• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Milion za projekt buspasa na Chwarznie

Patryk Szczerba
8 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Buspas zacznie się w okolicach ul. Gierdziejewskiego. Buspas zacznie się w okolicach ul. Gierdziejewskiego.

Koncepcja i dokumentacja projektowa nowego buspasa na Chwarznie będzie kosztować prawie 1 mln zł. Władze Gdyni przyjęły ofertę, mimo że była jedyną i droższą o 100 tys. zł niż szacunki miasta. Projekt będzie gotowy w połowie 2022 roku.



Czy miasta powinny inwestować w buspasy?

Przypomnijmy:

  1. Buspas powstanie na odcinku od przystanku Chwarzno PolankiMapka do włączenia do obwodnicyMapka.
  2. Ma mieć 1,8 km długości.
  3. Autobusy będą jeździć na dobudowanym, trzecim pasie.

By zacząć budowę pasa dla autobusów, potrzebna jest dokumentacja projektowa rozbudowy ul. Chwarznieńskiej. W ogłoszonym przetargu pojawiła się jedna oferta. Zaprezentowało ją konsorcjum firm Urban Media wraz z Rem Projekt z Warszawy.

Rozkład ZKM Gdynia



1 mln zł za projekt, miasto chciało wydać mniej



Warszawscy projektanci zaoferowali cenę 974 tys. zł. Gdynia zamierzała wydać 100 tys. zł mniej, ale przyjęła przedstawione warunki finansowe, dając ponad rok na wykonanie dokumentacji.

Zadaniem wykonawcy będzie opracowanie wariantowego projektu koncepcyjnego układu drogowego, a także kompletnej wielobranżowej dokumentacji projektowo-kosztorysowej wraz z uzyskaniem uzgodnień i opinii. Ponadto konsorcjum będzie odpowiedzialne za prace geodezyjne, sprawując też nadzór autorski nad realizacją robót budowlanych.

Omijają korki, jadąc buspasem



Buspas będzie miał około 1,8 km długości. Zostanie poprowadzony wzdłuż ul. Chwarznieńskiej - od przystanku Chwarzno Polanki (dawniej Gierdziejewskiego) do włączenia z trasą S6 na wysokości Obwodnicy Trójmiasta.

Projekt koncepcyjny w zakresie układu drogowego ma zostać podzielony na dwie części:

  • od przystanku autobusowego Chwarzno Polanki (dawniej Gierdziejewskiego) do przystanku autobusowego Tezeusza;
  • od przystanku autobusowego Tezeusza do włączenia z S6, z przebiegiem buspasa prowadzonym w ul. Chwarznieńskiej obok jezdni ruchu samochodowego oraz z przebiegiem buspasa prowadzonym w ul. Chwarznieńskiej i poprowadzeniem ruchu samochodowego nową oddzielną jezdnią zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.


Buspasy mają być korytarzami



- Dążymy do tego, by poszczególne odcinki buspasów utworzyły korytarze, które znacząco skrócą czas podróży transportem miejskim pomiędzy dzielnicami Gdyni. Planowany buspas w ul. Chwarznieńskiej na odcinku pomiędzy przystankiem autobusowym Chwarzno Polanki a trasą S6 jest ważnym elementem korytarza buspasowego łączącego centrum Gdyni z Chwarznem-Wiczlinem - podkreśla Marcin Wołek, wiceprzewodniczący Rady Miasta Gdyni.
Przykładem jest utworzony dwa lata temu kontrapas na ul. Chwarznieńskiej. W piątek doszło tam do czołowego zderzenia z autobusem jadącym nim w kierunku centrum.

Przypomnijmy przy okazji, że od 1 marca autobusy różnych linii z Chwarzna jeżdżą w stronę śródmieścia w godzinach porannego i popołudniowego szczytu w stałych odstępach pięciu minut, co ma zachęcić mieszkańców Chwarzna i Wiczlina do przesiadki z samochodów do autobusu.

Miejsca

Opinie (185) 3 zablokowane

  • Dlaczego oczekujemy że samorządy będą wyspą normalności i gospodarności skoro widzimy że Polska jest jaka jest? Samorządy realizują takie prawo jak zostało ustanowione i skoto musi najpierw być projekt to jest. Akurat urzędnicy nie są od przebojowości tylko od przeprowadzenia procedury według instrukcji.

    • 8 5

  • (2)

    Mieszkam na Chwarznie i pamietam ze bylem w ciezkim szoku jak zobaczylem jak przebiega modernizacja Chwarznienskiej w 2010/2011. Wydano miliony na nowa nawierzchnie, krawezniki, zasadzenia, sciezke rowerowa itd a bylo juz wowczas jasne ze ta droga jest po prostu za wąska. Brakowalo drugiego pasa wzglednie buspasa. Minelo 10 lat i nagle otwieramy przetarg na projekt buspasa. Serio???

    • 31 1

    • Niestety ale

      Myślę dokładnie to samo... całe 10 lat zaniechań...

      • 2 1

    • Dokładnie, miałem już wtedy takie same przemyślenia. Chwarznieńska na całej długości od Witomina aż do skrzyżowania przy Lidlu (tam to już chyba inna ulica, ale nie ważne) powinna być w układzie 2x2 z kontrabuspasami uruchamianymi wedle potrzeb rano bądź po południu w danym kierunku. Najlepiej w połączeniu z obwodnicą Witomina.
      Ale to niestety marzenia

      • 0 0

  • Wąskie gardła . (1)

    A co z przejazdem pod obwodnica na odcinku pomiędzy buspasem a dwupasmówką w kierunku Witomina no i dalej na samym Witominie? Jak długo jeszcze będziemy problemy rozwiązywać połowicznie?

    • 17 0

    • Koncepcja

      Jest gotowa

      • 1 0

  • Zlikwidowano linie autobusowe (2)

    a autobusy nie jeżdząco co 5 minut jak obiecano. Likwidacja autobusów miała zupełnie inny cel niz korzyści dla mieszkanców. Chodziło o to by nie mozna było jednym autobusem zajechać za daleko i trzeba teraz się przesiadać a to znaczy ze trzeba kasować dwa bilety. To był cel likwidacji . Ciekawe jak powstanie buspass na wysokości szkoły , albo koło pierwszego ronda - tam nie ma miejsca. Był zrobiony projekt zmiany węzła Chwarzno gdzie ulica Chwarznienska od Obwodnicy miała być droką osiedlową z dopuszczonym ruchem autobusów a droga łaczaca Sokółke i Wiczlino przebiegała równolegle do istniejącej Chwarznienskie. Był projekt , wydano pieniądze i teraz zmiana koncepcji. Należało w pierwszym rzedzie zbudować ulice a potem osiedla ale w Gdyni robi się wszystko inaczej.

    • 23 1

    • I to byłoby idealne rozwiązanie. Tak jak zrobiono na starym Chwarznie - stara droga jest obecnie drogą osiedlową, a obok wybudowano nową. To ostatnia taka inwestycja w Gdyni i powinna być jak najszybciej rozbudowana o kolejne odcinki.

      • 2 1

    • bez śmiałego postawienia na rozwój komunikacji szynowej w Gdyni i okolicach warunki dojazdów

      do pracy i szkoły się nie poprawią.

      • 0 1

  • Projekt? (2)

    A do tu do ciężkiej anieli projektować??? Poszerzyć jezdnie o dwa (a nie jeden) pasy od strony południowej gdzie są tylko puste działki i tyle. Czy wszystko musi byc projektowane przez podmioty zewnetrzne - trwać kupe czasu /przetargi, oferty, odwolania, etc w nieskonczonosc/ i kosztować fure pieniedzy? w UM nie ma kompetentnych osob aby sie tym zająć??? Do cholery ponad tysiąc ludzi tam pracuje!!

    • 19 1

    • Znasz prawo budowlane ?

      Najwięcej mają do powiedzenia kompletni ignoranci. Gość bez projektu, ot tak sobie chce poszerzyć jezdnię. Nieprawdopodobne....

      • 0 2

    • Nie znam się, ale się wypowiem...

      • 0 1

  • Droga redakcjo

    Przeliczcie proszę zadłużenie Gdyni i ile Gdynia wydaję na projekty, które nie zostały zrealizowane.
    Bądzcie prawdziwi dziennikarzami a nie takimi rysztokowymi propagandowymi

    • 19 2

  • Osiedli tam naj.bane niczym komuchów w PiSie

    A ci, zamiast przebudować Chwarznieńską na 2x2, to buspasik za milion planują!

    • 19 2

  • czy ktoś kontroluje to rozrzucanie naszych pieniędzy?

    ...sorry - ale 1mln złotych za sam projekt (!) przeróbki jezdni na długości mniej niż 2km - to DUŻO! za dużo, nawet jeżeli ten odcinek jezdni nazwie się "buspass"

    • 15 5

  • Dlaczego takich projektów nie robią urzędnicy UM w Gdyni ? Przecież tam to nawet dziecko dorysuje to bez problemu.

    • 10 6

  • Te jaja, przechodza juz ludzkie pojecie! (1)

    Co robi PiS w Gdyni? Horala już zblatowany? Boi się zawiadomic prokuratura i CBA?

    • 8 6

    • Nie jestem fanem Horały

      ale w takich momentach mam ogromną nadzieję, że jednak się uaktywni i zacznie tyrać ten samorząd. Niech nawet zrobi sobie deptak ze Świętojańskiej, daruję mu to, jeżeli tylko posprząta w tym mieście. Nie popieram jego partii, ale nawet Horała będzie lepszy niż Kucyk.

      • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane