• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejścia dla pieszych na tych ulicach są niebezpieczne

Szymon Zięba
22 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
W ubiegłym roku we Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej samochód potrącił kilka osób.
 W ubiegłym roku we Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej samochód potrącił kilka osób.

Al. Grunwaldzka i Trakt św. Wojciecha w Gdańsku, ul. Chylońska i płk. Dąbka w Gdyni oraz ul. Malczewskiego w Sopocie - na przejściach dla pieszych znajdujących się na tych drogach dochodzi do największej liczby wypadków. Z policyjnych statystyk wynika, że w przytłaczającej większości przyczyna incydentów jest ta sama: kierowca, który nie ustąpił pieszemu pierwszeństwa na przejściu.



Zbliżając się do przejścia dla pieszych samochodem:

W ubiegłym roku - biorąc pod uwagę całe Trójmiasto - policjanci odnotowali aż 122 wypadki na pasach, do których przyczynili się kierowcy. Obrażenia odniosło 128 osób.

Do jednego z groźnych zdarzeń doszło w listopadzie 2018 roku na al. Grunwaldzkiej na wysokości ul. Dmowskiego , gdzie samochód wjechał w pieszych przechodzących przez przejście. Kierowca potrącił kilka osób. Ze wstępnych ustaleń policji wynikało, że siedzący za kierownicą mężczyzna wjechał na przejście mimo palącego się czerwonego światła.

Obecnie - od początku stycznia do 18 sierpnia - na trójmiejskich przejściach podobnych wypadków było 58, a 63 osoby zostały ranne.

Zarówno w ubiegłym roku, jak i w tym, do przytłaczającej większości takich zdarzeń doszło z tego samego powodu: nieustąpienia pierwszeństwa pieszemu na przejściu przez kierowcę. Z danych funkcjonariuszy wynika, że w zeszłym roku mowa była o 102 incydentach, w tym o 49.

Dla porównania, w ubiegłym roku piesi przyczynili się do 12 wypadków na przejściach (zginęły dwie osoby), a w tym - do czterech.

Inteligentne przejścia dla pieszych w Gdyni


Miejsca najczęstszego występowania wypadków drogowych na przejściach dla pieszych wg ulic w Gdańsku
20182019
Ulicaliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannychliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannych
GRUNWALDZKA506202
GÓRALSKA505000
HALLERA404000
HYNKA303000
OBROŃCÓW WYBRZEŻA404202
SŁOWACKIEGO413000
TRAKT ŚW.WOJCIECHA505202
ZWYCIĘSTWA303101

Co więcej, wśród głównych grzechów kierowców policjanci wymieniają omijanie samochodów, które zatrzymały się przed przejściem, by przepuścić pieszego czy ignorowanie sygnalizacji świetlnej, a nawet wyprzedzanie na przejściu dla pieszych.

- Na skrzynkę stopagresjidrogowej@pomorska.policja.gov.pl dostaliśmy niedawno film, na którym widać samochód, który zatrzymał się na czerwonym świetle i przepuszcza pieszego. Inne auto ominęło ten pojazd, ignorując sygnalizację i przejechało przez przejście. W ten sposób kierowca popełnił jednym czynem dwa wykroczenia - mówi Marek Radliński z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.
Funkcjonariusze opowiadają, że do wypadków bardzo często dochodzi także w sytuacji warunkowego skrętu w prawo - gdy zielone światło ma i kierowca, i pieszy; podobnie zresztą jak przy lewoskręcie. W takiej sytuacji kierowca ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pieszemu, który znajduje się na przejściu dla pieszych, czyli kiedy pokonał "granicę" krawężnika.

Gdańsk: autobus potrącił kobietę z dzieckiem


Miejsca najczęstszego występowania wypadków drogowych na przejściach dla pieszych wg ulic w Gdyni
20182019
Ulicaliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannychliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannych
CHWASZCZYŃSKA303000
CHYLOŃSKA606202
HUTNICZA303110
MORSKA606202
PŁK. DĄBKA423102

By rozwiązać problem wypadków na przejściach dla pieszych, policjanci z pomorskiej drogówki cyklicznie organizują m.in. akcje "bezpieczny pieszy". Na terenie całego województwa można wówczas spotkać większą liczbę funkcjonariuszy w okolicach przejść dla pieszych oraz przejazdów rowerowych. Mundurowi zwracają także uwagę na odcinki dróg, gdzie piesi oraz rowerzyści zmuszeni są do korzystania z jezdni.
Przyczynami najtragiczniejszych w skutkach zdarzeń są najczęściej:
  • jazda z nadmierną prędkością,
  • nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu lub pieszemu,
  • wejście pod nadjeżdżający pojazd.

Miejsca najczęstszego występowania wypadków drogowych na przejściach dla pieszych wg ulic w Sopocie
20182019
Ulicaliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannychliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannych
MALCZEWSKIEGO202101

- Pieszych i rowerzystów nie chronią poduszki powietrzne, pasy bezpieczeństwa, karoseria. Kask rowerowy nie jest w stanie ich zastąpić, pieszy nie ma nawet kasku. W przypadku zderzenia z pojazdem skazany jest na ciężkie obrażenia. W momencie uderzenia z prędkością większą od dozwolonej w obszarze zabudowanym, jego szanse na przeżycie drastycznie maleją - podkreślają policjanci, apelując do wszystkich użytkowników dróg o zachowanie ostrożności oraz zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Wypadek na przejściu we Wrzeszczu. Do zdarzenia doszło w ubiegłym roku

09:25 22 SIERPNIA 19

(14 opinii)

Rowerzystom przydałoby się uświadomić, że jak na drodze dla rowerów jest przejście dla pieszych, to PIESI mają na nim pierwszeństwo. Przed chwilą jakaś pani na Mevo coś skakała do 3 pieszych pod Olivia Business Centre, przed którymi musiała ostro wyhamować (nawet wcześniej dzwoniła dzwonkiem), bo śmiali przechodzić przed nią po przejściu dla pieszych przez drogę rowerową.
Rowerzystom przydałoby się uświadomić, że jak na drodze dla rowerów jest przejście dla pieszych, to PIESI mają na nim pierwszeństwo. Przed chwilą jakaś pani na Mevo coś skakała do 3 pieszych pod Olivia Business Centre, przed którymi musiała ostro wyhamować (nawet wcześniej dzwoniła dzwonkiem), bo śmiali przechodzić przed nią po przejściu dla pieszych przez drogę rowerową. Zobacz więcej

Opinie (340) 6 zablokowanych

  • Wszystkie przejścia

    dla pieszych są niebezpieczne. Stąd powinno być dziwne skąd takie dziwne parcie na mnożenie nowych przejść naziemnych?

    • 4 1

  • gdańszczenie pełowcy miszcze prostej

    • 6 0

  • Rozwiązanie jest jedno ! (2)

    Rozwiązaniem są przejścia podziemne, oczywiście dostosowane dla niepełnosprswnych i rowerzystów oraz pieszych (zaznaczam, aby nie dawać wam argumentów do bez sensownej dyskusji) amen.

    • 5 3

    • Nie są (1)

      Przejścia powinny być na poziomie gruntu, żadne przejścia i wiadukty nie są przyjazne dla pieszego, rowerzysty, inwalidy, matki z wózkiem. Przykład: kładka na JPII w Gdańsku.

      • 2 0

      • "żadne przejścia" chodziło o "żadne przejścia podziemne"

        • 1 0

  • W tym zestawieniu są dosyć długie ulice

    Czy można poprosić o dokładniejsze dane o lokalizacji problematycznych przejść?

    • 2 0

  • Al. Jana Pawła II w Gdańsku?

    Al. Jana Pawła II w Gdańsku też godna uwagi w tej sprawie - wszyscy starają się nie widzieć pieszego czekającego przy przejściu, a jak nawet komuś się zdarzy, to duża szansa, że ktoś go postanowi wyprzedzić (prawą stroną, na samych pasach, auto jadące za przepuszczającym w ostatnie chwili zmienia pas na sąsiedni i przyśpiesza). I takie rzeczy dzieją się codziennie.

    • 0 2

  • Zlikwidować zielone strzałki... (5)

    ...kierowcy regularnie traktują je, jak zielone światło, zapominając, że obowiązuje na nich taki sam sposób zatrzymania się jak przed znakiem STOP. Nieraz jako rowerzysta musiałem uciekać albo gwałtownie hamować przed d**ilem, który wjechał na pasy gdy miałem zielone światło...

    • 53 26

    • Błąd

      Gdy kierowca ma zielone światło do skrętu w prawo wtedy pieszym zapala się zielone, tak wiem paranoja i totalny bez sens... dopiero na czerwonym ze strzałka ma możliwość przejszdu

      • 1 0

    • Dla rowerzysty nie istnieje coś takiego jak skrzyżowanie z jezdnią czy przejściem dla pieszych.

      Nie pomagają napisy czy paski ostrzegawcze.

      • 2 1

    • dokładnie, przejechać bezkolizyjnie mogą tylko wtedy gdy strzałki są wyświetlane na sygnalizatorze, a nie obok niego.

      • 0 0

    • Popieram

      ..jako kierowca i pieszy

      • 2 3

    • to zwalniaj na przejazdach

      nieraz widzę takich d***bili na rowerach, którzy nie mają szans na wyhamowanie jeśli na skrzyżowaniu czy przejeździe coś się wydarzy

      • 5 9

  • a dlaczego nie ma Jana Pawła II na Zaspie po mszy??

    Tam już było ostatnio 5 wypadków śmiertelnych !!! A świateł ciągle brak

    • 2 2

  • W szkole (2)

    To uczyli jesteś na przejściu to się rozglądaj zanim wejdziesz lewo potem prawo i znowu lewo nic nie jedzie przechodzisz. A nie pieszy wbiegnie lub wtargnie i sądzi że samochód się zatrzyma w jednej chwili. Nie ujmując że kierowca widzą prostą drogę to jedzie znacznie przekraczając prędkość.No i jeszcze komórka u obu stron.

    • 15 3

    • Często kark by cię zabolał od tego kręcenia i na przejściu stał kilkanaście minut.

      • 0 5

    • dotyczy głownie przejść bez sygnalizacji.

      • 2 0

  • Rozmowa od lat o niczym. (1)

    Trzeba zrobić przepisy jak w skandynawi -pieszy jest święty na przejściu dla pieszych i kropka !!!

    • 7 6

    • W praktyce i tak jest. Nawet jak wejdzie metr przed maską.

      • 2 0

  • usunąć strzałki! (1)

    Proponuję usunąć narazie na próbę wszystkie tak zwane "strzałki w prawo". W 90% w moim przypadku to było wynikiem wymuszenia kierowców pierwszeństwa. Kierowca na strzałce nie zdaje sobie sprawy, ż tego, że nadal pieszy (który ma zielone bez strzałki) na tym odcinku drogi z zebrą ma pierwszeństwo.

    ps. byłam też kierowcą (obecnie pasażerem) przez kilka lat i o ile strzałki nie wpłyną zbytnio na płynność ruchu nie płakałabym za nimi.

    • 11 5

    • Powinni sobie zdawać sprawę że muszą się zatrzymać, by upewnić się, że może przejechać. to nie jest zielone światło!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane