• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nadzieja na rządowy OPAT. Posłowie są "za"

Michał Sielski
11 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Korki na drodze krajowej nr 6 to codzienność. Może to zmienić... m.in. zamiana numerów dróg krajowych. Korki na drodze krajowej nr 6 to codzienność. Może to zmienić... m.in. zamiana numerów dróg krajowych.

Jest jaskółka nadziei w sprawie pozyskaniu rządowego finansowania budowy Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiasta. Jednogłośnie opowiedzieli się za tym posłowie z komisji ds. transportu lotniczego i gospodarki morskiej oraz komisji transportu drogowego i drogownictwa.



Wierzysz, że OPAT powstanie w ciągu 8 lat?

O konieczności budowy Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej, która ma wyprowadzić ruch samochodowy z Trójmiasta na północ, z pominięciem Rumi i Redy, mówi się od 40 lat.

- Już w latach 70. gdy zrobiono prowizorkę i wciśnięto dwa kolejne pasy w ówczesną zabudowę Rumi i Redy, zdawano sobie sprawę z konieczności budowy takiej trasy - przypomina burmistrz Redy Krzysztof Krzemiński.

Prowizorka, jak to prowizorka - przetrwała do dziś. Tylko że obecnie w sezonie letnim przejeżdża nią nawet 60 tys. samochodów na dobę. A raczej "przetacza się", bo przy takim natężeniu ruchu korki są ogromne, a prędkość aut - minimalna.

Ogromne są także koszty budowy OPAT, która mogłaby ten problem rozwiązać. Za 14-kilometrową trasę należy bowiem zapłacić ok. 1,586 mld zł - 1,66 mld zł brutto. I to wyłącznie za prace budowlane, do których trzeba także doliczyć koszt wykupu gruntów w Gdyni, Redzie, Rumi i Kosakowie. W samej Redzie kupić trzeba 120 ha, a biorąc pod uwagę fakt, że średnia cena metra działki wynosi tam 200 zł, potrzeba na to ok. 240 mln zł. Tymczasem roczny budżet tego miasta to ok. 50 mln. zł. Nie ma więc szans, by samorządy sfinansowały tę inwestycję.

Do tej pory zainteresowanie rządu finansowaniem tej trasy było jednak minimalne, by nie powiedzieć - żadne.

Jednak pomorski poseł Stanisław Lamczyk twierdzi, że właśnie nastąpił przełom. I to nie tylko dlatego, że w Sejmie powołany został zespół parlamentarny ds. OPAT.

- W ostatni czwartek posłowie komisji ds. transportu lotniczego i gospodarki morskiej oraz komisji transportu drogowego i drogownictwa jednogłośnie opowiedzieli się za budową OPAT ze środków rządowych. Przygotowali w tej sprawie dezyderat, który zostanie przedstawiony premierowi - relacjonuje poseł Lamczyk.

Taki dezyderat nie jest wiążący dla premiera, nie ma on też prawnego obowiązku wykonania zawartych w dezyderacie postulatów. Musi natomiast zająć wobec nich stanowisko, no co ma 30 dni od dnia jego otrzymania.

Poseł Lamczyk wierzy jednak, że odpowiedź będzie pozytywna: - Myślę, że premier podzieli opinię posłów, że ta droga powinna powstać ze środków rządowych.

Jeśli rząd zgodzi się na wyłożenie pieniędzy na budowę OPAT, będzie to jednoznaczne z uznaniem tej drogi za drogę krajową. Za takim rozwiązaniem opowiadają się zresztą samorządy, przez które OPAT pobiegnie.

Czy na drodze do budowy OPAT nie stanie jednak budowa Trasy Kaszubskiej, innej pomorskiej drogi krajowej, której budowa planowana jest od dawna? Ona także ma odciążyć ruch na północnym krańcu Obwodnicy Trójmiasta oraz w Rumi i Redzie. Według statystyk Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad odciąży jednak tylko w niewielkim stopniu, bo o ok. 15 tys. pojazdów na dobę. Wciąż zostanie więc 45 tys., czyli dwukrotnie więcej niż stan, który uznaje się za krytyczny i uzasadniający budowę obwodnic w wielu innych miastach.

Inna sprawa, czy rząd stać na budowę dwóch tras, których przebieg jest podobny?

Zobacz przebieg Trasy Kaszubskiej.

Władze Gdyni, które od dawna zabiegają o wpisanie budowy OPAT na listę rządowych inwestycji, proponują także kosmetyczną zmianę w nazewnictwie dróg krajowych na Pomorzu. Budowa Trasy Kaszubskiej sprawi, że obecna dwupasmowa jezdnia przecinająca Rumię i Redę straci status drogi krajowej nr 6 (będzie nią Trasa Kaszubska). Powstał więc pomysł, by status DK 7 zyskały Południowa Obwodnica Gdańska, obecna obwodnica Trójmiasta oraz właśnie OPAT z Gdyni do Redy.

- Dzięki temu powstałaby czytelna klasyfikacja dróg krajowych wokół Trójmiasta. Jadąc z Warszawy do Gdańska, wjedziemy na Południową Obwodnicę Gdańska, potem na obwodnicę Trójmiasta, a w końcu na OPAT. To będzie rzeczywista obwodnica metropolitalna, bo miniemy nią wszystkie większe miasta naszej metropolii - przekonuje prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.

Czy zapowiedź rządowego finansowania dla budowy OPAT oznacza, że droga powstanie już niebawem? Niestety nie. Znacznie bardziej zaawansowane prace przy projektowaniu Trasy Kaszubskiej być może zakończą się ogłoszeniem przetargu na jej budowę za dwa lata, czyli w roku 2015. W optymistycznym wariancie budowa zacznie się w 2016 r., a zakończy jesienią 2018 roku.

Tymczasem procedury w sprawie budowy OPAT są opóźnione w stosunku do Trasy Kaszubskiej o około dwa lata. Trzeba też pamiętać, że Trasa Kaszubska trafiła na listę rezerwową Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015, opracowanego w Ministerstwie Infrastruktury. Mimo to wcale nie jest jeszcze pewne, że ta trasa uzyska finansowanie z budżetu centralnego.

Zobacz, jaki przebieg zaplanowano dla Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiasta.

Opinie (148) 1 zablokowana

  • Panie Szczurek !...

    Codziennie tamtędy pan jeździsz i nie widzisz ,że "węzeł" Chwarznieńska -Obwodnica jest totalnie skopany !

    • 7 4

  • Bezstronny zamiast lać wodę (2)

    pokaż proszę ile to poważnych projektów infrastrukturalnych porządnie przygotowanych pod kątem pozyskania pieniędzy unijnych przygotowała Gdynia.

    • 12 6

    • Bezstronny bredniopisarz żyje w swoim hermetycznym świecie, (1)

      komunikacja, niestety, odbywa się tylko w jedną stronę. Kiedyś to się, bardzo obrazowo nazywało, że jest się zakutym łbem. Najgorsze jest to, że jest opłacany z publicznych pieniędzy i ma wpływ na urzędnicze decyzje.

      • 10 0

      • POdpisz się, że jesteś JASNOWIDZEM z Człuchowa :)))

        - bo to piszesz, już o totalnej bredni nie wspominając, jest jakimś nadaniem kłamliwej fabuły, narracji, co daje poczucie NIEwiedzy i ubranie jej w charakter byle jakiej beletrystyki.

        Ogarnij się i nie pisz więcej bzdur, bo coraz mniejsze zapotrzebowanie na tym portalu dla takich jak tY. Chyba, że zapłacili cI oszołomi od oszukiwania - wtedy mogę zrozumieć? Wszak najbardziej cenionym oszołomem i manipulatorem był Goebbels;))

        • 1 14

  • Dlaczego nigdzie nie jest napisane z jakiej partii jest poseł Lamczyk ? (1)

    Jego nazwisko pojawia się w tekście więcej razy niż prezydenta Gdyni.

    • 1 2

    • Bo nie może być tak, że coś zależy od znienawidzonej PO.

      • 2 1

  • Zaraz, zaraz... (3)

    Dla "warsiafki" znaleźli 6mld na dokończenie 18km drogi, a tutaj będą jeszcze 6 lat szukać 1,6mld?

    • 40 5

    • No jak to! Przecież było referendum w Warszawie i trzeba było coś na szybko rzucić ludziom, żeby nie odwołali nieudolnego prezydenta z PO.

      • 4 3

    • i co w tym dziwnego (1)

      to jedyna europejska stolica bez obwodnicy

      • 4 3

      • Warszafka

        Na miano miasta stołecznego nigdy nie zasługiwała! Kraków to właściwe miasto stołeczne!

        • 5 5

  • po co szczurek głos zabiera ? (3)

    w Gdyni od lat nie potrafi z przejazdem na Puckiej się uporać i z innymi drobnymi d*perelami a o OPAT-cie ma tyle do powiedzenia ! - Wybory ?...

    • 27 10

    • (2)

      bo wszedzie tam gdzie wystepuje PKP tak to wlasnie wyglada. probowales kiedys zalatwic cos z pkp (obojetnie z ktora spolka)? ja probowalem.

      • 3 2

      • a dlaczego w Gdańsku na Żabiance się udało? (1)

        piękna nowa droga z tunelem pod SKM i PKP. w krótkim czasie

        • 6 2

        • Bo ci w Gdańsku na pewno zrobili coś źle, skoro im się udało.

          Tym z Gdyni nic się nie udaje, bo robią wszystko dobrze - taka pokrętna logika gdyńskich urzędników.

          • 7 4

  • Mnie to nie rusza, bo nie lubię warszafki na półwyspie (3)

    Dlatego jeżdżę tam w pażdzierniku.
    Wtedy nie ma korków w Redzie.

    • 62 11

    • (2)

      Korki mozna ominac jesli sie chce. Wystarczy nie jechac przez Rumie i Rede. Naszczescie glownie miejscowi wiedza ktoredy jechac

      • 14 0

      • nie ma się co dziwić Gdynia w tym kierunku ma tylko Morską i Hutniczą

        • 2 0

      • Korki w Redzie są cały czas, a latem największe. Spróbuj wcisnąć się do ruchu z drogi podporządkowanej do krajowej 6 a jeszcze gorzej do jednopasmowej 216 na Hel to zobaczysz. Od wczesnych godzin porannych do późnego wieczora jest koszmar.

        • 3 2

  • przydałby się Owsiak od dróg (6)

    Wtedy to by było pięknie

    • 38 20

    • Dobre, czyli 45% pieniędzy na drogi. (5)

      45% na drogi a reszta na wynagrodzenia i imprezy.

      • 16 10

      • (1)

        jakie 45%? 45% to by bylo jakby twoj mentor w sutannie sie tym zajmowal.

        • 6 3

        • to pewnie mozna sprawdzic

          i nie trzeba sie irytowac. Sukces zwyciestwa w debacie lepiej smakuje na zimno.

          • 0 0

      • (1)

        te Polak zapomniałeś dziś nażreć się cebuli?? Pan w sukience w niedzielę mówił że WOŚP jest beeee, a ty to łykasz.

        • 11 7

        • Akurat zdecydowana większośc duchowieństwa popiera WOŚP.

          Rydzyk i jego banda heretyków nie stanowią większości a znaczącą mniejszość, tyle, że głośną.

          A te 45% to akurat jak nic obraz nie umiejętności czytanie ze zrozumieniem.

          Jeżeli idzie o udział kosztów w stosunku do zgromadzonych środków to WOŚP z Caritasem nie mają sobie równych i zostawiają resztę daleko w tyle.

          • 3 2

      • i to te drogi które jaśnie wielmożny sam wybierze

        • 4 3

  • uwaga na obietnice!

    ja już o drugiej Irlandii słyszałem i wcale jej nie chcę, bo Tusk obiecał nam kraj bankruta i słowa dotrzymał.

    • 5 2

  • Z Warszawy do Gdańska przez Rumię?

    "Jadąc z Warszawy do Gdańska, wjedziemy na Południową Obwodnicę Gdańska, potem na obwodnicę Trójmiasta, a w końcu na OPAT", twierdzi p. Szczurek.

    Gdybym ja jechał z Warszawy do Gdańska wjechałbym na Obwodnicą Południową, a potem prosto DO GDAŃSKA. Aż tak nie chciałbym zwiedzać rogatek miast by jechać naokoło przez Rumię, Gdynię i Sopot.

    • 13 6

  • trasa kaszubska

    Szkoda tylko że autor artykułu nie ma odwagi napisać o losach trasy kaszubskiej czy obwodnicy metropolitarnej.

    • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane