- 1 Lądowanie w Poznaniu przez nocny Duathlon (182 opinie)
- 2 Jak zniszczono Rady Dzielnic w Gdyni (124 opinie)
- 3 Wybudują chodnik w miejscu prowizorki (54 opinie)
- 4 Pozostałości baterii mającej bronić portu (69 opinii)
- 5 PKP chce oddać Gdyni tunel. Szansa na zmiany w centrum (121 opinii)
- 6 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (136 opinii)
Najlepszy autobus roku 2017 na testach w Gdyni
Solaris Urbino Electric 12 od czwartku jeździ na liniach ZKM w Gdyni. Pojazd uhonorowany tytułem "Autobus roku 2017" pojawił się na gdyńskich ulicach w ramach testów.
- Solaris Urbino 12 Electric został wyposażony w kasowniki oraz wyświetlacze i przez siedem dni jeździ na liniach obsługiwanych przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej. Później trafi do eksploatacji na linie obsługiwane przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej - mówi Tomasz Labuda, wiceprezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.
Solaris Urbino 12 Electric został wyposażony w dwie litowo-tytanowo-tlenowe baterie o pojemności 240 kWh, a także dwa silniki zainstalowane na tylnej osi napędowej, o mocy 125kW.
Egzemplarz testowy autobusu, który jeździ w Gdyni, można ładować wyłącznie poprzez gniazdo "plug-in" w trybie ładowania wolnego. Pojazd nie posiada pantografów.
W regularnej eksploatacji Solarisa wystarczą cztery godziny, by pojazd mógł ruszyć w drogę.
Operacyjność autobusu wynosi nawet 24 godziny na dobę. Może przejechać bez ładowania ok. 200 km, o ile kierowca nie włącza ogrzewania elektrycznego.
Rozkład ZKM Gdynia
Autobus umożliwia podróż maksymalnie 65 pasażerom, w tym 26 na miejscach siedzących. 12 foteli jest dostępnych z niskiej podłogi. Do pojazdu można wejść poprzez trzy pary drzwi.
Po zakończeniu testów zostanie odesłany do producenta wraz z raportami. Nie wiadomo, czy kiedykolwiek pojawi się w Gdyni.
W 2016 r. Urbino Electric nowej generacji pojawił się w Hanowerze i Hamburgu. Kilka miesięcy później trafi do fińskiego Tampere. Bateryjny Nowy Urbino 12 pojawił się w 2018 roku w Rzeszowie. Łącznie po Europie jeździ ok. 70 autobusów elektrycznych marki Solaris.
Przypomnijmy, że w ostatnich tygodniach w Gdyni był testowany Solaris Trollino 24. To pierwszy dwuprzegubowy trolejbus o długości 24 metrów, który wyprodukowała firma z Bolechowa. Jeździł po ulicach Gdyni, ale bez pasażerów. W regularnej eksploatacji będzie jeździł po Salzburgu.
Dzień otwarty zajezdni trolejbusowej w Gdyni
Miejsca
Opinie (137) ponad 10 zablokowanych
-
2019-07-08 20:58
świadek
szli do góry po schodach z kopertami teczkami
- 2 1
-
2019-07-08 19:42
Solaris i najleprzy pojazd roku
To nie pasuje do siebie... To tak jak by powiedzieć że Matiz był najleprzym... Może w swojej klasie tak ale...
- 1 1
-
2019-07-08 18:03
Kewstia zasięgu (1)
W zależności od linii, jeden pojazd może przejechać ok 350KM dziennie. Biorąc pod uwagę organizację pracy (przerwy w pracy, itp) zapewne realnie gdzieś połowę tego. Zatem zasięg 200KM jest jak najbardziej wystarczający.
- 0 3
-
2019-07-08 19:24
no nie jest bo np w Gdańsku autobus robi dziennie ok 300km.
- 1 1
-
2019-07-08 14:38
(5)
Zasieg nawet 200km czyli rzeczywiscie 150, a z ogrzewaniem 70. Czyli bezuzyteczny w komunikacji miejskiej
- 7 5
-
2019-07-08 14:59
hahaha (3)
A teraz anonimowy komentator pokaże wam sztuczkę! Jak wyciągnąć z przewodu pokarmowego trzy przypadkowe cyferki i udowodnić, że specjaliści się nie znają! XD
Mów dalej, proszę! Pewnie sąsiad ci mówił, że ten autobus to w ogóle nie ma prawa ruszyć, co? :D- 2 4
-
2019-07-08 15:13
(2)
Jezdza takie w Katowicach. W porywach robia 80km
- 4 1
-
2019-07-08 15:18
nie bez kozery powiem, że robią 15km (1)
weź sekundę pomyśl - taki dziadoski wóz by w ogóle opuszczał fabrykę? Firma by nie plajtowała? Jeszcze by nagrody zdobywał?
- 1 3
-
2019-07-08 19:23
tak, właśnie tak jest. Aby taki bus mógł funkcjonować trzeba wydać grube miliony na infrastrukturę. Stacje ładujące na bazie, ładowarki na pętlach, ew ładowarki na przystankach. To są niewyobrażalne koszty. Dodatkowo wymaga to zmiany rozkładów jazdy czyli autobus musi na pętli stać te 30minut aby się podładować. Aby to zrobić trzeba więcej autobusów skoro te bedą zamiast jeździć się ładować. Jak pomieścić na pętlach te autobusy? Jakie przyłącza energetyczne są porzebne aby je ładować?
- 2 1
-
2019-07-08 15:25
Bezużyteczny to ry nasz mózg co zresztą potwierdziles wpisem
- 2 3
-
2019-07-08 13:16
Co oznacza "operacyjność wynosi nawet 24 godziny na dobę"? (7)
Przy okazji - czy te 200km zasięgu wychodzi przy jeździe na normalnej lini, czy przy stałej prędkości, bez zatrzymywania się? Jeżeli to pierwsze to chyba całkiem sensowny sprzęt.
- 10 0
-
2019-07-08 14:39
(6)
Nie ma szans na 200km. Zreszta pisza ze to bez ogrzewania. Wlaczy klime albo grzanie i zasieg spadnie o polowe. A taki autobus musi jezdzic po kilkanascie godzin na dobre, a nie stac i sie ladowac
- 6 3
-
2019-07-08 14:53
znalezione w necie (5)
"nie jest ważny zasięg wyrażony w kilometrach i osiągany na jednym ładowaniu, ale właśnie operacyjność autobusu, czyli zdolność do jazdy bez konieczności postoju mierzona w godzinach. Zdecydowanie korzystniej jest więc zastosować mniejszą baterię, która jest szybko i częściej ładowana. Taki autobus może jeździć 24 godziny na dobę."
Jak to się sprawdza? Sam jestem ciekawy - pytanie czy będą mieli ładowarki na postojach? Bo jak tylko w zajezdni to lipa.- 4 3
-
2019-07-08 17:02
No i...? (1)
No i co z tego, że "taki autobus może jeździć 24 g. na dobę"? Czy spalinowy autobus tego nie potrafi?
Poza tym, takiego elektryka pewnie trzeba byłoby 2 razy dziennie ładować, więc 8 godzin "w plecy" z 24...- 7 0
-
2019-07-08 19:21
dokładnie tak. Obecnie autobus jest na trasie nawet 18 godzin non stop. Taki elektryk po 70-80km musi się ładować długie godziny.
- 3 0
-
2019-07-08 15:13
(2)
A gdzie to sie ma ladowac jak na petli kierowca ma 5 min czasu, a w rzeczywistosci nie ma go wcale?
- 8 0
-
2019-07-08 15:21
Nie mam pojęcia. (1)
Pewnie musiałby rozkład jazdy zostać zmieniony, żeby uwzględnić ładowanie. Jeżeli natomiast dojdą dodatkowe odbiorniki, tak jak napisał przedmówca - klima albo grzanie, to może i te postoje nie starczą.
Dużo pytań mało odpowiedzi. Z drugiej strony testują trajtki na bateriach więc coś tam o praktyczności rozwiązań powinni już wiedzieć.- 2 0
-
2019-07-08 17:00
Zmiany rozkladow to potrzeba wiekszej ilosci autobusow i kierowcow. Do tego stacje ladowania na petlach, wieksze petle itp. To ogromne koszty
- 5 0
-
2019-07-08 19:14
A ja wolę
jeżdzić autobusami przegubowymi m-ki Neoplan N 4021TD -bo bynajmniej nie zasnę w trakcie podróży. Najlepsze jest te "falowanie" obrotów silnika na biegu luzem i te wibracje podczas postoju autobusu na każdym przystanku....Pewna pani powiedziała, że dzięki tym wibracjom zgubiła ze 20 kg zbędnych kilogramów. Tak więc tego typu autobusy mają dodatkowo jeszcze walory poprawy jakości zdrowia i komfortu życia.
I silniki nie "biorą" jeszcze oleju...- 3 0
-
2019-07-08 18:38
Rzeczywisty stan infrastruktury
Gdynianie zygzakiem jeżdżą omijając dziury i zapadnięte studzienki, gryzoń gdyński ma to w du... bo suvem jeździ z wiczlina.
- 5 1
-
2019-07-08 18:35
Solaris wykupiła hiszpańska firma, doczytajcie a potem się wypowiadajcie.
- 4 1
-
2019-07-08 18:34
To w zimę będziemy marznąć, Gryzonia ludzie dopilnują.
- 3 1
-
2019-07-08 13:03
na te dziury to najlepiej znowu kupić jaieś wysłużone z Gdańska. (3)
- 20 24
-
2019-07-08 17:13
jo
~~te śmierdziuchy to lepiej trzymajcie dla siebie
- 2 1
-
2019-07-08 15:08
Ale w gdańsku już są wysłużone trupy z niemiec więc nie wyda, one nie dają rady obecnie w gd co dopiero za 5 lat.
- 5 1
-
2019-07-08 14:35
chłopek-roztropek wie najlepiej
szwagra przekonał, to i na forum mądrością się podzieli
aż dziw że cię headhunterzy z ZKMu nie rekrutują...- 5 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.