Koncepcja i dokumentacja projektowa nowego buspasa na Chwarznie będzie kosztować prawie 1 mln zł. Władze Gdyni przyjęły ofertę, mimo że była jedyną i droższą o 100 tys. zł niż szacunki miasta. Projekt będzie gotowy w połowie 2022 roku.
tak, i to jak największe środki
34%
tak, ale tylko w w takie, przez które nie tracą kierowcy
43%
nie, ponieważ te, które już są, w zupełności wystarczą
23%
- Buspas powstanie na odcinku od przystanku Chwarzno Polanki do włączenia do obwodnicy.
- Ma mieć 1,8 km długości.
- Autobusy będą jeździć na dobudowanym, trzecim pasie.
By zacząć budowę pasa dla autobusów, potrzebna jest dokumentacja projektowa rozbudowy ul. Chwarznieńskiej. W ogłoszonym przetargu pojawiła się jedna oferta. Zaprezentowało ją konsorcjum firm Urban Media wraz z Rem Projekt z Warszawy.
1 mln zł za projekt, miasto chciało wydać mniej
Warszawscy projektanci zaoferowali cenę 974 tys. zł. Gdynia zamierzała wydać 100 tys. zł mniej, ale przyjęła przedstawione warunki finansowe, dając ponad rok na wykonanie dokumentacji.
Zadaniem wykonawcy będzie opracowanie wariantowego projektu koncepcyjnego układu drogowego, a także kompletnej wielobranżowej dokumentacji projektowo-kosztorysowej wraz z uzyskaniem uzgodnień i opinii. Ponadto konsorcjum będzie odpowiedzialne za prace geodezyjne, sprawując też nadzór autorski nad realizacją robót budowlanych.
Omijają korki, jadąc buspasem
Buspas będzie miał około 1,8 km długości. Zostanie poprowadzony wzdłuż ul. Chwarznieńskiej - od przystanku
Chwarzno Polanki (dawniej Gierdziejewskiego) do włączenia z trasą S6 na wysokości Obwodnicy Trójmiasta.
Projekt koncepcyjny w zakresie układu drogowego ma zostać podzielony na dwie części:
- od przystanku autobusowego Chwarzno Polanki (dawniej Gierdziejewskiego) do przystanku autobusowego Tezeusza;
- od przystanku autobusowego Tezeusza do włączenia z S6, z przebiegiem buspasa prowadzonym w ul. Chwarznieńskiej obok jezdni ruchu samochodowego oraz z przebiegiem buspasa prowadzonym w ul. Chwarznieńskiej i poprowadzeniem ruchu samochodowego nową oddzielną jezdnią zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Buspasy mają być korytarzami
- Dążymy do tego, by poszczególne odcinki buspasów utworzyły korytarze, które znacząco skrócą czas podróży transportem miejskim pomiędzy dzielnicami Gdyni. Planowany buspas w ul. Chwarznieńskiej na odcinku pomiędzy przystankiem autobusowym Chwarzno Polanki a trasą S6 jest ważnym elementem korytarza buspasowego łączącego centrum Gdyni z Chwarznem-Wiczlinem - podkreśla Marcin Wołek, wiceprzewodniczący Rady Miasta Gdyni.Przykładem jest utworzony dwa lata temu kontrapas na ul. Chwarznieńskiej.
W piątek doszło tam do czołowego zderzenia z autobusem jadącym nim w kierunku centrum.
Przypomnijmy przy okazji, że
od 1 marca autobusy różnych linii z Chwarzna jeżdżą w stronę śródmieścia w godzinach porannego i popołudniowego szczytu w stałych odstępach pięciu minut, co ma zachęcić mieszkańców Chwarzna i Wiczlina do przesiadki z samochodów do autobusu.