• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najdroższa inwestycja drogowa w Gdyni. 900 mln na połączenie z portem

Michał Sielski
22 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Nowa droga do portu ma być przedłużeniem obwodnicy, ale w przeciwnym kierunku niż wymarzony przez wielu OPAT. Nowa droga do portu ma być przedłużeniem obwodnicy, ale w przeciwnym kierunku niż wymarzony przez wielu OPAT.

Ma kosztować ok. 900 mln zł i za 5-6 lat połączyć ul. Morską z gdyńskim portem. List intencyjny w sprawie budowy Drogi Czerwonej podpisali gdyńscy samorządowcy, Zarząd Morskiego Portu Gdynia oraz Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.



Czy nowa droga do portu odciąży drogi w Gdyni?

Droga Czerwona zacznie się na zjeździe z obwodnicy w Chyloni zobacz na mapie Gdyni, a skończy na terenach portowych zobacz na mapie Gdyni. Do tej pory znakomita większość ciężarówek zjeżdżała z obwodnicy na Trasę Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni i przez estakadę dostawała się do portu. Sęk w tym, że nowa część trasy znosiła to bez problemu, ale starsza część jest na to kompletnie nieprzygotowana i trzeba ją było sukcesywnie remontować.

Czytaj także: Nowa droga to koniec marzeń o OPAT?

- Obliczyliśmy, że dostosowanie jej do wymogów drogi krajowej wymagałoby czterech lat prac. To cztery lata zamykania po co najmniej jednym pasie ruchu, czyli cztery lata ogromnych uciążliwości dla kierowców, a właściwie kompletny paraliż portu. Jego władze mogłyby w takim przypadku wyburzyć infrastrukturę i zacząć hodować pieczarki. Oczywiście nie wchodzi to w rachubę, bo razem ze Szczecinem i Świnoujściem gdyński port ma kluczowe znaczenie dla polskiej gospodarki - podkreśla wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.
Nowa droga do portu ma odciążyć Trasę Kwiatkowskiego. Nowa droga do portu ma odciążyć Trasę Kwiatkowskiego.
Analiza i trzy koncepcje zamówione

Stąd decyzja o budowie nowej drogi dla ruchu ciężkich pojazdów. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego za wykonanie jej koncepcji otrzyma ponad 601 tys. zł. W lutym 2016 roku na biurkach urzędników znajdzie się więc dokumentacja obejmująca co najmniej trzy warianty techniczne trasy wraz ze studium geologiczno-inżynierskim oraz uwzględniającym nasypy, mosty i wiadukty kosztorysem, niezbędnymi uzgodnieniami oraz analizą i prognozą ruchu drogowego po zakończeniu prac. Podpisany w czwartek list intencyjny ma być podwaliną pod szybkie rozpoczęcie realnych prac.

- Można już startować na konkursy na część środków unijnych na ważne inwestycje, a system transportowy Polski ma być intermodalny. Port ma natomiast ogromne znaczenie dla gospodarki kraju, więc podpisanie tego dokumentu nie jest tylko aktem dobrej woli - zapewnia Dorota Pyć, wiceminister infrastruktury i rozwoju.
666 mln zł za pierwszy etap inwestycji

W zeszłym roku z 19,4 mln ton towarów aż 2/3 dotarło do portu i wyjechało z niego transportem drogowym. Chodzi o 13 mln ton różnego rodzaju ładunków po prostu przywiezionych ciężarówkami
Wiceminister z najprawdopodobniej ustępującego za tydzień rządu obiecać może wiele, ale władze miasta liczą, że podpisanie listu intencyjnego przełoży się na realne inwestycje. Zwłaszcza że są one bardzo drogie. Dwupasmowa droga będzie kosztować ok. 900 mln zł, a pierwszy etap inwestycji, zakładający po jednym pasie w każdym kierunku, to koszt ok. 666 mln zł. Najprawdopodobniej najpierw wykonany zostanie więc pierwszy etap, zwłaszcza że nawet do niego miasto musiałoby dołożyć ok. 100 mln zł, czyli mniej więcej tyle, ile wydało na lotnisko Gdynia-Kosakowo. Chyba że droga zyska status drogi krajowej, w czym nie byłoby nic dziwnego, bo prowadzi do morskiej granicy państwa. Poza tym przypływające i wypływające z portu towary rozwożone są po całej Polsce.

- W zeszłym roku z 19,4 mln ton towarów aż 2/3 dotarło do portu i wyjechało z niego transportem drogowym. Łatwo więc policzyć, że chodzi o 13 mln ton różnego rodzaju ładunków po prostu przywiezionych ciężarówkami. Bez Drogi Czerwonej port nie będzie mógł się rozwijać, a w rozwój cały czas inwestujemy. W zeszłym roku ok. 200 mln zł, w tym roku niewiele mniej - podkreśla prezes zarządu Portu Gdynia Janusz Jarosiński.
Podpisanie listu intencyjnego. Od lewej: wiceminister infrastruktury i rozwoju Dorota Pyć, prezydent Gdyni Wojciech Szczurek i prezes Portu Gdynia Janusz Jarosiński. Podpisanie listu intencyjnego. Od lewej: wiceminister infrastruktury i rozwoju Dorota Pyć, prezydent Gdyni Wojciech Szczurek i prezes Portu Gdynia Janusz Jarosiński.
Droga do portu początkiem OPAT-u

Władze miasta liczą na to, że droga, która powstać ma w ciągu 5-6 lat, będzie początkiem Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. Zwłaszcza że to jej najdroższy odcinek. Dalsza część całego OPAT-u, który ominie Rumię i Redę to dwukrotnie mniejszy koszt niż budowa Drogi Czerwonej. Ale nadal zbyt duży, by bez centralnego finansowania mogły sobie z nim poradzić samorządy.

Czytaj także: Gdynia nadal walczy o OPAT

Opinie (179) 6 zablokowanych

  • tiry na tory (7)

    Należy w końcu zacząć inwestować w kolej.

    • 92 13

    • Psy szczekają a karawany (2)

      ciężarówek każdego dnia przemierzają świat wzdłuż i wszerz (wychyl nosa znad klawiatury, rusz w świat, to się przekonasz), bo to w większości przypadków najefektywniejszy środek transportu. I tak będzie jeszcze przez dłuuuugie lata. Nie ma co tuptać nóżkami ze złości - to piękności szkodzi.

      • 2 8

      • wcale nie taki efektywny (1)

        w przypadku portu efektywny byłby przeładunek na kolej a dopiero 200-300 km dalej przeładowywać towar na dowozowe ciężarówki. Jeden wagon mieści tyle towaru, co dwa zestawy. Czterdzieści wagonów to osiemdziesiąt "tirów".

        • 4 1

        • 1 wagon kolejowy to max 60 stóp

          czyli wejdzie 1 duży kontener i 1 mały max
          czyli na upartego 1 wagon to półtora "tira"
          Transport intermodalny to przyszłość, i powinno jak najwięcej się przewozić tym sposobem. To że kontener dotrze 1 dzien później nie powinno być problemem wystarczy ten dodatkowy dzień sobie wkalkulować; przecież równie dobrze i statek z przyczyn pogodowych moze do portu przybić dzień później, więc nie ma sensu transportu droga kolejową obwiniać o opóźnienia, jest i tak bardziej przewidywalny od transportu droga morską.

          • 3 0

    • a w co konkretnie? (3)

      • 3 3

      • konkretnie w to: (1)

        "W zeszłym roku z 19,4 mln ton towarów aż 2/3 dotarło do portu i wyjechało z niego transportem drogowym."
        Drugi port w Polsce, trzeci nad Bałtykiem, a 2/3 towarów wyjeżdża transportem drogowym? Jak w jakimś malutkim lokalnym porcie rzecznym, a nie w międzynarodowym porcie morskim obsługującym masę kierunków. Gdynio, nie idź tą drogą, nie zapychaj portu i nie rujnuj miasta! Potrzebny silniejszy lobbing na rzecz poprawy przepustowości i efektywności linii kolejowych na południe kraju, zwłaszcza elektryfikacji i rozbudowy do dwóch torów linii 201. Oraz lobbing na rzecz obniżenia stawek PKP PLK.

        • 15 2

        • Jak to czytam

          To płacze...czy ty tak naprawdę?

          • 1 8

      • w biletomaty

        • 9 1

  • (1)

    Wybudować nową drogę, która miała ułatwić dojazd do portu i następnie stwierdzić, że jest bez sensu bo jej stary odcinek nie wytrzymuje obciążenia i zącząć się zastanawiać nad budową kolejnej za grube miliony. Paranoja. To kto to projektował i robił analizy ruchu

    • 90 20

    • Zapytaj tych z czasów Kociołka .

      • 4 2

  • obliczyli w

    Pewnie to w piwnicy po cichu tyle lat a teraz przed wyborami doszło do tego że oni nie wiedzieli że cała cisowa stoi od zjazdu do Rumi i chyloni

    • 2 0

  • czy jestem zboczona? (2)

    jak ta odnoga w Rumi mi się kojarzy z czym innym?

    • 3 2

    • No, fajnie ci się kojarzy. Pomyśl jeszcze nad tym czerwonym poniżej :)

      • 2 1

    • Jestes

      • 3 1

  • to nie znak

    Tylko Bpbk będzie robić, najpierw sprawdźcie dokładnie a potem piszcie

    • 1 1

  • OPAT poza Redę !

    Każdy, kto spojrzy na tę mapę widzi, że OPAT wjeżdża w Redę i dzieli ją na części. Dobrze, że ta droga nie powstanie, bo jest źle zaplanowana! Jak sama jej nazwa wskazuje to jest OBWODNICA ! W tym kształcie to jedynie obwodnica Rumi. Do poprawy !

    • 5 3

  • Mam nadzieje że ta inwestycja dojdzie do skutku bo niestety ale Gdyni za rządów niektorych POlaków (3)

    wiele rzeczy się utrudnia ale niedlugo sytuacja jednak się zmieni a karma powróci do tych ktorzy nam zle życzyli i przeszkadzali w rozwoju

    • 92 151

    • ach te PiS'iorki...

      Nawet uda się coś dobrego zrobić to wszędzie widzą podstęp, zomo, cyklistów,Niemców i Tuska...

      • 23 7

    • Nareszcie!

      Nareszcie sensowna trasa dla ciężkiego transportu do portu gdyńskiego!

      • 21 4

    • autor się nie podpisał, ale to chyba Jaruś. Nasza kochana zółciutka kaczuszka.

      • 44 19

  • Zamiast tego wszystkiego lepiej zrobic tylko OPAT. A po co bylo ciagnac estakade skoro teraz sie okazuje ze sie do niczego juz nie nadaje? Ludzie stoja w korkach ale co z tego byle tiry jechaly.

    • 4 3

  • A co z Kwiatkowskiego?

    Wybudują czerwoną a później obecna Kwiatkowskiego się rozpadnie sama. U nas tak jest, jak wybudują nową to o starej zapominają.

    • 1 2

  • ZNAK

    Gdańsk wywalił biuro projektowe ZNAK bo nie dali rady zaprojektować Nowej Jabłoniowej. Teraz szukają szczęścia w Gdyni. Życzę powodzenia z aplikacją o środki UE.

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane