• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na lotnisko pojedziemy koleją

Michał Tusk
5 stycznia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
W najbliższym czasie trójmiejskie lotnisko czekają niemal rewolucyjne zmiany: do nowego terminalu pasażerowie będę już mogli dojechać koleją. W najbliższym czasie trójmiejskie lotnisko czekają niemal rewolucyjne zmiany: do nowego terminalu pasażerowie będę już mogli dojechać koleją.

Będą miliony złotych na połączenia szynowe z lotniskami miast organizujących mecze Euro 2012. W przypadku Gdańska chodzi o ok. 350 mln, które oznaczają zielone światło dla projektu Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej.



Planowany przebieg linii kolejowej, która połączy lotnisko w Rębiechowie z centrami Gdyni i Gdańska. Planowany przebieg linii kolejowej, która połączy lotnisko w Rębiechowie z centrami Gdyni i Gdańska.
Decyzja o wydzieleniu specjalnych środków z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na połączenie miasta z lotniskiem oznaczają koniec dyskusji nad tym, czy do Rębiechowa z miasta pojedzie tramwaj czy pociąg.

- Wspólnie z Gdynią i Urzędem Marszałkowskim ogłosimy przetarg na szczegółowe studium wykonalności inwestycji Kolei Metropolitalnej - mówi zastępca prezydenta Gdańska, Marcin Szpak. Wcześniej władze Gdańska powtarzały, że w powstaniu nowej linii kolejowej nie będą przeszkadzać, ale że same chcą równocześnie rozwijać połączenia tramwajowe na lotnisko.

- Sprawa jest prosta - mówi nam jeden z pracowników gdańskiego magistratu. - Jedyną szansą na otrzymanie 350 mln zł jest szybkie i sprawne przygotowanie projektu połączenia z lotniskiem. Kolej Metropolitalna jest bardziej zaawansowana w czasie, więc trzeba na nią postawić, a nie na tramwaj, bo możemy stracić te środki.

Kolej Metropolitalna będzie służyła

Ponieważ jednak 350 mln zł razem z wkładem własnym nie starczy na cały projekt, zostanie on podzielony na części. Ze specjalnej puli sfinansowany zostanie odcinek biegnący po dawnym nasypie kolejowym z Gdańska Wrzeszcza do Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy. Druga część nowej linii, łącząca lotnisko w Rębiechowie z gdyńskim Pogórzem, zostanie zgłoszona do normalnego konkursu w ramach programu Infrastruktura i Środowisko. Trzeci etap, czyli modernizacja linii z Kokoszek do Kartuz i budowa stacji przesiadkowej w Nowym Glinczu, umożliwiającej wymianę pasażerów pomiędzy pociągami jadącymi do Kartuz i Kościerzyny, weźmie na siebie Urząd Marszałkowski. - Możemy go sfinansować z naszego Regionalnego Programu Operacyjnego [to część unijnych funduszy rozdzielanych na poziomie województwa - red.] - mówi wicemarszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Jeśli wszystkie trzy etapy zostaną zrealizowane, będziemy mieli w Trójmieście nową linię Szybkiej Kolei Miejskiej łączącą centrum Gdańska z centrum Gdyni przez dzielnice "górnego tarasu" i lotnisko, oraz możliwość szybkiego przejazdu bezpośrednim pociągiem z Gdańska do Kartuz, Sierakowic, Kościerzyny czy Bytowa.

Budowa byłaby realizowana przez specjalnie powołaną przez Urząd Marszałkowski spółkę, która byłaby także właścicielem obecnego torowiska, po którym jeżdżą pociągi SKM.

- W ciągu miesiąca ogłosimy przetarg na szczegółowe studium inwestycji, która da nam m.in. odpowiedzi dotyczące liczby torów - mówi Struk. Gdańsk chce, by cała trasa z Gdańska do Gdyni miała taki charakter jak istniejąca linia SKM, czyli posiadała dwa tory i sieć trakcyjną.

Jeśli nie pojawią się problemy przy rozstrzyganiu przetargów na studium, projekt i budowę, prace mogłyby ruszyć w połowie przyszłego roku. Cała linia byłaby wtedy gotowa na parę miesięcy przed pierwszym meczem Mistrzostw Europy w 2012.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (204) ponad 10 zablokowanych

  • pozyjemy zobaczymy

    odkąd się urodzilem to slysze ta spiewke o koleji

    • 0 0

  • Przepraszam

    a kto wybuduje kolej - chinole?
    jaki tabor - SKM?
    kto będzie zarządzał? PKP?
    to tylko na marginesie!

    • 0 0

  • pajacyki..

    to dla Was na ten łykiend , żebyście się nie nudzili i walili w te wasze klawiaturki i POdniecali się .POżyjemy , zobaczymy.Jak sobie przyPOminam to własnie władze Gdańska były przeciw kolejce - only tramwaj.Macie padlinkę i PObawcie się nią przez łykend.

    • 0 0

  • Też się cieszę

    I dobrze, że to będzie kolej. Przynajmniej dojedzie się szybko i bez zakłóceń. Bo gdańskimi tramwajami jechałoby się z godzinę...
    A najlepsze, że nasze lotnisko będzie lepiej skomunikowane z miastem niż warszawskie :))

    • 0 0

  • ja tego nie widzę

    jeżeli ta kolej ma iść po starym wale, omijając osiedla, to faktycznie, będą nią jeździli tylko do i z lotniska - a szkoda by nie wykorzystać szansy jaką dałaby druga nitka...

    A fajnie by było, gdybym mógł np. wsiąść w SKM na Morenie a wysiąść w Sopocie, ale z tego co widzę, mogę zapomnieć o takim rozwiązaniu...

    • 0 0

  • Świetna wiadomość

    Oby takich było jak najwięcej.

    • 0 0

  • pfff

    ja bym chcial zeby to byla kolejka linowa, albo siec kajakowa a nie jakas durna eska emka.

    • 0 0

  • Nie i jeszcze raz nie (1)

    To bedzie woziło powietrze na 100 % ...
    Z reszta co maja powiedziec mieszkańcy okolicznych dzielnic ...
    A tam i tak beda protesty i wkoncu nic nie zrobia ...

    • 0 0

    • Generalni protesty mieszkańców to polska codzienność, nawet jeśli plany zagospodarowania terenu znane były im od wieków

      A nawet gdyby jakimś cudem nikomu z mieszkańców nic nie przeszkadzało, to do akcji bezinteresownie włączą się ekoterroryści.
      Krótko mówiąc - protesty będą zawsze i gdyby ich uniknięcie było celem władz miasta, to spokojnie można zaprzestać planowania czegokolwiek.

      Druga sprawa: artykuł jest o planowaniu zamówienia studium wykonalności inwestycji, a wywołuje taką radość, jakby zwiastował jutrzejsze przecinanie wstęgi ;) Spokojnie, przecież to Trójmiasto!

      No chyba, że to jakieś postanowienie noworoczne prezydentów: "zaczniemy w końcu robić coś wspólnie dla wspólnego dobra" ;)

      • 0 0

  • super wypas

    a teraz zrealizować

    • 0 0

  • Elektryczny Orgazm

    Yuppi. Wreszcie i po tylu latach. Jest super jest super wiec o co tu chodzi? Chodzi jeszcze aby ta cala infrastruktura byla obliczona nie tylko na przejazd pasazerow do lotnisk ale tez na turystow ktorzy coraz czesciej i gesciej pojawiaja sie na Pomorzu. Mam nadzieje ze przy calym tym 350mln projekcie uwzgleni sie tak rok 2012 jak i 2050...Planujmy z paredziesicioletnim wyprzedzeniem przepustowosc takiego systemu transportowego a bedzie nas to mniej w przyszlosci kosztowac. Ole!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane