• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najnowsze Pesy przejdą wymianę platform dla niepełnosprawnych

Krzysztof Koprowski
6 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Gdańsk zakupił pięć Jazz Duo, które w przeciwieństwie do 35 Swingów, posiadają platformy wysuwane spod podłogi pojazdu. Gdańsk zakupił pięć Jazz Duo, które w przeciwieństwie do 35 Swingów, posiadają platformy wysuwane spod podłogi pojazdu.

Choć dotarły do Gdańska zaledwie kilka tygodni temu, już muszą być naprawiane. W najnowszych tramwajach Pesa Jazz Duo wymienione zostaną platformy dla niepełnosprawnych. Prace będą wykonywane na koszt producenta.



O tym, że najnowsze tramwaje mają problemy z platformami dla niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich, pisaliśmy w dniu prezentacji pierwszego z nich. Gdy poprosiliśmy wówczas o zaprezentowanie działania platformy, otrzymaliśmy odpowiedź, że "peron jest za wysoki do jej otwarcia". Dodajmy, że prezentacja odbyła się przy Urzędzie Miejskim zobacz na mapie Gdańska, na odcinku torów wyremontowanym ok. 10 lat temu.

Na reakcję organizacji działających w imieniu osób niepełnosprawnych nie było trzeba długo czekać. 15 grudnia Fundacja Projektów Społecznych "Ideoteka", Fundacja "Podróże bez granic" oraz Stowarzyszenie Opieki nad Młodzieżą i Dziećmi Niepełnosprawnymi "Promyczek" złożyły pismo do miasta i do producenta z wnioskiem o wymianę platform.

Platformy montowane w Pesach Jazz Duo (nz.) nie sprawdzają się przy peronach, które są wyższe niż podłoga pojazdu. Platformy montowane w Pesach Jazz Duo (nz.) nie sprawdzają się przy peronach, które są wyższe niż podłoga pojazdu.
Zdaniem autorów pisma, wysuwane platformy nie sprawdzają się ze względu na niedostosowanie ich do wysokości peronów, nieodporność na zmienne warunki atmosferyczne (szczególnie zimą przy przymrozkach oraz opadach śniegu), trudność z rozkładaniem konstrukcji oraz potrzeby dodatkowych szkoleń motorniczych.

Czy byłeś(aś) kiedyś świadkiem rozkładania platformy dla niepełnosprawnych w tramwaju, autobusie lub pociągu?

- ZKM Gdańsk posiada kilkadziesiąt pojazdów (w większości autobusy), w których występują bądź występowały manualne platformy lub mechaniczne rampy najazdowe, wysuwane spod powierzchni podłogi. Z racji trudności eksploatacyjnych, większość z nich została wyłączona z użytkowania, zdemontowana lub jest ignorowana przez prowadzących pojazdy. Wyrażamy obawę, iż z biegiem czasu podobny los spotka platformy, zastosowane w pojazdach typu Pesa Jazz Duo - argumentują organizacje.

Rozwiązaniem najlepszym dla osób niepełnosprawnych mają być platformy odkładane do wnętrza pojazdu. To konstrukcje niezwykle proste, a więc i mało awaryjne. Jedyną ich wadą jest to, że zabierają miejsce przy otwieraniu i zamykaniu (pasażerowie nie mogą stać na platformie), a przy zamykaniu potrafią wzbić w powietrze sporo kurzu.

Dlaczego jednak nikt nie przewidział problemów z platformami przy zamawianiu tramwajów, tym bardziej, że wcześniejsze Pesy Swing posiadały platformy zgodne z potrzebami osób niepełnosprawnych?

- Zastosowane rozwiązanie pojawiło się także w tramwajach Jazz Duo dla Warszawy. Niestety, okazało się, że nie wszystkie przystanki w Gdańsku są przystosowane do wysuwania takich platform. Dlatego też wymienimy platformy na odkładane do wnętrza pojazdu - wyjaśnia Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

Prace nad przebudową platform w tramwajach ruszą wkrótce i potrwają maksymalnie do końca lutego. Wykona je na własny koszt bydgoski producent tramwajów "w ramach dobrej współpracy z miastem Gdańsk".

- Przebudowa platform będzie prowadzona w Gdańsku. Szacowany czas robót dla jednego tramwaju Jazz Duo, wyposażonego w cztery platformy [po dwie na każdy kierunek jazdy - dop. red.], to ok. 3 dni pracy - dodaje Mongird.

Platforma w NGd99 wysuwana jest automatycznie spod podłogi po wybraniu odpowiedniej funkcji w kokpicie tramwaju przez motorniczego. Platforma w NGd99 wysuwana jest automatycznie spod podłogi po wybraniu odpowiedniej funkcji w kokpicie tramwaju przez motorniczego.
Oprócz Pes, w platformy dla niepełnosprawnych wyposażone są też tramwaje Alstom Konstal NGd99 (jedna platforma wysuwana spod podłogi). W planach jest także montaż platform odkładanych ręcznie w ramach modernizacji tramwajów typu N8C, które zostaną sprowadzone do Gdańska z Kassel.

- Niezależnie od pojazdu, nasi motorniczowie zawsze udzielają niezbędnej pomocy każdej osobie niepełnosprawnej, która chce wjechać na wózku do pojazdu lub pojazd opuścić - zapewnia rzecznik ZKM Gdańsk.

Prezentacja pierwszej dostarczonej do Gdańska Pesy Jazz Duo.

Miejsca

Opinie (112)

  • to kto zapłaci rachunek za wymianą, karę za zamówienie bubla?

    i za odbiór bubla?

    • 6 3

  • (1)

    Ankieta zastanawia "Nie, nie byłem(am) nigdy świadkiem, by osoba niepełnosprawna podróżowała komunikacją miejską."
    To chyba sami ślepi i głusi podróżują?? A przede wszystkim bezrozumni, bezduszni i obojętni.

    • 2 0

    • Nudne frazesy.

      Jeszcze obraźliwe. Mimoza.

      • 0 0

  • Zkm trzeba odswiezyc

    Po raz kolejny nietrafiona inwestycja wladz zkm.Nie lepiej bylo rozwazyc i kupic same bombardiery ktore sa najlepszym zakupem zkm a jest ich tylko 3 sztuki zamiast kupowac zlom z niemiec dotmundy i pesy w ktorych co chwile trzeba cos robic.Chyba lepiej wydac troche wiecej i inwestowac w cos pewnego niz w to co potrzebuje co chwile poprawek.To samo tyczy sie autobusów.

    • 4 3

  • Prezes Lisicki teraz ZKM kroi .

    Najpierw budował bardzo drogo i rozdysponował lokale w Gdańsku tak jak np. lokalu przy ul. Długi Targ 22/23 do dziś żadnego czynszu do miasta kolega nie płaci. ITD ITD to teraz Tramwaje nam przerabia .Ciekawe który kolega na tym zarabia?

    • 4 2

  • Do p. Alicji Mongird

    Serdeczne pozdrowienia dla p. Ali przesyłają FANI.

    • 0 3

  • Platforma, ale nie obywatelska.

    Jak wiadać na zdjęciu, platforma w tramwaju Konstal NGd99 wysuwa się
    spod podłogi, i to jest najsensowniejsze rozwiązanie.
    Ewentualnie można platformę wykonać, jako wychylaną o 180stopni.
    Jak paltforma leży w pojeździe, to można do jej końca przymocować
    magnes i do podłogi.

    • 0 0

  • Poooolska, mieszkam w Poooolsce

    ...śpiewał Kazik 20 lat temu. I nic się nie zmieniło. Jest lepiej, oczywiście. Ale nadal do kultury (również technicznej) europejskiej mamy coraz dalej.
    Normy, standardy, wytyczne.... słyszał ktoś?

    • 0 0

  • Ja k widać myślenie jest ciągle piętą achillesową zarówno zamawiających jak i produkujących....

    Na temat głupoty i mojego stosunku do niej napisałem już wystarczająco dużo, ale powtórzę jeszcze raz: głupotę należy karać !!! Bezwzględnie !!!

    • 0 0

  • No jak tramwajowa firma Pesa nie potrafi zrobić porządnie składu a oni chcą budować pociągi które mają jeździć więcej niż 160 km/h. Nie dziwię się że te pociągi jak na razie są w fazie projektowania u konstruktorów bo oni do teraz walczą z windami dla niepełnosprawnych. :) :)

    • 0 0

  • no ale operator kamery to albo artysta albo niedorozwój... już większego zooma na bzdety to nie można było zrobić.
    A ujęcia normalne, z szerokim planem wewnątrz to co, zabronione...?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane