- 1 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (70 opinii)
- 2 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (104 opinie)
- 3 Remont przed budową Drogi Zielonej (148 opinii)
- 4 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (296 opinii)
- 5 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (234 opinie)
- 6 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (360 opinii)
Konkurs na nowe wiaty przystankowe. Trzeba uniknąć błędów sprzed roku
Gdańsk szuka pomysłu na nowe wiaty przystankowe. Ich kształt zostanie wyłoniony w konkursie, w którym wskazano trzy lokalizacje: przy Manhattanie na al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu, przy placu Zebrań Ludowych na al. Zwycięstwa i naprzeciwko szpitala kolejowego przy ul. Powstańców Warszawskich. Zwycięskie projekty poznamy pod koniec stycznia. Pula nagród w konkursie wynosi 70 tys. zł.
- Przedmiotem konkursu jest opracowanie koncepcji architektonicznej wiaty przystankowych komunikacji miejskiej w Gdańsku. Celem konkursu jest uzyskanie najlepszych koncepcji architektonicznych na projekt przystanku autobusowego, który zapewni równowagę pomiędzy estetyką a aspektami funkcjonalnymi - mówi Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Wyniki konkursu mają stanowić główną wytyczną architektoniczną do opracowania dokumentacji projektowej oraz realizacji nowych wiat przystankowych w Gdańsku.
Konkurs jest jednoetapowy i odbywa się z zachowaniem anonimowości uczestników (organizator zastrzega sobie prawo do zakończenia konkursu bez rozstrzygnięcia). W skład komisji konkursowej wchodzą m.in.: urzędnicy, radni, pracownicy Zarządu Transportu Miejskiego, ale też przedstawiciele branży designu, a nawet... Biura Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu m. st. Warszawy.
Projekt nowych wiat ma zostać opracowany w oparciu o trzy zróżnicowane lokalizacje:
- przy Manhattanie na al. Grunwaldzkiej,
- przy placu Zebrań Ludowych na al. Zwycięstwa
- naprzeciwko szpitala kolejowego na ul. Powstańców Warszawskich.
- Wizualizacje, które są niezbędnym elementem projektu konkursowego, mają pokazać, jak zaproponowany model wiaty przystankowej wpisze się w różne lokalizacje o odmiennej specyfice, stąd 3 różnorodne miejsca, jak choćby teren ze znacznym spadkiem. Lokalizacje dla wizualizacji są podane jako obowiązkowe, aby dla wszystkich prac, na etapie oceny, był wspólny punkt odniesienia - wyjaśnia Kiljan.
Jakie powinny być nowe wiaty przystankowe?
Prace będą oceniane na podstawie kilku kryteriów. Pod uwagę brane będą:
- walory funkcjonalne wpływające na użytkowość projektowanego obiektu (w tym dostępność dla osób o szczególnych potrzebach),
- walory estetyczne, a więc m.in. rozwiązania architektoniczne, nawiązanie do kontekstu miejsca czy innowacyjność przyjętych rozwiązań estetycznych,
- walory ekonomiczne (realność i ekonomika przyjętych rozwiązań ze szczególnym uwzględnieniem trwałości zastosowanych elementów i kosztów eksploatacji).
- Sugestia, by odnieść się do kontekstu miejsca, dotyczy ogólnie nawiązania do specyfiki Gdańska jako np. historycznego miasta nadmorskiego, portowego czy stoczniowego. Punktów odniesienia można znaleźć wiele, projektant ma tutaj dowolność. Może również zaproponować model uniwersalny - dodaje Kiljan.
Pula nagród w konkursie wynosi 70 tys. zł. Dla autorów najlepszych prac przewidziano trzy nagrody:
- I nagroda w wysokości 35 tys. zł
- II nagroda w wysokości 25 tys. zł
- III nagroda w wysokości 10 tys. zł
Afera z wiatami miała wpływ na regulamin?
Wydaje się, że na regulamin konkursu wpływ miało ubiegłoroczne zamieszanie przy montażu wiat ze zbyt krótkimi daszkami, które pasażerów nie chroniły przed opadami atmosferycznymi i wiatrem, a urzędników odpowiedzialnych za ich ustawienie nie uchroniły przed karami finansowymi.
Nowe wiaty mają być zaprojektowane w trzech wersjach: głębokiej (z szerokością ścianki bocznej min. 1,3 m), płytkiej (z szerokością ok. 1 m) i zadaszeniem bez ścianek bocznych.
Internauci drwią z nowych wiat przystankowych
- Projektując wiatę, należy uwzględnić lokalne uwarunkowania, w szczególności obciążenie wiatrem, montaż części wiat w terenie ze znacznymi spadkami itp. Dach należy projektować w sposób zapewniający użytkownikom cień - czytamy w dokumentacji konkursowej.
Ponadto w wiacie należy przewidzieć miejsce do montażu tabliczki e-papierowej, umieszczonej niezależnie od istniejącej gabloty na e-papierowe rozkłady jazdy. Testowo takie rozwiązanie zastosowano już na jednym przystanku w Gdańsku. E-papierowy rozkład jazdy znajdziemy na przystanku tramwajowym na Hucisku (w kierunku Siedlec).
Prace konkursowe trzeba przygotować maksymalnie do 13 stycznia. Ogłoszenie wyników ma nastąpić najpóźniej 31 stycznia 2023 r.
Miejsca
Opinie (113) 1 zablokowana
-
2022-11-21 21:07
wszystko ustalone i ustawione
ale pozory dla hołoty trzeba tworzyć.
- 0 2
-
2022-11-21 20:29
(1)
Konkurs jest jednoetapowy i odbywa się z zachowaniem anonimowości uczestników (organizator zastrzega sobie prawo do zakończenia konkursu bez rozstrzygnięcia)
czyli walek:)- 5 1
-
2022-11-21 20:50
sam jesteś wałek
- 1 2
-
2022-11-21 20:42
Szukają frajera co zrobi za darmo projekt
Zamiast zapłacić za projekt.
Cymbala szukają.- 1 1
-
2022-11-21 20:22
(1)
Zaraz, zaraz. Przecież jest bieda, PiS ukradł należne Dulkiewicz pieniążki! Mieliśmy oszczędzać a tymczasem kupujemy nowe wiaty? No litości.
- 4 2
-
2022-11-21 20:24
Może stare się zużyły
- 0 0
-
2022-11-21 14:04
Opinia wyróżniona
wiaty powinny być ładne (8)
funkcjonalne, ale przede wszystkim spójne. kiedy ją widzę, z daleka powinienem wiedzieć do czego służy. tak jak to ma miejsce ze stacjami PKM - rozpoznawalne, więc kiedy jestem w nieznanym terenie bez problemu taką znajdę i zidentyfikuję
- 94 7
-
2022-11-21 20:04
Uważam że stacje PKM są przesadzone. Zamiast wymyślnych konstrukcji (oczywiście pięknych) można było zrobić lepsze zadaszenia
Wystarczy popatrzeć na stacje w Berlinie, gdzie praktycznie na całej długości peronów ludzie są bardzo dobrze chronieni przed wiatrem i deszczem.
- 3 1
-
2022-11-21 19:08
(1)
Prosta sprawa ... Google/Bing itp.: bus stop Chicago
Opis: modułowa konstrukcja - solidne kolumny, mocne śruby z główką łączące kolumny na solidnych nierdzewnych cokołach, patentowe obręcze mocowań kolumn ze szkłem, tam patentowe śruby. Krótkie przystanki - ładny zaokrąglony dach w łódkę, a długie na wysięgnikach. Poza tym, hartowane szkło, oznakowanie dla ludzi i ptaków.
Ciemnozielony, solidny szkielet, głęboka przestrzeń, powtarzalna ładna sylwetka, ławeczka, normowana odległość do krawężnika, Ekrany na bokach pod daszkiem, reklamy pionowe, modułowe z oświetleniem. Pasujące słupki z pionową planszą linii.- 1 1
-
2022-11-21 19:23
Ozdoby stylizujące tych konstrukcji w Chicago, to schematyczne imitacje neoklasycystycznych ozdób kolumn, pierścieni itp.
- 1 0
-
2022-11-21 15:02
Niesamowite - trzy nowe wiaty. (1)
- 8 0
-
2022-11-21 16:09
Tzw Wiaty metropolitalne
- 4 0
-
2022-11-21 15:52
Ale wobec potrzeb
Na inne ważne rzeczy to nie jest priorytet. Ceny takich wiat są horrendalne. Btw projekt to objazd po 5ciu miastach w Europie i połączenie w całość najlepszych cech instalacji
- 4 2
-
2022-11-21 14:39
Dorze by było (1)
gdyby tym wyróżnikiem byłby kolor wiaty np dla autobusów niebieski a dla tramwajów zielony.
- 2 8
-
2022-11-21 15:11
po co ?
- 5 3
-
2022-11-21 20:00
Co dotychczas montowanym wiatom brakuje?
- 2 0
-
2022-11-21 19:59
Wiaty w miastach są zbędne.
Psują krajobraz i służą wandalom.
- 1 5
-
2022-11-21 19:28
Przystanek autobusowy Wojska Polskiego, w stronę Sopotu.. to jakiś żart.
- 3 0
-
2022-11-21 19:13
Nawet tego ta skorumpowana kasta z po nie może zrobic
- 1 0
-
2022-11-21 19:13
Wiatrołap
Wiata powinna chronic też przed wiatrem, nawet ta wąska. Kto korzysta z komunikacji miejskiej i czeka na autobus łun tramwaj chętnie stanie nawet przy wąskiej ściance. Dobrze było by aby wziąć to pod uwagę.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.