• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nasze PESY są bezpieczne - zapewniają urzędnicy

Maciej Naskręt
4 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Prezentacja nowego tramwaju podczas sobotniego festynu na Chełmie. Za sterami PESY prezydent Paweł Adamowicz. Prezentacja nowego tramwaju podczas sobotniego festynu na Chełmie. Za sterami PESY prezydent Paweł Adamowicz.

Pasażerowie gdańskiego ZKM-u obawiają się, że nowe tramwaje - PESA Swing - mają fabryczną wadę hamulców i mogą nie zatrzymać się na czas przed przeszkodą. - To nieprawda - ripostują gdańscy urzędnicy.



W połowie września w Warszawie nowy tramwaj marki Pesa Swing nie zatrzymał się na przystanku i wjechał na przejście dla pieszych. Większość przechodzących udało się uciec, ale jedna osoba dostała się pod tramwaj. Zginęła na miejscu.

Zdarzenie, choć doszło do niego w stolicy, wywołały spore obawy wśród pasażerów gdańskiego ZKM, który właśnie zaczyna eksploatować PESY.

- Testy nowego tramwaju prowadzone w Gdańsku nocą mogą potwierdzać to, co się stało w Warszawie. Przy hamowaniu tramwaju z prędkości powyżej 50 km/h puszczają hamulce - informuje nasz czytelnik, pan Jacek. - Czy zatem w Gdańsku może dojść do podobnej sytuacji?

O komentarz poprosiliśmy rzecznika ZKM, ale ten uchylił się od odpowiedzi. Głos w sprawie zabrała rzecznik Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Nie ma powodów do obaw. Pojazdy przygotowano tak, aby bez trudu pokonywały duże różnice terenów, szczególnie te na trasie na Chełm. Tramwaje są sprawne technicznie. Hamulce, jak i inne podzespoły działają bez zarzutu - uspokaja Emilia Salach-Pezowicz.

W sprawie warszawskiego wypadku producent tramwajów - bydgoska firma PESA - wielokrotnie przekonywała, że przyczyną wypadku nie były wadliwie działające hamulce, a błąd ludzki. Motorniczy niewłaściwie zmieniał tryby hamowania.

Tramwaj PESA Swing został zaprezentowany gdańszczanom podczas sobotniego festynu komunikacyjnego na pętli na Chełmie. Wzięło w nim udział kilkaset osób, które mogły przejechać się nowym tramwajem wokół pętli i obejrzeć zabytkowy tabor ZKM.

Miejsca

Wydarzenia

Zobacz także

Opinie (148) 9 zablokowanych

  • "To nieprawda - ripostują gdańscy urzędnicy." (17)

    A czy ci urzednicy jezdza tramwajami do pracy?

    • 184 16

    • ADAMOWICZ ZŁAMAŁ PRAWO O RUCHU DROGOWYM !!! (3)

      ma prawo jazdy na tramwaj??

      • 38 7

      • (2)

        Nie ma czegoś takiego, jak prawo jazdy na tramwaj. Są tylko uprawnienia do kierowania tramwajem, wydawane przez prezydenta miasta (nie bezpośrednio, ale jednak).

        • 11 3

        • jak zwał tak zwał (1)

          No i co z Twojej mądrości wynika? To że uprawnienia mieć trzeba, a by je zdobyć potrzebny jest kurs.

          • 14 4

          • ale to prezydent wydaje (sam sobie widocznie wydał?)

            oby tymczasowe:)

            • 0 0

    • UWAGA UWAGA UWAGA

      Mamy specjalistów od napędów i hamulców w Urzędzie Miasta.

      Urzędnicy są tam wielcy i mądrzy jak tow. Bierut i nawet sam tow. Stalin!!!!

      • 0 0

    • ja jeżdę (4)

      i wiele moich koleżanek i kolegów też

      • 8 9

      • to teraz wez sie do pracy (3)

        to teraz wez sie do pracy

        • 15 3

        • phi

          przygarnial kociol garnkowi ;-)

          • 0 0

        • (1)

          teraz ? o trzeciej w nocy nikt nie pracuje, zwłaszcza w urzędach.

          • 3 4

          • i napisałaś to o 19.55?

            wszyscy urzędnicy tak kłamią czy tylko ty?

            • 1 0

    • Swięta prawda (2)

      • 7 1

      • urzędnicy lepiej znają się na tramwajach niż inżynierowie i skoro urzędnicy mówią, że to nieprawda, to znaczy że nie prawda (1)

        inaczej pójdziesz do więzienia

        • 16 1

        • Tak, oni powołują się na inżymierów...

          ...a wypadki bada komisja. Dodatkowo wiem że Adamowicz i kilku innych radnych chodzi piechotą do siedziby rady.

          • 3 1

    • Nie prawda! (1)

      Ale za to stoją zawsze na hucisku i nie pozwalają im ruszyć :D

      • 6 0

      • Na przejściu?

        • 0 0

    • a mają odpowiednią wiedzę by się wypowiadać? (1)

      pewnie nawet nie wiedzą jaki rodzaj hamulców jest tam zastosowany

      • 10 1

      • Wiedza

        A po co im wiedza. Oni są od tego, aby się wypowiadać. Za to im płacą. Czy myślisz, że nasz płemieł (i nie tylko) zawsze wie o czym mówi? A gada. Taka jego rola. A od rzeczywistego rządzenia są inni.

        • 4 1

  • (1)

    BYŁA kontrola tramwajów a w szczególności stanu hamulców. Tyle tylko, że wyniki schowano bo najwyraźniej nie nadawały się do opublikowania. Za całą sprawę ręczył osobiście Lisicki.

    • 9 3

    • to go pod tramwaj, wrrrrr

      • 0 0

  • on ma czelnosc sie mieszkancom pokazywac?! (4)

    wez panie prezydencie sie juz schowaj dosyc mamy ogladania ciebie i twojej swity ktora lezy na dupach a rzeczy powazne olewa. Gdzie sa winni za wylanie zbiornika w matemblewie? gdzie sa nowe drogi w Gdańsku? slowackiego np. droga na lotnisko a wyglada jak ser szwajcarski z lejami po bombach jakby wczoraj wojno sie skonczyla, wezel kliniczna, wiadukt biskupia, okopowa ktora wola o pomste do nieba, nowe parkingi szkoly przedszkola baseny tego oczekuja mieszkancy, gdzie kontrole stanu technicznego autobosow i tramwajow, wszedzie brud i smrod wszystko sie sypie i wali a ty robisz usmieszek i smiesz twierdzic ze jest wszystko z****i....

    • 16 12

    • Oj tam

      an prezydent odbywa praktyki. Po odejściu z UM musi jakoś na chlebek zarobic, np. jako motorniczy...

      • 0 0

    • do tej listy pewnie dodałbyś sypiący się tabor tramwajowy (1)

      ale nie dodasz, bo właśnie go wymieniają. i tak będzie ze wszystkim, tylko po kolei, malkontencie :)

      • 2 1

      • jeszcze za ten tabor zapłacisz w droższych biletach

        już się o tym myśli

        • 0 0

    • wypowiadaj się koleś za siebie. Nikt Ci nie dał prawa do zabierania głosu za mnie !

      • 2 2

  • TESTY NOCA

    Dlaczego testy naca? A dlatego ze gdyby testowali PESSE w dzien to by ludzi pozabijali PESSA 1011 juz puscila hamowanie nie raz i nie dwa i piasek tez juz wysypala przy hamowaniu A MA TYLKO JEDNA PIASECZNICE!! (dortmund 30 letni ma cztery!!!!) strach tym cudem techniki jezdzic ale jak twierdza nasi urzednicy ktorzy tramwaj widza z okien i na zdjeciach a jezdzic nim nie jezdza bo maja swoje lub sluzbowe auta to BEZPIECZNY TRAMWAJ i jak by w razie czego cos sie stalo to motorniczy winien no bo kto? Urzednik sie przyzna ze badziewie techniczne za kupe szmalu kupil!!!!!!!!!!!!KUPILI NOWE I TESTOWALI!!! A czy to juz nie powinno byc przetestowane u producenta?!! A tego badziewia ma byc az 35 sztuk!! Strach bedzie do tramwaju wsiasc!! CZAS ZACZAC CHODZIC NA PIECHOTE ALBO SIE NA ROWER PRZEZUCIC !!

    • 1 0

  • normalny tramwaj (2)

    wyglada chocby tak
    http://img832.imageshack.us/img832/7572/20080330182019.jpg

    • 7 3

    • a gdzie zrobione jest to zdjecie? (1)

      • 0 0

      • Gdzieś gdzie też kradną bo rower jest przyczepiony do słupa.

        • 0 0

  • Gdańsk również

    ta sytuacja się już wydążyła w gdańsku również. tramwaj PESA swing zatrzymał się 2 przestanki dalej. Te zdarzenie wydążyło się w zeszłym tygodniu.

    • 0 0

  • Może to zmotywuje kierowców (2)

    którzy nie widzą problemu żeby na skrzyżowaniu ustawić się w poprzek torów?

    • 97 5

    • Jeden głośniejszy (1)

      wypadek i może to wreszcie pokaże jak niebezpieczne jest takie zatrzymywanie

      • 2 0

      • proponuje szlabany, jak na przejeździe kolejowym

        • 0 0

  • oj wstyd panie macku za tego pana jacka nie sprawdzona informacja , a pan z łapanki czy na stałe w portalu???

    • 1 0

  • obrzydliwy, polaczkowo-wiejski kolor (3)

    tego tramwaju, jesli takie beda wszystkie dla gdanska to wies wita nas ;-)
    kremowo-czerwony, pelna tragedia
    sam tramwaj z zewnatrz jakies 10 lat za tymi, ktore kulaja sie chocby po Bordeaux ;)
    i czym tu sie podniecac

    dobrze, ze dajemy polskim firmow zarobic ale na boga troche designu, wlasciwej kolorystyki i szyku

    • 4 7

    • colour jest taki jak oryginalne barwy gdanskich tramwajów (1)

      tzn. kremowo-czerowne. Jednym się podoba innym - jak tobie, nie.To normalne.
      Dla mnie nie ważne jest, czy PESY sa 10 lat za innymi tramwajami.Na takie nas stać i doceniam to co mamy - a najważniejsze że są POLSKIE.
      PS. osobiście nie podniecam się francuskimi wyrobami, nie kupiłbym francuskiego auta a tymbardziej tramwaju

      • 0 0

      • najważniejsze że są POLSKIE

        ... z niemieckim napędem i elektroniką...

        • 0 0

    • najgorzej jak wypowiadają się

      buraczki a'la Bordeaux

      • 0 0

  • Dlaczego te nowe tramwaje piszcza na zakrętach? (8)

    Nowe tramwaje piszczą na nowo wyremontowanych zakrętach.

    • 14 5

    • Jakby to powiedział urzędnik: (5)

      To wina zakrętu. Jak kobieta skasuje samochód na drzewie, to jest wina drzewa etc.

      • 4 2

      • BO TO JEST WINA ZAKRĘTU! (4)

        GEOMETRIA I FIZYKA SIĘ KŁANIA

        Koła tramwaju zamontowane są na wspólnej sztywnej osi, zatem zawsze obracają się z tą samą prędkością kątową. Zakręt posiada różny promień dla lewej i prawej szyny, zatem także ich długość się różni na zakręcie. Skoro oba koła pokonują różną drogę w tym samym czasie, to muszą się ślizgać po szynach, nie ma innej możliwości.

        Chyba, że sobie szyny wysmarujesz olejem, ale wtedy hamulce będą średnio skuteczne...

        • 6 0

        • Czy można zamontować koła tak, aby poruszały się niezależnie? (2)

          • 1 3

          • Nie można (1)

            Można ale miało by to negatywny wpływ na inne zachowania pojazdu. Nigdzie takie rozwiązania nie są stosowane.

            • 0 0

            • poza Strasburgiem

              • 0 0

        • Czy można zamontować koła tak, aby poruszały się niezależnie?

          • 0 3

    • co proszę?

      jechałem na pętli full ludzi i żadnych pisków, chyba że ja słyszę inne częstotliwości

      • 5 0

    • dlaczego piszczą? hmm.. powiem ci tak

      My tramwaje wydajemy rózne dżwięki o zróżnicowanej częstotliwości. Zwykle te nasze nawoływania mają charakter pulsujący, niesłyszalny dla ucha ludzkiego, jednak gdy tramawaje są podniecone, wydają przeraźliwe piski. Tak naprawdę, to podnieca nas jak motorniczy szybko wchodzi w zakręt,wtedy piszczenie staje się intensywne i słyszalne dla ludzi. Ot i cała tajemnica

      Tramwaj
      numer boczny do wiadomości redakcji (pragnę pozostac anonimowy)

      • 19 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane