada zamiast nowoczesnej wizytówki miasta.
- 2 2
-
2021-02-12 09:54
To nie beda zadne mieszkania tylko kolejne apartamwnty pod turystow
- 4 2
-
2021-02-12 09:39
Szczerze ?
To ta Wizja Libeskinda dla Polskiego Haka z 2008 wygląda najciekawiej.
- 4 1
-
2021-02-12 09:22
Pomnik księdza pedofila tam postawić.
na hak go.
- 0 1
-
2021-02-12 09:05
Jak tak sie zastanawiam, czy ktokolwiek zrobil analizy ,czy to miejsce jest bezpieczne ?
a : pod kątem ew. powodzi i zalań
b: pod kątem zanieczyszczeń powietrza ( pyłow itd) z okolicznych zakładów przemysłowych.- 4 3
-
2021-02-12 08:59
idealny
pomysł dla wszystkich równych i sprawiedliwych.
- 1 0
-
2021-02-11 13:37
Horyzonty płaskie jak zabudowa kurnika (3)
Po co robić coś na miarę światowej architektury, skoro można prowincjonalnie
- 104 25
-
2021-02-12 08:34
Ach te przeklęte szkodniki z BRG do spółki z megaszkodnikiem konserwatorem. No i zostaniemy z jakimiś kurnikami po wieki. To idealne miejsce np na operę jak w Hamburgu.
- 7 3
-
2021-02-12 00:00
panie
Ciesz się pan, że Kozikowski zaprojektował coś, co nie jest prostopadłościanem. Jest postęp!
- 9 0
-
2021-02-11 13:45
Wiezowiec po srodku niczego?
Przecież ta koncepcja była zupełnie pozbawiona sensu.
Niska, zwarta śródmiejska zabudowa mieszkalna to jest to czego potrzebujemy na dolnym tarasie.
WIeże apartamentowców to pomysł rodem z lat 60 i 70. Na zachodzie wtedy masowo tak budowano, klasa średnia nie chciała w tym mieszkać, ceny spadły i prestiżowe apartamenty 60m2 trafiły do imigrantów z Afryki.- 23 16
-
2021-02-11 14:05
Mamy najlepszych architektow (2)
Chodzili regularnie na religie 3 razy w tygodniu maja jasne spojrzenie na otaczający nas świat ,maja wizje biskupa i PiSu co by tunjeszcze spieprzyc ,oby tak dalej
A mogło być tak pięknie ,niższa zabudowa na końcu cypla powoli rosnąca w górę na maxa nawet do 50 pięter ,partery wszedzie usługowo-handlowe wyzej mieszkania ,jakiś fajny hotel ,mysle ze można ale Januszki nie dopuszcza to takiego planu :(((- 20 9
-
2021-02-12 08:28
żenua
są tacy którym wszystko się z d.. kojarzy, jak widać są też tacy, którzy nawet w temacie budowy mieszkań czy planu zagospodarowania przestrzennego widzą związek z religią. To chyba można leczyć ?
- 1 0
-
2021-02-11 21:32
przeciez to robyg zamawia a caryca zatwierdza
po co dorabiac ideologie?
- 0 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.