• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na Chwarznie chcą lepszej ochrony przed hałasem z dróg

Patryk Szczerba
9 lipca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Chwarznieńska do obwodnicy już gotowa
Czy rondo zwiększa hałas? Mieszkańcy są o tym przekonani, urzędnicy wręcz przeciwnie. Czy rondo zwiększa hałas? Mieszkańcy są o tym przekonani, urzędnicy wręcz przeciwnie.

Protestują przede wszystkim mieszkający przy ul. Sokoła zobacz na mapie Gdyni, którzy od trzech lat apelują do miasta i dewelopera o rozwiązanie hałaśliwego problemu. Na zmiany, choćby w postaci doraźnej, szanse są jednak małe.



Czy zachodnia część Gdyni potrzebuje nowych rozwiązań drogowych?

Pierwsza nieruchomość przy ul. Franciszka Sokoła 18-20-22 zobacz na mapie Gdyni stanęła w 1998 roku. Dwa lata wcześniej mieszkanie kupiła tam pani Wanda, szukająca cichej i spokojnej okolicy. Razem z pozostałymi 47 właścicielami mieszkań liczyła na szybkie rozwiązanie sprawy drogi dojazdowej do budynków powstających w ramach osiedla Sokółka budowanego przez firmę Hossa.

- Ulica Chwarznieńska zobacz na mapie Gdyni w ówczesnym kształcie na tym odcinku miała pozostać wewnętrzną ulicą. Według obietnic dewelopera i miasta w ciągu kilku lat zastąpić ją miała nowa droga łącząca osiedla zachodniej części Gdyni z Obwodnicą Trójmiasta. Liczyliśmy, że do tego czasu w tym względzie coś się wydarzy. Tymczasem miasto zamiast budowy zafundowało nam jeszcze więcej problemów. Nie rozumiem takiego postępowania i nie zgadzam się na takie traktowanie - wyjaśnia mieszkanka.

W 2011 roku, po przebudowie w pierwszym etapie ul. Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni, tuż przy budynku zbudowano dla rozładowania ruchu rondo. Wtedy kłopoty związane z hałasem stały się codziennością. Nie pomogły interwencje u dewelopera - firmy Hossy, ani we wspólnocie mieszkaniowej oraz radzie dzielnicy.

- Sporo mieszkań stoi pustych, niewielu jest bowiem zainteresowanych życiem w takim miejscu. Trudno się dziwić, bowiem na jezdnię wychodzą nie klatki schodowe, ale wprost drzwi prowadzące do mieszkań. Czy rozwiązaniem nie powinien być montaż ekranów akustycznych blokujących dostęp hałasu, zwłaszcza w perspektywie zwiększającego się ruchu samochodowego - dodaje pani Wanda, która bez przekonania patrzy nawet na badania natężenia hałasu przeprowadzone przez urzędników.

Czytaj też: Jaka przyszłość dla Gdyni Zachód?

Ci przyznają, że nowa trasa łącząca osiedla mieszkaniowe Gdynia Zachód z Obwodnicą Trójmiasta jest coraz bardziej potrzebna, jednak to nadal melodia przyszłości, mimo że dokumentacja projektowo - kosztorysowa jest praktycznie przygotowana i wymaga jedynie korekt. Według planów obecna klasa techniczna ulicy Chwarznieńskiej na opisywanym odcinku ma zostać zgodnie z zapisami miejscowego planu obniżona, tak by była drogą lokalną zapewniającą dojazd do zabudowy w rejonie osiedla Sokółka.

W miejscowym planie zagospodarowania wciąż funkcjonuje również ulica Jana Nowaka Jeziorańskiego, jako kontynuacja Chwaszczyńskiej łącząca Dąbrowę z Chwarznem. Na obydwie inwestycje nie ma jednak pieniędzy i bez wsparcia z unijnego budżetu się nie obejdzie. Sęk w tym, że nie wiadomo, czy w ogóle na takowe będzie szansa, ponieważ przydział środków na infrastrukturę drogową może być niewielki, kosztem promowania transportu miejskiego.

Czytaj też: Budujmy kolej do Chwarzna

- Zarzuty dotyczące ronda, które rzekomo generuje hałas uważam za przesadzone. Po to zostało zbudowane, żeby ruch spowalniać i upłynniać. Co do ekranów akustycznych, to zawsze będzie to ingerencja w krajobraz, także trudno powiedzieć, czy to rozwiązanie właściwe, zwłaszcza, że część mieszkańców może ich nie chcieć w dzielnicy - tłumaczy Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni

Problem z natężeniem ruchu i hałasem będzie jednak narastał, bowiem prognozy wskazują, że już za 15 lat osiedla na Wiczlinie i Chwarznie może zamieszkiwać nawet 50 tys osób. Priorytetem pozostaje wciąż modernizacja "starej" Chwarznieńskiej. Drugi etap właśnie się kończy, a miasto przymierza się do rozpoczęcia ostatniej części inwestycji - na Witominie.

Zobacz również: Czytelnik: Kolej potrzebna także na zachodzie Gdyni

- Mimo kampanii zachęcających do korzystania z rowerów i komunikacji miejskiej, która, co pokazują badania, jest dobrze oceniana, w tej części Gdyni wciąż niewielu wybiera alternatywny w stosunku do samochodów środek transportu. Niewiele możemy więcej zrobić. Dlatego tak ważne jest, by przebudować Chwarznieńską jak najszybciej - dodaje Marek Stępa.

Opinie (84) 5 zablokowanych

  • Dobre... (1)

    Wyprowadzają się z mieszkań w mieście do mieszkań na przedmieściach i myślą, że mają hektary lasów i łąk tylko dla siebie, jak arystokraci

    Wariaci:)

    Zamiast do miasta, uderzajcie do sąsiadów, przecież to Oni jeżdżą

    • 96 20

    • Ja żądam zeby w centrum w Gdyni naokoło budynku w którym mieszkam postawili ekrany dźwiękoszczelne i obowiązek ludzi chodzenia w kapciach po ulicy,nie pozwolę by mnie tak jak teraz traktowano :)

      • 5 0

  • (2)

    "- Mimo kampanii zachęcających do korzystania z rowerów i komunikacji miejskiej, która, co pokazują badania, jest dobrze oceniana, w tej części Gdyni wciąż niewielu wybiera alternatywny w stosunku do samochodów środek transportu. Niewiele możemy więcej zrobić. Dlatego tak ważne jest, by przebudować Chwarznieńską jak najszybciej - dodaje Marek Stępa."

    PR nic nie da, trzeba niestety zacząć działać - prawy pas jako buspas, węzły przesiadkowe, nowoczesny tabor, większa częstotliwość, darmowe parkingi przy P+R, kolej. Bez tego nikt nikogo nie przekona, żeby dobrowolnie przesadził tyłek z auto do zbior komu. Amen.

    • 59 6

    • :/ (1)

      A ja chętnie jeżdżę autobusem. Szkoda tylko, że sokółka połączona jest tylko z dąbrową i centrum gdyni :/ czasem jeżdzi autobus do orłowa. Szkoda, że nie ma tu pętli 141, który połączyłby nas z grabówkiem, obłużem.... Wiem, że to przy bilecie miesięcznym jest bez znaczenia, ale jeśli kasuje się bilety podczas przesiadki a jedzie się np całą rodziną (5 osób) to okazuje się, że taniej autem :/

      • 0 1

      • od 1 wrzesnia rusza 182, bedziesz miala bezposrednie polaczenie z polnocna czescia miasta

        • 2 1

  • Słuszna inicjatywa,

    trzeba walczyć o swoje, ja na ich miejscu rozważyłbym blokadę drogi przez nieustanne przechodzenie przez przejście dla pieszych. Inaczej nic nie wskórają.

    • 12 43

  • Dobre, chcą ciszy w...ćwierćmilionowym mieście :D (2)

    A kto by nie chciał ? Takich artykułów powinno nie być.

    • 63 14

    • A jak zadysponujemy JRG,to zmienisz zdanie?

      • 2 0

    • To możliwe

      Są dzielnice z ciszą - mieszkają tam prominenci

      • 4 2

  • A reszta 3 city chce izolacji od Chwarzna! (1)

    • 43 25

    • ja chce izolacji od ludzi

      którzy trójmiasto nazywają 3 city

      • 5 0

  • (1)

    Rondo sprawia mi spore problemy, ostatnio jeździłam 30 minut w kółko...

    • 57 2

    • To następnym razem jedź w drugą stronę - przynajmniej widok będziesz miała inny

      • 21 2

  • Stepa sobie zartuje z mieszkancow sugerujac korzystanie z rowerow (2)

    jako alternatywnego srodka komunikacji miejskiej. To po prostu zenada. Gosciu jest oslabiajacy.

    • 47 22

    • na krótkie odległości rower jak znalazł

      na dłuższe: rower i kolej

      • 11 8

    • Jak im przeszkadza hałas, to niech jeżdżą rowerami. Tym razem są to dość logiczne przemyślenia.

      • 10 4

  • Panie prezydencie co z ulicą Nowaka-Jeziorańskiego? (3)

    Czekamy aż w tym rejonie osiedli się 50 tysięcy mieszkańców? Fundusze unijne się kończą i na tę drogę z pewnością nie starczy. Trzeba było pomyśleć o tej ulicy zanim zaczęło powstawać "nielotnisko" w Kosakowie.

    • 20 6

    • nie zadawaj tak podchwytliwych pytan bo gosciu jeszcze zejdzie

      W UM Gdynia generalnie jak nie dostana kasy z UE to nic nie zbuduja. Inwestycje miejskie to tylko i wylacznie inwestycje sluzace propagandzie serwowanej mieszkancom przez UM Gdynia.

      • 9 4

    • Ja chcę wybudować dom w polu , ale miasto ma mi zrobić porządną ulicę tylko do mojego domu .

      • 8 1

    • Nie zawracaj d.. Panu Prezydentowi pierdołami...

      ...teraz remontuje sobie drogę do domu a za chwile będzie chciał ciszy na "emeryturce" więc musi się śpieszyć póki jeszcze jest na swojej posadce za nasze podatki....

      • 1 1

  • a niech spie.. na wies jak chca spokoju (1)

    w dzisiejszych czasach to wszystko juz ludziom przeszkadza,a goncie sie

    • 51 12

    • przeciez Chwarzno i Wiczlino to wieś

      • 4 5

  • żenujące jojczenie (2)

    nie ma takiej kampanii promocyjnej, która sprawi, że drogi dla rowerów na podstawie chorych wytycznych z UM Gdynia zachęcą ludzi do przesiadki z aut na rowery. Inwestycje zakończone w tym roku powstały mimo ostrych protestów mieszkańców a urzędas rowerowy sam się z nich gęsto tłumaczył.
    Wycieranie sobie gęby problemami rowerowymi przez dr inż. arch Marka 'Estakada' Stępę jest słabe do bólu i zwyczajnie bezczelne. Leśnym dziadkom realizującym estakadowe wizje z lat 70-tych pora wydać komendę 'spoczni, rozejść się'!

    • 24 5

    • sama kampania promocyjna faktycznie nie wystarczy (1)

      ale poprawa infrastruktury rowerowej może wiele osób skłonić do poważnego wzięcia pod uwagę roweru na krótkie odległości (co najmniej do 5 km) lub wariantu rower + SKM na dłuższe. Ostre protesty niektórych mieszkańców występowały również w Kopenhadze i Amsterdamie. To mija po spróbowaniu.

      • 2 3

      • jakbym słyszał bełkot RK

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane