• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie świateł dla pieszych przy torach tramwajowych

Maciej Korolczuk
2 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Jeszcze wiosną z torowisk tramwajowych w Gdańsku zniknie kilka, a może nawet kilkanaście sygnalizatorów dla pieszych. W ich miejsce pojawią się sygnały dźwiękowe i świetlne, wykorzystywane już na ul. Kartuskiej czy Havla. To kolejny duży krok w rozwoju komunikacji miejskiej w Trójmieście, dzięki któremu tramwaje w wielu miejscach zyskają wiele cennych minut. W dłuższej perspektywie zmiany mają dać oszczędności. Czy nie odbiją się na bezpieczeństwie?



Czy zdarza Ci się przechodzić przez torowisko na czerwonym świetle?

Nad projektem od niedawna pracują drogowcy z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. Na wdrożenie rewolucyjnych zmian, które mogą w znacznym stopniu poprawić konkurencyjność komunikacji miejskiej, zdecydowano się po obserwacjach i analizach ruchu na liniach tramwajowych, między centrum Gdańska a nową pętlą na Siedlcach oraz na al. Havla (w rejonie ul. Przemyskiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie na to rozwiązanie zdecydowano się najwcześniej).

Na przejściach dla pieszych np. na ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska od listopada ubiegłego roku funkcjonują sygnalizatory świetlne (migające pomarańczowe światło) i dźwiękowe (z sygnałem "uwaga tramwaj"), które ostrzegają pieszych przed zbliżającym się tramwajem. Ostrzeżenie uruchamiane jest automatycznie, gdy tramwaj zbliża się do przystanku i znajdzie się w polu pętli indukcyjnej.

Podobne sygnalizatory pojawią się wkrótce na przejściach przez torowisko na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej. Podobne sygnalizatory pojawią się wkrótce na przejściach przez torowisko na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej.
Większa czujność, mniej wypadków

Z jednej strony pozwala to na płynną jazdę, bez konieczności zatrzymania się tramwaju przed przejściem, z drugiej - jak przekonują drogowcy, podpierając się statystykami - taki przejazd nie jest bardziej niebezpieczny od tradycyjnego przejścia ze światłami, działającymi w stałym cyklu, gdzie wiele osób ignoruje czerwone światło i przechodzi przez tory. Zupełnie inaczej piesi zachowują się widząc przejście z migającym światłem i komunikatem puszczanym z małego głośnika. Jak mówią eksperci od ruchu drogowego i tramwajowego, piesi zachowują wówczas większą czujność, a w takich miejscach dochodzi do mniejszej liczby wypadków.

Sprawdzone rozwiązanie zostanie wprowadzone wkrótce na przejściach dla pieszych, w pobliżu których nie ma przejazdu dla samochodów.

Na razie główny ciąg

Takich miejsc w całym Gdańsku jest wiele, m. in. na al. Zwycięstwa (na wysokości Chodowieckiego zobacz na mapie GdańskaPolitechniki Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska), na al. Grunwaldzkiej (w pobliżu ul. Klonowej zobacz na mapie Gdańska), al. Wojska Polskiego czy Wita Stwosza, al. Hallera, czy Krasickiego.

Przez brak konieczności zatrzymania składu na każdym przejeździe motorniczy zyskają po kilkadziesiąt sekund, co w przełożeniu na całą linię i liczbę kursów może dać oszczędności sięgające kilku minut na jednym kursie "od pętli do pętli".

Jak usłyszeliśmy od drogowców, w pierwszej kolejności zostaną zdjęte sygnalizatory na głównym ciągu komunikacyjnym, a więc na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej. W dalszej kolejności to samo czeka przejścia oddalone od centrum.

- Na początek wytypowaliśmy kilka skrzyżowań, na których - jak pokazuje praktyka - piesi lekceważą sygnalizatory i przechodzą na czerwonym świetle - mówi Sebastian Zomkowski z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Zgodnie z zasadą przestrzeni współdzielonej chcemy, by w tych miejscach pojawiły się sygnalizatory informujące o zbliżającym się tramwaju. W efekcie w dłuższym okresie amortyzacji taboru i wsparciu systemu Tristar możemy wygospodarować tabor i wzmocnić np. poprzez zagęszczenie dotychczasowej trasy czy nawet uruchomić nowe linie. Ostateczną decyzję co do tego, w których miejscach zajdą zmiany podejmie Komisja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Miejsca

Opinie (167) 2 zablokowane

  • No i super (1)

    Tramwaje to najlepszy środek komunikacji miejskiej w trójmieście

    • 12 1

    • Tramwaje mają też wady. np. koszt budowy torowiska i kolizyjne skrzyżowania,
      jeden tramwaj kosztuje tyle co kilka autobusów. No ale jak już jest to działa super. I ma gęściej przystanki niż metro.

      W Atenach są i trolejbusy i tramwaje i autobusy i metro
      a na wszystkie jedna taryfa biletowa

      (a polskich Solarisów jeździ więcej niż w Polsce)

      No ale Ateny to 3000 lat kultury. Nasze pastuchy musza mieć osobne taryfy,
      bo tak. Wczoraj Głuszek był w TVGdańsk. Ale to jest WYPŁOSZ. Taki szczeniak i taki szkodnik!

      • 3 4

  • Tak, przerobić światła (1)

    i jak pojawi się dziki rowerzysta to tramwaj ma stanąć w miejscu na baczność i podziękować .

    • 94 32

    • Teraz to będzie się działo

      jak kwoki i koguciki z kaszub i mazur będą wpadały pod składy.

      • 6 4

  • no nareszcie

    Światła na tarach tramwajowych to dla mnie totalna pomyłka... ludzie stoją, nic nie jedzie i tworzą się tłoki a jak ktoś przejdzie gdy obok jest policja to może dostać mandat... sygnały ostrzegawcze to dla mnie dość na tego typu przejściach

    Mieszkam przy Galerii Bałtyckiej i tamto przejście bardzo tego potrzebuje

    • 5 0

  • Tramwaje powinny miec przod zrobiony z czekolady przeciez (7)

    Jakby tramwaj byl zrobiony czesciowo z czekolady to przeciez byloby mniej wypadkow bo czekolada jest miekka. Kazdy by mogl wpasc pod tramwaj z czekolady i by nic sie nie stalo bo co sie moze stac od uderzenia w czekolade. Te zderzaki z przodu i kabina musi byc z czekolady zrobiona a nawet szyby juz robia z cukru wiec mozna. Ile potrzeba czekolad zeby taki tramwaj zrobic ?

    • 61 7

    • (1)

      Domagamy się zderzaków z bitej śmietany!!

      • 18 0

      • lepiej z kisielu

        ech nie ma dziś pożądnych zapasów kobiet w różowym kisielu, jak drzewiej bywały

        • 0 1

    • Proponuję gorzką lub deserową (4)

      bo wegańska

      • 12 2

      • dostałeś minus za wegańską Polaku drugiego sortu (1)

        • 7 0

        • nieh rzyje drógi COPT ;-)

          też jestem wtaroj sort! jestem bolek, a nawet lolek! a co! a jak! o!

          • 1 1

      • gorzka jest za twarda (1)

        lepiej biała

        • 5 2

        • nic nie zastąpi brązowej, bo jak kto się przestraszy i sfajda, nie będzie bardzo widać

          • 6 0

  • A i dobrze

    zmniejszy się w mieście populacja starych dziadów.

    • 0 5

  • Bardzo dobrze. Samochody jada, tramwaj stoi a pieszych nie ma. W koncu to sie skonczy. (3)

    • 56 0

    • nic nie wież (2)

      wież ile napszyklat ginie ślimakuf na torah pot tramwajem ? my kiedyz liczylizmy z kolegami to wyszlo ze prawie tyzianc . To tesz istoty zywe i żyły. Jedynie modlitwa nas zbawi pszecież bo pan nadhodzi. Nic nie wiecie .

      • 2 15

      • mialo byc zabawnie, a wyszlo idiotycznie

        • 10 0

      • a przetłumaczysz to co pisałeś na język polski?

        • 7 0

  • metro metro metro (2)

    tylko metro rozwiazuje tego typu problemy. Czy decyzja o tramwajach w gdansku była słuszna?

    • 1 7

    • teraz budżet Gdańska to 3 mld npl
      jak bedzie 30 mld npl to pogadany o metrze
      tymczasem, ile ty zaplaciles pIta?

      • 4 0

    • Tak, była

      ale fakt, skmka mogła by jezdzić pod. Całe toty można by tam wcisnąc najlepiej

      • 0 3

  • Za dużo świateł i brak inteligencji! (1)

    Np. na Morenie panuje prawdziwa paranoja sygnalizacyjna! Co 50 metrów światła. Najgorsze jest to, że w Gdańsku jest często sytuacja, że przechodzi jedna osoba, a tworzy się sznur samochodów! Za dużo świateł!

    • 15 2

    • a może za mało świateł?

      Na słynnym przejściu przez ul. Hallera władze (szeroko pojęte) bronią się jak mogą przed zamontowaniem świateł. No i prawie co dzień obserwuję następującą sytuację:
      ludzie idący np. od przystanku SKM Politechnika "rozciągają się" i w efekcie co kilka metrów idzie jeden człowiek i dochodzi do przejścia. Samochody, a zdarza się, że i tramwaje (zmuszone do tego przez zatrzymujący się przed przejściem samochód), zatrzymują się, by przepuścić pieszego. Za kilka sekund, gdy już pojazdy ruszą, przejedzie tylko jeden lub dwa, bo do przejścia zbliża się kolejna osoba ! I znów wszyscy się zatrzymują. W rezultacie kompletny brak płynności ruchu. Nie rozumiem, dlaczego nie można tam ustawić sygnalizacji "na przycisk z opóźnieniem" tak, aby przed przejściem zebrało się kilka osób i aby mogły razem przejść przez jezdnię?

      • 1 4

  • Uwaga tramwaj (1)

    Uwaga tramwaj, uwaga tramwaj, uwaga tramwaj, uwaga tramwaj, uwaga tramwaj, uwaga tramwaj, uwaga tramwaj, uwaga tramwaj, uwaga tramwaj, uwaga tramwaj, uwaga tramwaj, uwaga tramwaj, uwaga tramwaj, uwaga tramwaj

    I tak cały dzień, całą noc z głośnika....

    • 7 1

    • oj znam to, oj znam to.....skrzyżowanie Chłopska-Piastowska. Na razie, od listopada zamilkło ale wiosną zapewne ożyje-Koszmar!!!

      • 3 0

  • sygnał dźwiękowy

    Cudo sprawa, zwłaszcza jak gadaczka stoi kilka metrów od okna a seksowny głos oznajmia"uwaga tramwaj" o 4.42. Nie wspomnę jak to dziadostwo zawiesi się i gada na okrągło w środku nocy!!!

    • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane