• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

NIK: za wypadki odpowiadają dziurawe drogi

Maciej Naskręt
7 czerwca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
NIK raportuje, że do wypadków najczęściej przyczynia się fatalny stan dróg. NIK raportuje, że do wypadków najczęściej przyczynia się fatalny stan dróg.

NIK opublikował dane o przyczynach wypadków na polskich drogach. Okazuje się, że nadal najczęściej dochodzi do nich z powodu złego stanu technicznego dróg.



Najczęstsze przyczyny wypadków drogowych według Najwyższej Izby Kontroli. Najczęstsze przyczyny wypadków drogowych według Najwyższej Izby Kontroli.
Liczba ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych wciąż utrzymuje się w Polsce na wysokim poziomie. W 100 wypadkach ginie średnio 11 osób, podczas gdy średnia dla Unii Europejskiej to zaledwie pięć. Proces poprawy bezpieczeństwa na drogach jest tak wolny, że Polska nie tylko pozostaje daleko w tyle za średnią europejską, ale prawdopodobnie nie osiągnie nawet wyznaczonych w kraju progów bezpieczeństwa. Takie wnioski wynikają z najnowszego raportu Najwyższej Izby Kontroli o przyczynach wypadków na polskich drogach.

Na podstawie prowadzonej kontroli, NIK utworzyła listę najważniejszych przyczyn braku bezpieczeństwa. Są to: zły stan techniczny jezdni (niewystarczający poziom bezpieczeństwa stwierdzono nawet na niektórych odcinkach autostrad), nieskuteczny system szkolenia i egzaminowania kandydatów na kierowców, zły stan techniczny pojazdów oraz wadliwa organizacja ruchu drogowego. Kontrolerzy zaznaczają, że nie jest to lista zamknięta.

Co jest najczęstszą przyczyną wypadków śmiertelnych?

Na co drugim kilometrze dróg publicznych powstały koleiny o głębokości powyżej 2 cm, na co czwartym - powyżej 3 cm. W krajach UE takie jezdnie - ze względu na bezpieczeństwo kierowców - wyłączane są z użytkowania.

Kluczowym problemem pozostaje też nieskuteczny system szkolenia kierowców oraz podnoszenia ich kwalifikacji zawodowych. Kursy nauki jazdy - pomimo wprowadzanych zmian - wciąż nie zapewniają odpowiedniego przygotowania do kierowania pojazdem. Niewystarczająca jest zarówno przekazywana wiedza, jak i zdobywane umiejętności.

Raport NIK w sprawie wypadków nie jest dziełem doskonałym. Jak twierdzą specjaliści od organizacji ruchu, pominięto w nim kilka ważnych kwestii. - Choćby fakt, że śmiertelne wypadki często dotyczą pieszych oraz rowerzystów i stanowią w Polsce jeden z najwyższych wskaźników na tle innych krajów Europy. Trzeba zapamiętać, że wypadki z udziałem pieszych nie są spowodowane jedynie złym stanem dróg czy słabymi umiejętnościami kierowców - opowiada nam jeden z inżynierów ruchu z Trójmiasta.

- Raport NIK został zrobiony przez kierowców dla kierowców, a nie przez specjalistów - komentuje.

Opinie (162) 6 zablokowanych

  • To jest u nas problem (8)

    Kodeks Drogowy

    Rzdział 3: Ruch pojazdów
    Oddział 1: Zasady ogólne
    Art. 16.

    1. Kierującego pojazdem obowiązuje ruch prawostronny.
    2. Kierujący pojazdem, korzystając z drogi dwujezdniowej, jest obowiązany jechać po prawej jezdni; do jezdni tych nie wlicza się jezdni przeznaczonej do dojazdu do nieruchomości położonej przy drodze.
    3. Kierujący pojazdem, korzystając z jezdni dwukierunkowej co najmniej o czterech pasach ruchu, jest obowiązany zajmować pas ruchu znajdujący się na prawej połowie jezdni.
    4. Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Jeżeli pasy ruchu na jezdni są wyznaczone, nie może zajmować więcej niż jednego pasa.

    kto wie i stosuje daje plus, kto się poczuł głupio bo jest "lewusem" daje minus

    • 24 8

    • (6)

      100% prawdy, co z tego ze mamy autostrady, jak wielu kierowcow nie patrzac w lusterka ciagnie sie na lewym pasie? uwazaja chyba, ze ten prawy jest gorszy, chodz nawierchnia niczym sie nie rozni. I jak chcesz takiego wyprzedzic, zaczynaja sie podchody, proba prawym pasem itd itp-wtedy jest stwarzane zagrozenie. Oczywiscie lewopasowiec niczemu nie jest winien jak by co.

      A co do chamstwa na drogach itd, to niestety, ale te wszystkie nawyki wynikaja ze stanu polskich ruch, dokladniej mowiac- kierowcy ucza sie jak przetrwac w tej drogowej dzungli.

      Co do jazdy na zamek na zwerzeniach - bardzo sie ciesze, ze niektorzy kierowcy panicznie ich sie boja, i jak tylko moga to staja 2 km przed juz na odpowiednim pasie....szkoda tylko ze to wlasnie przez nich powieksza sie korek..

      i Panowie- ruszamy zwinnie na zielonym, jeden za drugim, a nie zamulamy,
      oraz jak jest wypadek to nie zwalniamy, tylko plynnie przejezdzamy!

      • 5 0

      • tak jak mowisz

        przypominasz mu swiatlami... nic objezdzasz prawym (samemu popelniajac wykroczenie, bo prawa strona wyprzedzac nie mozna wg prawa)... nastepnego to samo... a trzeci nagle sobie przypomni i w trakcie twojego nielegalnego z przymusu manewru wyprzedzania prawym zaczyna zjezdzac i zaczyna sie taniec z gwiazdami... gwiazdami lewego pasa

        • 0 3

      • (4)

        a jak gościu jedzie leweym pasem zgodnie z ograniczeniem i wymija prawym pasem samochody jadące troche wolniej to też mu mrugasz światłami ? Jeszcze bym Ci hamulec wcisnoł :/

        • 1 1

        • (1)

          p.s - samochody jadące prawym pasem troche wolniej oczywiście ;))

          • 0 0

          • to dopoki

            wykonujesz manewr i predkosci pojazdow roznia sie chocby o pare km/h - prosze bardzo... ale wykonales manewr.. zjezdzasz do prawej.... no chyba ze lubisz jak co niektorzy jechac na "pedała" - obok siebie za raczke bo razniej

            • 0 0

        • wcisnoł? to juz widac ze na wsi masz tylko lewy pas

          jak moze naraz jechac gosciu lewym pasem i wymijac prawym pasem samochody jadace wolniej? samochod jak motorek z przyczepka boczna? a jesli nawet jedzie ktos lewym i wymijaJĄ go prawym a raczej WYPRZEDZAJA bo to roznica to znaczy ze nie powinno go tam byc... prawy wolny - jedziesz prawym a nie lewym... jak wyprzedzasz to wyprzedzasz i zjezdzasz spowrotem na prawy? a wcisnac to mozesz sobie gałke od recznego wiesz gdzie... ja cie WYMINE i spowolnie na tym lewym pasie do 5km/h i sie pobawimy w bezsensowne blokowanie oko za oko to sie nauczysz

          • 0 1

        • a poza tym... mi byś hamulca nie wcisnal bo nie siegniesz do moich pedalow przez zamkniete okna co najwyzej mozesz zahamowac swoje auto...

          • 0 1

    • heheheh

      od razu widać proporcje... ośmiu na dwudziestu siedmiu (to prawie jedna trzecia co widać na ulicach) nie rozumie prawa... bo jak wytłumaczyć negowanie prawa o ruchu drogowym? wracać do L-ki i na ponowny egzamin bo chyba instruktor nie douczył a egzaminator przymknął oko

      • 1 0

  • stan dróg jest taki jaki stan przeciętnego samochodu w tym kraju (3)

    po co nam autostrady i nowe drogi skoro jeżdzi po nich 50% szrotów trzymających się na szpachlu z dowodem podbijanym u szwagra za stodołą...

    • 11 1

    • (1)

      I w drugą stronę. Nie będę kupował nowego Volvo jak mój ojciec i dobijał delikatny wóz z zachodu (nie z północy). Wole co 2 lata kupować 5letni wóz klasy sredniej, moze sredniej premium, niz nowy samochód traktować kilogramami soli i niezliczoną ilością kraterów na trakcie konnym.

      • 4 0

      • to miekka faja jestes

        • 1 1

    • nie 50% a 85% ma wiecej niz 10-lat!!!!!!!! zgroza

      xxxx

      • 0 0

  • Czy do tego trzeba aż NIKu, żeby dowiedzieć o czymś, o czym wiedzą już chyba wszyscy

    ...no może oprócz kilku twardogłowych w tym kraju

    • 16 2

  • Niech się pali, niech się wali

    my będziemy w piłkę grali!

    • 10 1

  • łał, co za odkrycie

    • 2 2

  • DO KOGO ZATEM MAM SIĘ ZWRÓCIĆ O ODSZKODOWANIE

    ZA NARAŻENIE MOJEGO ŻYCIA???

    • 10 1

  • nie trzeba kontroli NIK-u żeby stwierdzać fakty

    • 8 1

  • bo to wina TUSKA

    • 2 8

  • tak to wina Tuska

    • 2 6

  • CO W POLSZCZE jest ZŁEGO?

    Złe są Rządy i złe drogi w Polszcze, złe i mosty.
    Złych ludzi jest bez liczby, że nie mają chłosty.

    Benedykt Chmielowski, "Nowe Ateny", Anno Domini 1745

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane