• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miliony na projekt linii kolejowej do Obłuża i Kosakowa

Maciej Naskręt
8 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Przystanek na Oksywiu od lat świeci pustkami. Po 2020 r. może się to zmienić. Przystanek na Oksywiu od lat świeci pustkami. Po 2020 r. może się to zmienić.

We wtorek władze województwa pomorskiego i spółki PKP PLK podpisały umowę na dofinansowanie projektu przebudowy linii kolejowej w kierunku północnych dzielnic Gdyni oraz Kosakowa. Dokumentacja ma powstać do końca 2020 r.



Czy kolej na północ Gdyni odkorkuje drogi?

Unijne wsparcie będzie pochodzić ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Na opracowanie dokumentacji dla gdyńskiego odcinka zarezerwowano 3,2 mln zł.

Przygotowanie projektu obejmuje:

  1. wykonanie szczegółowej inwentaryzacji linii,
  2. opracowane studium wykonalności, uwzględniającego zakres i koszty robót zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie standardami,
  3. karta informacyjna przedsięwzięcia lub raport ochrony środowiska
  4. program funkcjonalno-użytkowy.


- Wydaje się, że projekt trasy kolejowej na północ Gdyni zostanie wykonany z uwzględnieniem elektryfikacji. Szczegółowe założenia poznamy po opracowaniu dokumentacji - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa.
Gdynia na razie nie partycypuje w kosztach przygotowania tego przedsięwzięcia. Dotąd nie padła też jasna deklaracja ze strony władz miasta np. w sprawie realizacji węzłów przesiadkowych na linii do Obłuża.

30 lat bez kolei na północ Gdyni



Pociągi pasażerskie zjechały ze wspomnianych linii w latach 90. ubiegłego wieku. Temat wznowienia kursów na północ Gdyni powraca zawsze przy okazji korków na estakadzie Kwiatkowskiego. W 2016 r. miłośnicy kolei udowodnili, że już teraz można dojechać szynobusem do Oksywia. Głos w tej sprawie zabrała wiceprezydent Gdyni, Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Kolejarze z PLK widzą potrzebę rozbudowy linii do północnych dzielnic Gdyni. Oczywiście w tym momencie nie można stwierdzić z całą stanowczością, że ta inwestycja zostanie zrealizowana.

Linia na północy Gdyni, która wymaga rewitalizacji. Linia na północy Gdyni, która wymaga rewitalizacji.

Północ Gdyni "dusi się" w korkach



Łączna liczba mieszkańców obszaru położonego w bezpośrednim zasięgu oddziaływania Trasy Kwiatkowskiego to ok. 70 tysięcy. W tej liczbie zawierają się mieszkańcy m.in. Obłuża, Pogórza, Oksywia, Babich Dołów i szybko rozrastającej się gminy Kosakowo.

Wzrastająca z roku na rok liczba samochodów sprawia, że sceny, jakie obecnie widzimy na estakadzie przy okazji remontów za kilka lat mogą zagościć tam na stałe. Kolej jest jedyną alternatywą a wykorzystanie istniejącej trasy przez Chylonię jest bez wątpienia lepsze niż próby stworzenia nowej linii przez port.

Projekty także dla linii na Pomorzu



Warto nadmienić, że we wtorek zostały też podpisane umowy na dofinansowanie projektów dla innych tras kolejowych na Pomorzu:

  1. linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy - Sierakowice (rewitalizacja i ewentualna elektryfikacja),
  2. linii kolejowej nr 213 na odcinku Reda - Hel,
  3. linii kolejowej nr 229 na odcinku Lębork - Nowa Wieś Lęborska (rewitalizacja i elektryfikacja),
  4. linii kolejowej nr 211 na odcinku Lipusz - Kościerzyna,
  5. linii kolejowej nr 212 na odcinku Lipusz - Bytów.


Łączna wartość sześciu projektów, w tym tego dla Gdyni, to prawie 17,5 mln zł. Dofinansowanie unijne wyniesie ponad 12 mln zł.

Miejsca

Opinie (335) 7 zablokowanych

  • Szkoda że nie przeż Swarzewo.

    Przecież ludzie jadą raczej z centrum a nie z Chylonii.

    • 2 4

  • Ok

    To bierzemy farbę i namalujemy nowe perony , tory , sieć atrakcyjną............. jak To nie da się namalować hmmmmm. Zarzucić trzeba będzie.........

    • 4 2

  • a co z linia zaczynajaca sie na Obłózu na wysokosci terminala kontenerowago idacą na lotnisko

    Czy nie można jej tez wykozystac do ruchu pasażerskiego na Pogóze???

    • 7 0

  • prom dziś

    juro most
    albo tunel

    • 2 0

  • Ulicy nie potrafią wyremontować a za kolej się biorą, lotnisko już mamy (5)

    • 138 23

    • Jak to nie potrafią??

      Tyle lat żyć na niezłym poziomie z samej estakady to nie każdy by potrafił, a gdzie jeszcze pozostała część miasta? Zatem trochę szacunku poproszę.

      • 1 0

    • Jakie lotnisko???prędzej zniszczeje niz je dokoncza;(((

      • 2 1

    • (1)

      Czytałeś słoiku kto inwestuje?

      • 15 1

      • nie oczekuj od pisopaty czytania ze zrozumieniem

        • 3 6

    • Na Szczęście to nie Szczurek się A to bierze

      • 15 2

  • kolej w Gdyni (2)

    Tylko nie zablokójcie ul. Hutniczej koleja

    • 12 9

    • nie musisz się martiwć (1)

      Ta kolej nie powstanie ( w najbliższej perspektywie 10 lat)

      • 13 3

      • bo to jest bez sensu

        szybciej nadal będzie a-busem

        • 2 1

  • (3)

    Dwa lata na dokumentacje :D

    • 30 8

    • (1)

      Ty byś ze szwagrem zrobił w tydzień za pół litra?

      • 5 5

      • plus ogórki i śledzik

        • 2 0

    • to nie będzie dokumentacja, tylko studium

      • 8 2

  • tak jest. projekty, projekty, projekty. ja tez projektuje. dziś zaprojektowałem sobie listę zakupów w biedrze i lidlu (1)

    • 28 5

    • a potem idż

      do apteki po coś na bóle pod beretem

      • 2 3

  • jak to odbędzie sie bez szczura to jest szansa, że powstanie. (1)

    • 28 5

    • tak gwarantuje to

      zarząd woj . pomorskiego

      • 2 0

  • (1)

    Gdzie jest prokuratura!!!!!!!!

    • 1 8

    • stoi pod sądem

      i broni demokracji bo jest przeciwko wojnie

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane