- 1 Wojskowa flota aut wyprzedała się na pniu (53 opinie)
- 2 Wyprosił z autobusu dzieci z hulajnogami (772 opinie)
- 3 Pierwsze spotkanie trzech prezydentek (306 opinii)
- 4 Protest na ul. Boh. Getta Warszawskiego (434 opinie)
- 5 15-latek autem na minuty uciekał policji (116 opinii)
- 6 Zwężenie na Estakadzie Kwiatkowskiego (25 opinii)
Nie będzie świateł dla pieszych przy torach tramwajowych
Jeszcze wiosną z torowisk tramwajowych w Gdańsku zniknie kilka, a może nawet kilkanaście sygnalizatorów dla pieszych. W ich miejsce pojawią się sygnały dźwiękowe i świetlne, wykorzystywane już na ul. Kartuskiej czy Havla. To kolejny duży krok w rozwoju komunikacji miejskiej w Trójmieście, dzięki któremu tramwaje w wielu miejscach zyskają wiele cennych minut. W dłuższej perspektywie zmiany mają dać oszczędności. Czy nie odbiją się na bezpieczeństwie?
Na przejściach dla pieszych np. na ul. Kartuskiej od listopada ubiegłego roku funkcjonują sygnalizatory świetlne (migające pomarańczowe światło) i dźwiękowe (z sygnałem "uwaga tramwaj"), które ostrzegają pieszych przed zbliżającym się tramwajem. Ostrzeżenie uruchamiane jest automatycznie, gdy tramwaj zbliża się do przystanku i znajdzie się w polu pętli indukcyjnej.
Większa czujność, mniej wypadków
Z jednej strony pozwala to na płynną jazdę, bez konieczności zatrzymania się tramwaju przed przejściem, z drugiej - jak przekonują drogowcy, podpierając się statystykami - taki przejazd nie jest bardziej niebezpieczny od tradycyjnego przejścia ze światłami, działającymi w stałym cyklu, gdzie wiele osób ignoruje czerwone światło i przechodzi przez tory. Zupełnie inaczej piesi zachowują się widząc przejście z migającym światłem i komunikatem puszczanym z małego głośnika. Jak mówią eksperci od ruchu drogowego i tramwajowego, piesi zachowują wówczas większą czujność, a w takich miejscach dochodzi do mniejszej liczby wypadków.
Sprawdzone rozwiązanie zostanie wprowadzone wkrótce na przejściach dla pieszych, w pobliżu których nie ma przejazdu dla samochodów.
Na razie główny ciąg
Takich miejsc w całym Gdańsku jest wiele, m. in. na al. Zwycięstwa (na wysokości Chodowieckiego i Politechniki Gdańskiej ), na al. Grunwaldzkiej (w pobliżu ul. Klonowej ), al. Wojska Polskiego czy Wita Stwosza, al. Hallera, czy Krasickiego.
Przez brak konieczności zatrzymania składu na każdym przejeździe motorniczy zyskają po kilkadziesiąt sekund, co w przełożeniu na całą linię i liczbę kursów może dać oszczędności sięgające kilku minut na jednym kursie "od pętli do pętli".
Jak usłyszeliśmy od drogowców, w pierwszej kolejności zostaną zdjęte sygnalizatory na głównym ciągu komunikacyjnym, a więc na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej. W dalszej kolejności to samo czeka przejścia oddalone od centrum.
- Na początek wytypowaliśmy kilka skrzyżowań, na których - jak pokazuje praktyka - piesi lekceważą sygnalizatory i przechodzą na czerwonym świetle - mówi Sebastian Zomkowski z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Zgodnie z zasadą przestrzeni współdzielonej chcemy, by w tych miejscach pojawiły się sygnalizatory informujące o zbliżającym się tramwaju. W efekcie w dłuższym okresie amortyzacji taboru i wsparciu systemu Tristar możemy wygospodarować tabor i wzmocnić np. poprzez zagęszczenie dotychczasowej trasy czy nawet uruchomić nowe linie. Ostateczną decyzję co do tego, w których miejscach zajdą zmiany podejmie Komisja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Miejsca
Opinie (167) 2 zablokowane
-
2016-03-02 08:31
To zaczyna być kpina powoli, robią z nas drogowych debili. (4)
Każde skrzyżownie z sygnalizacją, sygnalizatory kierunkowe, bardzo często zupelnie nie potrzebne. Stajemy na tych światłach juz doslownie co 10 metrów. Tworzą sie gigantyczne korki, o w miare plynnym ruchu mozna zapomniec. Przykladem robienia z nas drogowych ulomów moze byc morena okolice Bulońskiej Czy nie wystarcza czasami znaki? czy nie wystarczy czasami zwykly sygnalizator, musi byc kierunkowy dla kazdego pasa osobno. Czy kierowca nie potrafi juz pokonac skrzyzowania, na zwyklym zielonym, przeciez nie wszedzie potrzebny jest odseparowany "bezkolizyjny" wjazd na skrzyzowanie. Nie robcie z nas debili !
- 16 5
-
2016-03-02 08:47
Niestety , sami sobie na to zasługujemy. (1)
Wystarczy jeden "debil" i wypadek gotowy.
- 1 4
-
2016-03-02 11:48
myślmy tak dalej i zakażmy sprzedaży noży nożyczek chemii przemysłowej itd
- 5 1
-
2016-03-02 09:06
Ja bym odwrócił Twoje stwierdzenie (1)
budują teraz takie skrzyżowania, bo ludzkość kretynieje i trzeba jej wszystko ułatwiać, jeżdżenie autem również. A, ze kretynieje, wystarczy popatrzeć co się dzieje jak na jezdni brakuje pasów, a droga jest szeroka i na skręcie sa dwa pasy ruchu bez malowania... Totalny brak wyobraźni przestrzennej
- 4 0
-
2016-03-02 12:08
zacznijmy że kretyni to decydenci to lewactwo rządzące UE ma takie pomysły że państwo urzędnik ma za każdego myśleć i przewidzieć co kto może lub nie może zrobić to totalny idiotyzm bo jak ktoś będzie chciał się zabić to i tak to zrobi a normalny człowiek czuje się jak idiota traktowany jak małe dziecko.Np idioci wymyślający światła kierunkowe nie wpadli na pomysł jak np wykryć chcący skręcić w lewo rower bądź skuter i kończy się tym że kierujący tym pojazdem jest zmuszony albo czekać pół godziny na jakieś auto jadące w tę samą stronę bądź musi złamać przepisy na co oczywiście czeka schowany w krzakach patrol drogówki
- 4 2
-
2016-03-02 09:02
Za dużo świateł i brak inteligencji! (1)
Np. na Morenie panuje prawdziwa paranoja sygnalizacyjna! Co 50 metrów światła. Najgorsze jest to, że w Gdańsku jest często sytuacja, że przechodzi jedna osoba, a tworzy się sznur samochodów! Za dużo świateł!
- 15 2
-
2016-03-02 10:48
a może za mało świateł?
Na słynnym przejściu przez ul. Hallera władze (szeroko pojęte) bronią się jak mogą przed zamontowaniem świateł. No i prawie co dzień obserwuję następującą sytuację:
ludzie idący np. od przystanku SKM Politechnika "rozciągają się" i w efekcie co kilka metrów idzie jeden człowiek i dochodzi do przejścia. Samochody, a zdarza się, że i tramwaje (zmuszone do tego przez zatrzymujący się przed przejściem samochód), zatrzymują się, by przepuścić pieszego. Za kilka sekund, gdy już pojazdy ruszą, przejedzie tylko jeden lub dwa, bo do przejścia zbliża się kolejna osoba ! I znów wszyscy się zatrzymują. W rezultacie kompletny brak płynności ruchu. Nie rozumiem, dlaczego nie można tam ustawić sygnalizacji "na przycisk z opóźnieniem" tak, aby przed przejściem zebrało się kilka osób i aby mogły razem przejść przez jezdnię?- 1 4
-
2016-03-02 09:04
Uwaga tramwaj (1)
Uwaga tramwaj, uwaga tramwaj, uwaga tramwaj, uwaga tramwaj, uwaga tramwaj, uwaga tramwaj, uwaga tramwaj, uwaga tramwaj, uwaga tramwaj, uwaga tramwaj, uwaga tramwaj, uwaga tramwaj, uwaga tramwaj, uwaga tramwaj
I tak cały dzień, całą noc z głośnika....- 7 1
-
2016-03-02 10:37
oj znam to, oj znam to.....skrzyżowanie Chłopska-Piastowska. Na razie, od listopada zamilkło ale wiosną zapewne ożyje-Koszmar!!!
- 3 0
-
2016-03-02 09:23
Czekamy na ofiary.
Kto pójdzie siedzieć jak ktoś zginie przez to rozwiązanie? Podpowiem, motorniczy.
- 1 9
-
2016-03-02 09:24
komisja BRD
słynny organ wąsaczy, który od lat blokuje inwestycje w Gdańsku
- 1 1
-
2016-03-02 09:31
przy Politechnice Gdańskiej to bym nie robił tej zmiany
wiadomo przeca że studenciaki to wolny ludek i ta zmiana to ich rozzuchwali jeszcze bardziej
- 0 2
-
2016-03-02 09:32
Precz z tramwajami!
Na torowiskach należy zrobić ścieżki dla biegaczy!
- 6 3
-
2016-03-02 09:45
a jak niewidomi będą przełazić? (3)
- 0 4
-
2016-03-02 09:53
Normalnie do przodu.
- 5 0
-
2016-03-02 11:56
(1)
Wiem, że nie ma głupich pytań ale.....
- 2 0
-
2016-03-02 14:59
Komu przeszkadzały przejścia z żądaniem zielonego przez pieszego via guziorek..?
- 1 3
-
2016-03-02 09:49
metro metro metro (2)
tylko metro rozwiazuje tego typu problemy. Czy decyzja o tramwajach w gdansku była słuszna?
- 1 7
-
2016-03-02 10:48
Tak, była
ale fakt, skmka mogła by jezdzić pod. Całe toty można by tam wcisnąc najlepiej
- 0 3
-
2016-03-02 10:49
teraz budżet Gdańska to 3 mld npl
jak bedzie 30 mld npl to pogadany o metrze
tymczasem, ile ty zaplaciles pIta?- 4 0
-
2016-03-02 10:18
(1)
A na tym rondzie przy budyń arena to jak jadę i przez rondo jedzie tramwaj to kto ma pierwszeństwo?
- 2 2
-
2016-03-02 11:58
Jeżeli tramwaj ma znak ustąp pierwszeństwa i znak rondo, a nie ma świateł to tramwaj musi ustąpić pierwszeństwa jak wieżdża na rondo, ale jak zjeżdża to ma pierwszeństwo. Jeżeli jest tylko znak rondo, to tramwaj ma zawsze pierwszeństwo.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.