- 1 3,5 mln zł wygrane w Lotto na Przymorzu (28 opinii)
- 2 Chodnik dodatkowym pasem Grunwaldzkiej (136 opinii)
- 3 Dwa osiedla obok siebie bez wspólnej drogi (177 opinii)
- 4 Najstarsza fontanna idzie do remontu (83 opinie)
- 5 Pomnik twórcy Bitcoina stanie w Gdańsku? (257 opinii)
- 6 Miasto pełne znaków. Wiele niepotrzebnych (145 opinii)
Nie będzie nowego przejścia naziemnego na Zaspie. Brakuje pieniędzy na budowę
Gdańsk zawiesza realizację nowego przejścia naziemnego - w rejonie skrzyżowania al. Rzeczypospolitej z ul. Hynka. Przyczyną jest znaczne przekroczenie kosztu niezbędnych prac budowlanych o ponad 2,8 mln zł. Inwestycja będzie wstrzymana bezterminowo - do czasu znalezienia dodatkowych źródeł finansowania zewnętrznego.
Przetarg na prace budowlane ogłoszono 20 maja br. Po miesiącu nastąpiło otwarcie ofert, a właściwie jednej oferty - spółki WPRD Gravel z Gdańska na kwotę 4 197 872,58 zł.
Jednocześnie urzędnicy poinformowali, że na ten cel zabezpieczono kwotę w wysokości 1 337 000 zł, a więc najtańsza i jedyna oferta przekroczyła budżet o ponad 2,86 mln zł. Postępowanie zostało ostatecznie unieważnione.
Przetarg do powtórki, ale powtórki jednak nie będzie
W dobie szalejącej inflacji i rosnących kosztów pracy, taka sytuacja nie jest dużym zaskoczeniem. Najczęściej urzędnicy ogłaszają wówczas nowy przetarg z nadzieją na większą liczbę ofert wykonawców z niższymi cenami. Tak miało być również w przypadku skrzyżowania na Zaspie.
Na stronie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, koordynującej inwestycję, widnieje wpis datowany na 11 lipca br.:
- Z uwagi na fakt, że oferta znacznie przekraczała zakładany budżet przetarg został unieważniony. W najbliższym czasie [przetarg] zostanie powtórzony.
Do dzisiaj jednak nowe postępowanie przetargowe pozostaje nieogłoszone. I stan ten utrzyma się przez najbliższe miesiąca lub nawet lata.
- Zgodnie z obecnymi założeniami oraz sytuacją makroekonomiczną, skutkującą brakiem możliwości zapewnienia finansowania wyłącznie ze środków gminnych, realizacja zadania jest odłożona w czasie do momentu pozyskania dofinansowania ze źródeł zewnętrznych - wyjaśnia Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej DRMG.
Niezbędne jest pozyskanie dodatkowego finansowania
"Źródłami zewnętrznymi" w tym przypadku mogą być środki np. z projektu unijnego (w ten sposób powstały przejścia naziemne przez Podwale Przedmiejskie) lub w ramach tzw. umów szesnastkowych z deweloperami, realizującymi inwestycje w bezpośrednim sąsiedztwie.
Do tego czasu najbliższym przejściem naziemnym, bez barier architektonicznych, pozostaje "zebra" na skrzyżowaniu Legionów-Kościuszki, oddalona o ok. 250 metrów, co wydłuża dojście do cieszącej się popularnością Galerii Zaspa o pół kilometra.
Nie tylko przejście, ale także zmiany w ruchu rowerowym
Warto przy tym zaznaczyć, że obecny układ sygnalizacji już teraz wstrzymuje ruch aut na al. Rzeczypospolitej na tyle długo, by w tzw. cieniu świateł wygospodarować czas dla pieszych, co najmniej przez jezdnię bliżej torów SKM.
Zgodnie z założeniami docelowej organizacji ruchu, oprócz przejścia dla pieszych, przewidywano likwidację pasów rowerowych w jezdni na rzecz wydzielonej drogi rowerowej.
Na przecięciu z torowiskiem tramwajowym zaprojektowano sygnalizatory ostrzegawcze "uwaga tramwaj" dla pieszych i rowerzystów.
Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie
Przebudowa torowiska i przejazdów dla kierowców
Dojście do peronów planowano wykonać obustronnymi chodnikami z płytek betonowych (wzorem np. przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej). Droga rowerowa miała natomiast zostać ułożona z masy mineralno-bitumicznej (asfaltowej).
W zakresie robót zawarto także przebudowę torowiska w obrębie przejścia i skrzyżowania wraz z wymianą przejazdów gumowych na konstrukcję betonową. Uwzględniona była również wymiana izolacji stropu przejścia podziemnego, które nadal miało funkcjonować bez zmian po budowie przejścia naziemnego.
Dzielnice - wizje przestrzeni. Jak poprawić przestrzeń publiczną na Zaspie?
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-12-30 11:48
Przemyślane (2)
Proszę o przemyślane inwestycje. Warto pomyśleć dlaczego kiedyś zbudowano tunel zamiast przejścia naziemnego? Być może winda byłaby równie efektowna i tańsza.
- 48 14
-
2022-12-31 14:09
Niema to jak bezmózg pisze o tym by inny myśleli a jeszce pochwali sie głupote (1)
- 1 4
-
2022-12-31 15:19
Skoro piszesz o swojej głupocie to jest tylko twoja sprawa ale inwektywy w stosunku do innych to zwykłe chamstwo. Tunel to bezpieczeństwo dla wszystkich a nie tylko wygoda dla tych którzy myślą tylko o sobie.
- 1 0
-
2022-12-30 07:52
Niech przelicza ile będzie kosztować (26)
Budowa przejść naziemnych ( w miejscach gdzie są tunele ) oraz tuneli w miejscach gdzie są tylko naziemne. Oczywiście w całym Gdańsku. Zrobimy zrzutę ogólnoświatową. Można ja nazwać przykładowo( delikatnie nazywając ): wydajemy pieniądze na nikomu nie potrzebne głupoty.
- 93 39
-
2022-12-30 09:52
Buraczek z blachosmroda daje idealny przykład kim jest i głupoty poco przejscioa dla nietgo niepotrzebne bo on tylka z fotela (4)
dla niego niepotrzebne bo on tylka z fotela nie rusza! a niepełnosprawnych jak widac ma gdzieś
- 12 25
-
2022-12-30 10:40
Blachosmrod bedzie smrodzil znacznie bardziej, a problem niepelnosprawnym rozwiazalaby tez wygodna rampa do istniejacych tuneli. (3)
Ale Tobie przeciez nie chodzi o niepelnosprawnych, Ty sobie tylko nimi mordke wycierasz.
- 24 9
-
2022-12-30 10:58
Dzbanie tobie spaliny juz mózg zatruły niebedzie nic wiecej smrodził bo bedzie stał naswiatłach jak dzisiaj stoi (2)
to ale najpier musial bys miec mózg by myśleć i tak chodzi tylko o bezpieczenstwo i wygode pieszych rowerzystów a przedewszystkim niepełnosprawnych co sa najbardziej dyskryminowani wtym miescie ale ty jestes zwykłym POkemonem bo wszedzie widzissz POlityke bo inaczej nie potrafisz taka masz nienawisz wpajaną przez POKOwców .
- 6 18
-
2022-12-30 19:03
Daruj już sobie te chamskie odzywki. Nikt z nas nie jest dzbanem, nawet jeśli różne mamy zdania.
- 2 0
-
2022-12-30 17:49
no ty za to jesteś bardzo miłym pisiakiem czyż nie?
widac to po twoim pełnym miłości wpisie.
- 3 2
-
2022-12-30 09:09
wystarczy przestać dotować kierowców (5)
i na wszystko pieniądze się znajdą!
- 18 26
-
2022-12-30 10:16
(4)
Na razie dotują rowerzystów i muszą dostosować pojazdy komunikacji miejskiej do podwozu rowerów. Do tego co roku kupują przyczepę bo nie dają rady korzystać z drogich ścieżek rowerowych.
- 18 9
-
2022-12-30 15:00
Nie ośmieszaj się proszę (3)
Nie uważam, ze wszystko da się załatwic rowerem, ale infrastruktura rowerowa kosztuje promil tego co samochodowa, to samo z utrzymaniem. Sam parking na 50 aut jest w stanie pomieścić wygodnie 500 rowerów.
- 7 12
-
2022-12-30 19:00
(2)
Jesteś z pewnością rowerzystą. Co zatem proponujesz? Aby zlikwidować zupełnie ruch samochodowy?
- 3 1
-
2022-12-30 22:35
Nie. Po prostu chodzi o to, by zacząć obciążać użytkowników samochodów kosztami, które ich zachowania komunikacyjne generują (1)
Wtedy wielu kierowców przesiądzie się na inne środki transportu. Wpływy z obciążania kierowców kosztami, które generują, można przeznaczyć na poprawę jakości infrastruktury i taboru alternatywnych rodzajów transportu w mieście., przede wszystkim na poprawę komfortu i bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów.
- 2 8
-
2022-12-31 14:03
To może zacznij obciążać rowerzystów korzystających ze ścieżek rowerowych które powstały przez rozebranie linii kolejowych? będzie akurat na walkę z wykluczeniem komnikacyjnym
- 5 0
-
2022-12-30 09:09
Ograniczone myślenie (2)
Spróbuj się tam przedostać będąc osobą ograniczoną ruchowo - o kulach lub na wózku. A potem sie zastanów że jest potrrzebne czy nie
- 19 17
-
2023-01-03 01:24
Guzik mnie obchodzi, jak się kuternoga prześliźnie na drugą stronę. Wiem, że nie zamierzam za to płacić.
- 0 0
-
2022-12-31 15:21
A jak to się działo do tej pory ze można było się tamtędy przedostać?
- 1 0
-
2022-12-30 08:10
Przecież mamy środki z Polskiego Ładu. (1)
Gdyby Gdańsk był bardziej spolegliwy, byłaby kasa na inwestycje.
- 7 35
-
2022-12-30 18:39
Polski Ład
Znam dwie w miarę bogate osoby, które przez polski ład zmieniły sposób rozliczania z US. Zyskają na tym bardzo dużo. Znam wiele majętnych i każdy sobie to zoptymalizował np przechodząc na ryczałt i wyszło nawet lepiej jak na liniowym. Myślę, że wyszło jak zawsze. Chcieli zabrać bogatym, ale bogaci nie lubią być dymani. Wielu z nich płaciło uczciwie
Znam dwie w miarę bogate osoby, które przez polski ład zmieniły sposób rozliczania z US. Zyskają na tym bardzo dużo. Znam wiele majętnych i każdy sobie to zoptymalizował np przechodząc na ryczałt i wyszło nawet lepiej jak na liniowym. Myślę, że wyszło jak zawsze. Chcieli zabrać bogatym, ale bogaci nie lubią być dymani. Wielu z nich płaciło uczciwie podatki, niestety do czasu. Najpierw tzw danina, a teraz kosmiczny ZUS. Niestety rykoszetem gminy dostały. Odpowiadając na Twój post.... z polskiego ładu to są tylko straty i nie ma czego rozdawać więc nie ma sensu podkulać ogon ;)
- 3 2
-
2022-12-30 09:30
Żeby pokonać Al. Rczeczypospolitej na wózku trzeba jechać albo Kościuszki albo przy pętli tramwajowej (9)
To jest odległość 1700 metrów bez ani jednego normalnego przejścia, Tak, to jest bardzo duża bariera dla niepełnosprawnych, szczególnie skandaliczna że to jest gęsto zaludniona dzielnica. Windy przy Jana Pawła niczego nie załatwiają bo są regularnie nieczynne. No ważne że kierowcy mają na te 1700 metrów bezkolizyjną autostradę.
- 123 145
-
2023-01-03 01:26
Więc mamy wydać 4 miliony złotych, aby kilku chromych mogło przejść przez jezdnię? Ty normalny jesteś?
- 0 0
-
2022-12-30 18:06
Bzdura do kwadratu
Przy kładce na JP 2 są windy z których mogą korzystać niepełnosprawni.
- 5 2
-
2022-12-30 17:50
To siedż w domu
- 2 2
-
2022-12-30 17:49
Mieszkam na Zaspie i do Kościuszki wcale nie jest daleko.
- 4 2
-
2022-12-30 12:07
już widzę jak ide 1700 m (25 minut) w jedną stronę
by skorzystać z przejścia dla pieszych aby przejść na drugą stronę
hahahaha, abstrakcja ( średnia prędkość przeciętnego pieszego to 4-5 km/h)- 1 0
-
2022-12-30 10:20
(1)
A spróbuj się dostać z jednej części Wrzeszcza na drugą? Linia kolejowa skuteczniejszą barierą niż owy tunel.
- 9 5
-
2022-12-30 13:38
Pod lub nad linią kolejową masz przejścia w poziomie jezdni
Bez ani jednego schodka
- 4 2
-
2022-12-30 10:08
ok, niech będzie ale nie za taką kwotę - to nie jest rozrycie pół Zaspy tylko ułożenie/wylanie chodnika, puszczenie kabli do sygnalizacji i pomalowanie plakatówkami pasów
- 8 3
-
2022-12-30 09:55
Rozwiązaniem jest winda albo podjazd jak przy Bramie Żuławskiej
bez likwidacji przejazdów bezkolizyjnych. W Gdańsku już i tak mamy za dużo skrzyżowań ze światłami i musimy stać na każdym z nich, dlatego nawet te bezkolizyjne 1700 metrów jest na wagę złota.
- 16 17
-
2022-12-31 02:09
I prawidłowo, jest przecież przejście podziemne,
które jest o wiele bezpieczniejsze dla pieszych. Natomiast instalacja windy będzie najlepszym rozwiązaniem problemów z pokonaniem tego przejścia dla osób niepełnosprawnych.
- 29 12
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.