• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mniejszy ruch na ulicach Gdyni, ale nie w godzinach szczytu

Michał Sielski
29 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Czujniki systemu Tristar pomogły m.in. zarządzać sygnalizacją świetlną w czasie, gdy ruch na drogach był znacznie mniejszy. Czujniki systemu Tristar pomogły m.in. zarządzać sygnalizacją świetlną w czasie, gdy ruch na drogach był znacznie mniejszy.

Gdyński zespół Tristara sprawdził ruch na drogach miasta w czasie ograniczeń związanych z koronawirusem. Samochodów jest mniej, ale głównie w weekendy i wieczorami. Ruch w godzinach szczytu, które uległy skróceniu, zmniejszył się minimalnie.



Przymus izolacji społecznej to nie tylko zalecenia utrzymywania dystansu, ale też zamknięcie szkół, przedszkoli, uczelni wyższych, restauracji, kin, siłowni, klubów fitness itp. Z jednej strony zmniejszyła się więc liczba odwiedzanych przez nas miejsc, a w niektórych firmach pojawiła się zachęta i możliwość pracy zdalnej, ale z drugiej - wiele osób przesiadło się do samochodów, by nie korzystać z komunikacji publicznej.

Jak to wpłynęło na ruch na drogach? Gdyński Zarząd Dróg i Zieleni już to policzył.

Czy podczas izolacji rzadziej jeździłe(a)ś samochodem?

Skrzyżowania objęte analizą:

  1. ul. Morska/ul. Chylońska (od strony Rumi),
  2. ul. Morska 303 - przejście dla pieszych,
  3. ul. Morska/ul. Przybyszewskiego,
  4. ul. Wiśniewskiego/ul. Energetyków (łącznice Estakady Kwiatkowskiego),
  5. ul. Morska/ul. Okoniewskiego,
  6. ul. 10 Lutego/ul. Podjazd/ul. Dworcowa,
  7. al. Zwycięstwa/ul. Harcerska,
  8. ul. Wielkopolska/Droga Gdyńska,
  9. al. Zwycięstwa/ul. Spółdzielcza,
  10. ul. Wielkopolska/ul. Sopocka,
  11. ul. Chwaszczyńska/ul. Nowowiczlińska,
  12. ul. Chwarznieńska/ul. Małokacka/ul. Rolnicza/ul. Wielkokacka.

Ciężarówek tyle samo, osobówek mniej



W zgromadzeniu statystyk na drogach pomógł system Tristar.

- W ramach systemu Tristar prowadzimy ciągły pomiar ruchu obecności pojazdów na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną. Wykonane analizy porównawcze dotyczyły pięciu tygodni obowiązywania ograniczeń związanych z COVID-19, które porównano do wartości średnich z okresu trzech tygodni przed wprowadzeniem restrykcji - opowiada Karol Żarski z Referatu Sygnalizacji Świetlnej i Planowania Transportu w ZDiZ w Gdyni.

Okazuje się, że spadki są duże, ale przede wszystkim w weekendy.

- Na podstawie analiz przeprowadzonych w 12 newralgicznych punktach układu drogowego mogliśmy zaobserwować kilkudziesięcioprocentowe spadki w ruchu. Rekordowe okazały się weekendy, kiedy aut na drogach było nawet o 69 proc. mniej. Przewidujemy jednak, że stopniowe odmrażanie gospodarki będzie skutkowało zwiększeniem natężenia ruchu wszystkich pojazdów - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Spadki zawdzięczamy mniejszej liczbie samochodów osobowych, bo ruch ciężarowy praktycznie się nie zmienił.

Jakie zmiany w ruchu zaobserwowano



Ruch na ulicach Gdyni zmniejszył się głównie w weekendy oraz wieczorami. Ruch na ulicach Gdyni zmniejszył się głównie w weekendy oraz wieczorami.
Porównywano wyniki pomiarów dla weekendów

  • przed epidemią: średnia dla 22-23.02.2020, 29.02-01.03.2020 oraz 07-08.03.2020,
  • 21-22.03.2020 - do 54% mniej,
  • 28-29.03.2020 - do 61% mniej,
  • 04-05.04.2020 - do 57% mniej,
  • 11-12.04.2020 - do 69% mniej,
  • 18-19.04.2020 - do 69% mniej.

Dla dni pracujących:

  • przed epidemią: średnia dla 17-21.02.2020, 24-28.02.2020 oraz 02-06.03.2020,
  • 16-20.03.2020 - od 28% do 37% mniej
  • 23-27.03.2020 - od 35% do 39% mniej,
  • 30.03-03.04.2020 - od 35% do 39% mniej,
  • 06.04-10.04.2020 - od 30% do 35% mniej,
  • 14-17.04.2020 - od 33% do 39% mniej.

W jakich godzinach zmniejszył się ruch



Spadek ruchu był widoczny od razu po wprowadzeniu ograniczeń. Spadek ruchu był widoczny od razu po wprowadzeniu ograniczeń.
Co ciekawe, w czasie porannego szczytu spadki były niewielkie, w niektóre dni oscylowały wokół 10 proc. Szczyt komunikacyjny był jednak krótszy - zarówno poranny, jak i popołudniowy zajmował ok. jednej godziny (7-8 i 15-16).

Największe spadki odnotowano wieczorami. Po godz. 20 ruch zmniejszył się o ponad połowę. Po północy zmiany były jednak praktycznie niezauważalne.

Spadki ruchu samochodów na drogach Gdyni w weekendy sięgnęły w godz. 8-23 aż 55 proc., a w godz. 23-5, gdy normalnie wiele osób wybierało się lub wracało z imprez, były jeszcze większe i wyniosły 80 proc.

Miejsca

Opinie (73) 3 zablokowane

  • (1)

    Ja to się wam dziwię.. ciągle marudzicie , za mało ,za dużo, za długo, za krótko, a po co , a na co , komu to potrzebne.. naprawdę musicie ? Jest tyle ciekawszych i interesujących spraw zamiast marudzenia . Więcej pogody ducha i uśmiechu na twarzy życzę Wam wszystkim.

    • 3 2

    • Mogło by tak być

      Gdyby miasto zrobiło coś aby nam się lepiej podróżowało, zamiast topić nasze pieniądze w pseudo usprawnienia ruchu.

      • 1 1

  • 101% dla szczurka

    w gdyni korki nawet w czasie globalnej pandemii, tam beda korki nawet jak cala ludzkosc wyginie, gdynia to nie miasto to stan umyslu

    • 2 1

  • Inteligentna sygnalizacja (1)

    W zeszłym roku jeździłem trochę po niemieckiej Saksonii, pewnego dnia w godzinach szczytu nawigacja ze względu na korek na A17 i A4 poprowadziła mnie przez samo centrum Dresden. Pomimo bardzo dużego ruchu udało mi się przejechać całe miasto z południa na północ w 20 minut. Na skrzyżowaniu przed dworcem głównym zielony sygnał do jazdy na wprost zapalał się do dosłownie na 5 sekund, 10 sekund czerwonego i znowu 5 sekund zielonego. Z początku myślałem, że to błąd ale widząc jak płynnie przejeżdżają samochody na wprost i w kierunku poprzecznym i że zapobiega to blokowaniu skrzyżowań zrozumiałem, że to działa. W Gdyni bez względu na porę dnia, warunki drogowe sygnalizacja wyświetla ten sam sygnał przez taki sam czas, skrzyżowania poblokowane, ulice podporządkowane zakorkowane po horyzont i gra muzyka.

    • 4 1

    • taa

      tutaj przez te 5 sekund, to większość szuka biegu...

      • 0 0

  • Kolejność zmiany świateł

    Jak ruch ma być płyny skoro po zmianie światła, przejeżdżając 100 metrów, auta dalej stoją na czerwonym i czekam z nimi na zmiane światła, Kochani drogowcy inżynierowie, aby ruch był płyny, powinno byc odwrotnie, ja wiem ze 5 lat studiowania to mało ale, tak na logike...

    • 4 0

  • Nawet Tristar nie teleportuje samochodów przez tory

    Dlatego Rumia buduje tunel.

    Powinni pobierać myto od zamiejscowych rejestracji... ;)

    • 1 0

  • Czerwona fala

    Tristar chyba nie działa poprawnie, jadąc Morską ( zgodnie z przepisami) Zawsze łapie sie na czerwona fale

    • 0 0

  • Bilety

    Od maja podwyżka biletów ciekawa taka R na Karwinach ruchowo głowa mała na ul. Hutniczej od lat staje na każdym przystanku na żądanie nie mówiąc ile czasu trzeba na przejazd to przepraszam bardzo ta linia od lat nie spełnia autobusu pospiesznego ale cóż ważna kasa nawet za byle co.

    • 1 0

  • Sygnalizacja świetlna

    Jadąc ostatnio po godzinie 21 puste drogi A wszystkie sygnalizatory działają jak o godzinie 16 w największym ruchu czy nie można wyłączyć tych świateł bo zero pieszych zero aut i zero oszczędności energii przejścia chyba włączone dla kota który w nocy się dąsa

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane