• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mniej wykonawców w grze o budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
28 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
W grudniu tego roku ruszą wyburzenia budynków pod budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W grudniu tego roku ruszą wyburzenia budynków pod budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Zakończył się pierwszy etap przetargu na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W grze o kontrakt może pozostać 15 firm. Kolejarze przejęli już grunty pod inwestycje, a lada dzień zacznie się rozbiórka domów w otoczeniu linii kolejowej.



Zobacz szczegółową mapę przebiegu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Zobacz szczegółową mapę przebiegu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Samorządowa spółka Pomorska Kolej Metropolitalna zakończyła pierwszy etap przetargu na budowę niezelektryfikowanej linii kolejowej, która połączy dwoma torami Osowę i Wrzeszcz. Spośród 19 firm i konsorcjów, które we wrześniu wyraziły chęć realizacji inwestycji, wyeliminowane zostały cztery.

- Mają one teraz 15 dni na odwołanie od naszej decyzji. Według naszej analizy firmy te nie były gotowe do budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, nie spełniły kryteriów - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.

Władze PKM nie chcą ujawniać nazw firm i konsorcjów wyeliminowanych. Powód? Może się okazać, że po rozpatrzeniu odwołań spełnią one wymogi stawiane przez kolejarzy.

Czy bilety na Kolej Metropolitalną powinny być łączone z biletami innego przewoźnika?

15 firm w drugim etapie to i tak dużo, biorąc pod uwagę, że o wyborze wykonawcy zadecyduje wyłącznie najniższa cenowo oferta.

Czy spółki PKM nie martwi to, że może powtórzyć się znana z placów budowy dróg sytuacja, gdy wykonawcy wygrywający przetargi dzięki najniższej cenie, opuszczają plac budowy, bo odkrywają, że zamiast zarabiać dopłacają do inwestycji?

- Martwi, i to bardzo, bo jeśli cena ofertowa będzie wyjątkowo niska, będziemy mieli problemy z realizacją kontraktu. Niemniej poczekajmy do chwili rozstrzygnięcia przetargu - mówi Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM.

Zobacz, jakie firmy i konsorcja gotowe są budować Pomorską Kolej Metropolitalną.

Jeśli żaden z wykluczonych wykonawców się nie odwoła, w połowie grudnia inwestor wyśle zaproszenia do składania ofert pozostałym kandydatom na wykonawców. Ci z kolei będą mieli 40 dni na złożenie swojej propozycji cenowej.

Tymczasem w listopadzie zakończyła się procedura obejmowania przez samorządową spółkę gruntów i budynków, stojących na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Niebawem ruszy podpisywanie umów o przeniesieniu prawa własności tych nieruchomości na samorząd województwa. Wykupy 251 nieruchomości mają kosztować prawie 85 mln zł. Co ważne, nie było poważniejszych incydentów z mieszkańcami podczas przejmowania budynków. Zgodnie z prawem wywłaszczeń mieszkańcy będą czekać do końca grudnia na wypłatę rekompensaty za zajęte nieruchomości.

Natomiast 20 listopada spółka PKM rozstrzygnęła przetarg na rozbiórkę zabudowań mieszkalnych i gospodarczych znajdujących się w świetle przyszłej linii kolejowej. Prace, które rozpoczną się w ciągu dwóch tygodni wykona firma Poleko z Gdańska. Dostanie za to 439 tys. zł.

Zobacz także, jak będą wyglądać ściany osłonowe poszczególnych stacji PKM.

Spółka PKM ponadto ogłosiła przetarg na usunięcie drzew i krzewów na działkach przeznaczonych pod realizację kolejowego przedsięwzięcia. Wykonawca będzie mógł kupić wcześniej wyciętą przez siebie zieleń. Wśród zinwentaryzowanych drzew na tym terenie rosną klony pospolite, brzozy brodawkowate, świerki, sosny, modrzewie, dęby, jarzęby, czeremchy, drzewa owocowe. Na drodze kolejarzy stoją dwa potężne drzewa o średnicy ok. 60 cm. Pozostałe mają jedynie do 16 cm średnicy.

Oczyszczenie terenu z zieleni ma nastąpić do 30 kwietnia przyszłego roku.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna.

Dzięki PKM, zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do portu lotniczego w niecałe 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku. Aktualnie trwa przetarg na roboty budowlane przyszłej linii.

Miejsca

Opinie (216) 10 zablokowanych

  • ci co neguja potrzebe budowy pkm nie wiedza co czynia.

    akurat ostatnio jechalem ul.slowackiego do centrum matarnia,przejaz od ul grunwaldzkiej do bretowa byl koszmarny.popytajcie sie swoich kolegow jak im sie dojezdza autem do pracy,ile czasu im to zajmuje.przeciez jeszcze troche samochdow i zupelnie sie zakorkujemy.

    • 0 0

  • wg mnie

    wg mnie powinien byc tam szlak pieszy (kladki nad ul.niepodleglosci,pomorska tam gdzie sa stare fragmenty mostkow - dla rowerow i dla pieszych, zeby czlowiek mogl wypoczac z dala od syfu ,jednoczesnie sie przemieszczajac- oczywiscie doswietlona tam ,gdzie trzeba. Wkomponowac cos w nature a nie bez przerwy ja niszczyc. Bo to tak po chrzescijansku chyba...

    • 0 0

  • Wedlug mnie jest to najwazniejsza inwestycja aktualnie dla Trojmiasta !!!!!!!! (4)

    Warto aby w tej sprawie zarowno wladze miasta i rozne samorzady oraz mieszkancy jak i firmy znalazly porozumienie . Mimo rozbieznosci wszelakich i checi zyskow itd itd w tej sprawie powinno sie zachowac powsciagliwosc i znajdowac rozsadne kompromisy . Dlaczego ? bo akurat ta inwestycja wytycza jako pierwsza kierunek dalszego rozwoju miasta na najblizsze nawet 100 lat !!!!!!!. Kazdy zorientowany wie ze logistycznie miasto rozwija sie juz aktualnie widocznie w kierunku Kartuz a lacznosc kolejowa stworzy na dlugie lata '' normalnosc'' dojazdu do miasta i pracy oraz nada dynamike budownictwa na terenach wlasnie wzdluz tej trasy koleji. W ten sposob rozwija sie wiele metropolii na swiecie i dzis dojazd z miejscowosci podmiejskich np. oddalonych o 50 czy ok 100 kilometrow do centrum Londynu jest czyms normalnym bo polaczenie kolejowe to najdogodniejszy bezkolizyjny dojazd zarowno w deszczu czy sniegu. Dojazdy koleja z Kartuz stana siewtedy normalna codziennoscia i wszyscy po czasie zapomna za np. 30 lat ze to byly kiedys trudnodostepne tereny bo dojazd zajmie np. 30 do 50 minut w zaleznosci od miejsca. Tak sie rozwija kazda swiatowa metropolia iz najpierw wchodza koleje i polaczenia a nastepnie podobne tereny sie bardziej zaludniaja , powstaje infrastruktura i wszystko staje sie jednym organizmem miejskim w ktorym wiekszosc pozniej zapomina o dzisiejszych odleglosciach .

    • 74 11

    • ba, dojazd autobusami i skmka z karwin do ujesciska to ok 1.30h

      bez korkow i awarii

      • 0 0

    • No razzja... ale czy tam wylot jest na Kartuzy czy na koscierzyne? (2)

      • 2 3

      • zlez rozumiesz '' pilem ,,,,,'' (1)

        Rozwoj jest w strone Kartuz !!!!!!!!! to nie musi byc dojazd do samych Kartuz ze stacja w Kartuzach . Chodzi o ogolne pokazanie w ktorym kierunku rozwija sie miasto a rozwija sie wlasnie w kierunku Kartuz ,,,jest Zukowo i tereny za Zukowem itp. A tak na marginesie jak wspomniales o Kartuzach to jest tam odnoga trasy kolejowej aktualnie odlaczona i nic nie stoi na przeszkodzie aby to uruchomic i moze jak kolej zwiekszy swoje regularne przejazdy i zwiekszy sie zaludnienie to powstanie mozliwosc i zasadnosc ekonomiczna ponownego otwarcia tego odcinka kolejowego az do centrum Kartuz,,,,,,, to nie wykluczone bo sa tory i sezonowo chyba cos tam jezdzilo. Wiec przylacze jest mimo ze teraz zamkniete ale gotowe.

        • 2 2

        • Jest czynna

          Linia kolejowa (nie "przyłącze")jest cały czas czynna. Jeżdżą tam regularnie pociągi towarowe.

          • 4 0

  • Jak metropolia takie inwestycje (4)

    1.Po pierwsze cóż to za metropolia. Nawet na tle Polski to tylko nieudolnie rządzone trójmiejskie "zadupie".
    2.Jakaż to kolej "metropolitalna" - przecież tak na prawdę inwestycja gdańska. Połączenie z Gdyni do Kościerzyny istnieje "od zawsze". Brakuje tylko kilku kilometrów torów do terminala i gotowe.(Zresztą z Gdyni w 20 minut można dojechać na lotnisko autobusem
    linii 510) Pewnie pod hasłem metropolitalna łatwiej było zdobyć fundusze a długi spłacać będzie cały region.
    3. Jaki jest sens ekonomiczny linii biegnącej przez dzikie pola dawnego poligonu. Ile będzie kosztował bilet by kolej na siebie zarabiała?!
    Jeśli natomiast z powodu rentowności pociągi będą jeździły rzadko to jaki to ma w ogóle sens.
    4. Osobna sprawa to wygląd projektowanych przystanków - ale to akurat pasuje do innych powstających w Gdańsku potworków architektonicznych(ECS i inne)
    5. Patrząc na inne gdańskie inwestycje termin 2015 wydaje się nierealny. Każdy kto przeszedł trasą przedwojennej kolejki wie ilu brakuje tu mostów i jaki będzie ogrom prac ziemnych i budowlanych. Nowa Słowackiego to przy tym pikuś.
    6. Taka kolejka to fajna rzecz ale czy nas na to stać?!

    • 25 23

    • odnośnie 3 (1)

      Proponowałbym się przejść po tym poligonie, a raczej tym co ponim zostało, bo za 1-2 zniknie w 100%. A i teraz nie ma tam gdzie nogi postawić.

      • 4 1

      • Niestety, to prawda. To co dzięki poligonowi ocalało teraz jest "zagospodarowywane"

        • 0 0

    • Jaka metropolia? - Wolne Miasto Gdańsk 3, bo 2 wersje już były, 1 za Napoleona. (1)

      Co do reszty to się z Tobą zgadzam. Jak ktoś coś sensownego napisze, to zaraz "zakrzyczą" go klakierzy z UM, którzy podchodzą do sprawy wyłącznie emocjonalnie - bo to ponoć najważniejsza inwestycja. Ręce opadają! Będzie jak z PGE Arena - wybudują i co dalej? Znowu podrożeją bilety komunikacji dla spłaty deficytu (murowane!).

      • 7 5

      • Klakierzy z UM dotarli aż tutaj - być może to jakaś grupa specjalna nadzorująca wypowiedzi na forum

        • 5 2

  • wiadomo ze tej całej PKMki nie bedzie (1)

    urząd marszałkowski likwiduje połaczenia kolejowe istniejące bo sa nieopłacalne. ot choćby z Kartuzami Kościerzyną czy Trąbkami Małymi a tu robi wiele hałasu o jakiejs wyimaginowanej budowie. Chodzi o kase dla biur pojektowych i kolesi tam zatrudnionych : kasę dla nowych referatów w urzędzie i wszystkich krewnych i znajomych królika tam zatrudnionych, w końcu o to by błyszczeć przed kamerami tv

    • 3 1

    • I o to właśnie chodzi - wydać ogromną kasę na inwestycyjny bzdet,

      narobić masę szkody ludziom mieszkającym w pobliżu trasy tej kolei, zniszczyć przyrodę na granicy parku krajobrazowego itd. Pisali na ten temat światli internauci, wskazując na lepsze rozwiązania komunikacyjne, mniej ingerujące w środowisko przyrodnicze. I tylko kasa tłumaczy determinację decydentów z UM w sprawie tej kolei.Nic innego.

      • 0 0

  • PKM (18)

    autobus 110 z Wrzeszcza na lotnisko jedzie teraz 31 minut - jaki więc wielki zysk czasowy z tej inwestycji? Nie szkoda kasy?

    • 27 99

    • Transrapid (3)

      Transrapid Szanghaj pokonuje odcinek 30 km w ok. 8 min. !! A kolejka PKM ma robić zaledwie kilka km w 25 min? To jest jakaś kpina! Jestem w stanie pokonać ten odcinek w krótszym czasie na rowerze..

      • 1 10

      • Tyle, że na tym odcinku nie ma przystanków.

        Jakby PKM jeżdziła bez przystanków to też czas podróży byłby połowę krótszy, tylko niezbyt miałoby to wtedy sens

        • 0 0

      • a czy ktoś ci broni? pakujesz walizy na 'bagażnik' i dajesz...

        • 3 0

      • Pod górkę ? Podziwiam.

        • 5 0

    • chyba o 22:00 (1)

      w godzinach szczytu na pewno nie 31 lecz 1:31 minut :)

      • 19 0

      • chyba cię powaliło

        • 0 1

    • a taksówka jedzie za 20-25 zl (1)

      jedziesz sobie wygodnie z bagażami , pod lotnisko na czas w cieple , z domu na lotnisko.

      • 2 6

      • yhm, może z niedzwiednika...

        a poza tym to taksówki latają?

        • 2 0

    • Ale tu nie idzie o lotnisko tylko. (1)

      Głównym celem PKM jest idea Park&Ride. Czyli ludzie z Kaszub dojeżdżają do Banina, gdzie zostawiają na parkingu samochód i do centrum jadą pociągiem.

      Coś jak na zachodzie, dojeżdżasz do granicy miasta i pakujesz tyłek w metro/pociąg.

      Inaczej korki na dojazdach do centrum nas wykończą.

      • 15 0

      • Codziennie przejezdzajac Gdansk od samej polnocy do lotniska chetnie skorzystam z oferty PKM, Auto/rower/bus/tramwaj do stacji PKM Wrzeszcz i koleja do lotniska Boleslawa. Budujcie juz, ile mozna czekac :))

        • 7 0

    • i tyle (3)

      25 minut z Gdańska Gł. a nie z Wrzeszcza

      • 8 1

      • (2)

        chyba do samej GB...w waszym pojęciu nie istnieją korki, prawda?

        • 8 1

        • i tyle

          kolej też stoi w korku? ja o jednym Ty o drugim.

          • 2 2

        • w naszym pojeciu 210 nie jedzie przez wrzeszcz

          • 3 1

    • ale z gdn na lotnisko autobus jedzie duzo dluzej prawda? a pkm z gdn ma startowac... (1)

      w korkach nie stoi i wreszcie odciazy gorny taras... pomysl ok

      • 29 5

      • PKM z Gdańska

        Masz rację, w końcu Wrzeszcz to też dzielnica Gdańska

        • 3 3

    • autobus 110 z Wrzeszcza na lotnisko jedzie teraz 31 minut

      Licząc od wjazdu na Słowackiego. Bo od dworca do Galerii to przed świętami i 30 minut potrafi jechać.

      • 25 2

    • oczywiscie ze szkoda

      • 10 14

  • kiedy bedzie karta Oyster w Trojmiescie ?

    Czy nie mozna zrobic jak w Londynie ? Tramwaj, SKM-ks, PKM-ks, autobus, trolejbus... Jedna karta przedplacona, wsiadam gdzie chce, zblizam karte do czytnika - pik - i zaplacone... Niewazne czym jade, gdzie jade - mam swoja karte, na niej pieniadze i jade !

    • 0 0

  • O budowie słyszałem już w 2008 roku... (20)

    mamy 2012... ciągle tylko konferencje, artykuły, prezentacje, kiedy wreszcie ruszy budowa? 2015? 2020? Kiedy się zakończy? Ciągle, ciągle tylko gadamy, gadamy, gadamy

    • 69 86

    • zdajesz sobie sprawę jaka to skomplikowana inwestycja? (15)

      to nie budowa altanki na działce...

      • 33 12

      • to od razu powiedzmy, że będzie gotowe (11)

        w 2030, a nie mydlimy oczy, że w 2015

        • 12 32

        • hmm... (8)

          Ile wg Ciebie potrzeba czasu na wykonanie koncepcji programowo-przestrzennej, studium wykonalności, projektu budowlanego??
          6 miesięcy?
          Poza tym chyba takie rzeczy jak wykup działek, wycinka drzew, wyburzenia...to już proces inwestycyjny, wchodzący w skład budowy samej linii.
          Rozumiem, że jak w 2015r. po linii będą jeździć pociągi to odszczekasz wszystko?

          • 32 2

          • (4)

            dożyjesz do 2015?

            • 2 6

            • no właśnie (3)

              jeżeli majowie pozwolą, to dożyjemy

              • 9 1

              • kupmy Majom samochód (2)

                • 0 0

              • One już majom jeden (1)

                • 1 0

              • pstrzułka Maja

                • 0 0

          • (2)

            koncepcja programowo-przestrzenna to pikuś. największy problem to uregulowanie spraw własnościowych. takie tory przechodzą przez wiele różnych działek, należących do wielu różnych właścicieli.

            • 9 0

            • No i pozyskanie środków. (1)

              Wyciągnięcie kasy z Brukseli w takiej kwocie z jaką tutaj mamy do czynienia też trochę trwa.

              Do tego zabezpieczenie środków własnych, itd.

              • 4 0

              • no, ale biznesplan to się pisze jak już się wie na czym się stoi - trzeba najpierw uregulować kwestie własności.

                ale oczywiście masz rację, kwestie formalno-finansowe też zabierają dużo czasu. sama budowa choć najbardziej spektakularna jest jedynie zakończeniem całego procesu

                • 5 1

        • (1)

          Sama budowa nie zajmuje tyle czasu ile sam proces przygotowawczy. To chyba logiczne.

          • 10 1

          • OBY!...

            • 1 0

      • przed wojna tory do Kacka polozono w kilka miesiecy (2)

        • 6 4

        • A skąd wiesz ile trwał procesz przygotowawczy?

          Tu samo kładzenie torów, jak już wszystko zostanie przygotowane też zajmie mniej niż rok.

          • 8 1

        • A po 10 latach je poprawiano...

          • 3 1

    • Mielibyśmy już tą kolej gdyby nie Euro i ECS (1)

      • 19 13

      • mielibyśmy tę kolej gdyby nie budowa dwóch jezdni ulicy Słowackiego

        do ronda de la Salle kilka(naście) lat temu.

        • 1 0

    • ciągle tylko konferencje, itp? (1)

      Przecież to są już przetargi na budowę, wycinkę drzew, wkrótce zaczną wyburzanie..

      To się zaczęło. A do 2015 muszą to zrobić by dostać kasę z UE.

      • 15 0

      • położenie torow na nasypy i budowa przystanków to pikuś

        • 5 0

  • POczekamy na pierwsze wieści o przekretach

    w tym temacie. Bo afe-ry nam w kraju najlepiej wychodzą

    • 3 0

  • dlaczego najniższa cenajest jedynym kryterium????? (4)

    dlaczego na etapie ustalania kryteriów oceny ofert zastosowano tylko kryterium CENA a nie np. kryterium CZAS WYKONANIA inwestycji i CENA. Wtedy nie musi wygrać najtańszy ale ten kto wybuduje szybko. Kto ustalał kryteria do tego postępowania?

    • 2 6

    • Państwo wspiera wyzysk i krętactwo

      Czemu tak pisze, a no dlatego :
      wygrywa ten co da najniższą cenę ->
      -> daje ten najniższą cenę kto :
      * kupi najtańsze i najgorsze materiały
      * skalkuluje na poziomie oferty oszczędności (materiał , grubość , itp )
      * będzie mial najnizsze koszty stale , wiec bedzie budowal na 1 zmiane po 14 godzin ludzmi, ktorzy albo nie beda mieli umow, albo wszyscy na umowe zlecenie, bo to sa najnizsze koszty, da najnizsza krajowa, a reszte pod stolem
      * bedzie dawal platnosc takim podwykonawcom jak powyzej terminy platnosci faktur na poziomie 60 - 120 dni
      * mam wymieniac dalej ???

      Zalozenie w stylu najnizsza cena, szybsze wykonanie czy wydluzona gwarancja (to jest dopiero Virtual na maxa !!!) zawsze bedzie wyniszczac i wykanczac gospodarke . ZAWSZE .

      Popatrzcie jak sie robi przetargi na zachodzie !!!!
      * kazdy przetarg jest dwuetapowy
      1 etap - selekcja na zasadzie do 2 etapu przechodza firmy ktore - maja najmniej spraw w sadach o platnosci dla dostawcow, podwykonawcow, itp. ; maja doswiadczenie (referencje) ; przedstawia na etapie oferty najwiarygodniejsze dane dot. kadry zarzadzajacej, sprzetu , ilosci aktualnie prowadzonych przetargow i terminow jakimi sa zwiazani (no bo jak nic nie robia to sciema, a jak 150 budow to moga nie miec kadry). - na tym etapie sprawdza sie rowniez czy kadra jest zatrudniana na umowe o prace czy zlecenie, czy wyplaty sa regularne i czy jest duza rotacja (zatrudnianie na okresy probne itp.)

      2 etap - najnizsza i najwyzsza cena od razu wylatuja
      , sprawdzane jest jacy podwykonawcy beda wspolpracowac i ich wiarygodnosc (tak juz wtedy wykonawca daje to do przetargu); termin jest z gory ustalony i nie wolno na etapie oferty skracac (zobaczcie jak dlugo trwaja np. u niemcow budowy na autostradach - do 2015/16) to samo z gwarancja.
      Dopiero wtedy zaczyna liczyc sie cena (ale skoro najnizsza odpada to nikt nie chce przeginac).

      Zobaczcie, my po tych kilku latach 2007-2012 powinnismy miec firmy, ktore teraz by tworzyly spolki na Litwie, Ukrainie itp. , a co mamy ?? Bankructwa i redukcje !!!! Polskie firmy bankrutuja , a te zagraniczne albo sie ograniczaja (wywalają ludzi, obnizki pensji dla wszystkich na poziomie -20%) albo sie zwijają.

      Chrzanie taki interes !!!!!!

      Do młodych inżynierów budownictwa zaraz po studiach - pakujcie sie wyjeżdżajcie stąd, bo nigdy nie będziecie mieli stbilnej pracy, takiej ktora pozwoli wam spokojnie splacac kredyty, jezdzic na wakacje i zabezpieczyc rodzine w razie w.

      To tyle !!!!

      • 0 0

    • zastosowano tylko kryterium CENA bo ludzie głosują na partie polityczne które produkują buble prawne zamiast ustaw...

      • 1 1

    • Bo wówczas wykonawca żeby wygrać walczy nie tylko ceną ale również redukując do minimum czas wykonania. Jak sądzisz, jak to wpływa na jakość prac?

      • 3 0

    • Reguluje to ustawa o Prawie Zamówień Publicznych. Dokładnie takie jest prawo i w tym zakresie oni zupełnie nie mają pola manewru. Za wybranie lepszej ale droższej oferty kryminał..

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane