• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najpopularniejsze stacje PKM. Zestawienie

Maciej Naskręt
26 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Szynobusy PKM kursują po Gdańsku od 1 września. Natomiast 1 października składy zaczęły dojeżdżać do Kartuz. Szynobusy PKM kursują po Gdańsku od 1 września. Natomiast 1 października składy zaczęły dojeżdżać do Kartuz.

Wiemy, z których przystanków i stacji PKM wyrusza w podróż najwięcej pasażerów, a po których na razie głównie hula wiatr. Są na tej liście zaskoczenia.



Od początku września na linii PKM działa łącznie dziesięć przystanków i stacji. Dzięki temu, że spółka SKM liczy podróżnych poprzez specjalny system zainstalowany w pociągach, można ustalić, gdzie wsiada i wysiada najwięcej pasażerów.

Przewoźnik konkretnych liczb pasażerów na poszczególnych przystankach i stacjach nie podaje, bowiem uznane zostały za dane wrażliwe. Przypomnijmy jednak, że linią PKM w pierwszym miesiącu funkcjonowania pojechało ok. 100 tys. osób.

Oto ranking przystanków i stacji od najmniej do najbardziej obleganych.

10. PKM Gdańsk Niedźwiednik zobacz na mapie Gdańska

Jeden z najbardziej widowiskowych przystanków, a to za sprawą jego lokalizacji na wysokim nasypie przy ul. Słowackiego. Tuż obok znajduje się też wiadukt kolejowy, który stanowi bramę do Wrzeszcza. Mimo tak udanego wkomponowania przystanku w otoczenie nie może liczyć na wielu gości. Możliwe, że sytuacja się zmieni, kiedy w sąsiedztwie powstanie kolejny budynek mieszkalny.

Przystanek PKM Gdańsk Niedźwiednik. Przystanek PKM Gdańsk Niedźwiednik.
9. PKM Gdańsk Matarnia zobacz na mapie Gdańska

Niektórzy żartują sobie, że ten przystanek powstał głównie po to by zapewnić dojazd pracownikom PKM do ich siedziby. Poniekąd to jest prawda, bowiem mieszkańcy Matarni póki co chętniej idą na autobus do centrum niż na pociąg. Jeśli siatka połączeń autobusowych tam się zmieni, pewnie na przystanku zwiększy się ruch.

Przystanek PKM Gdańsk Matarnia. Przystanek PKM Gdańsk Matarnia.
8. PKM Gdańsk Brętowo zobacz na mapie Gdańska

To jedyny w Polsce przystanek, gdzie tramwaj i pociąg zatrzymują się przy jednym peronie. Tuż obok - przy ul. Rakoczego - na dodatek zatrzymują się jeszcze autobusu miejskie. Niestety nie zyskuje on wielu chętnych. Powód? Eksperci twierdzą, że to przez brak wspólnej oferty taryfowej i biletowej na wspomniane środki komunikacji.

Przystanek PKM Gdańsk Brętowo. Przystanek PKM Gdańsk Brętowo.
7. Gdańsk Osowa zobacz na mapie Gdańska

Stacja jest najdalej położona od centrum Gdańska na nowej linii. Pociągi PKM w ciągu dnia kończą i rozpoczynają tam bieg. Aktualnie stacja jest przebudowywana, co wielu pasażerów zniechęca do korzystania z linii PKM. Inwestor - spółka PKM - zapewnia, ze nowe perony mają być tam gotowe do końca tego roku. Podobnie rzecz ma się z nowym torowiskiem.

Niebawem powstanie też tam parking park&ride. Nie będzie jednak przebudowy budynku dworca.

Będąca w rozbudowie stacja Gdańsk Osowa. Będąca w rozbudowie stacja Gdańsk Osowa.
6. PKM Gdańsk Jasień zobacz na mapie Gdańska
Ten przystanek zapewnia wyższą frekwencję w  pociągach PKM dlatego, że coraz bardziej zabudowują się tereny w jego sąsiedztwie. Powstaje tam wiele budynków mieszkalnych. Docierają też tam autobusy miejskie, które dowożą do pociągów pasażerów m.in. z Jasienia czy bloków przy ul. Myśliwskiej.

Przystanek PKM Gdańsk Jasień. Przystanek PKM Gdańsk Jasień.
5. PKM Gdańsk Kiełpinek zobacz na mapie Gdańska

Przystanek miał przyciągnąć do pociągów PKM mieszkańców Kiełpinka i Karczemek. Tymczasem dojście z tych dzielnic to wciąż problem - pieszo to wyprawa przez zabłocone łąki. Gdybyśmy pojechali tam samochodem trzeba nadkładać 1,5 km drogi, więc kierowcy wolą do centrum jechać samochodem. Nie dojeżdża tam wiele miejskich autobusów.

Przystanek PKM Gdańsk Kiełpinek. Przystanek PKM Gdańsk Kiełpinek.
4. PKM Gdańsk Rębiechowo zobacz na mapie Gdańska

To jest niespodzianka. Nikt pewnie nie zaryzykowałby żadnych pieniędzy obstawiając tak wysoką pozycję w naszym rankingu. Przecież obiekt powstał w szczerym polu. A jednak. Podróżują stamtąd koleją mieszkańcy, którzy dojeżdżają m.in. z pobliskiego Banina czy Miszewa samochodem. Często w aucie jedzie nie tylko kierowca, ale także pasażerowie.

Ponadto przystanek daje możliwość przesiadki z pociągu jadącego od strony Kartuz m.in. do Osowy, a niebawem także częściej do Gdyni.

Przystanek PKM Gdańsk Rębiechowo. Przystanek PKM Gdańsk Rębiechowo.
3. PKM Gdańsk Strzyża zobacz na mapie Gdańska

Ta wysoka pozycja nikogo nie dziwi. To za sprawą doskonałego skomunikowania pociągu z linią tramwajową. Można tam się przesiąść do "dziewiątki" lub "szóstki" jadącej w kierunku Wrzeszcza czy też Oliwy. Przystanek upodobali sobie studenci.

Przystanek PKM Gdańsk Strzyża w trakcie dnia inauguracyjnego linii. Przystanek PKM Gdańsk Strzyża w trakcie dnia inauguracyjnego linii.
2. PKM Gdańsk Lotnisko zobacz na mapie Gdańska

To nie tylko przystanek, ale też węzeł przesiadkowy na miarę wielu zachodnioeuropejskich miast. Możliwość przesiadki z samolotu do pociągu powoduje, że wielu pasażerów rezygnuje z dojazdu przed terminal autobusem lub samochodem. Stąd ta dobra frekwencja.

Przystanek PKM Gdańsk Port Lotniczy na estakadzie. Przystanek PKM Gdańsk Port Lotniczy na estakadzie.
1. Gdańsk Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska

Ta pozycja nie powinna nikogo dziwić. Stacja Gdańsk Wrzeszcz jest od lat miejscem licznych przesiadek z autobusu do pociągu i w drugą stronę. Pojawienie się tam pociągów PKM jedynie zwiększyło ofertę przewozową - przyciągnęło nowych pasażerów.

Z szynobusów PKM mamy możliwość przesiadki także do SKM-ki w kierunku Gdyni i Gdańska Głównego.

Stacja Gdańsk Wrzeszcz. Stacja Gdańsk Wrzeszcz.

Miejsca

Opinie (203) 3 zablokowane

  • inne bilety?? (1)

    czym różni się Brętowo od Strzyży ??..według autora tekstu..czyzby na Strzyży były inne bilety niz na Brętowie??

    • 2 0

    • Liczby prosimy! liczby!

      • 0 0

  • Najdroższe przystanki majannajmjiej ludzi ktos to przemyslal? (4)

    A pozniej nie maja na kasy na kazy przystanek. ..

    • 79 21

    • Sprawa jest całkiem prosta: (2)

      Jasień czy Kiełpinek - co tam było dotąd? G...,teraz jest kolej co circa 20 minut,więc skokowy wzrost popularności.

      Niedźwiednik,Brętowo czy Osowa - tutaj działają medialno-ryjbukowe nagonki obrażonych grup mieszkańców,którym BEZCZELNIE ŚMIANO ZABRAĆ ICH AUTOBUSY,więc teraz są na NIE,nakłaniają pewnie znajomych do bojkotu (przykład: akcja radnego Osowy Bartosza S.; na pewnym forum bardzo tupał nóżką na zabranie 210,ciągle mówił że PKM jest be,że ma być wszystko w cenie biletu na autobus,a jak zobaczył rozkład na grudzień,to sam powiedział nagle że jest "nieźle". I choć w sobotę widziałem jak w Osowej wysiadło z Pesy niemało ludu,to to podjudzanie swoje zrobiło; ludzie ochłoną,to zaczną myśleć).

      Lotnisko - to był główny albo przynajmniej jeden z głównych celów PKM; efektowny przystanek,sam bym skorzystał gdybym leciał (ale ostatnio zamieniłem samolot na auto;choć jest to męczące,to mniej nerwów i więcej można przewieźć i to kiedy chcesz),więc nic dziwnego że przyciąga. Powiem więcej: jak od grudnia nie zniknie 4A,to to będzie najlepszy wskaźnik intencji Szczurka względem integracji trójmiejskiej!

      Wrzeszcz - główny HUB w rejonie,więc pewny nr 1 od początku,tu się zgadzam.

      • 1 2

      • Coś ci na główkę spadło?

        Jak to sobie wydedukowałeś, że mieszkańcy Niedźwiednika zbojkotowali kolej PKM? A gdzie niby Ci mieszkańcy mają tym czymś dojechać? Myślisz, że ktoś zrezygnuje z "wygody", żeby dygać na piechotę??? Tak mieszkańców, płatników podatków, potraktowano!!!!

        • 0 1

      • Niedźwiednik

        Trzeba najpierw wiedzieć, że przystanek Niedźwiednik nie jest na Niedźwiedniku tylko 3km od niego. Jak tworzyli przystanek, to chyba patrząc po linii prostej z linijką na mapie (wtedy wychodzi koło 500m). Żaden emeryt, matka z wózkiem nie będzie podchodzić pod górę z PKMki bo po prostu nie da rady. Ot taki Przystanek Niedźwiednik.

        • 4 1

    • Niedźwiednik i Brentowo - dla mnie to było pewne od początku, a jak widzę za jakie pieniądze chcą wynajmować pomieszczenia na tych przystankach, to już wiem, że inwestorzy w ogóle nie pomyśleli nad tymi przystankami. Co więcej, te przystanki właściwie nie mają możliwości rozwoju. Na Morenie pomogłoby wprowadzenie jednego biletu, ale na to wiadomo, że nie ma co liczyć.

      Jeżeli chodzi o Jasień i Kiełpinek to jest to może być tam tylko lepiej. Pociąg będzie tam za kilka lat tak popularny jak na Żabiance czy na Zaspie.

      Rębiechowo? Miłe zaskoczenie. Typowy park&drive. I może dlatego, że nikt nie próbował naginać koncepcji do ograniczeń infrastrukturalnych, to wszystko śmiga jak należy.

      Osowa, Matarnia - przykład na to jak można urwać kurze złote jaja. Miejsca z bardzo dużym potencjałem, ale lokalizacja przystanków daje takie a nie inne efekty. Ale może na Osowej też coś się jeszcze pobuduje wokół przystanku?

      Ogólnie 3+ z potencjałem na 4 (Jasień i Kiełpinek) 4+ (Kartuzy, Kościerzyna)

      • 7 0

  • Brętowo PKM (4)

    Brak wspólnej oferty na bilet. Dodatkowo złe skomunikowanie. Przyjazd z Wrzeszcz skutkuje ucieczką tramwaju. Sam dojazd nal PKM tez nie jest doskonały - rzadko jeźdźą autobusy i tramwaje. Podziękować należy za wizualizację. Szydercze podziękowania za wykluczenie mieszkańców Kolumba Amundsena Kruczkowskiego za odebranie połączeń autobudowych w kierunku SKM Wrzeszcz z przystanku Kolumba oraz za odebranie autobusow przejeżdżających przez Arctowskiego i Amundsena. Wszyscy dzielnie biegają od przychodni lub w jej kierunku bo autobus 129 jedzie raz na rok. Nie wiem po co był remont Piecewskiej ???? Chyba po to by zwiększyć komfort dojazdu mieszkańcom wieżowców.

    • 107 9

    • A najśmieszniejsze jest to

      że, w pobliżu tzw Kamienicy Piecewskiej zrobiono elegancki trawnik ale nie pomyślano o tym by zrobić tam miejsca parkingowe. W efekcie buraki wjeżdżają na środek tego co miało być trawnikiem.

      • 1 0

    • Wszystko się zgadza, ale... (2)

      napisz do ZTM, może do samego portalu trojmiasto.pl, spróbuj zainteresować któregoś z dziennikarzy - komentarzy pod artykułami nikt nie traktuje poważnie.
      Ci z Państwa, którzy popierają powyższą opinię dotyczącą komunikacji w tej części miasta, także powinni to zrobić. Klikanie w łapki niczego nie zmieni, działanie owszem.

      • 11 1

      • rzadko tramwaje? (1)

        żart,bo co chwila widzę 10-tki jeżdżące na pusto,nie wiem po co taka częstotliwość!?

        • 3 2

        • od pętli Siedlce często jest tłok

          stąd taka częstotliwość.

          Gdyby z Siedlec więcej ludzi jeździło rowerami, to w w tramwajach byłby mniejszy tłok na ostatnim odcinku do centrum miasta

          • 1 0

  • Karczemki, Kokoszki - brak dojazdu do przsytanku PKM Kiełpinek (3)

    Problem w tym, ze autobusy nie dojeżdżają do niektórych przystanków PKM. Na przystanek PKM Kiełpinek mogłyby dowozić ludzi autobusy 168 z Kiełpina Górnego i 167 z Karczemek i Kokoszek. Niestety jednak z zupełnie niezrozumiałych powodów autobusy te dojeżdżają tylko do ul. Szczęśliwej (przystanek wcześniej), skąd spacerkiem jest ok. 15-20 minut do przystanku PKM. Kompletna bzdura - czas zaoszczędzony jazdą kolejka, bez korków, tracimy na dojście do przystanku PKM !!!! Takie udogodnienia za podwójną cenę z pewnością przyciągną klientów!!!

    • 9 1

    • (2)

      Niby tak, ale wymienionym przez Ciebie autobusom wydłużono już linie o "pętelkę", którą muszą zrobić, by dojechać do Auchan i Wiszących Ogrodów. To zabiera 7 minut. Gdyby autobus miał zjeżdżać dodatkowo do pekemki, trzeba byłoby dorzucić następne 10. To już sporo np dla tych, którzy (w drodze do szkoły lub pracy) muszą dojechać do Centrum, by tam przesiąść się na inny środek lokomocji. Zwłaszcza, że trzeba dorzucić co najmniej 10 minut na przesiadkę przy Emaus. Rozwiązaniem byłyby autobusy (busy) jeżdżące z Kiełpina przez Kartuską, Inżynierską, Azaliową, Kalinową, Szczęśliwą do stacji PKM Kiełpinek. I niech nikt nie mówi, że Inżynierska czy Azaliowa są za wąskie! Sobieskiego jest jeszcze węższa. Kokoszki mają połączenie ze stacją Matarnia.

      • 3 0

      • warto powtarzać z uporem godnym lepszej sprawy, że poprawa warunków dojazdu rowerem (1)

        do stacji PKM to najlepszy/najtańszy/najbardziej efektywny sposób na podniesienie rentowności tej inwestycji kolejowej.

        • 0 1

        • Tak, w kieleckim wszyscy dojeżdżają rowerami!

          A serio: nie każdemu pasuje rower. Na przykład ze względu na strój, w którym chodzi do pracy. Nie wyobrażam sobie, abym stawiała się w pracy spocona, z rozmazanym makijażem i rozwianym włosem. Pracuję z ludźmi, a moja praca wymaga eleganckiego stroju i nienagannego wyglądu. Nie każdy jest młodzieżowcem - sportowcem. Pogoda też u nas bywa zmienna, a wiatr nie zawsze wieje w plecy. Poza tym nie mam już takiej kondycji, by wyjeżdżać pod górkę ulicy Szczęśliwej. Ludzie bywają słabsi, starsi, chorzy, mają małe dzieci - rozwiązania ekstremalne nie wszystkim odpowiadają. Trzeba patrzeć trochę dalej niż na koniec własnego nosa. Jeśli robi się tak drogą inwestycję, to trzeba zapewnić do niej dojazd lub dojście, bo inaczej jest bez sensu.

          • 1 0

  • PKM Matarnia - kompletna pomyłka a nie przystanek (2)

    PKM Matarnia - przystanek porażka:
    1. Daleko od CH Matarnia - trochę ciężko z siatami pełnymi zakupów albo kanapą na plecach pokonać taki dystans, juz lepiej wsiąść w autobus.
    2. Dojeżdżające tu autobusy np. 157 z Kokoszek są wiecznie spóźnione i nie dostosowane do rozkładu PKM.
    3.Brak wspólnego biletu
    4. Niezrealizowany pomysł utworzenia linii autobusowej jeżdżącej tylko na trasie Kiełpino Górne, Karczemki, Kokoszki, Przystanek PKM Matarnia -dowożącej pasażerów z tych dzielnic do przystanku.

    A co najgorsze, Przystanek Matarnia powstał kosztem przystanku na Karczemkach. Zabrano ludziom przystanek, by postawić nieużytek. Naprawdę gratuluję pomysłu!

    • 12 2

    • PKM Matarnia

      To nie przystanek z myślą o centrum handlowym, bo do centrum handlowego i tak mało kto jeździ KM, bo nikt nie lubi tachać zakupów, a tym bardziej tych gabarytowych.
      To jest przystanek z myślą o pracowników pracujących w kokoszkach, parku maszynowa i wzdłuż budowlanych. Dla przypomnienia tam znacznie więcej ludzi pracuje niż na CH Matarnia. Życie to nie tylko sklepy.

      • 0 0

    • Ale wygląda kozacko, no i jest przy biurowcu PKM!

      Taaak, kozacko!

      • 0 1

  • PKMka powstala z mysla o mieszkancach Osowej (2)

    a jak sami widzimy, mieszkancy dalej wybieraja auta i korki
    wniosek jest prosty, darujmy sobie kolejne rozwiazania komunikacji miejskiej bo Polacy i tak wybiora swoje auto

    • 2 3

    • szklanka jest do połowy pełna (1)

      chociaż można uznać, że jest trochę przewymiarowana.

      Niedługo zacznie się bardziej napełniać, jak przepełnią się drogi dojazdowe do głównej osi drogowej Trójmiasta.

      • 0 0

      • Tu się zgadzam

        PKM wyprzedziła zapotrzebowanie tak o 2-3 lata.
        Przez ten okres będą głosy, że nie potrzebna, ale z miesiąca na miesiąc będzie większy ruch. Jak myśliwska dojdzie blokami do PKm nagle okaże się że to ma sens. Podobnie będzie z Kiełpinkiem. Osowa i Rębiechowo to temat trochę dłuższy, bo ludzie mieszkający w domkach są bardziej przyspawani do aut.

        Ale możliwości słowackiego, trasy W-Z i Spacerowej już dawno są na wyczerpaniu i będzie już tam tylko gorzej.
        Jeszcze tylko kilka kolejnych biurowców bez miejsc postojowych i ludzie sami stwierdzą, że tracą za dużo czasu na szukaniu miejsca postojowego.

        • 1 1

  • a mnie zastanawia mechanizm działania tego liczącego systemu:

    "...spółka SKM liczy podróżnych poprzez specjalny system zainstalowany w pociągach, można ustalić, gdzie wsiada i wysiada najwięcej pasażerów."

    na jakiej zasadzie to działa?
    bo tak sobie myślę, czy tam przypadkiem nie ma przekłamania np, z powodu tego że powiedzmy żeby kogoś przepuścić wychodzę z pociągu, potem jak ten ktoś już wysiądzie to wsiadam ponownie - czyli co? jestem policzony podwójnie?

    • 2 0

  • miś (1)

    mieszkam na niedzwiedniku i nie mogę korzystać z pkm mimo posiadania biletu metropolitalnego paradoks wiec dojeżdżam autobusem i nikt mnie nie zmusi do kupna następnego biletu ! chytry 2 razy traci ! gratuluję urzędasom ich pomysłow teraz żeby wyjechać z niedzwiednika trzeba nie lada cierpliości bo autobusów jak na lekarstwo ! i mam rozwiązanie kupie starego grata i bede panią swojego czasu a baranom urzedasom dziekuję bardzo za te łaskę transportu publicznego ! a niech was ...

    • 15 1

    • misiu - panią swojego czasu stojąc w korkach?

      chyba coś ci się pomieszało

      • 0 0

  • Ciekawe (3)

    Nie wiem czy to przypadek Ale zawsze jak jadę autem w pobliżu pom to widzę jak jedzie pusta

    • 21 4

    • jak jedziesz autem, to niewiele widzisz (2)

      są tacy, co jadą autem i twierdzą, że na biegnącej obok trasie rowerowej nie ma rowerzystów.

      (dla niekumatych: rowerzyści nie stoją w korkach; dane na temat liczby rowerzystów można znaleźć na portalu rowerowygdansk.pl oraz na 2 licznikach zainstalowanych w terenie)

      • 4 2

      • Ja chodzę piechotą

        i też widzę pustki w wagonikach. Zaznaczam, że nie w godzinach porannego szczytu.

        • 1 0

      • Mieszkam w pobliżu stacji PKM.

        I widzę jak pociągi wożą powietrze z Kaszub do Gdańska i z powrotem. Tak przewidywali co bardziej światli internauci.

        • 1 0

  • Kielpinek

    Ten przystanek myśle ze to strata dużych pieniędzy , jakaś porażka. Pojechałam z wrzeszczą do kielpinka poczym 15 minut pieszo musiałam iść do przystanku przy Auchan tam musiałam poczekać 10 minut na 168 który zawiózł mnie na karczemki łączny czas podróży 50 minut to zdecydowanie wole wsiąść we wrzeszczu w 168 i dojechać w tym samym czasie jednym transportem bez dodatkowych opłat...a kolejna kpina to autobus jeżdżący tylko w dni powszednie z pod przystanku PKM kielpinek nie zgrany z rozkładem kolei. Pozdrawiam

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane