- 1 Węzeł Południe nie będzie zamknięty latem (116 opinii)
- 2 W kajdankach na masce, w aucie "feta" (60 opinii)
- 3 Zaparkował BMW na plaży. Sezon ruszył (171 opinii)
- 4 Z parku Centralnego na 25 dni do celi (42 opinie)
- 5 Stanowcze "nie", dla psów na plaży? (747 opinii)
- 6 Żuraw czeka zmiana lokalizacji o kilkanaście metrów (17 opinii)
Miliony na projekt linii kolejowej do Obłuża i Kosakowa
We wtorek władze województwa pomorskiego i spółki PKP PLK podpisały umowę na dofinansowanie projektu przebudowy linii kolejowej w kierunku północnych dzielnic Gdyni oraz Kosakowa. Dokumentacja ma powstać do końca 2020 r.
Przygotowanie projektu obejmuje:
- wykonanie szczegółowej inwentaryzacji linii,
- opracowane studium wykonalności, uwzględniającego zakres i koszty robót zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie standardami,
- karta informacyjna przedsięwzięcia lub raport ochrony środowiska
- program funkcjonalno-użytkowy.
- Wydaje się, że projekt trasy kolejowej na północ Gdyni zostanie wykonany z uwzględnieniem elektryfikacji. Szczegółowe założenia poznamy po opracowaniu dokumentacji - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa.
Gdynia na razie nie partycypuje w kosztach przygotowania tego przedsięwzięcia. Dotąd nie padła też jasna deklaracja ze strony władz miasta np. w sprawie realizacji węzłów przesiadkowych na linii do Obłuża.
30 lat bez kolei na północ Gdyni
Pociągi pasażerskie zjechały ze wspomnianych linii w latach 90. ubiegłego wieku. Temat wznowienia kursów na północ Gdyni powraca zawsze przy okazji korków na estakadzie Kwiatkowskiego. W 2016 r. miłośnicy kolei udowodnili, że już teraz można dojechać szynobusem do Oksywia. Głos w tej sprawie zabrała wiceprezydent Gdyni, Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Kolejarze z PLK widzą potrzebę rozbudowy linii do północnych dzielnic Gdyni. Oczywiście w tym momencie nie można stwierdzić z całą stanowczością, że ta inwestycja zostanie zrealizowana.
Północ Gdyni "dusi się" w korkach
Łączna liczba mieszkańców obszaru położonego w bezpośrednim zasięgu oddziaływania Trasy Kwiatkowskiego to ok. 70 tysięcy. W tej liczbie zawierają się mieszkańcy m.in. Obłuża, Pogórza, Oksywia, Babich Dołów i szybko rozrastającej się gminy Kosakowo.
Wzrastająca z roku na rok liczba samochodów sprawia, że sceny, jakie obecnie widzimy na estakadzie przy okazji remontów za kilka lat mogą zagościć tam na stałe. Kolej jest jedyną alternatywą a wykorzystanie istniejącej trasy przez Chylonię jest bez wątpienia lepsze niż próby stworzenia nowej linii przez port.
Projekty także dla linii na Pomorzu
Warto nadmienić, że we wtorek zostały też podpisane umowy na dofinansowanie projektów dla innych tras kolejowych na Pomorzu:
- linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy - Sierakowice (rewitalizacja i ewentualna elektryfikacja),
- linii kolejowej nr 213 na odcinku Reda - Hel,
- linii kolejowej nr 229 na odcinku Lębork - Nowa Wieś Lęborska (rewitalizacja i elektryfikacja),
- linii kolejowej nr 211 na odcinku Lipusz - Kościerzyna,
- linii kolejowej nr 212 na odcinku Lipusz - Bytów.
Łączna wartość sześciu projektów, w tym tego dla Gdyni, to prawie 17,5 mln zł. Dofinansowanie unijne wyniesie ponad 12 mln zł.
Miejsca
Opinie (335) 7 zablokowanych
-
2019-01-09 13:10
Coś więcej nt. linii do Kosakowa? (1)
Do Obłuża i Oksywia widzę linię na mapie, ale poza tytułem nie widzę żadnej informacji w artykule odnośnie linii do Kosakowa. Jest ona zdecydowanie potrzebna, sama linia do Obłuża i Oksywia zapewne nie rozwiąże problemu ani trochę, bowiem korki głównie generują auta od strony Kosakowa i Pogórza. Przydałoby się więcej konkretów na ten temat.
Pozdrawiam!- 5 2
-
2019-01-09 14:04
na wikipedii jest fajna żółta mapka z lniami kolejowymi na czerwono
intrygują mnie dwie ślepe linie idące na północ (wiem, SciFi)
jak czułki owada, albo rogi ślimaka,
jedna do Kosakowa, a druga... dokąd?
ktoś wie osochozi?- 2 1
-
2019-01-09 13:02
PG (1)
A stacja pogórze dolne?
Peron już w sumie jest- 4 0
-
2019-01-09 13:47
chiba nie było takiej stacji:
oksywie port, obłuże, obłuże leśne, pogórze, port, rzeźnia
jechałem tamtędy pociągiem! pamiętam te czasy, ale teraz zajrzałem do Wikipedii...- 3 0
-
2019-01-09 13:41
(1)
Prawda jest taka, że obecny prezydent już za długo urzęduje i mieszka nie w tej części Gdyni, więc korki w których my się dusimy są mu obce. Współpracownicy i doradcy chyba do dzisiaj sami nie wiedzą za co wynagrodzenia dostają. Jak zawsze przed wyborami duuużo obietnic a po wyborach cisza w wielu kwestiach. Brawo dla włodarzy Gdyni.
- 5 3
-
2019-01-09 13:43
Spychała czyta mu "Żywoty cezarów". Szczurek jest szczelnie odgrodzony od rzeczywistości.
- 1 3
-
2019-01-09 13:37
(melodyjka z filmu Kabaret) "dibidibittibi - dwa porty"
było
gdynia Port-gdynia pogórze-gdynia obłuże leśne-gdynia obłuże-gdynia Port oksywie
a teraz jest teleport (energize!) galaktyczny, port lotniczy oraz esta-korek-kada
kiedyś decyzja zrobienia promu w poprzek portu zajęła parę minut
dziś ponad trzydzieści lat
kiedyś gryzonie to były szkodniki w piwnicach i ściekach, dziś rządzą miastem
jest postęp- 6 1
-
2019-01-09 08:56
Miliony na projekt lini ktora juz jest. No no. (2)
- 11 2
-
2019-01-09 09:28
Tak jak park(ing) w parku (1)
Widzę, że pomysł jest rozwijany...
- 5 0
-
2019-01-09 13:25
"mają rozmach, sku*syny"
- 2 1
-
2019-01-09 12:54
Prawie wow
Przeczytałem tytuł to prawie mi stanął..., ale później przeczytałem całość....
- 7 0
-
2019-01-09 12:26
Dlaczego na pogórze i babie doły nie dojedzie?
To na pogórze i babie doły najciężej dojechać autem...
- 6 0
-
2019-01-09 11:57
m
super!!!
- 3 0
-
2019-01-09 11:57
I jeszcze na lotnisko kolej.
- 4 0
-
2019-01-09 05:34
Przez Chylonię? (2)
To jak długo będzie trwała podróż z Oksywia do Centrum?
- 3 3
-
2019-01-09 10:00
13 min. tyle jechała Arriva (1)
wystarczy przeczytać art. sprzed 2 lat
- 3 0
-
2019-01-09 11:20
12-15min jedzie SKM z Chylonii do Głównej
Arriva jechała "okazjonalnie" i bez przystanków. Należy wziąć równiez pod uwagę główny problem, jakim jest częstotliwość kursowania w przypadku braku bezkolizyjnych skrzyżowań z Pucką i Hutniczą.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.