• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Most Siennicki już bez torowiska i nawierzchni. Trwa remont linii tramwajowej na Przeróbce

Maciej Naskręt
21 lipca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Postęp prac przy remoncie linii tramwajowej na Przeróbce.


Od trzech tygodni trwa przebudowa 2,5-kilometrowej linii tramwajowej w ciągu ul. Siennickiej i ul. Lenartowicza. Zniknęło niemal całe dawne torowisko i zerwano nawierzchnie jezdni Mostu Siennickiego. Pośpiech jest ogromny, bowiem tramwaje z centrum do pętli na Przeróbce mają pojechać jeszcze w tym roku. Całość ma być gotowa do września 2015 r.



28 czerwca rozpoczęła się przebudowa 2,5-kilometrowej linii tramwajowej w ciągu ul. Siennickiej zobacz na mapie Gdańskaul. Lenartowicza zobacz na mapie Gdańska - od ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska do wysokości ul. Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska. I choć minęły zaledwie trzy tygodnie widać spory pośpiech generalnego wykonawcy - firmy Budimex, który za kontrakt otrzyma 65,6 mln zł.

Nic dziwnego, budowlańcy mają niewiele czasu na oddanie do ruchu linii od strony centrum do pętli Przeróbka. - Tramwaje pojadą przez Most Siennicki do końca tego roku. Mimo prowadzonego ruchu tramwajowego, obiekt nadal będzie dla kierowców zamknięty. Jego całkowite otwarcie nastąpi pod koniec pierwszego kwartału 2015 r. - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która jest inwestorem przedsięwzięcia.

Władze spółki wierzą, że prace budowlane będą toczyć się sprawnie. Wykonawca płaci za każdy dzień kursowania autobusowej komunikacji zastępczej. Jest to dla niego dodatkowa motywacja do prac.

Podkreślmy, że prace prowadzone są w dwóch etapach. Pierwszy, który aktualnie trwa, obejmuje roboty na odcinku od ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska do pętli na Przeróbce. zobacz na mapie Gdańska Kolejny etap, na start którego jeszcze nieco mieszkańcy muszą poczekać, to roboty między pętlą na Przeróbce a ul. Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska.

W naszym raporcie koncentrujemy się na fragmencie, który jest już remontowany. Niemal na całej jego długości zlikwidowano torowisko tramwajowe. Pozostawiono jednak przed Mostem Siennickim od strony centrum ok. 300-metrowy odcinek. Torowisko z racji tego, że wmontowane jest w jezdnię obecnie, służy jako dojazd na most ciężkiemu sprzętowi.

Część jezdni, po której poruszały się samochody - obok torowiska - także zostały rozebrane na moście jak i na najazdach. Na obiekcie, który umożliwia przejście nad Martwą Wisłą, dzięki usunięciu nawierzchni widać nawet konstrukcję nośną mostu - stalowe elementy przęsła.

Zlikwidowana została sieć trakcyjna na całym remontowanym odcinku. Wymontowano także słupy podtrzymujące wspomniany element infrastruktury. Pozostały jedynie latarnie. Mieszkańcy mogą poruszać się jedynie chodnikiem po wschodniej stronie Mostu Siennickiego. Usunięto także część sieci podziemnych.

W miejscu najazdów na obiekt od strony centrum, gdzie do tej pory były pasy ruchu dla samochodów jest układana sieć kanalizacyjna. Wykopy mają miejscami nawet po trzy metry głębokości, a to wymaga montażu niewielkich ścianek rozporowych, tak by ziemia nie zsypywała się do wykopu. Podobne prace będą prowadzone po drugiej strony Wisły.

Czy uda się uruchomić tramwaj do pętli na Przeróbce do końca roku?

Skoro już o tamtej części inwestycji mowa to po północnej stronie Mostu Siennickiego trwa demontaż jego dylatacji. Ponadto usunięto z tamtej strony dużą część nasypu wiodącego do mostu. Poprzedni zapadał się. W tym miejscu planowane jest jego zagęszczenie poprzez palowanie.

Co ciekawe, częstymi gośćmi placu budowy są lokalni złomiarze. - Najgorzej było, gdy demontowaliśmy szyny. Z placu budowy wyniesiono nawet ok. 50-kilogramową szynę. Wózki, którymi jeździli aż uginały się od ciężaru - opowiada nam ochroniarz zaplecza budowy, które zostało urządzone przy ul. Siennickiej 32.

Co zawierał kontrakt?

W sumie zmodernizowana zostanie 2,5-kilometrowa linia tramwajowa wraz z pętlą na Przeróbce. Wszystkie przejazdy przez torowisko dla samochodów i pieszych zyskają nawierzchnię z gumowych płyt typu strail. Można je napotkać chociażby na skrzyżowaniu przed Zieleniakiem.

Na remontowanym odcinku projektanci muszą zaplanować zmianę konstrukcji przystanków. Wśród nich ma być jeden z pierwszych tego typu w Gdańsku przystanek autobusowo-tramwajowy, z możliwością wjazdu autobusów na torowisko tramwajowe. Taki przystanek powstanie przy ul. Głębokiej, w miejscu dotychczasowego, który zostanie poszerzony.

Oprócz wymiany torowiska nowym rozwiązaniem będzie tzw. przystanek wiedeński, który pojawi się na ul. Lenartowicza przy istniejących przystankach. Stosuje się go w miejscach, gdzie między tramwajem a przystankiem jest jeszcze jezdnia. Wtedy tę ostatnią wynosi się do wysokości przystanku. Drogowe rozwiązanie tego typu zmusi kierowców do jazdy z niewielką prędkością - a więc poprawi bezpieczeństwo w ruchu.

Przebudowana zostanie też pętla tramwajowa na Przeróbce. Po zakończeniu robót zostanie odwrócony tam ruch tramwajowy, by pasażerowie odjeżdżali zawsze z tego samego przystanku bez względu na to, czy tramwaj przyjeżdża od strony Stogów, czy wyrusza z pętli. Obecnie podróż mieszkańców Przeróbki do centrum odbywa się z dwóch oddalonych o ok. 100 metrów przystanków.

Prace przy przebudowie linii tramwajowej potrwają do września 2015 r.

Miejsca

Opinie (80) 7 zablokowanych

  • tak, ktoś to przemyślał, nie można czekać na tunel

    przebudowa jest współfinansowana z pieniędzy unijnych, które trzeba w odpowiednim momencie wydać i następnie rozliczyć. Takie są zasady.

    • 11 3

  • kiedy

    A do cholery dojazd samochodowy przez las na stogi kiedy zrobia !,,,,,!,,!

    • 2 15

  • (2)

    A może tak dzielna Policja i Straż Miejska zajmie się skuterami pędzącymi przez Most Siennicki po chodniku?

    • 13 3

    • skutery to pestka

      idioci na motorach sieją popłoch, a ludziki wskakują na barierki...

      • 5 1

    • i nie tylko....

      rowery, skutery, motory a nawet quady ale policja ma to gdzieś a straz miejska nie chce przyjąc nawet zgłoszenia

      • 0 0

  • Czy poszerzenie chodnika aktualne? (1)

    Na spotkaniu z mieszkańcami wykonawca remontu poinformował, że chodnik służący również rowerom na moście będzie poszerzony. CO Z TĄ SPRAWĄ?

    • 2 5

    • To byliśmy chyba na innym spotkaniu...

      Postulowano o zrobienie chodnika po stronie wschodniej mostu, a drogi rowerowej po zachodniej. Odpowiedź... lekka parafraza, "będzie burdel jak teraz, żadnych udogodnień". Ot, Polska właśnie

      • 1 1

  • TAkie roboty należy prowadzić 24 godz./dobę jak na zachodzie, a nie tylko trochę - 4 jest a 2 pracuje.

    • 8 1

  • Marnotrawstwo na budowie

    Dlaczego stosuje się marnotrawstwo płyt chodnikowych i kostek polbruku na tej przebudowie. Widziałem jak koparka wykopuje przy moście siennickim dobre nowe elementy i zmieszane z ziemią ładuje na wywrotki. Czyżby kierownik robót chciał z własnej kieszeni pokryć koszty dewastacji?

    • 3 3

  • Tutejszy

    'Dlaczego tak mało ludzi pracuje przy tym remoncie ? Zatrudnić wiecej osób to się szybciej zakończy ten cały bajzel

    • 5 2

  • Gdansk odwraca sie od morza (1)

    Gdansk jest jedynym miastem na swiecie gdzie najbiedniejsze dzielnice ( Stogi, Nowy Port, Brzezno ) sa nad morzem. Nawet tramwaje tam jezdzace sa najstarsze. Niemcy zbudowali kolej pasazerska z Gdanska Glownego przez Brzezno do Nowego Portu a Polacy zdewastowali i zamkneli. Ta koleja mozna by dojechac z Gdanska Glownego na plaze w Brzeznie w 10 minut.

    • 8 3

    • Ty musisz to pisać po każdym artykułem,..?wspaniale za niemca,a teraz be!?co za frajer

      • 1 3

  • Bez nawierzchni to ten most był 10 lat temu

    • 4 1

  • z tym ogpomnym pośpiechem to przesada!!!

    Można by jakiś filmik nakręcić - więcej robotników bumeluje niż pracuje. To jakaś śmieszna firma z wyraźnie przestarzałym systemem motywowania pracowników. Z opowieści starszych ludzi wynika, że "za komuny" tak się pracowało... Teraz wygląda to żałośnie...

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane