• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na tramwaj koło LOT-u dotrzemy nie tylko tunelem

Krzysztof Koprowski
10 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Choć Hucisko i Bramę Wyżynną dzieli zaledwie kilkadziesiąt metrów, brakuje wygodnego przejścia, alternatywnego dla tunelu. Choć Hucisko i Bramę Wyżynną dzieli zaledwie kilkadziesiąt metrów, brakuje wygodnego przejścia, alternatywnego dla tunelu.

W tym roku do przystanku "Brama Wyżynna" w Gdańsku dojdziemy bez pokonywania schodów prosto z Huciska. To oznacza, że nie będzie już trzeba pokonywać tunelu.



Po wschodniej stronie nie będzie chodnika. W zamian powstanie przejście przez tory w rejonie peronów tramwajowych. Po wschodniej stronie nie będzie chodnika. W zamian powstanie przejście przez tory w rejonie peronów tramwajowych.

Czy nowy chodnik ułatwi dostęp do przystanku?

Przystanki tramwajowe w śródmieściu Gdańska ze względu na przejścia podziemne oraz brak wind ograniczają dostęp do tego rejonu miasta niepełnosprawnym, rodzicom z wózkami dziecięcymi czy osobom starszym. Wkrótce z tego niechlubnego grona będzie można wykluczyć przystanek Brama Wyżynna zobacz na mapie Gdańska.

Obecnie na perony tramwajowe dotrzeć można tutaj wyłącznie poprzez tunel pozbawiony wind. Wielu pasażerów często wybiera alternatywną, niezgodną z intencją projektantów, drogę - od Huciska pasem zieleni zobacz na mapie Gdańska, następnie omijając barierki na końcu przystanku.

Dzięki nowemu chodnikowi droga zostanie w końcu w pełni przystosowana do potrzeb pieszych. O pomyśle budowy takiego połączenia pieszego wspominaliśmy już ok. 1,5 roku temu w artykule przy okazji planowanego wówczas przedłużenia peronów przystankowych przy Bramie Wyżynnej. Wtedy jednak do zrealizowania zamierzeń zabrakło pieniędzy.

- Budowa dojścia do peronów od strony Huciska była brana pod uwagę, jednakże z uwagi na ograniczone środki finansowe nie było możliwości realizacji tego przedsięwzięcia na etapie przedłużania peronów - informowała w czerwcu 2012 r. Maria Jaźwińska z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Czytaj też: Jak przywrócić pieszym rejon Bramy Żuławskiej?

Obecne szacunki wskazują, że utworzenie nowego dojścia do peronów tramwajowych pochłonie ok. 80 tys. zł, a inwestycja zapisana została w programie modernizacji chodników, ogłoszonym kilka dni temu.

O wpisanie na listę tego chodnika zabiegała Komisja Rewitalizacji Rady Miasta Gdańska, która pierwotnie chciała umieścić to zadanie jako "zwykły" wydatek w budżecie miasta na 2014 r.

- Jako komisja składaliśmy wniosek do budżetu na 2014 r., ale ostatecznie wykonanie chodnika ujęto w kompleksowym programie modernizacji chodników - mówi Dariusz Słodkowski, przewodniczący Komisji Rewitalizacji.

Nie ukrywa, że to świetne rozwiązanie.

- Szerokość przystanku oraz układ jezdni nie pozwalają na montaż wind. Platformy przyschodowe, takie jak na przystanku przy dworcu głównym zobacz na mapie Gdańska, nie sprawdzają się, bo wymagają asysty pracownika, a dodatkowo są wolne i blokują ruch innym pieszym. Proponowany chodnik jest natomiast rozwiązaniem najprostszym i najtańszym.

W przeciwieństwie do ścieżek w trawie wydeptanych po obu stronach torów, nowy chodnik powstanie tylko po stronie zachodniej, gdzie jest więcej wolnej przestrzeni (po drugiej stronie chodnik nie spełniałby norm szerokości i bezpieczeństwa). W północnej części przystanku będzie jednak wykonane przejście przez tory tramwajowe - ma przypominać pod tym względem przystanek przy dworcu PKS zobacz na mapie Gdańska.

Pierwsi pasażerowie z nowego udogodnienia skorzystają w tym roku. Jak udało się nam dowiedzieć, inwestycja ma być zakończona jeszcze przed wakacjami.

Czytaj też: Piesi nie będą musieli chodzić tunelem przy UG

Dzisiaj dojście z Huciska do przystanku tramwajowego utrudniają brak chodnika oraz barierki na końcu peronu.

Miejsca

Opinie (81)

  • Wąskie perony! (1)

    Perony tramwajowe na przystankach Brama Wyżynna, a także Dworzec Główny są zdecydowanie zbyt wąskie jak na liczbę pasażerów, którzy wysiadają. Szkoda, że zdawałoby się centrum przesiadkowe, największy węzeł komunikacji miejskiej jest zbudowany tak, by jak najwięcej miejsca przysługiwało samochodom. Mam nadzieję, że po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą zabierze się po jednym pasie z podwala dla zbudowania szerokich przystanków.

    • 9 0

    • to tyle nie żryj. jak ludzie na pernoach nawet stać nie umieją. Ja nie wiem ale ja nie mam problemu z za wąskimi peronami... ogarnij sie.

      • 0 6

  • a co z windą przy dworcu??? (1)

    Za każdym razem gdy przyjeżdżam z dzieckiem w wózku ze Szwecji, gdzie sytuacja jest nieporównywalna pod względem udogodnień dla niepełnosprawnych i osób z wózkami zastanawiam się kiedy choć główne miejsca komunikacyjne w Gdańsku, czyli dworzec PKP i przystanki przy Locie staną się zwyczajnie dostępne dla tych ludzi! Nie wspominam już o tym, że w Szwecji nawet byle pipidówa ma dostęp do wind, czy ruchomych schodów. Ale żeby przejść ze Starówki i wydostać się w kierunku Gdańska Południe tracę za każdym razem czas na dojście na około albo do dworca, albo lotu, omijając tramwaje, choć jazda nimi jest szybka i wygodna, bo nawet przy dworcu głównym nasi włodarze nie zadbają o ludzi, którzy zwyczajnie nie dają rady poruszać się stromymi schodami. Czemu winda od strony SKM nie działa już lata całe??? Także żeby dojść inną trasą na tramwaj na Chełm od strony Starówki i dążąc do przystanku centrum tuż za estakadą nie ma nawet podjazdów dla wózków lecz schody. Jeśli wózek jest ciężki i z zakupami to trzeba nosić i po 30 kg pod górę po kilku schodach. Przecież to jakaś paranoja! Niby żyjemy w XXI w., ale wcale nie myśli się o niepełnosprawnych i matkach z wózkami, niejednokrotnie bliźniaczymi. Za każdym razem podróż do Polski to gęsia skórka, a strome schody bez windy w terminalach wylotów w Rębiechowie? To już szczyt wyobraźni projektantów- zapewne młodych, sprawnych, ale gdzie tu praktyczna strona rozwiązań??? Właśnie wróciłam z kraju i cieszę się, że są jeszcze państwa, gdzie to CZŁOWIEK jest podmiotem. W Polsce panuje jeszcze myślenie odwrotne i człowiek jest niestety przedmiotem.

    • 6 0

    • sorry taki mamy kraj. Jak coś to sobie ze Szwecji ze własną windą przyjeżdżaj bo u nas w Polszy nie MA !

      • 1 2

  • 80 tyś zł za ten kawałek chodnika? (3)

    to z czego on będzie zrobiony?

    • 8 1

    • z betonu za 20 tys. a 60 tys z budyniu :)

      • 5 0

    • ze sztabek złota po amber gold i na każdej będzie nazwisko klienta który dał się wydymać .

      • 2 0

    • 80 tys / 150 m = 533 zł/mb
      chodnik szer 2 m to wychodzi 267 zł/m2
      dużo to czy mało, trzeba by wyliczyć:
      2m2/mb płytek chodnikowych
      2m/mb obrzeży betonowych
      2m2/mb podbudowa gr. 15 cm
      0,4 m3/mb robót ziemnych-korytowanie, wywóz i utylizacja ziemi

      • 0 0

  • bardziej by się przydało zrobić jakiś mały tunel przy krewetce żeby było wejście na przystanek tramwajowy od drugiej strony też bo rano to nie można przejść w głąb przystanku bo wszyscy stoją przy schodach, czasem nawet trzeba torami iść, chociaż wiem że raczej nie jest możliwe zrobienie takiego dodatkowego przejścia, ale przydałoby się.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane