• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nextbike, operator Mevo, prosi wierzycieli o układ

Arnold Szymczewski
4 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Czarne chmury nad projektem Mevo. Operator systemu, firma NB Trójmiasto, prosi wierzycieli o redukcję zadłużenia o 90 proc. i rozłożenie płatności na raty. Czarne chmury nad projektem Mevo. Operator systemu, firma NB Trójmiasto, prosi wierzycieli o redukcję zadłużenia o 90 proc. i rozłożenie płatności na raty.

Operator rowerów Mevo, spółka NB Tricity, chce zawrzeć układ ze swoimi wierzycielami w ramach postępowania restrukturyzacyjnego. Spółka chce m.in. umorzenia 90 proc. należności oraz 100 proc. z tytułu odsetek. Główny wierzyciel, stowarzyszenie Obszar Metropolitalny GGS, podejmie w tej sprawie decyzję w ciągu trzech tygodni.



Mevo - zerwana umowa. System zawieszony

Czy Obszar Metropolitalny powinien zgodzić się na redukcję kar?

NB Tricity jest operatorem systemu roweru miejskiego Mevo. Spółka wygrała warty ponad 40 mln zł przetarg i w czerwcu 2018 r. podpisała umowę ze stowarzyszeniem Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot na utworzenie i zarządzanie systemem roweru miejskiego, w ramach którego działa 4080 rowerów elektrycznych i 660 stacji rowerowych.

Jak dotąd stowarzyszenie OMGGS przelało na konta Nextbike'a 9,7 mln zł za utworzenie stacji dla rowerów, dostarczenie ponad 1224 rowerów oraz stworzenie aplikacji do korzystania z systemu.

Druga rata kontraktu - ponad 20 mln zł - ma trafić do Nextbike'a po uruchomieniu drugiego etapu systemu, czyli po dostarczeniu 4080 rowerów.

Z drugiej strony OMGGS naliczył spółce 900 tys. zł kar za opóźnienie wdrożenia pierwszego etapu systemu. Według umowy opóźnienie drugiego etapu, który dotychczas nie został zrealizowany, kosztować będzie Nextbike 300 tys. zł za każdy miesiąc zwłoki (ale maksymalna kara to 900 tys. zł).

OMGGS może nałożyć na Nextbike nawet ponad 4 mln zł kar. Jednak tu warto wspomnieć, że jest to projekt dofinansowany z Unii Europejskiej i ewentualne nadwyżki finansowe mogą nie być w prosty sposób rozliczone przez Stowarzyszenie. Przypomnijmy, że dotacja unijna dla tego projektu to 17 z 41 mln zł całego kosztu inwestycji.

"Koszty uruchomienia roweru Mevo wyższe, niż oczekiwano"



W komunikacie opublikowanym w piątek, 4 października, Nextbike Polska wspomina o wyższych, niż oczekiwano, kosztach uruchomienia systemu Mevo. Z kolei zarząd NB Tricity podjął działania mające na celu uniknięcie powstania stanu niewypłacalności spółki.

Komunikat Nextbike Polska

Spółka zależna (NB Tricity) obecnie realizuje II etap umowy. W związku z opóźnieniem w wykonaniu umowy, wyższymi niż oczekiwane kosztami uruchomienia systemu roweru Mevo, który realizowany jest na podstawie umowy, oraz ryzykiem nałożenia na spółkę zależną kar umownych przez stowarzyszenie - spółka zależna (NB Tricity) zidentyfikowała powstanie stanu zagrożenia niewypłacalnością, w rozumieniu art. 6 ust. 1 i 3 Prawa restrukturyzacyjnego.

W związku z powyższym zarząd spółki zależnej, kierując się dobrem spółki zależnej i wszystkich podmiotów pozostających ze spółką zależną w jakichkolwiek relacjach prawnych i faktycznych, podjął działania mające na celu uniknięcie powstania stanu niewypłacalności spółki zależnej. Decyzja ta znajduje odzwierciedlenie w art. 3 ust. 1 Prawa restrukturyzacyjnego, zgodnie z treścią którego celem podstawowym postępowania restrukturyzacyjnego jest uniknięcie ogłoszenia upadłości.

Pełna treść komunikatu Nextbike Polska


Układ ma zapobiec upadłości spółki NB Tricity



Zarząd NB Tricity przedstawił w piątek propozycję układu z wierzycielami (w ramach postępowania restrukturyzacyjnego), które mają na celu pozyskanie poparcia ze strony wierzycieli na zaproponowane warunki i finalnie oddanie głosu za układem.

"Wybrana procedura (postępowanie o zatwierdzenie układu) jest najprostszą i najmniej skomplikowaną wśród postępowań restrukturyzacyjnych. Umożliwia ona zawarcie układu w wyniku samodzielnego zbierania głosów wierzycieli przez dłużnika bez udziału sądu, ale z pomocą doradcy restrukturyzacyjnego, który pełni funkcję nadzorcy układu" - czytamy w komunikacie

- Przeprowadzenie postępowania umożliwi dokończenie II etapu i sprawne funkcjonowanie Mevo w kolejnych latach obowiązywania umowy - do grudnia 2025 r. Jednocześnie pozostaje ono bez wpływu na bieżące funkcjonowanie samego Mevo, jak i pozostałych systemów rowerowych, których dostawcą i operatorem jest Nextbike Polska - mówi Paweł Orłowski, prezes Nextbike Polska.

Propozycja Nextbike: umorzenie 90 proc. należności, 100 proc. odsetek i spłata długu w 12 ratach



Tak w dużym skrócie NB Tricity chce sobie poradzić z długami. Zarząd spółki informuje o sformułowaniu następujących propozycji układowych:

  1. Umorzenie 90 proc. należności głównej, tj. zobowiązań spółki zależnej wobec wierzycieli, oraz umorzenie 100 proc. zobowiązań z tytułu odsetek za okres do dnia poprzedzającego dzień układowy, jak i po tym dniu oraz wszelkich innych należności ubocznych - w dniu uprawomocnienia się postanowienia o zatwierdzeniu układu;
  2. Spłata 10 proc. należności głównej, tj. zobowiązań spółki zależnej wobec wierzycieli, w 12 równych ratach miesięcznych, których płatność rozpoczyna się w ostatnim dniu roboczym miesiąca następującego po miesiącu, w którym uprawomocni się postanowienie sądu restrukturyzacyjnego o zatwierdzeniu układu.


- Proponując naszym wierzycielom postępowanie restrukturyzacyjne o zatwierdzeniu układu, chcemy ustabilizować sytuację w spółce zależnej NB Tricity. W sierpniu 2019 r. w raporcie okresowym Nextbike Polska za drugi kwartał 2019 r. wskazywaliśmy na stratę netto. Była ona efektem wyższych, niż wstępnie szacowaliśmy, kosztów uruchomienia projektu Mevo oraz nałożenia kar za opóźnienia - komentuje Paweł Orłowski i dodaje: - W naszej ocenie postępowanie restrukturyzacyjne, któremu chcemy poddać spółkę NB Tricity, to najlepsza z dostępnych opcji, która pozwoli na kontynuacje projektu Mevo. Realizacja tego projektu jest ważna dla wszystkich zaangażowanych stron: użytkowników, zamawiającego - samorządów oraz dostawcy, czyli spółki.
Oświadczenie Stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot

Spółka NB Tricity przedstawiła OMGGS plan restrukturyzacyjny. Dokumenty są obszerne i potrzebujemy czasu na ich analizę. Decyzję w tej sprawie podejmie 12-osobowy zarząd OMGGS w ustawowym terminie trzech tygodni.

Dotychczas OMGGS naliczył NB Tricity prawie milion złotych kary za opóźnienia we wprowadzeniu I etapu. Stowarzyszeniu należna jest też kara za opóźnienia w wykonaniu etapu II. Pozostaje również kwestia kar dotyczących nienależytego funkcjonowania etapu I w określonych dniach.

Mamy przygotowane plany awaryjne na każdą ewentualność, ale nie przewidujemy, że zostaną one uruchomione. Skupiamy się na tym, by rowery jeździły, by mieszkańcy mogli z nich korzystać.

Obecnie propozycje NB Tricity nie mają wpływu na użytkowników i funkcjonowanie systemu.

Opinie (647) ponad 50 zablokowanych

  • Mevo jest super (2)

    I nigdy nie miałam problemów w wypożyczeniem

    • 7 36

    • A potem dzwonił budzik i szybko biegłeś na tramwaj.

      • 14 1

    • "Warunki na zgrupowaniach miałyśmy bardzo dobre! Wszystko to zasługa naszego prezesa i nie jest prawdą, że dach przeciekał, szczególnie, że prawie nie padało!"

      • 9 0

  • opti (1)

    Wszystko można naprawić - to najlepsza w obecnej sytuacji możliwość

    • 3 21

    • Najlepiej taśmą klejącą. W stalicy tak robią.

      • 6 1

  • Smiech przez łzy (6)

    Kompostownia, bulonska, droga na Stogi, kanał Raduni, dziury w glosowaniu nad BO, mevo, Neuman itp sprawy a Gdańsk dalej swoje: konstytucja, konstytucja. Opornym trzeba być na skalę krajową.

    • 45 12

    • (1)

      I to nie jest nasze ostatnie słowo. Otworzymy oczy niedowiarkom.

      • 10 0

      • spalarnia to nastepne 500 milionow w bloto

        wykonawca to upadajaca wloska firma, technologia spalania sprzed wojny z doczepionym nowoczesnym filtrem ktory mozna wylaczyc jakby zyski byly za niskie.... co bedzie sie dzialo z setkami tysiecy ton spalonego plastiku nikt nie wspomnial ani słowem... zamiast robic ekologiczny recyckling idziemy w najbardziej szkodliwy rodzaj spalarni (i śpieszymy sie bo w nowym budżecie ue już nie bedzie można dostać dofinansowania na tak przestarzałą technologie spalania) . Od razu widać że włodaże dbają o interes tylko nie wiem czyj

        • 11 0

    • wszystko lepsze od pis-u (3)

      • 4 10

      • Chyba ironicznie (2)

        to napisałeś, bo w przypadku Gdańska PO nic od 20 lat nie wychodzi, poza okradaniem podatników i sprzedażą działek mafii deweloperskiej.

        • 5 2

        • Opowiedz nam coś o Prezesie Developerze od dwóch wież. (1)

          • 2 3

          • To jest portal

            trójmiasto a nie np Warszawa w pigułce, a to co robisz, to zwykłe trolowanie poza tematem.

            • 3 0

  • Na miarę naszych możliwości

    - Zapamiętaj: Prawdziwe pieniądze zarabia się na drogich, słomianych inwestycjach

    • 29 1

  • mevo jest super (2)

    trzeba ratować Mevo

    • 8 37

    • (1)

      Co ratować, jak diagnoza mówi - Zgon.

      • 14 0

      • Można jeszcze pudrować trupa :D

        • 3 0

  • (7)

    Tak się robi biznes w tym zapyziałym i skorumpowanym kraju.
    Extra liga złodziei.
    Wystawili do przetargu spółkę w postaci wydmuszki .Spółka - matka dała potrzebne papiery aby spółka wydmuszka mogła wystartować w przetargu.
    Wygrywają przetarg po zaniżonych cenach bo wiedzą już od początku ,że nie zapłacą kontrahentom.
    Następnie dostarczają złom w cenie złota na fałszywe zawyżone faktury.
    Urzędas wypłaca pierwszą transzę 9.7 mln.pln. a cwaniaczki z tej spółki-matki na faktury za dostawę rowerów , konsultacje , obsługę prawną i finansową itp.itd. wyprowadzają ze spółki wydmuszki calą kasę a następnie występują o układ z wierzycielami wiedząc ,że jaki by nie był wynik oni nie stracą kasy.
    I teraz można swobodnie szantażować wierzycieli ,że albo 10 % należności albo upadłość i pocałujcie nas w d*pę a urzędasów - albo aneks do umowy albo zabierajcie złom w postaci rowerów wartych teraz może 10 % otrzymanych pieniędzy a my 9.7 mln.
    Łubudubu , łubudubu niech żyje nam prezes naszego klubu...

    • 80 1

    • Gorzej (4)

      Miasto jest pod ścianą i muszą kontynuować umowę. Spółka matka dobrze o tym wie i sobie eksperymentuje u murzynow by ew przygotować ofertę elektryków w normalnym mieście UE. W Europie oczywiście nikt by z wydmuszka nie podpisał kontraktu i w Europie nexbike by nawet nie próbował kręcić wiedząc że konkurencja tylko czeka na takie potkniecie. Tutaj w małej Sycylii to można takie numery robić a każda krytykę opiszę się że Kaczyzm i zamordyzm zabija samorządność

      • 17 1

      • (2)

        Numer stary jak świat . To się nazywa "spółka celowa" :)

        • 16 1

        • Tylko z taka spolka sie nie podpisuje umowy (1)

          Ten kto sprawdzal oferte i podpisal z wydmuszka umowę powinien iść siedzieć.

          • 15 1

          • Siedzieć powinna większość z sejmu .
            Widziałeś kogoś w więzieniu ?

            • 1 0

      • W samo sedno.

        • 5 0

    • Patrzaj śwagier, dobrze prawi.

      • 3 0

    • Toż-to-to

      Ta opinia powinna być wyróżniona

      • 8 0

  • rowery są świetne. szkoda gdybyich zabrakło

    • 9 23

  • Mevo jest super

    Uwielbiam korzystać z tych rowerów. Projekt nowatorski, może nieudolnie zarządzany i przekombinowany technologicznie, ale warto go wspierać, bo stworzyli coś co jest i może być zupełnie nową jakością w poruszaniu się po mieście.
    Niech przedstawią tylko jakieś konkrety co do planu naprawczego.
    Ja tam życzę ekipie od Mevo powodzenia, mimo że jakość usługi cały czas pozostawia wiele do życzenia.

    • 7 40

  • NB Tricity kapitał zakładowy = 5000zł (1)

    śmieszne co nie? podspółka założona z zamysłem upadku i wyrowolowania Trójmiasta i okolic

    • 48 4

    • Czyli po gdansku. Szfindel jak zwykle. Masakra, kto na to towarzystwo glosuje...

      • 10 0

  • nie wyobrażam sobie że zabraknie rowerów mevo (1)

    dajmy im szansę - to projekt na lata ma szansę się udać

    • 9 34

    • To chyba twój 20 post

      daj se siana (choć pewnie ci za to płacą)

      • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane