• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Największe gdańskie rondo będzie turbinowe

Krzysztof Koprowski
29 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wprowadzenie ronda turbinowego na ul. Marynarki Polskiej będzie największą zmianą w związku z planowanym otwarciem tunelu pod Martwą Wisłą. Zdjęcie z października 2014 r. Wprowadzenie ronda turbinowego na ul. Marynarki Polskiej będzie największą zmianą w związku z planowanym otwarciem tunelu pod Martwą Wisłą. Zdjęcie z października 2014 r.

Planowane otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą wymusi zmiany w organizacji ruchu w jego okolicy. Największą zmianą będzie przekształcenie ronda na ul. Marynarki Polskiej w rondo turbinowe. Na dwóch kolejnych skrzyżowaniach w stronę Przymorza przemodelowaniu ulegną programy sygnalizacji.



Czy rondo turbinowe na ul. Marynarki Polskiej to dobry pomysł?

Rondo na ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska stanie się turbinowym w ciągu najbliższych kilku-kilkunastu dni, tak by kierowcy przyzwyczaili się do niego jeszcze przed otwarciem tunelu pod Martwą Wisłą.

Na skrzyżowaniu pozostanie sygnalizacja, ale jej działanie zostanie ograniczone do minimum. Na przejazdach przez tory tramwajowe będzie ona pracowała w trybie ostrzegawczym, a gdy zbliży się do nich tramwaj, pojawi się na krótko światło czerwone dla kierowców. Dla pieszych na przejściu przez tory tramwajowe planuje się sygnalizację ostrzegawczą podobną do niedawno wykonanej wzdłuż ul. Kartuskiej.

Na rondzie będzie możliwość pełnego uruchomienia sygnalizacji w sytuacji awaryjnej, np. gdy zajdzie potrzeba szybkiego wyjazdu samochodów z tunelu pod Martwą Wisłą. Poza taką sytuacją i wspomnianym wzbudzaniem przez tramwaje, skrzyżowanie ma pracować bez sterowania światłami.

- Rondo turbinowe nie powinno być już dużym zaskoczeniem dla kierowców w Gdańsku - istnieje takie m.in. na Kokoszkach zobacz na mapie Gdańska oraz niemal w pełni przy Ergo Arenie zobacz na mapie Gdańska. Na ul. Marynarki Polskiej, poza wykonaniem oznakowaniem poziomego, nie planujemy instalacji separatorów, takich jak na Kokoszkach - zapowiada Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Czytaj też: Artykuł z 2013 r.: Gdańsk poligonem dla nowego typu rond

Skrzyżowanie al. Jana Pawła z ul. Czarny Dwór. Tutaj zmieniony zostanie program sygnalizacji. Skrzyżowanie al. Jana Pawła z ul. Czarny Dwór. Tutaj zmieniony zostanie program sygnalizacji.
Zmiany także na innych skrzyżowaniach

Zmiany obejmą także kolejne dwa skrzyżowania w kierunku Przymorza - Drogi Zielonej z al. Hallera zobacz na mapie Gdańska oraz ul. Czarny Dwór z al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska. W obu przypadkach będzie dążyło się do poprawy możliwości przejazdu na wprost i w lewo (tj. od tunelu w stronę Wrzeszcza).

Dodatkowo, po otwarciu drogi pod Martwą Wisłą, niewykluczone będą też korekty cykli sygnalizacji na kolejnych skrzyżowaniach.

- Mamy wytypowane miejsca, gdzie będziemy szczególnie obserwowali ruch po otwarciu tunelu. Są to skrzyżowania ul. Czarny Dwór z Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska, al. Jana Pawła z Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska, al. Rzeczypospolitej z Trasą Słowackiego zobacz na mapie Gdańska oraz ul. Braci Lewoniewskich z al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska - informuje Tomasz Wawrzonek, kierownik Działu Inżynierii Ruchu w ZDiZ.
Wbrew plotkom, zmiany na ul. Piastowskiej nie mają związku z otwarciem tunelu pod Martwą Wisłą. Wbrew plotkom, zmiany na ul. Piastowskiej nie mają związku z otwarciem tunelu pod Martwą Wisłą.
Piastowska nie będzie drogą tranzytową

Przy okazji zmian po otwarciu tunelu, warto zdementować plotkę, która krąży od pewnego czasu wśród mieszkańców Przymorza i Oliwy.

- Usłyszałem niedawno informację o tym, że ulica Piastowska zobacz na mapie Gdańska ma przejąć główną rolę połączenia tunelu pod Martwą Wisłą z Oliwą do czasu budowy brakującego fragmentu Drogi Zielonej. Będzie podwyższona prędkość i zdjęte ograniczenia maksymalnej masy pojazdów. Uważam, że to szalony pomysł, by wpuszczać tranzyt w tak wąską ulicę - pisze do nas czytelnik z Przymorza, choć podobne wiadomości dostaliśmy także od mieszkańców Oliwy.
Informacja ta tylko częściowo jest prawdziwa i nie ma związku z planowanym otwarciem tunelu.

Znaki ograniczenia masy całkowitej faktycznie znikają, ale tylko w ramach porządkowania oznakowania. Zdaniem pracowników ZDiZ, ograniczenia na kolejnych ulicach sprawiają, że ruch pojazdów ciężkich tu nie występuje. Natomiast zamiast podwyższenia dopuszczalnej prędkości, będą podjęte działania odwrotne - jeszcze w tym roku powinny pojawić się progi zwalniające m.in. w rejonie przejść dla pieszych przy szkołach.

  • Testy systemu wentylacji pożarowej w tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Testy systemu wentylacji pożarowej w tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Badania naukowo-techniczne systemu wentylacji pożarowej w tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Testy systemu wentylacji pożarowej w tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Testy systemu wentylacji pożarowej w tunelu pod Martwą Wisłą.
W tunelu trwają odbiory

Oficjalnego terminu otwarcia przejazdu pod Martwą Wisłą wciąż nie ma. Obecnie trwają odbiory końcowe, w tym m.in. badania techniczno-naukowe wraz z oceną działania systemu wentylacji pożarowej i systemów z nią współpracujących. W tym celu wykorzystano metodę "gorącego dymu", która pozwoliła na symulację prawdziwego pożaru. Podczas próby stwierdzono, że "system wentylacji pożarowej w obiekcie został dobrany i wykonany poprawnie i jest w stanie zapewnić wymagane warunki środowiska zgodnie z założeniami projektowymi."

Zabytkowy autobus w tunelu pod Martwą Wisłą. Materiał z grudnia ub. r.

Miejsca

Opinie (286) 8 zablokowanych

  • Piastowska

    Na Piastowskiej nie ma ruchu ciężkiego nie dlatego ,że jak twierdzi ZDZ są ograniczenia na innych sasiednich ulicach , tylko dlatego,że pod wiaduktem ciężki nie przejedzie .

    • 13 1

  • I bardzo dobrze... (2)

    ...bo wielu kierowców chyba nie potrafi / nie zna / nie chce stosować zasad poruszania się po rondzie dwupasmowym. A turbina przynajmniej ogranicza swobodę manewrów, więc wg mnie spadnie ryzyko kolizji.

    • 8 2

    • W moim tdi turbina nie ogranicza (1)

      A pozwala na więcej to źle?

      • 1 3

      • Chyba to co po tej turbinie zostało Helmucie. A z rury czarny dym. Po czym dziś najłatwiej poznać wieśniaka? Ano właśnie po tym, że jedzie zapyziałym tdi i truje innych kierowców kłębami dymu.

        • 2 0

  • Rondo turbinowe świetny pomysł.

    Fajnie by było gdyby ZDiZ przeanalizował ruch na skrzyżowaniu z ul. Narwicką i pomyślał nad sygnalizacją świetlną.

    • 5 1

  • Gdynia - Westerplatte autobusem (1)

    czy będzie szybka linia autobusowa Gdynia - Westerplatte ?

    • 2 3

    • tak w 2019 roku

      • 0 0

  • Separatory! (3)

    Niech je zrobią, a nie żydzą. Przecież masa debili nadal będzie sobie zewnętrznym pasem po całym rondzie jeździć...

    • 14 2

    • ty ja (2)

      a wiesz jak należy poruszać się po takim rondzie? bo z tego co piszesz to wnioskuję że nie masz pojęcia.

      • 1 4

      • ja2 (1)

        Oczywiście, że wiem, pytanie czy Ty wiesz. Wnioskuję, iż uważasz, że prawym pasem można się poruszać po całym rondzie turbinowym. To lepiej nie wjeżdżaj na nie dopóki nie będzie separatorów.

        • 3 0

        • Aha, i żeby nie było - mandatu za jazdę dookoła prawym pasem się nie dostanie, co jednak absolutnie nie znaczy, że tak się powinno jeździć!

          • 1 0

  • rondo turbinowe czyli co to konkretnie oznacza? (3)

    bo jakoś trudno wywnioskować z artykułu,

    no i niestety widoczność na samym rondzie kiepska, zwłaszcza nie widać czy tramwaj jest na wysepce, bo jakieś wysokie słupki, budynki itp

    • 11 5

    • Dla aut z turbiną (2)

      Np vw passat tdi lub golf tdi ewentualnie skoda audi. Pozostałe auta muszą omijać rondo.

      • 2 2

      • ooo to benzynowe z turbiną też mogą, a Toiki też mają turbiny,

        • 0 0

      • hahaha

        hahahaha

        • 2 0

  • co oznacza tondo turbinowe (1)

    bo nie rozumiem

    • 1 7

    • to poszukaj w internecie, trudno?!

      • 6 0

  • (8)

    Skąd się wziął pomysł że po otwarciu tunelu tiry zakorkują Zaspę i Przymorze? Największa bzdura powielana przez setki osób. Większość będzie jechała do portu i firm przy Marynarki. Na Gdynię pojadą obwodnicą tak jak teraz.

    • 26 7

    • Stąd że jadąć do Gdyni z Warszawy przez miasto oszczędzasz jakieś 15km (5)

      Stąd że jadąć do Gdyni z Warszawy przez miasto oszczędzasz jakieś 15km

      • 4 12

      • (2)

        Możesz napisać którędy przez miasto tir może pojechać do Gdyni ? Tak z ciekawości pytam, bo o ile dobrze kojarzę, to w Sopocie jest zakaz, na ul. Jana Pawła pod wiaduktem raczej nie widziałem łamiącego się w lewo tira. Kościuszki na Słowackiego ? Przebijanie się do obwodnicy z tunelu żeby ominąć Sopot nie ma za bardzo sensu nawet jeśli jest bliżej.

        • 9 1

        • nie tylko tiry generują ruch (1)

          pisze o całym tranzycie

          • 4 2

          • Od Elbląskiej czy od zaroślaka do granicy z Sopotem różnica w km nie jest tak duża żeby warto było się pchać przez Zaspę i Przymorze zamiast jechać prosto przez Wały Jagielońskie i Al. Zwycięstwa.

            • 1 0

      • A ile czasu stracisz wtedy na stanie na światłach? Teraz np. nikt normalny nie jedzie z Warszawy do Gdyni przez Grunwaldzka. A tiry które widać na Grunwaldzkiej jadą do firm zlokalizowanych w mieście. Dzięki tunelowi to ewentualnie ruch może się lekko zmniejszyć na Grunwaldzkiej i lekko zwiększyć na Zaspie.

        • 9 2

      • Mniej kilometrów nie zawsze oznacza

        mniejsze zużycie paliwa. I czasu.

        • 13 2

    • bo jadąc z Warszawy do Gdyni (1)

      nawigacje będą pokazywały najkrótszą drogę przez tunel i Przymorze!

      • 6 12

      • Równie dobrze mogą wskazywać na jazdę leśnymi przecinkami. Jak ktoś będzie idiotą to zablokuje się pod wiaduktem, ponieważ taką trasę wyznaczyła mu nawigacja. Idąc tym tropem należy zlikwidować kilka tysięcy kilometrów dróg i samochody przestaną przeszkadzać pieszym.

        • 12 4

  • co to znaczy ? (2)

    czy mozna opisać w prosty sposób co to jest to rondo turbinowe ?

    • 2 3

    • artykul bez sensu (1)

      uzywa slowa ktorego malo kto rozumie

      • 0 7

      • achh ci kierowcy.... a niby po kursach i po egzaminie

        • 9 0

  • gdzie oni tam jeszcze tutbiny zmieszczą... (2)

    • 56 15

    • Kiedy trasa kaszubska S6? (1)

      Miala juz byc gotowa koncepcja i ogloszony przetarg w marcu?

      Strasznie sie to slimaczy a jest to najgorszy i najwolniejszy odcinek do Szczecina :(

      • 5 0

      • Jesli chodzi o mnie, to calkowicie niepotrzebna trasa

        Duo rozsadniej byloby wyremontowac tory Gdynia - Szczecin, a na odcinku do Slupska puscic co najmniej 3 tory.

        Kto te wszystkie drogi utrzyma... ?

        • 2 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane