• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najdroższa inwestycja drogowa w Gdyni. 900 mln na połączenie z portem

Michał Sielski
22 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Nowa droga do portu ma być przedłużeniem obwodnicy, ale w przeciwnym kierunku niż wymarzony przez wielu OPAT. Nowa droga do portu ma być przedłużeniem obwodnicy, ale w przeciwnym kierunku niż wymarzony przez wielu OPAT.

Ma kosztować ok. 900 mln zł i za 5-6 lat połączyć ul. Morską z gdyńskim portem. List intencyjny w sprawie budowy Drogi Czerwonej podpisali gdyńscy samorządowcy, Zarząd Morskiego Portu Gdynia oraz Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.



Czy nowa droga do portu odciąży drogi w Gdyni?

Droga Czerwona zacznie się na zjeździe z obwodnicy w Chyloni zobacz na mapie Gdyni, a skończy na terenach portowych zobacz na mapie Gdyni. Do tej pory znakomita większość ciężarówek zjeżdżała z obwodnicy na Trasę Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni i przez estakadę dostawała się do portu. Sęk w tym, że nowa część trasy znosiła to bez problemu, ale starsza część jest na to kompletnie nieprzygotowana i trzeba ją było sukcesywnie remontować.

Czytaj także: Nowa droga to koniec marzeń o OPAT?

- Obliczyliśmy, że dostosowanie jej do wymogów drogi krajowej wymagałoby czterech lat prac. To cztery lata zamykania po co najmniej jednym pasie ruchu, czyli cztery lata ogromnych uciążliwości dla kierowców, a właściwie kompletny paraliż portu. Jego władze mogłyby w takim przypadku wyburzyć infrastrukturę i zacząć hodować pieczarki. Oczywiście nie wchodzi to w rachubę, bo razem ze Szczecinem i Świnoujściem gdyński port ma kluczowe znaczenie dla polskiej gospodarki - podkreśla wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.
Nowa droga do portu ma odciążyć Trasę Kwiatkowskiego. Nowa droga do portu ma odciążyć Trasę Kwiatkowskiego.
Analiza i trzy koncepcje zamówione

Stąd decyzja o budowie nowej drogi dla ruchu ciężkich pojazdów. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego za wykonanie jej koncepcji otrzyma ponad 601 tys. zł. W lutym 2016 roku na biurkach urzędników znajdzie się więc dokumentacja obejmująca co najmniej trzy warianty techniczne trasy wraz ze studium geologiczno-inżynierskim oraz uwzględniającym nasypy, mosty i wiadukty kosztorysem, niezbędnymi uzgodnieniami oraz analizą i prognozą ruchu drogowego po zakończeniu prac. Podpisany w czwartek list intencyjny ma być podwaliną pod szybkie rozpoczęcie realnych prac.

- Można już startować na konkursy na część środków unijnych na ważne inwestycje, a system transportowy Polski ma być intermodalny. Port ma natomiast ogromne znaczenie dla gospodarki kraju, więc podpisanie tego dokumentu nie jest tylko aktem dobrej woli - zapewnia Dorota Pyć, wiceminister infrastruktury i rozwoju.
666 mln zł za pierwszy etap inwestycji

W zeszłym roku z 19,4 mln ton towarów aż 2/3 dotarło do portu i wyjechało z niego transportem drogowym. Chodzi o 13 mln ton różnego rodzaju ładunków po prostu przywiezionych ciężarówkami
Wiceminister z najprawdopodobniej ustępującego za tydzień rządu obiecać może wiele, ale władze miasta liczą, że podpisanie listu intencyjnego przełoży się na realne inwestycje. Zwłaszcza że są one bardzo drogie. Dwupasmowa droga będzie kosztować ok. 900 mln zł, a pierwszy etap inwestycji, zakładający po jednym pasie w każdym kierunku, to koszt ok. 666 mln zł. Najprawdopodobniej najpierw wykonany zostanie więc pierwszy etap, zwłaszcza że nawet do niego miasto musiałoby dołożyć ok. 100 mln zł, czyli mniej więcej tyle, ile wydało na lotnisko Gdynia-Kosakowo. Chyba że droga zyska status drogi krajowej, w czym nie byłoby nic dziwnego, bo prowadzi do morskiej granicy państwa. Poza tym przypływające i wypływające z portu towary rozwożone są po całej Polsce.

- W zeszłym roku z 19,4 mln ton towarów aż 2/3 dotarło do portu i wyjechało z niego transportem drogowym. Łatwo więc policzyć, że chodzi o 13 mln ton różnego rodzaju ładunków po prostu przywiezionych ciężarówkami. Bez Drogi Czerwonej port nie będzie mógł się rozwijać, a w rozwój cały czas inwestujemy. W zeszłym roku ok. 200 mln zł, w tym roku niewiele mniej - podkreśla prezes zarządu Portu Gdynia Janusz Jarosiński.
Podpisanie listu intencyjnego. Od lewej: wiceminister infrastruktury i rozwoju Dorota Pyć, prezydent Gdyni Wojciech Szczurek i prezes Portu Gdynia Janusz Jarosiński. Podpisanie listu intencyjnego. Od lewej: wiceminister infrastruktury i rozwoju Dorota Pyć, prezydent Gdyni Wojciech Szczurek i prezes Portu Gdynia Janusz Jarosiński.
Droga do portu początkiem OPAT-u

Władze miasta liczą na to, że droga, która powstać ma w ciągu 5-6 lat, będzie początkiem Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. Zwłaszcza że to jej najdroższy odcinek. Dalsza część całego OPAT-u, który ominie Rumię i Redę to dwukrotnie mniejszy koszt niż budowa Drogi Czerwonej. Ale nadal zbyt duży, by bez centralnego finansowania mogły sobie z nim poradzić samorządy.

Czytaj także: Gdynia nadal walczy o OPAT

Opinie (179) 6 zablokowanych

  • ale jak ma wygladac wjazd na ta droge? ktoredy?? Przeciez nie ma bezkolizyjnego zjazdu z koncowki obwodnicy.

    • 3 3

  • Super !!!

    • 1 1

  • ZNAK

    Gdańsk wywalił biuro projektowe ZNAK bo nie dali rady zaprojektować Nowej Jabłoniowej. Teraz szukają szczęścia w Gdyni. Życzę powodzenia z aplikacją o środki UE.

    • 5 3

  • A co z Kwiatkowskiego?

    Wybudują czerwoną a później obecna Kwiatkowskiego się rozpadnie sama. U nas tak jest, jak wybudują nową to o starej zapominają.

    • 1 2

  • Zamiast tego wszystkiego lepiej zrobic tylko OPAT. A po co bylo ciagnac estakade skoro teraz sie okazuje ze sie do niczego juz nie nadaje? Ludzie stoja w korkach ale co z tego byle tiry jechaly.

    • 4 3

  • czy jestem zboczona? (2)

    jak ta odnoga w Rumi mi się kojarzy z czym innym?

    • 3 2

    • Jestes

      • 3 1

    • No, fajnie ci się kojarzy. Pomyśl jeszcze nad tym czerwonym poniżej :)

      • 2 1

  • (6)

    PO - nie ma sprawy zaraz załatwimy kredycik w CHFach
    PIS - kto za to zapłaci?

    Śmieszą mnie ludzie, którzy dali sobie wmówić, że PIS jest ultrakatolicki i po tym jak wygrają będzie państwo wyznaniowe. Takie opinie rozsiewają starzy wyjadacze systemowi którzy trzęsą d*pą na myśl, że wygra partia która zacznie rozliczać stary system.

    PIS to rozsądny wybór dla zwykłego obywatela, który chce aby interesy Polski były dobrze reprezentowane i negocjowane w Europie.

    • 7 18

    • Spadaj ze swoją pisowską agitacją! (5)

      • 7 4

      • (3)

        ile trzeba się nainstalować przeglądarek żeby zmanipulować głosami co nie stary ubeku!

        • 3 6

        • (2)

          Spudłowałeś, tak z tymi przeglądarkami, jak i z ubekiem.
          Ale za to świetnie sobą scharakteryzowałeś sposób myślenia typowego pisowca.

          • 4 3

          • (1)

            uderz w stół a nożyce się odezwą :)

            • 2 2

            • nożyce - tu: chora pisowska osobowość

              • 3 0

      • Statystyka

        statystyka.policja.pl/st/wybrane-statystyki/samobójstwa

        Kiedy nastąpił spadek i kto wtedy rządził. Przypadek?

        • 0 3

  • OPAT poza Redę !

    Każdy, kto spojrzy na tę mapę widzi, że OPAT wjeżdża w Redę i dzieli ją na części. Dobrze, że ta droga nie powstanie, bo jest źle zaplanowana! Jak sama jej nazwa wskazuje to jest OBWODNICA ! W tym kształcie to jedynie obwodnica Rumi. Do poprawy !

    • 5 3

  • to nie znak

    Tylko Bpbk będzie robić, najpierw sprawdźcie dokładnie a potem piszcie

    • 1 1

  • Przed wyborami samorządowymi PiSiory wbiły pierwszą łopatę na budowie OPATu (2)

    fotki były tu na necie ,szumny tytuł budowa OPATu rozpoczęta ,, i co dalej ? kiedy dotrzymaja słowa i go skończą?? czy jak z mieszkaniami dla młodych , obiecali a Figę dali...

    • 8 1

    • daj szanse pis (1)

      Zobaczysz ze skoncze. PO juz nas tyle razy oszukalo!

      • 1 6

      • Rodzice wiedzą, że agitujesz za pisem?

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane