• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na lotnisko pojedziemy koleją

Michał Tusk
5 stycznia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
W najbliższym czasie trójmiejskie lotnisko czekają niemal rewolucyjne zmiany: do nowego terminalu pasażerowie będę już mogli dojechać koleją. W najbliższym czasie trójmiejskie lotnisko czekają niemal rewolucyjne zmiany: do nowego terminalu pasażerowie będę już mogli dojechać koleją.

Będą miliony złotych na połączenia szynowe z lotniskami miast organizujących mecze Euro 2012. W przypadku Gdańska chodzi o ok. 350 mln, które oznaczają zielone światło dla projektu Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej.



Planowany przebieg linii kolejowej, która połączy lotnisko w Rębiechowie z centrami Gdyni i Gdańska. Planowany przebieg linii kolejowej, która połączy lotnisko w Rębiechowie z centrami Gdyni i Gdańska.
Decyzja o wydzieleniu specjalnych środków z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na połączenie miasta z lotniskiem oznaczają koniec dyskusji nad tym, czy do Rębiechowa z miasta pojedzie tramwaj czy pociąg.

- Wspólnie z Gdynią i Urzędem Marszałkowskim ogłosimy przetarg na szczegółowe studium wykonalności inwestycji Kolei Metropolitalnej - mówi zastępca prezydenta Gdańska, Marcin Szpak. Wcześniej władze Gdańska powtarzały, że w powstaniu nowej linii kolejowej nie będą przeszkadzać, ale że same chcą równocześnie rozwijać połączenia tramwajowe na lotnisko.

- Sprawa jest prosta - mówi nam jeden z pracowników gdańskiego magistratu. - Jedyną szansą na otrzymanie 350 mln zł jest szybkie i sprawne przygotowanie projektu połączenia z lotniskiem. Kolej Metropolitalna jest bardziej zaawansowana w czasie, więc trzeba na nią postawić, a nie na tramwaj, bo możemy stracić te środki.

Kolej Metropolitalna będzie służyła

Ponieważ jednak 350 mln zł razem z wkładem własnym nie starczy na cały projekt, zostanie on podzielony na części. Ze specjalnej puli sfinansowany zostanie odcinek biegnący po dawnym nasypie kolejowym z Gdańska Wrzeszcza do Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy. Druga część nowej linii, łącząca lotnisko w Rębiechowie z gdyńskim Pogórzem, zostanie zgłoszona do normalnego konkursu w ramach programu Infrastruktura i Środowisko. Trzeci etap, czyli modernizacja linii z Kokoszek do Kartuz i budowa stacji przesiadkowej w Nowym Glinczu, umożliwiającej wymianę pasażerów pomiędzy pociągami jadącymi do Kartuz i Kościerzyny, weźmie na siebie Urząd Marszałkowski. - Możemy go sfinansować z naszego Regionalnego Programu Operacyjnego [to część unijnych funduszy rozdzielanych na poziomie województwa - red.] - mówi wicemarszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Jeśli wszystkie trzy etapy zostaną zrealizowane, będziemy mieli w Trójmieście nową linię Szybkiej Kolei Miejskiej łączącą centrum Gdańska z centrum Gdyni przez dzielnice "górnego tarasu" i lotnisko, oraz możliwość szybkiego przejazdu bezpośrednim pociągiem z Gdańska do Kartuz, Sierakowic, Kościerzyny czy Bytowa.

Budowa byłaby realizowana przez specjalnie powołaną przez Urząd Marszałkowski spółkę, która byłaby także właścicielem obecnego torowiska, po którym jeżdżą pociągi SKM.

- W ciągu miesiąca ogłosimy przetarg na szczegółowe studium inwestycji, która da nam m.in. odpowiedzi dotyczące liczby torów - mówi Struk. Gdańsk chce, by cała trasa z Gdańska do Gdyni miała taki charakter jak istniejąca linia SKM, czyli posiadała dwa tory i sieć trakcyjną.

Jeśli nie pojawią się problemy przy rozstrzyganiu przetargów na studium, projekt i budowę, prace mogłyby ruszyć w połowie przyszłego roku. Cała linia byłaby wtedy gotowa na parę miesięcy przed pierwszym meczem Mistrzostw Europy w 2012.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (204) ponad 10 zablokowanych

  • Pomysł super,tylko realozować.

    Należy zaprojektować i zrealizować równolegle z budową super monitoringu i firmę ochroniarską błyskawicznego działania,żeby nie było takich informacji jak z nową linią tramwajową na Chełm

    • 0 0

  • Marszałek woj. w TVP3 powiedział iż to nie jest pewne że powstanie ta kolej

    ale dodał że są duże szanse na dotacje z UE gdyż UE promuje rozwiązania kolejowe. Natomiast z tego artykułu można wywnioskować że to jest na 100% pewne że będzie ta kolej . Ale może autor ma lepszego informatora w rządzie niż marszałek :)))

    • 0 0

  • wspaniale

    zdecydowanie piję toast w pierwszym pociagu jadącym nad Słowackiego,tak jak sobie to już dawno temu obiecałem

    patryk

    • 0 0

  • Kolej metropolitalna... a czemu nie biskupialna .....

    • 0 0

  • chyba kuriozalna??

    • 0 0

  • A czemu nie nazwać jej poprostu kolejką dojazdową.... co?

    Rzygać sie chce jak czytam te podniosłe wypowiedzi. Do licha przecież tamtędy jeździł kiedyś pociąg ! Było to znakomite krótkie !! polączenie z ówczesnym Gdańskiem tych małych osad( Kartuzy ) Pociąg w lesie... a co stoi na przeszkodzie - sie pytam aby oddzielić kolejke od terenów zamieszkałych i puscic np. w estetycznym tunelu - obudować ją... - rozwiazań jest mnóstwo.Tylko jest jedno trzeba CHCIEĆ !

    • 0 0

  • Bravissimo! Żeby to tylko była prawda!!!

    Skoro to ma kosztować tylko 350 milionów, to rewelacja. Przypominam,że "obwodnica" Jasienia, kosztowała 57000000 i nie załatwia niczego, przy talentach naszych decydentów, to planowane 350 milionów to mały pieniądz. Przypomnę,schronisko dla dla bezdomnych zwierząt, to 6 milionów, poprawka dla usprawnienia tego "sknoconego" pomyślu, to 1,5 miliona,"kojce" dla psów i ich właścicieli, 180 000 złotych,planowana "kładka Peruckiego" do Filharmonii Bałtyckiej, w pierwszej przymiarce to 7 mili0now a po roku już 12 milionów, terminal pasażerski na ulicy Heweliusza, około 30 milionów, to kolej metropolitalna za 350 milionów, to "groszowa" sprawa!!!? Proszę o
    potwierdzenie, czy to nie przypadkiem tylko odcinek z Wrzeszcza do Rębiechowa?
    Połączenie lotnisk: Babiedoły - Rębiechowo, byłoby rewelacją na skalę światową.
    Martwi mnie tylko skromna uwaga, że trzeba jakiegoś studium ("obwodnica" Jasienia to też pokłosie studium) i dyskusja o pchnięciu koleji metropolitalnej, "górnym lub dolnym tarasem", przypomina mi temat, "połączenie Gdańska i Gdyni, dolnym czy górnym tarasem", jest tematem dyskusji od ponad pół wieku i dokąd tą trasą dojechaliśmy?!!
    Powodzenia, temat bardzo ważny, szybko powołać oddzielne konsorcjum, przekazać tereny i pieniądze, a przede wszystkim wygonić z tego konsorcjum polityków, bez względu na opcję i kolor sztandarów!

    • 0 0

  • konsultacje społeczne?

    Czy będą organizowane jakieś konsultacje społeczne w sprawie tej ogromnej inwestycji? Gdzie można uzyskać wiarygodne informacje nt tego projektu? Nie chodzi mi o jakieś gazetowe wynurzenia pana MT- przyznaję zdolnego fantasty, tylko o dokumenty, projekty?

    w jaki sposób będzie ona odgrodzona od otoczenia przez które przebiega- dziś spokojna okolica, przylegająca do terenów zielonych.

    • 0 0

  • Morenianie ... Wrzeszczanie ... VII Dworzanie ... Jednoczmy sie ... Powiedzmy nie koleji metropolialnej ... Działajmy ... no i wogóle ... do dzieła przeciez nie chcemy tego badziewia ... mieszkamy przy lesie i to tak jakby nam autostrade postawili ... trzeba cos robic z tym ... niech sobie to pod ziemie wsadza albo cos ...

    • 0 0

  • najlepiej się oflaguj

    jak chcesz mieć las, to słyszałem, że w okolicach Ełku jest całkiem uroczy i nie zanosi się na żadne inwestycje.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane