- 1 Rozbiórka na terenie kupionym za 130 mln zł (108 opinii)
- 2 Poważny wypadek w Chyloni (28 opinii)
- 3 Przepisy niewiele zmieniły na przejściach? (77 opinii)
- 4 Marsz równości przeszedł przez Gdańsk (879 opinii)
- 5 Morze odsłoniło wrak okrętu podwodnego (72 opinie)
- 6 Od półnagich hrabianek po wóz kąpielowy (24 opinie)
Na lotnisko pojedziemy koleją
Będą miliony złotych na połączenia szynowe z lotniskami miast organizujących mecze Euro 2012. W przypadku Gdańska chodzi o ok. 350 mln, które oznaczają zielone światło dla projektu Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej.
Decyzja o wydzieleniu specjalnych środków z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na połączenie miasta z lotniskiem oznaczają koniec dyskusji nad tym, czy do Rębiechowa z miasta pojedzie tramwaj czy pociąg.
- Wspólnie z Gdynią i Urzędem Marszałkowskim ogłosimy przetarg na szczegółowe studium wykonalności inwestycji Kolei Metropolitalnej - mówi zastępca prezydenta Gdańska, Marcin Szpak. Wcześniej władze Gdańska powtarzały, że w powstaniu nowej linii kolejowej nie będą przeszkadzać, ale że same chcą równocześnie rozwijać połączenia tramwajowe na lotnisko.
- Sprawa jest prosta - mówi nam jeden z pracowników gdańskiego magistratu. - Jedyną szansą na otrzymanie 350 mln zł jest szybkie i sprawne przygotowanie projektu połączenia z lotniskiem. Kolej Metropolitalna jest bardziej zaawansowana w czasie, więc trzeba na nią postawić, a nie na tramwaj, bo możemy stracić te środki.
Jeśli wszystkie trzy etapy zostaną zrealizowane, będziemy mieli w Trójmieście nową linię Szybkiej Kolei Miejskiej łączącą centrum Gdańska z centrum Gdyni przez dzielnice "górnego tarasu" i lotnisko, oraz możliwość szybkiego przejazdu bezpośrednim pociągiem z Gdańska do Kartuz, Sierakowic, Kościerzyny czy Bytowa.
Budowa byłaby realizowana przez specjalnie powołaną przez Urząd Marszałkowski spółkę, która byłaby także właścicielem obecnego torowiska, po którym jeżdżą pociągi SKM.
- W ciągu miesiąca ogłosimy przetarg na szczegółowe studium inwestycji, która da nam m.in. odpowiedzi dotyczące liczby torów - mówi Struk. Gdańsk chce, by cała trasa z Gdańska do Gdyni miała taki charakter jak istniejąca linia SKM, czyli posiadała dwa tory i sieć trakcyjną.
Jeśli nie pojawią się problemy przy rozstrzyganiu przetargów na studium, projekt i budowę, prace mogłyby ruszyć w połowie przyszłego roku. Cała linia byłaby wtedy gotowa na parę miesięcy przed pierwszym meczem Mistrzostw Europy w 2012.
Opinie (204) ponad 10 zablokowanych
-
2008-01-05 17:10
pozyjemy zobaczymy
odkąd się urodzilem to slysze ta spiewke o koleji
- 0 0
-
2008-01-05 17:20
Przepraszam
a kto wybuduje kolej - chinole?
jaki tabor - SKM?
kto będzie zarządzał? PKP?
to tylko na marginesie!- 0 0
-
2008-01-05 17:20
pajacyki..
to dla Was na ten łykiend , żebyście się nie nudzili i walili w te wasze klawiaturki i POdniecali się .POżyjemy , zobaczymy.Jak sobie przyPOminam to własnie władze Gdańska były przeciw kolejce - only tramwaj.Macie padlinkę i PObawcie się nią przez łykend.
- 0 0
-
2008-01-05 17:53
Też się cieszę
I dobrze, że to będzie kolej. Przynajmniej dojedzie się szybko i bez zakłóceń. Bo gdańskimi tramwajami jechałoby się z godzinę...
A najlepsze, że nasze lotnisko będzie lepiej skomunikowane z miastem niż warszawskie :))- 0 0
-
2008-01-05 17:57
ja tego nie widzę
jeżeli ta kolej ma iść po starym wale, omijając osiedla, to faktycznie, będą nią jeździli tylko do i z lotniska - a szkoda by nie wykorzystać szansy jaką dałaby druga nitka...
A fajnie by było, gdybym mógł np. wsiąść w SKM na Morenie a wysiąść w Sopocie, ale z tego co widzę, mogę zapomnieć o takim rozwiązaniu...- 0 0
-
2008-01-05 18:01
Świetna wiadomość
Oby takich było jak najwięcej.
- 0 0
-
2008-01-05 18:02
pfff
ja bym chcial zeby to byla kolejka linowa, albo siec kajakowa a nie jakas durna eska emka.
- 0 0
-
2008-01-05 18:14
Nie i jeszcze raz nie (1)
To bedzie woziło powietrze na 100 % ...
Z reszta co maja powiedziec mieszkańcy okolicznych dzielnic ...
A tam i tak beda protesty i wkoncu nic nie zrobia ...- 0 0
-
2008-01-06 09:47
Generalni protesty mieszkańców to polska codzienność, nawet jeśli plany zagospodarowania terenu znane były im od wieków
A nawet gdyby jakimś cudem nikomu z mieszkańców nic nie przeszkadzało, to do akcji bezinteresownie włączą się ekoterroryści.
Krótko mówiąc - protesty będą zawsze i gdyby ich uniknięcie było celem władz miasta, to spokojnie można zaprzestać planowania czegokolwiek.
Druga sprawa: artykuł jest o planowaniu zamówienia studium wykonalności inwestycji, a wywołuje taką radość, jakby zwiastował jutrzejsze przecinanie wstęgi ;) Spokojnie, przecież to Trójmiasto!
No chyba, że to jakieś postanowienie noworoczne prezydentów: "zaczniemy w końcu robić coś wspólnie dla wspólnego dobra" ;)- 0 0
-
2008-01-05 18:23
super wypas
a teraz zrealizować
- 0 0
-
2008-01-05 18:27
Elektryczny Orgazm
Yuppi. Wreszcie i po tylu latach. Jest super jest super wiec o co tu chodzi? Chodzi jeszcze aby ta cala infrastruktura byla obliczona nie tylko na przejazd pasazerow do lotnisk ale tez na turystow ktorzy coraz czesciej i gesciej pojawiaja sie na Pomorzu. Mam nadzieje ze przy calym tym 350mln projekcie uwzgleni sie tak rok 2012 jak i 2050...Planujmy z paredziesicioletnim wyprzedzeniem przepustowosc takiego systemu transportowego a bedzie nas to mniej w przyszlosci kosztowac. Ole!
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.