• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na lotnisko pojedziemy koleją

Michał Tusk
5 stycznia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
W najbliższym czasie trójmiejskie lotnisko czekają niemal rewolucyjne zmiany: do nowego terminalu pasażerowie będę już mogli dojechać koleją. W najbliższym czasie trójmiejskie lotnisko czekają niemal rewolucyjne zmiany: do nowego terminalu pasażerowie będę już mogli dojechać koleją.

Będą miliony złotych na połączenia szynowe z lotniskami miast organizujących mecze Euro 2012. W przypadku Gdańska chodzi o ok. 350 mln, które oznaczają zielone światło dla projektu Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej.



Planowany przebieg linii kolejowej, która połączy lotnisko w Rębiechowie z centrami Gdyni i Gdańska. Planowany przebieg linii kolejowej, która połączy lotnisko w Rębiechowie z centrami Gdyni i Gdańska.
Decyzja o wydzieleniu specjalnych środków z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na połączenie miasta z lotniskiem oznaczają koniec dyskusji nad tym, czy do Rębiechowa z miasta pojedzie tramwaj czy pociąg.

- Wspólnie z Gdynią i Urzędem Marszałkowskim ogłosimy przetarg na szczegółowe studium wykonalności inwestycji Kolei Metropolitalnej - mówi zastępca prezydenta Gdańska, Marcin Szpak. Wcześniej władze Gdańska powtarzały, że w powstaniu nowej linii kolejowej nie będą przeszkadzać, ale że same chcą równocześnie rozwijać połączenia tramwajowe na lotnisko.

- Sprawa jest prosta - mówi nam jeden z pracowników gdańskiego magistratu. - Jedyną szansą na otrzymanie 350 mln zł jest szybkie i sprawne przygotowanie projektu połączenia z lotniskiem. Kolej Metropolitalna jest bardziej zaawansowana w czasie, więc trzeba na nią postawić, a nie na tramwaj, bo możemy stracić te środki.

Kolej Metropolitalna będzie służyła

Ponieważ jednak 350 mln zł razem z wkładem własnym nie starczy na cały projekt, zostanie on podzielony na części. Ze specjalnej puli sfinansowany zostanie odcinek biegnący po dawnym nasypie kolejowym z Gdańska Wrzeszcza do Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy. Druga część nowej linii, łącząca lotnisko w Rębiechowie z gdyńskim Pogórzem, zostanie zgłoszona do normalnego konkursu w ramach programu Infrastruktura i Środowisko. Trzeci etap, czyli modernizacja linii z Kokoszek do Kartuz i budowa stacji przesiadkowej w Nowym Glinczu, umożliwiającej wymianę pasażerów pomiędzy pociągami jadącymi do Kartuz i Kościerzyny, weźmie na siebie Urząd Marszałkowski. - Możemy go sfinansować z naszego Regionalnego Programu Operacyjnego [to część unijnych funduszy rozdzielanych na poziomie województwa - red.] - mówi wicemarszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Jeśli wszystkie trzy etapy zostaną zrealizowane, będziemy mieli w Trójmieście nową linię Szybkiej Kolei Miejskiej łączącą centrum Gdańska z centrum Gdyni przez dzielnice "górnego tarasu" i lotnisko, oraz możliwość szybkiego przejazdu bezpośrednim pociągiem z Gdańska do Kartuz, Sierakowic, Kościerzyny czy Bytowa.

Budowa byłaby realizowana przez specjalnie powołaną przez Urząd Marszałkowski spółkę, która byłaby także właścicielem obecnego torowiska, po którym jeżdżą pociągi SKM.

- W ciągu miesiąca ogłosimy przetarg na szczegółowe studium inwestycji, która da nam m.in. odpowiedzi dotyczące liczby torów - mówi Struk. Gdańsk chce, by cała trasa z Gdańska do Gdyni miała taki charakter jak istniejąca linia SKM, czyli posiadała dwa tory i sieć trakcyjną.

Jeśli nie pojawią się problemy przy rozstrzyganiu przetargów na studium, projekt i budowę, prace mogłyby ruszyć w połowie przyszłego roku. Cała linia byłaby wtedy gotowa na parę miesięcy przed pierwszym meczem Mistrzostw Europy w 2012.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (204) ponad 10 zablokowanych

  • a czy to wogole ma sens,czy wogole poza mistrzostwami swiata bedzie z tej kolei korzystalo tak wielu ludzi ze skm bedzie w stanie to utrzymac. pkp niebylo w stanie utrzymac obecnej a gdzie jeszcze budowac nowa nitke z nowa trakcja elektryczna.

    • 0 0

  • wolniej Panie Michale, bo nie nadążam notować
    A-1 w całości
    B-2 w połowie
    Baltic Arena
    Słowackiego
    Kolej Metropolitarna
    Tivoli
    Aquapark
    Wyspa Spichrzów
    Molo w Brzeźnie
    Przystań Wodolotów na Ołowiance
    ufffff

    • 0 0

  • super

    tylko pewnie na obietnicach sie skonczy

    • 0 0

  • no, ale czemu nie metro? (2)

    tu trzeba sięgać gdzie wzrok nie siega!!
    głuPOto! dodaj mi skrzydeł
    bo te co mam teraz
    to ma każdy wyborca PO
    a ja chcę wzlecieć
    w rajską dziedzinę ułudy
    kędy zapał tworzy cudy
    i w gdańsku buduje
    kolej metropolitarną
    nie agrarną
    nie medialną
    ale metroPOlitarną
    hi hi hi hi

    • 0 0

    • GłuPIS poeto (1)

      Młodości, podaj mu książkę, żeby mógł się dokształcić i odróżniać politykę od sensownych działań gospodarczych i przestał PISać głupie ePIStoły. Skutki takich PISarczyków do obejrzenia na trasie A1!

      • 0 0

      • BRAWO BRAWO I JESZCZE RAZ BRAWO! TA KOLEJ JEST KONIECZNA DLA ROZWOJU PLD CZESCI TROJMIASTA I KASZUB!

        a zflustrowanym i wiecznie narzekajacym mieszkancom Gdańska proponuje wyniesc sie do doliny rospudy-tym co bedzie za glosno.nie pojmuje rowniez glosow mowiacych ze nikt nia nie bedzie jezdzic!a kaszubi,ktorzy do dzis nie maja polaczenia kolejowego z centrum Gdańska?a mieszkancy osowy?a pasazerowie wciaz powiekszajacego sie lotniska?gwarantuje ze wybiora szybka kolej zamiast taxi czy autobusu!zadziwia mnie tez postawa wladz Gdanska!czy Adamowicz i jego swiata ma swoj wyimaginowany swiat czy lobby tramwajowe jest takie silne???jak wogole mozna porownywac kolej do tramwaju?przeciez to jest zenada i totalna kompromitacja!dla przypomnienia panie prezydencie A!kolej jest szybsza, bardziej komfortowa, przewozi 10 razy tyle ludzi i pelni role spoleczna,nie ekonomiczna nastawiona tylko na ZYSK!a wiec do dziela,musimy zadzyc przed Euro!

        • 0 0

  • SUUUUUUUUUPERRRRRRRRRRRRRRRRR

    brak mi słów, to najlepsza wiadomosc dla Naszej kochanej metropolii Trójmiejskiej od wielu lat!

    Brawoooo!!!!!!!!!!!

    • 0 0

  • Gratulacje

    Doskonały pomysł - moje gratulacje !!!!

    • 0 0

  • Po roku stwierdzą ,że linia jest nieopłacalna. (1)

    A kasę za budowę ktoś weżmie.

    • 0 0

    • A kto powiedział, że miejski/podmiejski transport (szczególnie szynowy) ma przynosić dochód?

      Miasta nie ładują ogromnych pieniędzy w rozwój/funkcjonowanie publicznego transportu żeby na tym zarabiać, tylko żeby umożliwić mieszkańcom poruszanie się po nim. Myślę, że za kilka lat i trójmiejskie władze doznają takiego olśnienia :]

      • 0 0

  • swietnie, nareszcie, oby sie spelnilo, nie bujcie sie protestow

    na wale zawsze miala byc kolej lub wielopasmowka, trzeba bylo sie stamtad wyprowadzic, a nie teraz protestowac, nie bedziemy sie laczyc, ani wrzeszczanie ani morenianie , bo chcemy kolej

    • 0 0

  • Super! :)

    Ten pomysł od zawsze bardzo mnie się podobał :)

    • 0 0

  • prostestów sie nie bUjamy, my tu jesteśmy od bujania

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane