• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na lotnisko pojedziemy koleją

Michał Tusk
5 stycznia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
W najbliższym czasie trójmiejskie lotnisko czekają niemal rewolucyjne zmiany: do nowego terminalu pasażerowie będę już mogli dojechać koleją. W najbliższym czasie trójmiejskie lotnisko czekają niemal rewolucyjne zmiany: do nowego terminalu pasażerowie będę już mogli dojechać koleją.

Będą miliony złotych na połączenia szynowe z lotniskami miast organizujących mecze Euro 2012. W przypadku Gdańska chodzi o ok. 350 mln, które oznaczają zielone światło dla projektu Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej.



Planowany przebieg linii kolejowej, która połączy lotnisko w Rębiechowie z centrami Gdyni i Gdańska. Planowany przebieg linii kolejowej, która połączy lotnisko w Rębiechowie z centrami Gdyni i Gdańska.
Decyzja o wydzieleniu specjalnych środków z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na połączenie miasta z lotniskiem oznaczają koniec dyskusji nad tym, czy do Rębiechowa z miasta pojedzie tramwaj czy pociąg.

- Wspólnie z Gdynią i Urzędem Marszałkowskim ogłosimy przetarg na szczegółowe studium wykonalności inwestycji Kolei Metropolitalnej - mówi zastępca prezydenta Gdańska, Marcin Szpak. Wcześniej władze Gdańska powtarzały, że w powstaniu nowej linii kolejowej nie będą przeszkadzać, ale że same chcą równocześnie rozwijać połączenia tramwajowe na lotnisko.

- Sprawa jest prosta - mówi nam jeden z pracowników gdańskiego magistratu. - Jedyną szansą na otrzymanie 350 mln zł jest szybkie i sprawne przygotowanie projektu połączenia z lotniskiem. Kolej Metropolitalna jest bardziej zaawansowana w czasie, więc trzeba na nią postawić, a nie na tramwaj, bo możemy stracić te środki.

Kolej Metropolitalna będzie służyła

Ponieważ jednak 350 mln zł razem z wkładem własnym nie starczy na cały projekt, zostanie on podzielony na części. Ze specjalnej puli sfinansowany zostanie odcinek biegnący po dawnym nasypie kolejowym z Gdańska Wrzeszcza do Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy. Druga część nowej linii, łącząca lotnisko w Rębiechowie z gdyńskim Pogórzem, zostanie zgłoszona do normalnego konkursu w ramach programu Infrastruktura i Środowisko. Trzeci etap, czyli modernizacja linii z Kokoszek do Kartuz i budowa stacji przesiadkowej w Nowym Glinczu, umożliwiającej wymianę pasażerów pomiędzy pociągami jadącymi do Kartuz i Kościerzyny, weźmie na siebie Urząd Marszałkowski. - Możemy go sfinansować z naszego Regionalnego Programu Operacyjnego [to część unijnych funduszy rozdzielanych na poziomie województwa - red.] - mówi wicemarszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Jeśli wszystkie trzy etapy zostaną zrealizowane, będziemy mieli w Trójmieście nową linię Szybkiej Kolei Miejskiej łączącą centrum Gdańska z centrum Gdyni przez dzielnice "górnego tarasu" i lotnisko, oraz możliwość szybkiego przejazdu bezpośrednim pociągiem z Gdańska do Kartuz, Sierakowic, Kościerzyny czy Bytowa.

Budowa byłaby realizowana przez specjalnie powołaną przez Urząd Marszałkowski spółkę, która byłaby także właścicielem obecnego torowiska, po którym jeżdżą pociągi SKM.

- W ciągu miesiąca ogłosimy przetarg na szczegółowe studium inwestycji, która da nam m.in. odpowiedzi dotyczące liczby torów - mówi Struk. Gdańsk chce, by cała trasa z Gdańska do Gdyni miała taki charakter jak istniejąca linia SKM, czyli posiadała dwa tory i sieć trakcyjną.

Jeśli nie pojawią się problemy przy rozstrzyganiu przetargów na studium, projekt i budowę, prace mogłyby ruszyć w połowie przyszłego roku. Cała linia byłaby wtedy gotowa na parę miesięcy przed pierwszym meczem Mistrzostw Europy w 2012.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (204) ponad 10 zablokowanych

  • baju baju bedziem w raju jak to powiadaja smiech mnie ogarnia jak czytam co juz w gdansku mialo nie powstac ?!

    a na dworcu jak smierdzi tak smierdzi

    • 0 0

  • ja tez w to nie wierze ,ze polacy cos potrafia jakby niemcy mieli gdansk to by bylo cacko a tak syf na kazdym kroku sam nie

    wiem bo chce na lato przyjechac co mam zrobic zeby moja jeniffer nie widziala tego syfu bede sciemnial na calego wyjscia nie m co????na dworcu jeszcze smierdzi koniec planow klapa jeniffer sie udusi

    • 0 0

  • Jesli chodzi o polaczenia w Gdyni to napewno nie bedzie jezdzic pusta. Obecnie podroz np z Dąbrowy na Pogorze to ze 2 przesiadki w zatloczonych autobusach. Z drugiej strony dlaczego wszyscy oczekuja ze ta jedna linia pozwoli dojechac wszedzie bez przesiadek? Nawet w metro ludzie sie przesiadaja na rozne linie... Co do Gdanska lepiej gdyby trasa zachaczala o takie dzielnice jak Chelm czy ujescisko- no ale wiadomo....w Gdansku tylko koszty sie widzi...

    • 0 0

  • magda ty w to wierzysz hahahahahah to ty jadasz?

    • 0 0

  • ja sie nie ciesze bo ta kolejka bedzie przejezdzac pod moimi oknami... teraz jedzie kilka pociagow z/do koscierzyny... Jakos nikt nie przeprowadzil pod tym katem konsultacji spolecznych... beda protesty...

    • 0 0

  • "W najbliższym czasie trójmiejskie lotnisko czeją niemal rewolucyjne zmiany: do nowego terminalu pasażerowie będę już mogli dojechać koleją"

    Panie Michale Tusk. Dla Pana podwyżka cen biletów, to obniżka, a najbliższy czas, to tak na oko z 15 roków. Jest też czas najwyższy. Najwyższy czas przestać pisać dyrdymały i zabrać się za budowe autostrad, najlepiej kopanie rowów.

    • 0 0

  • Władze Gdanska nic nie zrobiły w kwestii tej inwestycji to determinacja miasta Gdyni i marszałka województwa. Gdyby nie znowu kasa z panstwa to nie byloby ani tramwaju ani kolei ani stadionu.

    • 0 0

  • no to deweloperzy już zacierają ręce , tanie grunty na obrzeżach ( jeszcze ) i będą dobrze skomunikowane , zobaczymy czy jak powstanie ta druga nitka to wzdłuż niej powstanie gdańsk bis , przecież to jedyny możliwy kierunek rozwoju tego miasta

    • 0 0

  • Do bociana

    Tak wierze. Wiadomo ze kursy nie beda takie czeste jak glownej SKM ale proponuje sie przejechac np linia R w Gdyni ok godziny 15 (dodam ze jest to autobus przegubowy i kursuje o tej porze co 7-10 min) Do Sopotu z Chyloni tez jezdzi linia S a jednak wiekszosc ludzi woli jechac na tej trasie SKM. Dla pasazera najwazniejszy jest czas dojazdu

    • 0 0

  • Do Michala

    Nie ulegam propagandzie, chodzi mi bardziej o to ze władze Gdanska jakos nie walczyly o ta linie a juz napewno nie walczyly o jej trase. Wiadomo dlaczego- to zmniejszylo by zyski ZKM Gdansk- majacego chyba najsilniejsze "lobby" wokól pana Adamowicza i ekipy...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane