• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miniautobusy wjadą do centrum Gdańska

Maciej Naskręt
19 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Autobus Iveco Kapena Urby w barwach gdańskiej komunikacji miejskiej. Autobus Iveco Kapena Urby w barwach gdańskiej komunikacji miejskiej.

Dwa spośród sześciu miniautobusów marki Iveco Kapena Urby dotarły do Gdańska. Pojazdy wyjadą w październiku na ulice Śródmieścia na linii 100. Miniautobusy odjadą z Dworca Głównego PKP i dotrą m.in. przed Teatr Szekspirowski, Długi Targ, a także ul. Mariacką.



Dwa z sześciu minibusów - Iveco Kapena Urby - już wkrótce wyruszą na ulice ścisłego centrum Gdańska. Pasażerowie powinni poczuć się w nich komfortowo i bezpiecznie. W każdym autobusie zamontowany został monitoring oraz klimatyzacja.

Pojazd z łatwością może pokonywać wąskie uliczki Śródmieścia. Wysokość pojazdu to nieco ponad trzy metry. Z kolei szerokość całkowita wynosi 2,16 m przez co pojazd jest szerszy zaledwie o ok. 40 cm od przeciętnego pojazdu osobowego. Natomiast długość miniautobusu to 7,43 m. W każdym z pojazdów zmieści się 37 osób, w tym 14 na miejscach siedzących.

Nowe autobusy gwarantują także przejazd osobom niepełnosprawnym. W tyle pojazdu znajduje się niska podłoga. Przy znajdujących się tam drzwiach zamontowana została rampa dla wózków.

Miniautobusy do gdańskiego Zakładu Komunikacji Miejskiej dostarczy spółka ABP Bus & Coach ze Słupska, za co zainkasuje 2,7 mln zł. Kolejne pojazdy mają się pojawić w Gdańsku w ciągu pięciu najbliższych miesięcy.

Nowa linia 100

Jak pojadą pasażerowie autobusami na nowej linii 100 wiodącej przez Śródmieście? - Podróż ma rozpoczynać się przy Dworcu Głównym PKP zobacz na mapie Gdańska. Następnie autobus dotrze do Teatru Szekspirowskiego zobacz na mapie Gdańska wcześniej mijając Targ Drzewny zobacz na mapie GdańskaTarg Węglowy zobacz na mapie Gdańska. Dalej autobus pojedzie ulicami: Ogarną zobacz na mapie Gdańska, Mieszczańską zobacz na mapie Gdańska, Chlebnicką zobacz na mapie Gdańska, a następnie przejedzie przez ul. Mariacką zobacz na mapie Gdańska. Następnie pojazdy dojadą do Targu Rybnego zobacz na mapie Gdańska, stamtąd już Podwalem Staromiejskim zobacz na mapie Gdańska dojadą do Dworca PKP m.in. ulicą Rajską zobacz na mapie Gdańska - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Szczegóły trasy mają być dograne podczas przejazdów technicznych. - Sądzimy, że podróż przez Śródmieście potrwa ok. 20 minut - mówi Zygmunt Gołąb.

Nie wiadomo jeszcze dokładnie, w których miejscach pojawią się przystanki. Mają zostać ustalone podczas wspomnianych przejazdów technicznych. Jest szansa, że linia 100 zacznie funkcjonować w październiku tego roku.

Jeśli masz pomysł na to, w którym miejscu powinien pojawić się przystanek linii 100, napisz do nas e-mail z jego wskazaniem i krótko uzasadnij. Wszystkie propozycje przekażemy władzom ZTM.

Miejsca

Opinie (302) 9 zablokowanych

  • W ścisłe śródmieście wcikać w wąskie uliczki autobus to kpina i głupota Lisieckiego!!! (1)

    • 9 4

    • Masz rację. Ten minibus to jest kpina, ale

      wpuszczenie w wąskie ulice kilkuset autobusów spalinowych to coś dużo więcej. Zaplanowana eksterminacja i dewastacja "starówki".

      • 8 3

  • I co..

    by tu jeszcze spieprzyć?

    • 8 1

  • Za dwa miesiace Gdynia też "wpadnie" na taki pomysł. (18)

    Kopiuj wklej, jak wszystko z Gdanska.

    • 151 60

    • Wolne Miasto Gdańsk (2)

      Szybka Gdynia - haha :D

      Gdynia jest młodszym, dużo "świerzszym" miastem :P

      • 5 10

      • szybka w kicaniu, np. z "górki" ... :)

        • 1 0

      • nie wiem jak sledziowo moze byc swiezsze...

        • 11 5

    • Tak (2)

      Tyle, ze Gdynia nie ma Starego Miasta, ale to nic, mozna przeciez wybudowac...

      • 18 6

      • (1)

        i od razu oglosic zabytkiem, jak wszystkie budowle w gdyni;)

        • 11 2

        • następnie przemalować je na pożółkło - niebisko

          • 1 0

    • Midibusy w Gdyni są od dawna - tyle, że nie po straym mieście (1)

      bo go nie ma.

      • 4 0

      • i o to chodziło Budyniowi

        żeby Szczurek nie mógł skopiować ;)

        • 1 0

    • warto odwiedzić Gdynię raz na kilka(naście) lat (3)

      Odpowiednia miejska infrastruktura umożliwia użycie busów przynajmniej klasy midi, które kursują regularnie na liniach 153, 204 i kilku innych. Przewoźnicy dysponują także kilkoma minibusami, które są używane do przewozu osób niepełnosprawnych. Wypada pogratulować że Gdańsk wreszcie bierze z nas przykład i dostosowuje gabaryty swoich busów do lokalnych, kaszubskich realiów.

      • 14 7

      • Jaka "kaszebszczi stołeca" takie pomysły - kopiuj-wklej od lokalsów (1)

        A niby ten Budyń taki innowacyjny jest.

        • 3 0

        • ale w Gdańsku też są mini / midi(?) busy

          tylko teraz będą jeszcze na Starym / Głównym Mieście. I mamy Was, moi drodzy sąsiedzi z Gdyni!!!

          Nie macie starówki, nie możecie na niej uruchomić takiej linii :P ;)

          • 0 1

      • Marcin nadal udajesz autobus jak idziesz ulicą? :)

        • 2 0

    • :)

      Ale wy macie kompleksy, ja pier...ole

      • 5 0

    • eh..

      gdeynia juz dawno ma busiki(ok 7-9 lat)..jeżdżą po dzielnicy działki lesne oraz śródmieście :p

      • 7 1

    • przecież też ma starówkę

      skopiowaną i wklejoną

      • 10 10

    • ciekawe gdzie by w Gdyni miały jeździć (2)

      przez Świętojańską i z powrotem?

      • 30 7

      • nie, wcale nie (1)

        np przez główne atrakcje Gdyni - łącząc Pekin z Meksykiem

        • 43 7

        • Na Pekin dorożką nie wjadę...

          • 6 2

  • wlodarze won!

    Lisickiego i ADAMOWICZA czas zwalic ze stolka,publiczne pieniadze marnuja,podnosza czynsze z dzielnic o fatalnej renomie zrobil kurort w slamsach place 550zl czynszu!
    pracuje na 2 zmiany nie mam jak w nocy dojechac na przerobke do cholery bo moj pracodawca ma na swoje premie od miasta, a na autobusy dla pracownikow nie ma-slynny tekst
    kup se samochod albo niech koledzy podwioza -na taczke z wami darmozjady!

    • 9 2

  • co za bzdura....

    chwile temu byłam na spotkaniu poswieconemu oddaniu Targu Węglowego ludziom a dzisiaj czytam, ze po Targu bedzie kursowal autobus? Mariacka z autobusem?

    • 6 0

  • należało kupić elektryczne (1)

    ale oczywiście są droższe i wybrali smrodzenie zabytków. Nasze miasto słabo promuje pojazdy elektryczne. W Warszawie, Wrocławiu jest sporo słupków ładowania a u nas tylko 2. Jedyne miejsce tankowania samochodów gazem ziemnym w Gdańsku też zamknięto. Przykład powinien iść z góry.

    • 5 1

    • Przecież oni są nowocześni i zabytki mają w nosie.

      Przy ulicy Łagiewniki stoją koło siebie trzy ostatnie zabytki w tej części Starego Miasta wpisane do rejestru, ale Zomkowskiemu to nie przeszkadza kilka metrów od nich wprowadzać nieekologiczny ruch autobusowy z częstotliwością dworca PKS.
      Nawet pewnie nie zauważył, że biblioteka PAN, Kościół św. Jakuba i św. Bartłomieja wraz z murem przy ulicy są objęte rejestrem zabytków.

      Gdańskie władze w prawie każdym działaniu (a w tym na 100%) przeczą własnym propagandowym założeniom i wizjom. Pomnik Kultury? Ochrona zabytków? Zrównoważony rozwój transportu publicznego i wyprowadzanie ruchu samochodowego z terenów mieszkaniowych? Właśnie widać jak to wygląda.

      • 7 2

  • ..i tak więcej przestoi w korku niż sam czas jazdy!

    • 5 0

  • Wydaje się, że jedyny powód istnienia tych busików (4)

    to "wykolegowanie" Melexów z Głównego Miasta.
    Jako komunikacja to mocno poroniony pomysł, skoro spod Zielonej Bramy do Dworca Głównego idzie się wcale niespiesznie 16 minut. Jakby ktoś chciał tę trasę zrobić tym busem czyli z przejazdu przez Długi Targ w stronę dworca, to w godzinach nieszczytowych i tak wyjdzie ca 12 minut. Ponadto, Ktoś chcący dostać się z dworca w okolice Wałowej ma do pokonania dystans ok 5 minut zaś tym busem robiłby niemal całą pętlę.
    Widzę raczej puste przebiegi na tej trasie.
    O godzinach szczytu i utknięciu np. na Podwalu Staromiejskim (raz stałem tamże pomiędzy Olejarną a Igielnicką /70 metrów!!!/ na 43 minuty) nawet nie wspominam.
    To zdaje się kolejne wcielenia wdrożenia pomysłu (może zobowiązań?!) jaki narodził się przy budowie Hiltona.
    W Gdańsku wiele pomysłów ma swoje drugie dno.

    • 29 1

    • Ty idziesz 16 minut, ja 15. Mniej sprawnej osobie może to zająć więcej czasu. (3)

      części mieszkańców ta linia się przyda.

      • 1 4

      • Przykład spod Zielonej Bramy (2)

        to są 2-3 minuty do przystanku tramwajowego na Podwalu Przedmiejskim.
        Proszę o poważne zastrzeżenia a nie kpiarstwo.

        • 5 2

        • kpiarstwo? (1)

          osoba na wózku zamieszkująca parter - jak się dostanie na ten przystanek? przefrunie?

          • 2 1

          • Jednak kpisz z nas wszystkich

            Wpierw używasz zwrotu mniej sprawnej osoby a potem argumentujesz osobą na wózku.
            Wbij sobie do głowy, że używasz fałszywej retoryki jaką tobie i podobnym, nawrzucali do głów manipulanci spod skrzydeł Lisickiego i Adamowicza. Jedymym ważnym powodem utworzenia tej linii jest (jak słusznie tu wczoraj zauważono) zlikwidowanie większych odległości od przystanku komunikacji miejskiej niz 500 m, co ma przełożenie w likwidacji ulgi w czynszu dla lokali komunalnych.
            Władze tego miasta tak po prawdzie maja inwalidów w głębokiej d...e.

            • 5 1

  • Super, bardzo się cieszę (2)

    już dawno należało tam puścić komunikacje miejską i zamknąć dla samochodów.
    Oby tylko nie okazało się że autobus kursuje raz na godzinę!

    • 5 22

    • Zwłaszcza Ogarną czy Targiem Węglowym, z których są 2 minuty do tramwaju :-) (1)

      Ech, te wpisy urzędników.

      • 11 2

      • dla Ciebie i mnie może i są dwie minuty od tramwaju.

        osoba o ograniczonej sprawności fizycznej do tramwaju się nie dostanie

        • 0 6

  • Marian (2)

    Wprost genialne myślenie. Najpierw likwiduje się tramwaje jeżdżące w tym rejonie, wyprowadza się ruch samochodowy poza obręb Starego Miasta, zabrania się właścicielom nieruchomości dojazdu pojazdami mechanicznymi do swojej własności, a następnie uruchamia się linię autobusową, żeby mieszkańcy przestali marudzić a komunikacja miejska miała większe możliwości uzyskiwania dochodu.
    Proponuję w takim razie zarządzić całkowity zakaz ruchu pojazdów mechanicznych na terenie miasta i dodatkowo wprowadzić obowiązek poruszania się komunikacją miejską, która jako jedyna dostanie pozwolenie poruszania się po ulicach. Zyski dla miasta i firmy przewozowej murowane.
    No to jak panie i panowie decydenci?

    • 17 2

    • na likwidację tramwajów złożyło się kilka przyczyn

      otwarcie linii wzdłuż Podwala - nie tylko dało dogodny (bo dwutorowy) objazd Śródmieścia, ale też wymagało odcięcia zjadzów w Łąkową. Jednocześnie problem sprawiał Zielony Most, uszkodzony w czasie wojny. Do tego zachowanie przejazdu tramwaju wymagałoby zamachu na kierowców (a były to czasy gdy chętnie likwidowano linie tramwajowe w Polsce)

      • 0 2

    • Czegoś nie zauważyłam? Marian?

      Mieszkam od prawie 30 lat w okolicy Żurawia. O tramwajach "jeżdżących w tym rejonie" jedynie słyszałam, bo zlikwidowano je prawie pół wieku temu. Mam samochód, którym nikt mi nie zabrania dojeżdżać pod dom. A dzięki linii autobusowej nie będę musiała brać taksówki za każdym razem, jak wyjeżdżam czym innym niż samochodem, bo już jakiś czas temu zabrakło mi siły, by maszerować z torbą podróżną do najbliższego przystanku czegokolwiek.

      • 2 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane