• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Moda na hipermarkety

Agnieszka Mańka Sylwia Ressel
5 września 2002 (artykuł sprzed 21 lat) 
Hipermarket Castorama o powierzchni 10 tys. metrów kwadratowych w Gdańsku Osowie ruszy 11 września. Tak przynajmniej zapowiadają przedstawiciele firmy. Są pewni swego, choć Urząd Miejski w Gdańsku nie wydał jeszcze inwestorowi niezbędnej decyzji "o przyjęciu obiektu do użytkowania". Bez tego dokumentu nie ma mowy o otwarciu hipermarketu.

Michał Sawicki z działu inwestycji Castoramy w Warszawie poinformował nas, że uroczyste otwarcie hipermarketu przy trójmiejskiej obwodnicy nastąpi za kilka dni - 10 września.

- Dzień później obiekt przyjmie pierwszych klientów - zapowiedział Michał Sawicki. - Już od godziny ósmej mogą tam robić zakupy. Zrealizowaliśmy inwestycje związane z rozbudową sieci komunikacyjnej w rejonie obiektu, a wynikające z umowy z miastem. Nie ma więc przeszkód, żeby uruchomić hipermarket.

Firma, zgodnie z zaleceniami miasta, przebudowała i poszerzyła ulicę Nową Reja na odcinku od węzła Wysoka do wlotu w ulicę Odyseusza. W ramach inwestycji zbudowano też rondo oraz poszerzono fragment ulicy prowadzącej do obiektu. Jak dowiedział się "Głos", Castorama nie otrzymała jeszcze zgody miasta na otwarcie obiektu.

- Nie wydaliśmy jeszcze decyzji o przyjęciu obiektu do użytkowania - stwierdziła Elżbieta Mróz, kierownik Referatu Urbanistyki i Architektury Górnego Tarasu w Urzędzie Miejskim w Gdańsku. - Bez niej inwestor nie ma prawa otworzyć hipermarketu. Dlatego dziwi nas informacja o planowanym na 11 września uruchomieniu obiektu. Widać taka moda, że inwestor nie mając jeszcze w ręku wymaganego dokumentu z magistratu, wyznacza już termin otwarcia. Wydamy decyzję, jak tylko otrzymamy od firmy wszystkie niezbędne dokumenty w sprawie.

Nie doszła do skutku inwestycja związana z przebudową czwartej łącznicy węzła Wysoka, choć koncern deklarował gotowość jej wykonania. Wszystko dlatego, że jedno z proekologicznych gdańskich stowarzyszeń podważyło wydaną wcześniej przez magistrat, decyzję o warunkach zabudowy terenu pod łącznicę.

- Sprawa przebudowy tego fragmentu węzła Wysoka jest otwarta i nie ma związku z uruchomieniem hipermarketu - poinformował Stanisław Woynarowski, zastępca dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku. - Jeśli Castorama zdecyduje się sfinansować to przedsięwzięcie, będziemy bardzo zadowoleni. Jeśli wycofa się z tej inwestycji, my ją przeprowadzimy jak tylko będziemy mieli pieniądze na ten cel. Wspólnie z firmą nie zamierzamy przeprowadzać przedsięwzięcia.

- Jesteśmy zdecydowani przebudować ćwiartkę węzła - powiedział Michał Sawicki. - Będziemy jeszcze w tej sprawie rozmawiać z gdańskimi urzędnikami.

Leclerc odroczony

Radni zadecydowali, że sprawę budowy hipermarketu Leclerc przy ulicy Obrońców Wybrzeża na Przymorzu trzeba ponownie przedsykutować w poszczególnych komisjach. Jeśli dojdzie do realizacji przedsięwzięcia, będzie ono drugim - na taką skalę - po budującym się w pobliżu Realu.

Sprawa hipermarketu Leclerc wywołała burzliwą dyskusję wśród samorządowców. Zdaniem Władysława Łęczkowskiego (SLD) ten obiekt będzie stanowił zagrożenie dla lokalnych kupców, którzy mają wybudować na Przymorzu targowisko "Zielony rynek".

- Kto z nich zdecyduje się, w sytuacji, gdy w odległości 150 m od jego sklepiku będzie hipermarket, na zaciągnięcie wysokiego kredytu - zastanawia się radny.

Samorządowcy dopatrzyli się też wielu uchybień w projekcie uchwały. Ich zdaniem jej podjęcie jest bowiem równoznaczne z możliwością przeprowadzenia koniecznych analiz na terenie całej Oliwy Dolnej, co może być w przyszłości sygnałem dla inwestorów, że na tym terenie można lokować obiekty o powierzchni powyżej 2 tys. metrów.

- Oliwa Dolna to duży teren, od Spacerowej aż po deptak na Żabiance i Czarny Dwór na Zaspie - podkreśla Łęczkowski. - To był wybieg zarządu, że się nie zorientujemy i damy zgodę na budowę w tym miejscu kolejnych hipermarketów. Dysponowałem, podobie jak radny Grabski, opinią prawną, określającą co jest złego w tym projekcie. Komisja ds. handlu zaopiniowała uchwałę negatywnie, a to, że wiceprezydent Gruda straszy nas teraz sankcjami wobec inwestora (Leclerc grozi miastu odszkodowaniem na kwotę 100 mln zł), jest bzdurą. Poza tym zarząd, mając świadomość, że projektu nie popierają najważniejsze komisje, mógł swój wniosek wycofać i poprawić.

Oprócz komisj ds. handlu, negatywną opinię co do projektu budowy Leclerca wydały też komisje polityki gospodarczej i morskiej, komunalnej oraz zagospodarowania przestrzennego. Dla większości radnych był to wystarczający powód, aby odrzucić wadliwą ich zdaniem uchwałę. Prezydent Paweł Adamowicz podkreślał przed czwartkową sesją, że zarząd musiał zgodzić się na przeprowadzenie analiz w tym miejscu. Z kolei wiceprezydent Ryszard Gruda zapewniał, że nie będzie to typowy hipermarket, ale wielofunkcyjne, wielokondygnacyjne centrum usługowo-handlowe. Ostatecznie rada postanowiła skierować sprawę pod ponowną dyskusję do poszczególnych komisji merytorycznych.

- Mam nadzieję, że zadrząd zrozumie, że to co nam przedstawił nie nadaje się do przyjęcia i wymaga wielu zmian. Chociaż mimo naniesienia pewnych urealnień w planach, uważam, że projekt zostanie ponownie odrzucony - sądzi Ryszard Biały, szef klubu Forum Gdańskie. - Budowa hipermarketu w centrum osiedla jest nie do przyjęcia. Jego klubowy kolega Stefan Grabski, przewodniczący komisji ds. handlu, obawia się zalewu hipemarketów na Przymorzu i przewiduje, że kupcy nie popuszczą i wybuchnie ogromny skandal. Radny Łęczkowski zwraca uwagę, że obecni reprezentanci inwestora, w poprzedniej kadencji zasiadali w radzie miasta i wówczas bronili interesów miasta i mieszkańców.

- Były radny, Tomasz Czerwiński teraz stoi po przeciwnej stronie, a przypuszczam, że kiedy przygotowywano sprzedaż gruntów, mieli świadomość w jakim celu - mówi radny lewicy.

Dla prezesa Spółdzielni Mieszkaniowej "Przymorze" najważniejsze, aby inwestycja była przychylna dzielnicy. Członkowie spółdzielni nie chcą bowiem, aby na wspomnianym terenie była np.: stacja benzynowa, ale parkingi, komisariat i dużo zieleni.

- Mieszkańcy chcą zagospodarować tę działkę, bo aktualnie są tam tylko dzikie krzaki - wyjaśnia prezes Adolf Zackiewicz. - Spółdzielni zależy, żeby ustalić warunki z inwestorem, bo nikt nie chce tam wielkich hal sprzedażnych. Szczególnie, że istnieje obawa ich nagromadzenia w bliskim sąsiedztwie, jeśli powstanie Real, a kupcy zbudują targowisko.

Na razie radni jeszcze raz zastanowią się nad prawidłowością projektu. Niektórzy, po czwartkowej dyskusji, sądzą, że na finał sprawy trzeba będzie poczekać do następnej kadencji.

Głos WybrzeżaAgnieszka Mańka Sylwia Ressel

Opinie (94)

  • Poke

    czegoś wiecej... bo za to nie płacą?

    • 0 0

  • Idzie nowe: zamiast Ćwierdź Ćwiardka jest Ćwiedć Ćwiartka

    • 0 0

  • Jacy gdanscy kupcy

    chca zabudowac rynek na Przymorzu? Chcial bym ich blizej poznac ! Bo to chyba nie te babcie co stercza z kaczkami albo smietnikowcy ze swoja zdobycza a moze ogrodnicy w swoich nowoczesnyc

    • 0 0

  • nuda

    Ja tez mam dosć o hipermarketachi popieram poprzedników !!!!

    • 0 0

  • Chcę żeby Gdańsk się rozwijał!!

    o tych hipermarketach, ale to tylko kolejny dowód że w tym mieście niewilel da się załatwić. To rzeczywiście szczególny układ, chyba nie spotykany w żadnym innym mieście, żeby jakas zgraja decydowała o tym gdzie ktoś ma robić zakupy. To jakis koszmar. No ale cóż zawswze uważałem , że niektórzy Polacy nie nadają się do demokracji no bo jak wolno to wolno wszystko. Dziś przeciez można oprotestowac każda inwestycję bo zawsze znajdzie się jakis powód, jakies niedociągnięcie. To pasji już doprowacdza mnie ta cholerna rada miasta. Albo problem z halą sportowa albo hipermarkety się nie podobają. Zrozumcie barany, ze ta społewcznośc ma inne zdanie i mam nadzieję, że najbliższe wybory pokażą wam to wyraźnie. Jesteście przeciwko rozwojowi tego miasta, w imię partykularnych interesów. ja nie chę żeby Gdańsk był prowincją!! Chcę żeby był nowoczesnym miastem na miarę metropolii z hipermarketami, duzymi halami sportowymi , basenami, aqaparkami, hotelami i cała wielką logistyką. Żeby to osiągnąć poprę każdego. Uważam wręcz, że powinno powstac ugrupowanie polityczne które będzie popierało inwestycje i rozwój wtym miescie.
    A jak się komus nie podoba to niech się wyprowadzi. jest przeciez wiel wsi i małych miasteczek...bez hipermarketów

    • 0 0

  • Dobrze powiedziane, Mirek.

    • 0 0

  • Nie do końca

    tak jest jak mówisz drogi Mirku, po ostatniej wizycie w Szwecji byłem wstrząśnięty że państwo może być "nowoczesne, mieć nowoczesną infrastrukture i logistyke" (jak powiadasz) bez hipermarketow a nawet supermarketow, jedyny jaki widzialem ti ich rodzima ikea, kiedyś mój przyjaciel porównal hipermarkety do odkurzacza wysysającego pieniądze z naszego kraju, mysle że to bardzo trafne. Tak wiec prosze się zastanowic i nie mylić nowoczesnosci z bezmyślnością i wiązać jej z budowaniem hipermarketów(między innymi).

    • 0 0

  • "... Ryszard Gruda zapewniał, że nie będzie to typowy hipermarket, ale wielofunkcyjne, wielokondygnacyjne centrum usługowo-handlowe." - ludzie, mamy już na Przymorzu w budowie Reala i na horyzoncie Zielony Rynek - to już jest b. dużo jak na osiedle. Leclerc jest całkowicie zbędny jeśli uwzględnić te fakty. Ps. wielofunkcyjne = usługi gastronomiczne i handel. Nie dajcie się omamić. Wielokondygnacyjna 2 piętrowa szopa. Na dole hala u góry butiki - to wszystko. Szara rzeczywistość w ładnym opakowaniu. Korki, smród i brudy w centrum osiedla...

    • 0 0

  • Oszywyszcie

    zgadzam sie z twierdzeniem ze wielkie aglomeracje czy metropolie daja sobie rade bez hipermarketow. Najblizszy przyklad to prawie pieciomolionowy Berlin w ktorym Hipciow nie ma ! Wszystkie molochy stoja daleko poza miastem. I to nawet nie tak przesadnie duze jak nasze. Moglbym jeszcze wyliczac ale modry odrazu skuma glupi zagryzie i tak.

    • 0 0

  • Propozycja

    W tym miejscu widziałbym centrum kultury i wielki basen rekreacyjny. Jakby coś to do Reala jest z każdego kąta osiedla blisko.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane