• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miliony na projekt linii kolejowej do Obłuża i Kosakowa

Maciej Naskręt
8 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Przystanek na Oksywiu od lat świeci pustkami. Po 2020 r. może się to zmienić. Przystanek na Oksywiu od lat świeci pustkami. Po 2020 r. może się to zmienić.

We wtorek władze województwa pomorskiego i spółki PKP PLK podpisały umowę na dofinansowanie projektu przebudowy linii kolejowej w kierunku północnych dzielnic Gdyni oraz Kosakowa. Dokumentacja ma powstać do końca 2020 r.



Czy kolej na północ Gdyni odkorkuje drogi?

Unijne wsparcie będzie pochodzić ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Na opracowanie dokumentacji dla gdyńskiego odcinka zarezerwowano 3,2 mln zł.

Przygotowanie projektu obejmuje:

  1. wykonanie szczegółowej inwentaryzacji linii,
  2. opracowane studium wykonalności, uwzględniającego zakres i koszty robót zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie standardami,
  3. karta informacyjna przedsięwzięcia lub raport ochrony środowiska
  4. program funkcjonalno-użytkowy.


- Wydaje się, że projekt trasy kolejowej na północ Gdyni zostanie wykonany z uwzględnieniem elektryfikacji. Szczegółowe założenia poznamy po opracowaniu dokumentacji - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa.
Gdynia na razie nie partycypuje w kosztach przygotowania tego przedsięwzięcia. Dotąd nie padła też jasna deklaracja ze strony władz miasta np. w sprawie realizacji węzłów przesiadkowych na linii do Obłuża.

30 lat bez kolei na północ Gdyni



Pociągi pasażerskie zjechały ze wspomnianych linii w latach 90. ubiegłego wieku. Temat wznowienia kursów na północ Gdyni powraca zawsze przy okazji korków na estakadzie Kwiatkowskiego. W 2016 r. miłośnicy kolei udowodnili, że już teraz można dojechać szynobusem do Oksywia. Głos w tej sprawie zabrała wiceprezydent Gdyni, Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Kolejarze z PLK widzą potrzebę rozbudowy linii do północnych dzielnic Gdyni. Oczywiście w tym momencie nie można stwierdzić z całą stanowczością, że ta inwestycja zostanie zrealizowana.

Linia na północy Gdyni, która wymaga rewitalizacji. Linia na północy Gdyni, która wymaga rewitalizacji.

Północ Gdyni "dusi się" w korkach



Łączna liczba mieszkańców obszaru położonego w bezpośrednim zasięgu oddziaływania Trasy Kwiatkowskiego to ok. 70 tysięcy. W tej liczbie zawierają się mieszkańcy m.in. Obłuża, Pogórza, Oksywia, Babich Dołów i szybko rozrastającej się gminy Kosakowo.

Wzrastająca z roku na rok liczba samochodów sprawia, że sceny, jakie obecnie widzimy na estakadzie przy okazji remontów za kilka lat mogą zagościć tam na stałe. Kolej jest jedyną alternatywą a wykorzystanie istniejącej trasy przez Chylonię jest bez wątpienia lepsze niż próby stworzenia nowej linii przez port.

Projekty także dla linii na Pomorzu



Warto nadmienić, że we wtorek zostały też podpisane umowy na dofinansowanie projektów dla innych tras kolejowych na Pomorzu:

  1. linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy - Sierakowice (rewitalizacja i ewentualna elektryfikacja),
  2. linii kolejowej nr 213 na odcinku Reda - Hel,
  3. linii kolejowej nr 229 na odcinku Lębork - Nowa Wieś Lęborska (rewitalizacja i elektryfikacja),
  4. linii kolejowej nr 211 na odcinku Lipusz - Kościerzyna,
  5. linii kolejowej nr 212 na odcinku Lipusz - Bytów.


Łączna wartość sześciu projektów, w tym tego dla Gdyni, to prawie 17,5 mln zł. Dofinansowanie unijne wyniesie ponad 12 mln zł.

Miejsca

Opinie (335) 7 zablokowanych

  • 3.2 miliona za dokumentacje?????

    • 4 3

  • Nie za dobrze mają tam mieszkańcy tej części miasta? Najpierw wypasione lotnisko, teraz kolej. Może jeszcze promy z centrum do plaży w Babich Dołach? Oj co czuję że prezydent Szczurek za bardzo was faworyzuje...

    • 7 3

  • Kiedy z Pruszcza Gdańskiego pojedzie SKM?

    Niby wszystko jest, tylko pociągów brak...

    • 5 0

  • Kiedy zostanie wybudowana druga linia PKM

    Z Pruszcza Gdańskiego w stronę Kaszub przez Straszyn?

    • 7 0

  • LK 229 (1)

    Ruch pociągów osobowych na odcinku Pruszcz Gdański - Kartuzy zawieszono w 1994, a na odcinku Kartuzy - Lębork w 2000.

    • 4 0

    • Podlaczyc "weglowke" do linii do Leborka

      Kilkanascie kilometrow miedzy Skorzewem a Sierakowicami. I jest trasa towarowa bez "gorskiej premii" w Gdyni.

      • 1 0

  • Szkoda, że nie zrewitalizują całkowicie linii kolejowych nr: 229, 230 i 263.

    • 7 0

  • Kupić kilka małych promów i wozić z portu Gdynia do melinek (1)

    • 3 1

    • Hmm mchemlinek

      Tzn mechelinek

      • 2 0

  • przejazd na Hutniczej

    Tylko niech zrobią wiadukt nad Hutniczą
    albo jeszcze lepiej tunel, bo miejsce jest już tam przygotowane.
    Żeby nie było tak że usprawnią jedno a zniweczą drugie

    • 8 0

  • ...A linia SKM do Nowego Portu? (2)

    • 9 0

    • nie ma chętnych do odbudowy

      deweloper się nie kwapi więc miasto zarzuciło ten pomysł

      • 3 1

    • Bedzie gdy wygramy nastepne Euro

      a ono się szybko nie zanosi :))

      • 2 1

  • projekt

    a potem okaze sie ze nie ma kasy ..... zmienia sie wladze i dalej korek !!!!!!
    Oczywiscie strategicznie miedzy czasie nikt nie pomysli o drogach bo po co lepiej zrobic drogi rowerowe , tak jakby wiekszosc spoleczenstwa jezdzilo do pracy czy szkoly rowerem!
    Mili Panstwo -wladze Kosakowa oraz Gdyni , czy wiecie przy okazji ze zeby budowac drogi rowerowe potrzebne jest lepsze doswietlenie , ktorego brak w tych dzielnicach!
    Nie rozumiem, dlaczego Gdansk nawet w odleglych dzielnicach jest w stanie dostosowac drogi do nowych osiedli a w tej Gdyni to jakas totalna komuna

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane