• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie świateł dla pieszych przy torach tramwajowych

Maciej Korolczuk
2 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Jeszcze wiosną z torowisk tramwajowych w Gdańsku zniknie kilka, a może nawet kilkanaście sygnalizatorów dla pieszych. W ich miejsce pojawią się sygnały dźwiękowe i świetlne, wykorzystywane już na ul. Kartuskiej czy Havla. To kolejny duży krok w rozwoju komunikacji miejskiej w Trójmieście, dzięki któremu tramwaje w wielu miejscach zyskają wiele cennych minut. W dłuższej perspektywie zmiany mają dać oszczędności. Czy nie odbiją się na bezpieczeństwie?



Czy zdarza Ci się przechodzić przez torowisko na czerwonym świetle?

Nad projektem od niedawna pracują drogowcy z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. Na wdrożenie rewolucyjnych zmian, które mogą w znacznym stopniu poprawić konkurencyjność komunikacji miejskiej, zdecydowano się po obserwacjach i analizach ruchu na liniach tramwajowych, między centrum Gdańska a nową pętlą na Siedlcach oraz na al. Havla (w rejonie ul. Przemyskiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie na to rozwiązanie zdecydowano się najwcześniej).

Na przejściach dla pieszych np. na ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska od listopada ubiegłego roku funkcjonują sygnalizatory świetlne (migające pomarańczowe światło) i dźwiękowe (z sygnałem "uwaga tramwaj"), które ostrzegają pieszych przed zbliżającym się tramwajem. Ostrzeżenie uruchamiane jest automatycznie, gdy tramwaj zbliża się do przystanku i znajdzie się w polu pętli indukcyjnej.

Podobne sygnalizatory pojawią się wkrótce na przejściach przez torowisko na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej. Podobne sygnalizatory pojawią się wkrótce na przejściach przez torowisko na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej.
Większa czujność, mniej wypadków

Z jednej strony pozwala to na płynną jazdę, bez konieczności zatrzymania się tramwaju przed przejściem, z drugiej - jak przekonują drogowcy, podpierając się statystykami - taki przejazd nie jest bardziej niebezpieczny od tradycyjnego przejścia ze światłami, działającymi w stałym cyklu, gdzie wiele osób ignoruje czerwone światło i przechodzi przez tory. Zupełnie inaczej piesi zachowują się widząc przejście z migającym światłem i komunikatem puszczanym z małego głośnika. Jak mówią eksperci od ruchu drogowego i tramwajowego, piesi zachowują wówczas większą czujność, a w takich miejscach dochodzi do mniejszej liczby wypadków.

Sprawdzone rozwiązanie zostanie wprowadzone wkrótce na przejściach dla pieszych, w pobliżu których nie ma przejazdu dla samochodów.

Na razie główny ciąg

Takich miejsc w całym Gdańsku jest wiele, m. in. na al. Zwycięstwa (na wysokości Chodowieckiego zobacz na mapie GdańskaPolitechniki Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska), na al. Grunwaldzkiej (w pobliżu ul. Klonowej zobacz na mapie Gdańska), al. Wojska Polskiego czy Wita Stwosza, al. Hallera, czy Krasickiego.

Przez brak konieczności zatrzymania składu na każdym przejeździe motorniczy zyskają po kilkadziesiąt sekund, co w przełożeniu na całą linię i liczbę kursów może dać oszczędności sięgające kilku minut na jednym kursie "od pętli do pętli".

Jak usłyszeliśmy od drogowców, w pierwszej kolejności zostaną zdjęte sygnalizatory na głównym ciągu komunikacyjnym, a więc na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej. W dalszej kolejności to samo czeka przejścia oddalone od centrum.

- Na początek wytypowaliśmy kilka skrzyżowań, na których - jak pokazuje praktyka - piesi lekceważą sygnalizatory i przechodzą na czerwonym świetle - mówi Sebastian Zomkowski z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Zgodnie z zasadą przestrzeni współdzielonej chcemy, by w tych miejscach pojawiły się sygnalizatory informujące o zbliżającym się tramwaju. W efekcie w dłuższym okresie amortyzacji taboru i wsparciu systemu Tristar możemy wygospodarować tabor i wzmocnić np. poprzez zagęszczenie dotychczasowej trasy czy nawet uruchomić nowe linie. Ostateczną decyzję co do tego, w których miejscach zajdą zmiany podejmie Komisja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Miejsca

Opinie (167) 2 zablokowane

  • sygnał dźwiękowy

    Cudo sprawa, zwłaszcza jak gadaczka stoi kilka metrów od okna a seksowny głos oznajmia"uwaga tramwaj" o 4.42. Nie wspomnę jak to dziadostwo zawiesi się i gada na okrągło w środku nocy!!!

    • 13 1

  • A i dobrze

    zmniejszy się w mieście populacja starych dziadów.

    • 0 5

  • no nareszcie

    Światła na tarach tramwajowych to dla mnie totalna pomyłka... ludzie stoją, nic nie jedzie i tworzą się tłoki a jak ktoś przejdzie gdy obok jest policja to może dostać mandat... sygnały ostrzegawcze to dla mnie dość na tego typu przejściach

    Mieszkam przy Galerii Bałtyckiej i tamto przejście bardzo tego potrzebuje

    • 5 0

  • pomysł pewnie dobry, ale współczuję pobliskim mieszkańcom słuchania tego głośnego pana ;)

    • 5 3

  • Nie ufam sygnalizacji przełączanej przez tramwaj.

    Kilkakrotnie na przejeździe na Chełmie koło BP widziałam, jak było czerwone światło gdy tramwaj nie jechał - kilka minut. Zniecierpliwieni kierowcy zaczęli przejeżdżać, a w pewnym momencie nadjechał tramwaj, światło przełączyło się na pomarańczowe migające i tramwaj przejechał przez przejazd. Trzeba mieć oczy naokoło głowy tak czy siak, więc po co montować coś tak mylącego?

    • 2 6

  • Legalność tego typo sygnalizacji

    Czy ktoś może przytoczyć wzór sygnalizacji świetlnej "uwaga tramwaj", który jest zgodny z przepisami (np. kodeks)..? Czy tego rodzaju znaki świetlne są w ogóle dopuszczalne w świetle prawa..?

    Co komu przeszkadzała sygnalizacja uruchamiana żądaniem via przycisk..?

    • 6 10

  • dobra dobra to jeszcze brakuje świateł z uwaga d*pek za kierownicą

    • 1 1

  • wprowadzić jeszcze zaporową opłatę przy kupnie biletów u motorniczego i zaoszczędzi się następne kilkanaście dodatkowych minut

    • 2 0

  • Zatkało mnie

    Trzeba było diabli wiedzą ilu lat i spóźnionych tramwajów by szanowni państwo w ZTM-ie zaczęli używać mózgów i myśleć co by tu zrobić żeby poprawić wizerunek-gratuluję!!!
    Propozycję które jeszcze bardziej przyspieszą tramwaje:
    1. Na światłach tramwaj powinien mieć bezwarunkowe pierwszeństwo bo inaczej jest ŻADNĄ konkurencją dla samochodów (zwłaszcza dotyczy to wspomnianej al. Havla na wysokości przystanku Wilanowska jak tramwaj utknie na czerwonym to ma w plecy dobre 1,5 minuty).
    2. Niech motorniczowie zaczną w końcu jeździć punktualnie-mieszkam przy przystanku Płocka i bardzo często (za często)widziałam jak tramwaj który już powinien być albo za minutę dopiero łaskawie rusza z pętli na wstępie mając 2 minuty spóźnienia.
    3. Wypuścić więcej tramwajów zwłaszcza na linie nr 6 tak żeby ludzie jadący wspomnianą linią mogli nareszcie czuć jak ludzie a nie jak sardynki upchane na siłę w puszce.
    Dzięki takim bardzo małym ale BARDZO OCZYWISTYM zmianom tramwaje naprawdę staną się w końcu konkurencyjne w stosunku do samochodów.

    • 1 1

  • Sprawdza się

    Po czasie moge powoedziec ze to bardzo dobry pomysl byl.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane