• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

NSA: sprawa Obwodnicy Metropolitalnej wraca do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego

Maciej Naskręt
10 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Na dwujezdniową Obwodnicę Metropolitalną mieszkańcom Trójmiasta i okolic przyjdzie poczekać. Na dwujezdniową Obwodnicę Metropolitalną mieszkańcom Trójmiasta i okolic przyjdzie poczekać.

Naczelny Sąd Administracyjny co prawda uchylił wyrok sądu administracyjnego pierwszej instancji dotyczący decyzji środowiskowej dla budowy Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta, ale nakazał ponowne rozpatrzenie sprawy. To oznacza kolejne miesiące opóźnienia tej niezwykle ważnej dla Trójmiasta i Pomorza budowy.



Budowa Obwodnicy Metropolitalnej jest ważna, ponieważ:

Przypomnijmy: decyzja środowiskowa to dokument niezbędny do rozpoczęcia budowy. Jej wydanie dla Obwodnicy Metropolitalnej zaskarżyło do sądu pięć podmiotów, wśród nich są: Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka - przedsiębiorca z gminy Kolbudy, wójt gminy Kolbudy, czyli Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa.

Spór trafił do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie. 10 października sędziowie NSA uchylili co prawda niekorzystny dla budowy obwodnicy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w tej sprawie, ale skierowali sprawę do ponownego zbadania - przez ten sam sąd.

To oznacza kolejne miesiące badania sprawy decyzji środowiskowej dla obwodnicy przez wymiar sprawiedliwości i możliwe dalsze odwołania stron od nowego wyroku WSA.

Uzasadnienie wyroku NSA:

W ramach przedstawionych po ogłoszeniu orzeczenia ustnych motywów rozstrzygnięcia Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że określone w uzasadnieniu zaskarżonego wyroku wytyczne dla organu administracji publicznej były nieprawidłowe w zakresie, w jakim dotyczyły badania zgodności planowanego przedsięwzięcia drogowego ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, w świetle wyboru realizacji wariantu tego przedsięwzięcia.

Realizacja przedsięwzięcia drogowego nie podlega bowiem badaniu pod kątem zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a tym bardziej ze studium, co wynika wprost z art. 80 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016 r., poz. 353 ze zm.). Ponadto Naczelny Sąd Administracyjny wskazał na uchybienia Sądu pierwszej instancji wynikające z uzasadnienia zaskarżonego wyroku i odnoszące się do sposobu i zakresu kontroli decyzji przez organ odwoławczy.


Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Nieprawomocna decyzja środowiskowa

Prawne zawirowania mogą sprawić, że budowa Obwodnicy Metropolitalnej odsunie się w czasie. I to na tyle, że jej budowa będzie praktycznie niemożliwa. Nie będzie środków z UE, które mogłyby dofinansować inwestycję.

  1. Zaczęło się od tego, że w 2015 r. pięć podmiotów - cztery osoby prywatne i gmina Kolbudy - zaskarżyło tzw. decyzję środowiskową wydaną przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Gdańsku. Ta decyzja pozwalała na wytyczenie przebiegu przyszłej obwodnicy. Jej zaskarżenie wstrzymało ten proces.
  2. Zaskarżenie rozpatrywała Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (GDOŚ), czyli organ wyższej instancji niż RDOŚ. Po analizie dokumentacji GDOŚ podtrzymał decyzję RDOŚ. W tej sytuacji inwestycja mogłaby być dalej prowadzona.
  3. Od tej decyzji jednak wpłynęło odwołanie wspomnianych pięciu podmiotów.
  4. W tym momencie sprawą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Sąd uznał, że to skarżący mają rację. Zgodnie z jego wyrokiem Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska musi jeszcze raz przeprowadzić postępowanie w tej sprawie.
  5. GDOŚ jednak nie odpuściła i pod koniec ubiegłego roku złożyła do Naczelnego Sądu Administracyjnego wniosek o kasację wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.



Obwodnica Trójmiasta bis

30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta (OMT) to droga ekspresowa, która ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Nowa droga ma nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się obwodnicę Trójmiasta.

Inwestorem OMT jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Przetarg na tę inwestycję (formuła: zaprojektuj i wybuduj) od lata zeszłego roku jest zawieszony z powodu zaskarżenia decyzji środowiskowej.

Nowe terminy realizacji obwodnicy

Niedawno na stronie kontraktu pojawiły się nowe, bardziej odległe, terminy budowy Obwodnicy Metropolitalnej.

Według nich:

  • podpisanie umowy na projekt i budowę ma nastąpić dopiero za ponad rok, w styczniu 2019 r.
  • projekt budowlany ma być gotowy pod koniec 2019 r.
  • trasa ma być udostępniona w sierpniu 2022.


Jednak i te nowe założenia dotyczące terminów nie są przesądzone.

Miejsca

Opinie (310) 10 zablokowanych

  • No z takim podejściem to my długo Zachodu nie dogonimy.

    Ale to też trzeba mieć tupet, żeby uniemożliwiać wielomiliardową inwestycję korzystną dla całego Pomorza, do której Unia dołoży większość kasy, bo mi się coś nie podoba... Ciekawe czy ci ludzie będą mieć satysfakcję za kilka lat, gdy już będzie po ptakach, a nasza Obwodnica całkiem stanie.

    • 4 4

  • Jeszcze spekulanci

    nie wykupili gruntów albo wykupili nie te co trzeba

    • 4 0

  • U nas się tylko planuje

    Płaci za plany potem jest cisza i znów się planuje i znów płaci itd. Nie dałbym ani grosza temu którego projekt nie został zrealizowany.

    • 2 0

  • pis zrobi wszystko zeby nie bylo tej obwodnicy

    bo przeciez Pomorze to jeden z ostatnich duzych bastionow popierajacych PO

    • 7 5

  • Obwodnica (1)

    W takim wlasnie kraju żyjemy. Moje podwórko ważniejsze od ogółu potrzeb. Nie bo nie , sąd sądem a sprawiedliwosc po naszej stronie.

    • 10 6

    • Ale jak porzucasz ten samochód na trawniku przed oknem kogoś, kto mieszka w centrum, to co, już twoje potrzeby mogą być ważniejsze?

      • 2 0

  • Mówię wam: rządzi PiS i żadna obwodnica na Północy nie powstanie.

    z dwóch powodów:

    1. zemsta. wszystkie pis-iory twierdzą, że w Gdańsku Polaków nie ma. Tylko (podobno) niemcy jacyś.
    2. Kasy brak na 5 set minus i inne łapówki: ryżyk, górnicy, tzw. solidarność, itd. Z czego więc budować?

    • 7 6

  • (1)

    a kiedy miasto zbuduje wiadukt nad ulica łostwicką w ciagu Armii Krajowej? przyczólki juz są i korki jak sto pięcdzaiesiąt...z dzielnic poludniowych nie sposób rano wyjachać po pracy to samo..ktos tym rzadzi??

    • 23 6

    • Oby nigdy. Socjalistyczna myśl konstrukcyjna na szczęście za nami. Choć ta radość z przesunięcia korka do kolejnego skrzyżowania za setki milionów - bezcenna...

      • 2 1

  • (8)

    Lepiej nich samochody dymią i stoją w korach. Wszystkim na pewno będzie żyło się lepiej i przede wszystkim zdrowiej !

    • 85 14

    • Jeśli chcemy tak dbać o środowisko (7)

      to lepiej, aby połowa ludzi dziś stojących w korkach wsiadła do elektrycznego pociągu.

      • 10 9

      • To dojedz tym "elektrycznym pociągiem" w Gdyni na Obłuże, Pogórze, Oksywie itd (4)

        • 16 5

        • (2)

          Nikt nie każe mieszkać tam, na Wiczlinie, w Osowej, Karczemkach czy innym nieskomunikowanym pierdziszewie. Świadomy i umiejący liczyć własne pieniądze i czas człowiek wybiera racjonalne miejsce zamieszkania.

          • 8 3

          • (1)

            Jasne. Każdy człowiek świadomy i umiejący liczyć własne pieniądze jak i czas, mieszka w falowcu na przymorzu.

            • 5 5

            • Jak lubi prestiżowo, może też mieszkać w willi w Orłowie czy Oliwie lub kamienicy w Sopocie. Ma do wyboru mnóstwo ofert w Redłowie czy Wrzeszczu, które nakrywają czapą dowolne blokowisko na obrzeżach. Ale przecież lepiej wąchać smród z Szadółek i za 10 lat się zorientować, że całkowity koszt posiadania np. 3 samochodów na rodzinę by efektywnie cała rodzina dojeżdżała do pracy/szkoły w stosunku do jednego (jak się mieszka w dobrze skomunikowanej lokalizacji) zniwelował różnicę w koszcie zakupu do zera. A obrzeży nie odsprzeda się korzystnie, ludzie już nie dają się nabierać...

              • 6 1

        • Przecież komunikacja miejska w Gdyni jest och ach najlepsza na świecie.

          • 5 0

      • (1)

        A ciekawe skąd masz prąd w trójmieście?

        • 4 5

        • Z turbiny gazowej. Puszczam pierda i świeci

          • 4 2

  • Błędem jest przedłużanie Obwodnicy Południowej (1)

    Główny ruch przechodzi ul. Kartuską i ona powinna być przebudowana. Nikt nie nadłoży 14 km żeby przejechać 20 km lepszą trasą

    • 7 6

    • ja bym przedłożył - forsa forsą ale komfort też jest ważny

      • 0 0

  • wokół Żukowa

    to obwodnica Metropolitalna ???

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane