• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nasze PESY są bezpieczne - zapewniają urzędnicy

Maciej Naskręt
4 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Prezentacja nowego tramwaju podczas sobotniego festynu na Chełmie. Za sterami PESY prezydent Paweł Adamowicz. Prezentacja nowego tramwaju podczas sobotniego festynu na Chełmie. Za sterami PESY prezydent Paweł Adamowicz.

Pasażerowie gdańskiego ZKM-u obawiają się, że nowe tramwaje - PESA Swing - mają fabryczną wadę hamulców i mogą nie zatrzymać się na czas przed przeszkodą. - To nieprawda - ripostują gdańscy urzędnicy.



W połowie września w Warszawie nowy tramwaj marki Pesa Swing nie zatrzymał się na przystanku i wjechał na przejście dla pieszych. Większość przechodzących udało się uciec, ale jedna osoba dostała się pod tramwaj. Zginęła na miejscu.

Zdarzenie, choć doszło do niego w stolicy, wywołały spore obawy wśród pasażerów gdańskiego ZKM, który właśnie zaczyna eksploatować PESY.

- Testy nowego tramwaju prowadzone w Gdańsku nocą mogą potwierdzać to, co się stało w Warszawie. Przy hamowaniu tramwaju z prędkości powyżej 50 km/h puszczają hamulce - informuje nasz czytelnik, pan Jacek. - Czy zatem w Gdańsku może dojść do podobnej sytuacji?

O komentarz poprosiliśmy rzecznika ZKM, ale ten uchylił się od odpowiedzi. Głos w sprawie zabrała rzecznik Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Nie ma powodów do obaw. Pojazdy przygotowano tak, aby bez trudu pokonywały duże różnice terenów, szczególnie te na trasie na Chełm. Tramwaje są sprawne technicznie. Hamulce, jak i inne podzespoły działają bez zarzutu - uspokaja Emilia Salach-Pezowicz.

W sprawie warszawskiego wypadku producent tramwajów - bydgoska firma PESA - wielokrotnie przekonywała, że przyczyną wypadku nie były wadliwie działające hamulce, a błąd ludzki. Motorniczy niewłaściwie zmieniał tryby hamowania.

Tramwaj PESA Swing został zaprezentowany gdańszczanom podczas sobotniego festynu komunikacyjnego na pętli na Chełmie. Wzięło w nim udział kilkaset osób, które mogły przejechać się nowym tramwajem wokół pętli i obejrzeć zabytkowy tabor ZKM.

Miejsca

Wydarzenia

Zobacz także

Opinie (148) 9 zablokowanych

  • Wywalić tramwaja i w zamian zrobić buspasy. (4)

    Niech mi ktoś poda jakieś kontrargumenty, bo ja podaję argumenty ZA:

    1) Jak się rozwali tramwaj to całe miasto stoi, jak się rozwali bus, to następny go OMINIE.

    2) W sytuacjach ekstremalnych typu wypadek, karetka czy policja może skorzystać z buspasa.

    • 2 9

    • (1)

      tramwaj można łatwo wydłużać bez obaw, że się nie zmiesci na ciasnych zakretach, nie wydziela spalin w miejscu kursowania, ma lepsze parametry przyspieszenia, jest tanszy sumarycznie w eksploatacji, ma wyzszy komfort jazdy, gdyz co najwyzej rzuca na boki lub kołysze (Szczegolnie w pesie).

      • 3 0

      • No to teraz popatrzmy na wagę argumentów, co do spalin, busy elektryczne lub hybrydy.
        Tramwaj można wydłużać, można w to miejsce puścić kolejnego busa.
        Po jednej stronie masz 6 metrów w centrum miasta permanentnie wyłączone z ruchu, po drugiej "parametry przyspieszenia".

        • 1 1

    • (1)

      - tramwaj jest tańszy w eksploatacji,
      - tramwaj ma większą pojemność,
      - na torowisko nie wjedzie żaden kierowca debil,
      - tramwaj w miarę możliwości ma wydzielone torowisko a więc nie stoi w korku,
      - tramwajowi można dać priorytet na skrzyżowaniach,

      Co do awarii tramwajów: zgadza się, jeden pada miasto stoi. Dlatego kładzie się nacisk na niezawodność tramwajów a w razie czego podstawia autobusy. Tramwaje i autobusy się wzajemnie uzupełniają bo się inaczej sprawdzają w różnych okolicznościach.

      • 5 0

      • - co do eksploatacji- nie wiem, więc nie komentuję
        - pojemność- większa pojemność, ale też większa cena, za 1 tramwaj można kupić tyle autobusów, że raczej kwestia pojemność/pln na korzyść autobusów
        - kierowcy na buspsach, ktoś podał prosty sposób- monitoring/fotoradar i kara rzędu 5000pln
        -buspasy tylko dla busów=busy też nie stoją w korku
        - priorytet na skrzyżowaniach-patrz wyżej

        • 1 5

  • W jednych okolicznościach lepszy jest tramwaj, w innych autobus.

    • 5 0

  • (1)

    Nie każdy pojazd poruszający się po torach tramwajowych ma taką samą szerokość, a przystanki muszą uwzględniać te najszersze. Poz tym, jeśli przystanek znajduje się na łuku, trzeba się liczyć ze skrajnią. Z odległości między peronem a pojazdem robi się większy szum niż to potrzebne. Jest rampa, są inni ludzie do pomocy kiedy trzeba.

    • 1 1

    • Bzdura. Pesa ma skosy, z których rezygnuje sie juz przy produkcji pojazdow. Nawet bombardiery nie mialy skosow.

      • 1 1

  • Tramwaj nr 1

    Czy w związku z nowym taborem przywrócą tramwaj nr 1. Przecie rano jest taki tłok żeby się wydostać z Chełmu, że ja pierd... a na dodatek żebyście musieli widzieć miny tych ludzi co musiałem wyprosić na Pohulance bo musiałem dostać się do drzwi by wysiąść, widok bezcenny;-p

    • 3 4

  • (1)

    Tramwaj jest nawet 7 razy droższy ale jego okres eksploatacji jest 3-4 razy dłuższy. Nie ma co filozofować, bo kto może to dzisiaj stawia na tramwaje, a więc coś w tym musi być.

    • 8 1

    • Kocham takie argumenty:)

      Sporo młodych postawiło ostatnio na dopalacze, więc my też tak zróbmy, bo coś w tym musi być:)
      W latach 30ych sporo Niemców postawiło na pewnego wąsacza
      i tak dalej...

      • 1 2

  • Chełm -pospieszny

    eee tam, jak puszczą hamulce to w ekspresowym tempie dojedziemy z góry do Centrum bez postojów na Odrzańskiej i Pohulance!!! a w tym tłoku co jest to i tak się nie poobijamy bo wszyscy razem swoim ciałem się będziemy amortyzować a wrażenia z takiej przejażdzki niezapomniane!!!

    P.S. Niech tylko uważają kierowcy na wężle Groddecka czy jak mu tam! Z drogi śledzę bo tramwaj jedzie!!!
    ;-p

    • 7 0

  • Podsumowując...

    Ja mu w gaz a on zgasł:P

    • 0 3

  • Wiem widziałem. Tramwaj już jest na łuku zakrętu i dlatego tak jest.

    • 0 0

  • Ważne foto nr 6 do artykułu (2)

    Dlaczego odstęp między krawędzią peronu a tramwajem jest taki duży co widac na 6 fotografii a jakiego nie ma w Bombardierach.
    Dlaczego zamawiający nie podał w specyfikacji że odległość między krawędzią peronu a tramwajem musi wynosić max 10 cm.

    • 15 3

    • naprawdę wielki ten odstęp:)
      zdjęcie zrobione pod kątem jeszcze bardziej go "powiększa":)
      Jak to dobrze, że jest na co ponarzekać :D

      • 4 0

    • Spoko, by się naród od SKM nie odzwyczaił ...

      • 6 1

  • Prawdę mówiąc, to po tym jak ludzie łażą po torach tramwajowych na czerwonym świetle należałoby się spodziewać dziesiątków zgonów rocznie. Nie dzieje się tak, dzięki motorniczym, którzy całymi dniami w napięciu zastanawiają się gdzie i kiedy ktoś znowu będzie próbował swoich sił przeciwko 30-tonowemu pojazdowi.

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane