• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miliony na falochron utopione?

Magdalena Szałachowska
6 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Ponad dwukilometrowy falochron główny w Gdyni nie tylko osłania port przed falami i zalodzeniem, ale także poprawia bezpieczeństwo statków wpływających do portu. Ponad dwukilometrowy falochron główny w Gdyni nie tylko osłania port przed falami i zalodzeniem, ale także poprawia bezpieczeństwo statków wpływających do portu.
Kilkadziesiąt milionów złotych przepadnie, jeżeli gdyński falochron główny nie zostanie przebudowany do końca kwietnia 2008 r. Tymczasem wykonawca narzeka, że projekt budowlany zawiera liczne błędy.

- Od dawna wiadomo, że z realizacją się nie wyrobimy, idzie zima, a my jesteśmy w połowie przebudowywania i poszerzania jego podwodnych sekcji - przyznaje Andrzej Małkiewicz, naczelnik Wydziału Techniczno-Inwestycyjnego Urzędu Morskiego w Gdyni.

Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy wykonawca, czyli niemieckie konsorcjum Wayss & Freytag, od dawna próbuje podsunąć Urzędowi Morskiemu, czyli autorowi dokumentacji budowlanej, nowy projekt oparty o inną technologię. Miałaby ona pozwolić budowlańcom skończyć prace na czas.

- W tej chwili mogę jedynie powiedzieć, że cały czas pojawiają się trudności, które mocno spowalniają prace - przyznaje Jerzy Melaniuk, przedstawiciel wykonawcy.

- Jeżeli projekty wykonawcy miałyby przyspieszyć prace, to jesteśmy gotowi do rozmowy - mówi Andrzej Małkiewicz. - Jednak póki co, nie przedstawiono nam żadnych konkretnych rozwiązań.

Urząd Morski stara się uzyskać zgodę Ministerstwa Transportu na przełożenia terminu zakończenia przebudowy na czerwiec 2008 r. Wyniki rozmów poznamy za tydzień.

Koszt przebudowy falochronu głównego w Gdyni oraz modernizacji jego systemu nawigacyjnego wynosi 88,5 mln zł. 75 proc. środków ma pochodzić z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Jeśli rozmowy z Ministerstwem Transportu nie zakończą się pomyślnie, odpowiedzialny za inwestycję Urząd Morski w Gdyni może części z tych pieniędzy nie otrzymać.

Przebudowa gdyńskiego falochronu jest niezbędna. W ciągu 80 lat jego istnienia konstrukcja popękała i uległa korozji od wody morskiej i ptasich odchodów. Wiele fragmentów falochronu osiadło nawet o 25 cm.

Po przebudowie falochron będzie lepiej oznakowany, szerszy i wyższy. Polepszą się warunki nawigacyjne przy południowym wejściu do portu, a port będzie lepiej chroniony przed falami i zalodzeniem.

Gdyńskiej inwestycji pech towarzyszył od początku. Już w maju 2006 r., kiedy pierwotnie miała ruszyć, przeciwko przebudowie zaprotestowała grupa ornitologów, tłumacząc, że falochron jest miejscem bytowania wielu rzadkich, chronionych gatunków ptaków. Wśród nich znalazło się 70 par rybitw czubatych, które są ewenementem na skalę ogólnopolską.

Opinie (52) 6 zablokowanych

  • (2)

    Ciekawe w jakim to języku i co oznacza słowo "zdaza"

    • 0 0

    • nie badz taki madry, jak ktos nie ma znakow polskich na klawiaturze (1)

      to tak wyglada pisownia polska slowa "zdaza". a co do falochronu to znowu pieniadze przepadna, bo Gdynia nie zdazy dokonczyc remontu do konca kwietnia. to nie jest pierwszy i ostatni projekt nie wyrobiony w czasie, tak jest zawsze w Polsce.

      • 0 0

      • Mala poprawka

        To nie Gdynia ma problem, tylko Urzad Morski w Gdyni, czyli organ administracji PANSTWOWEJ!!!

        • 0 0

  • "Polska, mieszkam w Polsce..." i więcej komentarza nie potrzeba.

    • 0 0

  • czym oni karmią te ptaki ??

    "(...)uległa KOROZJI od wody morskiej i ptasich odchodów"

    • 0 0

  • Wykonawca wyprowadzi sztandar!!

    Kolejny przykład niemieckiego dumpingu. Najniższa cena a potem bujanie się na budowie. GRATULACJE !!!!. A ciekawostka jest to ze firmy z konsorcjum dalej startuja w przetargach i daja najnizsze dumpingowe ceny i znowu bedzie KLOPS. DO URZEDU MORSKIEGO : !!!!!!ZAKAZAC STARTOWANIA W ZAMOWIENIACH PUBLICZNYCH!!!!!!!!!

    • 0 0

  • :(

    dlaczego my zawsze musimy cos z...c,czemu nie mozna wyrobic sie normalnie w terminie?a potem nazekaja prosza itd..cos tu jest nie tak albo komus sie nie chce pracowac albo na wszystko maja czas a potem budza sie z reka w nocniku...

    • 0 0

  • ptasie odchody ciekawe ktore to :

    Korozja betonu powstaje pod wpływem czynników chemicznych, związana jest z działaniem wody i różnych substancji agresywnych rozpuszczonych w wodzie .
    W zależności od składu środowiska agresywnego rozróżnia się następujące rodzaje korozji
    -korozja ługująca , spowodowana działaniem wód miękkich ,
    -korozja ogólno kwasowa związana z aktywnością jonów wodorowych (pH) ,
    -korozja kwasowo węglowa , zależna od zawartości agresywnego dwutlenku węgla ,
    -korozja siarczanowa , zależna od zawartości jonów siarczanowych ,
    -korozja magnezowa , zależna od zawartości jonów magnezowych .

    • 1 0

  • tak dla wiadomosci to inwestorem jest Urzad Morski

    i miasto nic do tego nie ma ale powinno interweniowac, bo sprawa dot bezpieczenstwa miasta tez.

    • 0 0

  • przyjdzie PiS i wszystko naprawi (1)

    :))))))))))))))))))))

    • 0 0

    • przyjdzie PISofszit i zaczna obiecac bo tylko to potrafia

      • 0 0

  • Hugo.

    G...o zdarzą s....ą to poprostu ... polak nigdy nie zdarzył by tego wykonac a gdynia jest szczególnym tego przykładem np. przebudowa mariny w gdyni wielka klapa ... wy jestescie lapsy z gdyni i w códa wierzycie

    • 0 0

  • Gdzie Ty widzisz klapę w przebudowie mariny???

    Na marinie wszystko jest OK, działa bez zarzutów, a ta Twoja klapa to pewnie s****ące na pomosty mewy.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane