• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie nowego przejścia naziemnego na Zaspie. Brakuje pieniędzy na budowę

Krzysztof Koprowski
30 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (284)
  • Nowe przejście naziemne miało powstać na wysokości przystanku tramwajowego Bajana.
  • Nowe przejście naziemne miało powstać na wysokości przystanku tramwajowego Bajana.
  • Nowe przejście naziemne miało powstać na wysokości przystanku tramwajowego Bajana.

Gdańsk zawiesza realizację nowego przejścia naziemnego - w rejonie skrzyżowania al. Rzeczypospolitej z ul. HynkaMapka. Przyczyną jest znaczne przekroczenie kosztu niezbędnych prac budowlanych o ponad 2,8 mln zł. Inwestycja będzie wstrzymana bezterminowo - do czasu znalezienia dodatkowych źródeł finansowania zewnętrznego.



Czy należy zbudować przejście naziemne przy Galerii Zaspa?

Gdyby udało się dotrzymać pierwotnych założeń, obecnie na skrzyżowaniu al. Rzeczypospolitej z ul. Hynka w fazie końcowej byłaby budowa kolejnego przejścia naziemnego, pozwalającego ominąć niedostosowany do potrzeb osób starszych i niepełnosprawnych tunel dla pieszych.

Przetarg na prace budowlane ogłoszono 20 maja br. Po miesiącu nastąpiło otwarcie ofert, a właściwie jednej oferty - spółki WPRD Gravel z Gdańska na kwotę 4 197 872,58 zł.

Jednocześnie urzędnicy poinformowali, że na ten cel zabezpieczono kwotę w wysokości 1 337 000 zł, a więc najtańsza i jedyna oferta przekroczyła budżet o ponad 2,86 mln zł. Postępowanie zostało ostatecznie unieważnione.

Planowany układ przejścia naziemnego (wraz z dojściem do peronów tramwajowych przystanku Bajana) i przejazdu rowerowego (przy jednoczesnej likwidacji pasów rowerowych w jezdni). Planowany układ przejścia naziemnego (wraz z dojściem do peronów tramwajowych przystanku Bajana) i przejazdu rowerowego (przy jednoczesnej likwidacji pasów rowerowych w jezdni).

Przetarg do powtórki, ale powtórki jednak nie będzie



W dobie szalejącej inflacji i rosnących kosztów pracy, taka sytuacja nie jest dużym zaskoczeniem. Najczęściej urzędnicy ogłaszają wówczas nowy przetarg z nadzieją na większą liczbę ofert wykonawców z niższymi cenami. Tak miało być również w przypadku skrzyżowania na Zaspie.

Na stronie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, koordynującej inwestycję, widnieje wpis datowany na 11 lipca br.:

- Z uwagi na fakt, że oferta znacznie przekraczała zakładany budżet przetarg został unieważniony. W najbliższym czasie [przetarg] zostanie powtórzony.
Do dzisiaj jednak nowe postępowanie przetargowe pozostaje nieogłoszone. I stan ten utrzyma się przez najbliższe miesiąca lub nawet lata.

- Zgodnie z obecnymi założeniami oraz sytuacją makroekonomiczną, skutkującą brakiem możliwości zapewnienia finansowania wyłącznie ze środków gminnych, realizacja zadania jest odłożona w czasie do momentu pozyskania dofinansowania ze źródeł zewnętrznych - wyjaśnia Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej DRMG.
Tak obecnie wygląda przejście podziemne na wysokości Galerii Zaspa. Tak obecnie wygląda przejście podziemne na wysokości Galerii Zaspa.

Niezbędne jest pozyskanie dodatkowego finansowania



"Źródłami zewnętrznymi" w tym przypadku mogą być środki np. z projektu unijnego (w ten sposób powstały przejścia naziemne przez Podwale Przedmiejskie) lub w ramach tzw. umów szesnastkowych z deweloperami, realizującymi inwestycje w bezpośrednim sąsiedztwie.

Do tego czasu najbliższym przejściem naziemnym, bez barier architektonicznych, pozostaje "zebra" na skrzyżowaniu Legionów-KościuszkiMapka, oddalona o ok. 250 metrów, co wydłuża dojście do cieszącej się popularnością Galerii Zaspa o pół kilometra.

Lokalizacja planowanego przejścia naziemnego. Już teraz układ sygnalizacji wstrzymuje tutaj ruch pojazdów. Lokalizacja planowanego przejścia naziemnego. Już teraz układ sygnalizacji wstrzymuje tutaj ruch pojazdów.

Nie tylko przejście, ale także zmiany w ruchu rowerowym



Warto przy tym zaznaczyć, że obecny układ sygnalizacji już teraz wstrzymuje ruch aut na al. Rzeczypospolitej na tyle długo, by w tzw. cieniu świateł wygospodarować czas dla pieszych, co najmniej przez jezdnię bliżej torów SKM.

Zgodnie z założeniami docelowej organizacji ruchu, oprócz przejścia dla pieszych, przewidywano likwidację pasów rowerowych w jezdni na rzecz wydzielonej drogi rowerowej.

Na przecięciu z torowiskiem tramwajowym zaprojektowano sygnalizatory ostrzegawcze "uwaga tramwaj" dla pieszych i rowerzystów.

Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie
Istniejące przejście podziemne stanowi znaczną barierę architektoniczną. Istniejące przejście podziemne stanowi znaczną barierę architektoniczną.

Przebudowa torowiska i przejazdów dla kierowców



Dojście do peronów planowano wykonać obustronnymi chodnikami z płytek betonowych (wzorem np. przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej). Droga rowerowa miała natomiast zostać ułożona z masy mineralno-bitumicznej (asfaltowej).

W zakresie robót zawarto także przebudowę torowiska w obrębie przejścia i skrzyżowania wraz z wymianą przejazdów gumowych na konstrukcję betonową. Uwzględniona była również wymiana izolacji stropu przejścia podziemnego, które nadal miało funkcjonować bez zmian po budowie przejścia naziemnego.

Dzielnice - wizje przestrzeni. Jak poprawić przestrzeń publiczną na Zaspie? Dzielnice - wizje przestrzeni. Jak poprawić przestrzeń publiczną na Zaspie?

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (284)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane