• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Montaż rękawów pasażerskich na lotnisku w Gdańsku

Maciej Korolczuk
5 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

We wtorek przed południem przy budowanym pirsie na gdańskim lotniskuMapka zakończył się montaż czterech nowych rękawów pasażerskich. Teleskopowe rękawy, którymi podróżni będą przechodzić z nowej części terminalu do samolotów, przypłynęły do Gdańska z Chin z miesięcznym opóźnieniem spowodowanym pandemią i przerwanym łańcuchem dostaw. Jeszcze w tym roku z części nowego terminalu mają skorzystać pierwsi podróżni.



Czy jest dla ciebie ważne to, w jaki sposób docierasz do samolotu?

Montaż rękawów pasażerskich to jeden z najbardziej widowiskowych etapów budowy nowej części terminalu. Ze względu na konieczność ustawienia na płycie postojowej wysokich dźwigów podnoszących każdy z rękawów prace wymagają ścisłej współpracy z lotniskiem i wszystkimi służbami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo w Porcie Lotniczym.

Pierwotnie rękawy, którymi pasażerowie będą w komfortowych warunkach przechodzić do samolotu, miały przypłynąć do Gdańska z Chin kilka tygodni wcześniej. Pandemia przerwała jednak łańcuch dostaw i na wiele elementów wyposażenia trzeba poczekać dłużej.

  • Na lotnisku zainstalowano cztery nowe rękawy, z których pasażerowie będą mogli korzystać od początku 2022 r.

Sam montaż rękawów potrwał dwa dni. W poniedziałek wykonawcy udało się połączyć wybudowane klatki schodowe z trzema rękawami, a we wtorek przed południem zakończył się montaż ostatniego - czwartego.

- Lotniczy Rękaw Pasażerski, w skrócie LRP, to urządzenie stanowiące zamknięty ciąg komunikacyjny pomiędzy samolotem a budynkiem terminalu. Urządzenie to zapewnia pasażerom bezpieczne, wygodne i odporne na warunki pogodowe przejście między samolotem a budynkiem terminalu - mówi Łukasz Rudnicki, kierownik budowy Doraco. - LRP jest zdolny do obracania, wysuwania oraz podnoszenia się przy użyciu własnych układów napędowych. Dzięki temu jest on w stanie obsługiwać szeroki zakres statków powietrznych. Rękawy zaprojektowano i wykonano w taki sposób, by zapewnić pełne bezpieczeństwo pasażerów oraz obsługi. Są one wyposażone w przycisk zatrzymania awaryjnego, układ oświetlenia awaryjnego, monitoring wnętrza rękawów i zewnętrznego otoczenia.
Łącznie w Porcie Lotniczym do dyspozycji pasażerów będzie 10 takich rękawów.

  • W części nowego pirsu podróżni pojawią się jeszcze w tym roku.

W tym roku pierwsi pasażerowie



Intensywne prace toczą się nie tylko przed terminalem, ale też wewnątrz. Gdy po raz ostatni odwiedziliśmy plac budowy w połowie lipca, do użytku oddawano pierwsze karuzele bagażowe. Od tamtej pory prace mocno się posunęły.

Najbardziej zaawansowane są roboty wykończeniowe na parterze, gdzie stoją już karuzele bagażowe (system bagażowy jest także modernizowany w istniejącym terminalu T2).

Gotowe jest oświetlenie i kamienne posadzki oraz ruchome schody, ostatnie prace toczą się przy windach, niemal na ukończeniu są toalety. Trwa budowa czterech budek do odprawy paszportowej. Budynek ma za sobą pomyślne testy instalacji ogrzewania i klimatyzacji, trwają też próby i rozruchy systemów bezpieczeństwa pożarowego.

Wszystko po to, by jeszcze w tym roku w części nowego pirsu pojawili się pierwsi pasażerowie. Plan zakłada, że ma to nastąpić w grudniu. Z kolei na początku roku do użytku oddane zostaną nowe rękawy.

Po oddaniu do użytku pirs będzie służył głównie do obsługi pasażerów ze strefy Non-Schengen i lotów czarterowych, obecnie korzystających ze starego terminalu T1. Koszt budowy pirsu wyniósł 255 mln zł.

Ostatni raz rękawy na lotnisku w Gdańsku instalowano siedem lat temu. Film z transportu rękawów w 2014 r.

Miejsca

Opinie (76) 3 zablokowane

  • Super (2)

    A może by tak jakiś remont w starej części. Tam gdzie są tzw tanie loty.
    Toalety po prostu tragedia.
    W ta cześć lotniska wstyd zaprowadzić pasażera z zagranicy, a tacy tez latają tanimi liniami

    • 0 2

    • Ta częśc prawdopodobnie zostanie wyburzona

      • 0 0

    • Wtf?

      Przeczytaj artykuł. Potem skomentuj.

      • 2 0

  • Sam nie wezmę, drugiemu nie dam

    Nie wiem dlaczego, ale rękawy bardzo rzadko obsługują samoloty. Dlaczego samolot Wizair może być podłączony do rękawa w Hamburgu a w Gdańsku nie? Prawdopodobnie rękaw w Gdańsku jest droższy niż w Hamburgu. Wiec stoi nieużywany i nikt z tego nie ma pożytku. Na lotnisku w Gdańsku rękawy sąmniepotrzebne!

    • 2 0

  • Po co (12)

    Tylko po co jak do prawie wszystkich lotów sie wsiada z płyty lotniska

    • 99 36

    • Jak lecisz Ryanair lub wizzair to nie ma rękawa. Płacisz prawie nic to nie masz czego wymagać

      • 1 0

    • Bystrzacha (8)

      Rękawy służą do wysiadania i wsiadania. Narazie wszystkie loty obsługiwane były z płyty bo nie było rękawów a nie dlatego że pasażerowie tak sobie życzyli. Nikt nie robi kastingow przed lądowaniem. Skąd ty wogole się wziąłeś? Wypadles chyba z kibla bo jesteś bystry jak woda w klozecie.

      • 7 51

      • Rękawy są, lecz tanie linie wolą za nie nie płacić. (3)

        Tak więc pasażerowie Wizzair nadal będą dziarsko dreptać po pasie lub kotlić się w autobusie. To powinien być standard a nie opcja za którą płaci linia lotnicza.

        • 34 1

        • To nie wizzair płaci (2)

          Za wszystko płaci pasażer. W przeliczeniu na pasażera to aż... złotówka, ale trzeba poganiać towarzystwo bacikiem, aby szybciej wsiadali i wysiadali - ot cała tajemnica i flozofia taniego podróżowania (które jest tanie gdy lecisz z portfelem i kluczami w kieszeni, bez bagażu).

          • 9 3

          • Tak złotówka buahaa (1)

            Większej głupoty nie widziałem.
            Rękawy są bardzo drogie to nie są drobne.

            • 1 6

            • podobno jednorazowo to aż jedna dziesięciotysięczna Sasina.

              • 4 1

      • Jak nie masz pojęcia i nie wracałeś do Gdańska to sie nie wypowiadaj (1)

        Wracałem w lipcu LOT'em i to był hit - z rękawa zeszliśmy zaraz przy nim klatką na płytę i po niej jakieś 200 mtr do sali odbioru bagażu - wtf ??

        • 18 3

        • Tak jest

          Właśnie przez rozbudowę terminala że są utrudnienia wiem bo się pytałem.
          Trzeba się pomęczyć aby było lepiej.
          A z rękawów korzystają tylko te niby lepsze linie.

          • 10 0

      • A ty kiedy ostatni raz z tego lotniska leciałeś? Chyba za komuny jeszcze....

        • 3 0

      • rękawy kosztują, a w gdansku

        prawie same tanie linie lotnicze

        • 34 4

    • Racja.

      Szkoda ze autor artykulu nie dopytal czemu tak rzadko te juz istniejace rekawy sa uzywane? Uwazam ze w naszych warunkach klimatycznych powinny byc obowiazkowo wykorzystywane przez wszystkie linie lotnicze. Po plycie lotniska to mozna sobie na Bahamach chodzic!

      • 7 2

    • Andy

      Poniewaz nie płacisz za obsługe tego rekawa, kupujac bilety tanich lini lotniczych

      • 6 0

  • Tylko czy te linie lotnicze uważane za tanie będą z tego korzystać? Podobno lotnisko ekstra za to kasuje. (4)

    • 53 6

    • Trapy umożliwiają szybszą wymianę pasażerów. (2)

      Rękaw można podpiąć tylko do przednich drzwi, natomiast trapy do obu wyjść w samolotach klasy C. Tanie linie lotnicze w siatce połączeń przeznaczają tylko 30 minut na wymianę pasażerów, posprzątanie itd.

      • 3 0

      • co ne zmienia faktu, że na innych lotniskach potrafią korzystać z rękawów (1)

        • 5 0

        • Bo muszą

          • 0 0

    • Masz rację. Co więcej na dzisiaj koszt podpięcia samolotu pod rękaw (dokowania) wg stawki normalnej to 170 PLN netto i pomimo tak śmiesznej ceny dalej do niektórych samolotów trzeba dowozić autobusem albo z buta w deszczu.

      • 29 0

  • Nawet takie rekawy produkuje sie w Chinach ? :) (1)

    jak taka Europa ma funkcjonowac, pandemia niczego nie nauczyla :(

    • 2 0

    • Obserwator

      Nauczyła nosić maseczki

      • 0 0

  • bedą nieużywane (1)

    • 1 1

    • To nic

      • 0 0

  • (3)

    Ja rozumuem, że zabawki z chin, telewizory, ubrania czy smartfony ale rękawy też?

    • 19 10

    • Rękawy

      Jak ubrania to również rękawy

      • 0 0

    • No masakra, my juz nic nie produkujemy, mamy rzesze urzednikow, która pozoruje pole pracy. Co za czasy a potem jeden kraj dyktuje warunki na swiecie.

      • 0 0

    • nawet nogawki jeśli tylko chcesz

      • 6 2

  • (1)

    Ale dach nie będzie przeciekał?

    • 2 0

    • Tak

      • 0 0

  • A jak dach (1)

    Pytanie do Zarzadu portu: a czy dach w nowej czesci bedzie tez przeciekal jak w starej juz po oddaniu do uzytkowania objektu?

    • 11 2

    • Dach

      Oczywiscie mamy to w umowie

      • 0 0

  • Loty (3)

    Czy piers będzie obsługiwał loty do Tczewa z ładowaniem na Wiśle

    • 12 3

    • (1)

      Piers nie.Pirs być może.

      • 1 0

      • Nie piers tylko cycki

        Cycki raczej

        • 0 0

    • Do Tczewa Tylko z Kartuz

      Jo jo jo

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane