• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

NSA: sprawa Obwodnicy Metropolitalnej wraca do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego

Maciej Naskręt
10 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Na dwujezdniową Obwodnicę Metropolitalną mieszkańcom Trójmiasta i okolic przyjdzie poczekać. Na dwujezdniową Obwodnicę Metropolitalną mieszkańcom Trójmiasta i okolic przyjdzie poczekać.

Naczelny Sąd Administracyjny co prawda uchylił wyrok sądu administracyjnego pierwszej instancji dotyczący decyzji środowiskowej dla budowy Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta, ale nakazał ponowne rozpatrzenie sprawy. To oznacza kolejne miesiące opóźnienia tej niezwykle ważnej dla Trójmiasta i Pomorza budowy.



Budowa Obwodnicy Metropolitalnej jest ważna, ponieważ:

Przypomnijmy: decyzja środowiskowa to dokument niezbędny do rozpoczęcia budowy. Jej wydanie dla Obwodnicy Metropolitalnej zaskarżyło do sądu pięć podmiotów, wśród nich są: Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka - przedsiębiorca z gminy Kolbudy, wójt gminy Kolbudy, czyli Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa.

Spór trafił do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie. 10 października sędziowie NSA uchylili co prawda niekorzystny dla budowy obwodnicy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w tej sprawie, ale skierowali sprawę do ponownego zbadania - przez ten sam sąd.

To oznacza kolejne miesiące badania sprawy decyzji środowiskowej dla obwodnicy przez wymiar sprawiedliwości i możliwe dalsze odwołania stron od nowego wyroku WSA.

Uzasadnienie wyroku NSA:

W ramach przedstawionych po ogłoszeniu orzeczenia ustnych motywów rozstrzygnięcia Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że określone w uzasadnieniu zaskarżonego wyroku wytyczne dla organu administracji publicznej były nieprawidłowe w zakresie, w jakim dotyczyły badania zgodności planowanego przedsięwzięcia drogowego ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, w świetle wyboru realizacji wariantu tego przedsięwzięcia.

Realizacja przedsięwzięcia drogowego nie podlega bowiem badaniu pod kątem zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a tym bardziej ze studium, co wynika wprost z art. 80 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016 r., poz. 353 ze zm.). Ponadto Naczelny Sąd Administracyjny wskazał na uchybienia Sądu pierwszej instancji wynikające z uzasadnienia zaskarżonego wyroku i odnoszące się do sposobu i zakresu kontroli decyzji przez organ odwoławczy.


Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Nieprawomocna decyzja środowiskowa

Prawne zawirowania mogą sprawić, że budowa Obwodnicy Metropolitalnej odsunie się w czasie. I to na tyle, że jej budowa będzie praktycznie niemożliwa. Nie będzie środków z UE, które mogłyby dofinansować inwestycję.

  1. Zaczęło się od tego, że w 2015 r. pięć podmiotów - cztery osoby prywatne i gmina Kolbudy - zaskarżyło tzw. decyzję środowiskową wydaną przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Gdańsku. Ta decyzja pozwalała na wytyczenie przebiegu przyszłej obwodnicy. Jej zaskarżenie wstrzymało ten proces.
  2. Zaskarżenie rozpatrywała Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (GDOŚ), czyli organ wyższej instancji niż RDOŚ. Po analizie dokumentacji GDOŚ podtrzymał decyzję RDOŚ. W tej sytuacji inwestycja mogłaby być dalej prowadzona.
  3. Od tej decyzji jednak wpłynęło odwołanie wspomnianych pięciu podmiotów.
  4. W tym momencie sprawą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Sąd uznał, że to skarżący mają rację. Zgodnie z jego wyrokiem Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska musi jeszcze raz przeprowadzić postępowanie w tej sprawie.
  5. GDOŚ jednak nie odpuściła i pod koniec ubiegłego roku złożyła do Naczelnego Sądu Administracyjnego wniosek o kasację wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.



Obwodnica Trójmiasta bis

30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta (OMT) to droga ekspresowa, która ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Nowa droga ma nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się obwodnicę Trójmiasta.

Inwestorem OMT jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Przetarg na tę inwestycję (formuła: zaprojektuj i wybuduj) od lata zeszłego roku jest zawieszony z powodu zaskarżenia decyzji środowiskowej.

Nowe terminy realizacji obwodnicy

Niedawno na stronie kontraktu pojawiły się nowe, bardziej odległe, terminy budowy Obwodnicy Metropolitalnej.

Według nich:

  • podpisanie umowy na projekt i budowę ma nastąpić dopiero za ponad rok, w styczniu 2019 r.
  • projekt budowlany ma być gotowy pod koniec 2019 r.
  • trasa ma być udostępniona w sierpniu 2022.


Jednak i te nowe założenia dotyczące terminów nie są przesądzone.

Miejsca

Opinie (310) 10 zablokowanych

  • na półkę odlozyc i po kłopocie. niech się męczą kierowcy i kierowniczki

    • 2 3

  • Hahahahah,, oooorany !! Jak 3 czy 4 lata temu pisałam że to bedzie się wlokło latami to wszyscy (2)

    mnie minusowali (wiadomo - Andzelika to debil, no nie?)

    • 11 4

    • Ze tylko przypomne co pisałam tu, na forum 2010-10-18 (!) :

      Przebieg inwestycji drogowej w Polsce:
      1. pomysl
      2. konsultacje
      3. protesty mieszkancow
      4. pomysl nr 2
      5. kolejne konsultacje
      6. kolejne protesty
      7. skierowanie do zatwierdzenia
      8. zatwierdzenie
      9. pozyskiwanie funduszy
      10. jeszcze jedna osoba przypomniala sobie ze zapomniala zaprotestowac
      11. konsultacje z ostatnim protestujacym
      12. wybory (samorzadowe, do sejmu, etc) - wzmozone prezentacje medialne projektu
      13. nagla zmiana przeglosowanego wariantu 17C na 8B zpowodu braku wystarczajacych funduszy
      14. wprowadzenie wersji oszczednosciowej - zamiast 3, tylko 2 pasy
      15. rozkopanie 3 wezlow
      16. planowane oddanie 1 odcinka za 7 lat
      17. gromadzenie funduszy na reszte odcinkow
      18 w miedzyczasie okazuje sie, ze projekt jest przestarzaly i nieprzepustowy.

      • 6 2

    • no tak,Andżelika to debilka

      • 1 2

  • (3)

    nie dziwię się protestującym
    wynieśli się na wieś pobudowali domy
    a teraz miasto mają im przenieść pod płot w postaci autostrady

    • 17 12

    • mogli zostac w miescie. (2)

      • 2 6

      • O tej trasie nie wiedziały gminy (1)

        Nikt wójtów predzej nie informowal i nie przygotowal dlatego plany zagospodarowania przewidywaly w większości zabudowy mieszkalne.

        Dlatego protesu po ignornckim wytyczeniu najgorszego dla mieszkańców wariantu.

        • 3 1

        • nie najgorszego dla mieszkańców tylko najgorszego dla grombali I patoki. Mieszkańcy zebrali pare tysięcy podpisów za tym właśnie projektem, który teraz ci dwaj zaskarżają,

          • 0 0

  • Obwodnica Metropolitalne

    Ja postuluję za niewpuszczaniem osób skarżących pozwolenie na budowę na teren Trójmiasta. Niech się wieśniaki w swoim sosie gniją.

    • 15 9

  • Obwodnica (1)

    W takim wlasnie kraju żyjemy. Moje podwórko ważniejsze od ogółu potrzeb. Nie bo nie , sąd sądem a sprawiedliwosc po naszej stronie.

    • 10 6

    • Ale jak porzucasz ten samochód na trawniku przed oknem kogoś, kto mieszka w centrum, to co, już twoje potrzeby mogą być ważniejsze?

      • 2 0

  • tuz obok jest artykuł, że MIMO odsania do użytku nowych peronów PKM w Gdyni

    częstotliwość i absurd połączenia Gdynia_Lotnisko przez WRZESZCZ nadal pozostaną takie jak były

    • 12 1

  • obywatel

    Dopóki najeźdźcy z Plutona i Saturna okupują naszą planetę nie ma szans na żadne inwestycje drogowe, kropka.

    • 3 3

  • i dobrze! (1)

    nie dość że sobie poza miastem wysypisko urządziliście to jeszcze tysiące kopcących samochodów chcecie nam wcisnąć!

    • 12 11

    • kierowca

      A ty se wtedy pojeździsz, co???

      • 0 0

  • debilizm (3)

    Te 5 podmiotów powinno dostać zarzuty prokuratorskie o celowe blokowanie inwestycji Państwa Polskiego ( kluczowej dla gospodarki woj Pomorskiego. CBA powinna ich sprawdzić czy nie mają jakiś nadwyżek w budżecie lub na prywatnych kontach ps: blokowanie inwestycji jest mega debilizmem. Odciążenie obwodnicy trójmiasta jest kluczowe dla tych miast i ich rozwoju. Tranzyt powinien przenieść się na obwodnice metropolitalną i tyle ale jakieś pachoły mają problem. Potem będzie płacz i lament że GDA i kartuzianki nie mogą dojechać do Trójmiasta

    • 21 13

    • pomorskiego (1)

      powinni Cię pod sąd zawlec za kaleczenie j. polskiego

      • 4 1

      • brak argumentów ale za to nowy Miodek się szykuje.

        • 0 1

    • Chyba zwoju. Pokaż mi miasto na świecie, które się rozwinęło dzięki urban sprawl. Z tym zjawiskiem świadome kraje aktywnie walczą.

      • 1 0

  • Może częściej ... (1)

    piszcie o najpilniejszych przedsięwzięciach w budownictwie drogowym na Pomorzu.Myślę tu o OPAT i trzecim pasie w obu kierunkach na obecnej Obwodnicy Trójmiasta.

    • 16 2

    • Ciekawe jak wybudujesz ten trzeci pas

      bez zamykania jednej nitki

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane