• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na lotnisko pojedziemy koleją

Michał Tusk
5 stycznia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
W najbliższym czasie trójmiejskie lotnisko czekają niemal rewolucyjne zmiany: do nowego terminalu pasażerowie będę już mogli dojechać koleją. W najbliższym czasie trójmiejskie lotnisko czekają niemal rewolucyjne zmiany: do nowego terminalu pasażerowie będę już mogli dojechać koleją.

Będą miliony złotych na połączenia szynowe z lotniskami miast organizujących mecze Euro 2012. W przypadku Gdańska chodzi o ok. 350 mln, które oznaczają zielone światło dla projektu Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej.



Planowany przebieg linii kolejowej, która połączy lotnisko w Rębiechowie z centrami Gdyni i Gdańska. Planowany przebieg linii kolejowej, która połączy lotnisko w Rębiechowie z centrami Gdyni i Gdańska.
Decyzja o wydzieleniu specjalnych środków z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na połączenie miasta z lotniskiem oznaczają koniec dyskusji nad tym, czy do Rębiechowa z miasta pojedzie tramwaj czy pociąg.

- Wspólnie z Gdynią i Urzędem Marszałkowskim ogłosimy przetarg na szczegółowe studium wykonalności inwestycji Kolei Metropolitalnej - mówi zastępca prezydenta Gdańska, Marcin Szpak. Wcześniej władze Gdańska powtarzały, że w powstaniu nowej linii kolejowej nie będą przeszkadzać, ale że same chcą równocześnie rozwijać połączenia tramwajowe na lotnisko.

- Sprawa jest prosta - mówi nam jeden z pracowników gdańskiego magistratu. - Jedyną szansą na otrzymanie 350 mln zł jest szybkie i sprawne przygotowanie projektu połączenia z lotniskiem. Kolej Metropolitalna jest bardziej zaawansowana w czasie, więc trzeba na nią postawić, a nie na tramwaj, bo możemy stracić te środki.

Kolej Metropolitalna będzie służyła

Ponieważ jednak 350 mln zł razem z wkładem własnym nie starczy na cały projekt, zostanie on podzielony na części. Ze specjalnej puli sfinansowany zostanie odcinek biegnący po dawnym nasypie kolejowym z Gdańska Wrzeszcza do Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy. Druga część nowej linii, łącząca lotnisko w Rębiechowie z gdyńskim Pogórzem, zostanie zgłoszona do normalnego konkursu w ramach programu Infrastruktura i Środowisko. Trzeci etap, czyli modernizacja linii z Kokoszek do Kartuz i budowa stacji przesiadkowej w Nowym Glinczu, umożliwiającej wymianę pasażerów pomiędzy pociągami jadącymi do Kartuz i Kościerzyny, weźmie na siebie Urząd Marszałkowski. - Możemy go sfinansować z naszego Regionalnego Programu Operacyjnego [to część unijnych funduszy rozdzielanych na poziomie województwa - red.] - mówi wicemarszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Jeśli wszystkie trzy etapy zostaną zrealizowane, będziemy mieli w Trójmieście nową linię Szybkiej Kolei Miejskiej łączącą centrum Gdańska z centrum Gdyni przez dzielnice "górnego tarasu" i lotnisko, oraz możliwość szybkiego przejazdu bezpośrednim pociągiem z Gdańska do Kartuz, Sierakowic, Kościerzyny czy Bytowa.

Budowa byłaby realizowana przez specjalnie powołaną przez Urząd Marszałkowski spółkę, która byłaby także właścicielem obecnego torowiska, po którym jeżdżą pociągi SKM.

- W ciągu miesiąca ogłosimy przetarg na szczegółowe studium inwestycji, która da nam m.in. odpowiedzi dotyczące liczby torów - mówi Struk. Gdańsk chce, by cała trasa z Gdańska do Gdyni miała taki charakter jak istniejąca linia SKM, czyli posiadała dwa tory i sieć trakcyjną.

Jeśli nie pojawią się problemy przy rozstrzyganiu przetargów na studium, projekt i budowę, prace mogłyby ruszyć w połowie przyszłego roku. Cała linia byłaby wtedy gotowa na parę miesięcy przed pierwszym meczem Mistrzostw Europy w 2012.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (204) ponad 10 zablokowanych

  • Co z półwyspem?

    Czemu nie zostanie wykorzystana istniejąca linia kolejowa biegnąca na Hel przez Redę, Puck, Władysławowo?

    • 0 0

  • Półwysep

    W przypadku linii na Hel jest to tylko kwestia przewoźnika a raczej na elektryfikację bym tam nie liczył(ani tym bardziej w żadnym przypadku na drugi tor) - to są rejony o dużych walorach turystycznych i sieć trakcyjna by je oszpeciła. Część tej linii do Pucka jest już wyremontowana, są plany dalszej modernizacji.

    • 0 0

  • do gdy

    idzie po grudzie bo palą dużo grudy.

    • 0 0

  • Sto lat na to czekałem (1)

    Wreszcie jakis krok do przodu a stare wiadukty i Wał ożyją!

    • 0 0

    • do zeee ożyją ???

      raczej umrą.
      teraz zyja juz wlasnym zyciem pelniac role trasy spacerowej
      potem to bedzie PUSTKA z 2ma torami i baną co 15 min.
      sprobuj wtedy tam pospacerowac !

      • 0 0

  • Półwysep (1)

    Czemu nie liczyłbyś na położenie lini elektrycznej? Dziwi mnie że będą jeździły pociągi SKM do Kartuz czy Sierakowic a nie do Pucka...

    • 0 0

    • do pucka już jeżdżą pociągi

      jw

      • 0 0

  • Wolałabym tramwaj wzdłuż Słowackiego

    Ciekawe, ile lasu wytną. I czy ktoś będzie sprzątał wzdłuż torów.

    • 0 0

  • piekna sprawa

    tylko zróbcie to tak żeby było czym sie pochwalić na cały świat - może kolej magnetyczna albo podwieszana albo coś innego nowoczesnego

    • 0 0

  • Bardzo dobrze w końcu coś się dzieje tylko czy zawsze musi być jakaś impreza aby trzeba było zrobić coś takiego ? Sami nie dadzą rady wpasc na pomysł na takie inwestycje ? Ehhh ale miejmy nadzieje ze Euro nam nie odbiorą

    • 0 0

  • studium wykonalnosci

    przede wszystkim i to rzetelne!!!

    Bo na 99,9% droga zabawka będzie woziła powietrze

    • 0 0

  • Tak trzymać.

    Jestem pewien, że to bardzo, ale to bardzo dobry pomysł. Myślę, że w dużym stopniu rozładuje też korki na dojazdach do osiedli typu Osowa itp. Część ludzi będzie mogła dojechać do centrum pociągiem a nie tylko autobusem lub samochodem. Myślę, a nawet jestem pewien, że ruch na tej trasie zaskoczy największych optymistów, że nie wspomnę o pesymistach. Jeszcze raz: to bardzo dobry pomysł. Do roboty panowie z Urzędów Miejskich i wszystkiego najlepszego w realizacji tego pomysłu.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane