• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie ma szans na Mevo w tym roku

bra
12 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 12:49 (25 maja 2021)
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Mevo zostało zawieszone w październiku 2019 roku. Od tego czasu toczą się działania mające na celu przywrócenie systemu wypożyczania miejskich rowerów. Mevo zostało zawieszone w październiku 2019 roku. Od tego czasu toczą się działania mające na celu przywrócenie systemu wypożyczania miejskich rowerów.

Przetarg na operatora Mevo zaczyna się od początku. To wynik odwołania, jakie złożyła firma Nextbike Polska. W postępowaniu udział biorą trzy firmy, a ich oferty poznamy 25 maja. Obecnie trudno przewidzieć, kiedy miejski system wypożyczania rowerów znów zacznie działać, ale z pewnością nie stanie się to w tym roku.



AKTUALIZACJA, 25 maja 2021


Nextbike Polska SA po raz kolejny odwołał się do Krajowej Izby Odwoławczej w sprawie postępowania na nowe Mevo. Tym razem Nextbike żąda przesunięcia terminu składania ofert o pół roku, do 21 listopada.

Nowy termin składania ofert zostanie wyznaczony po wyroku KIO. Na razie nie wiadomo jednak, na kiedy KIO wyznaczy termin rozprawy.


Będziesz korzystał(a) z Mevo po ponownym uruchomieniu?

Poprzednie postępowanie zostało unieważnione po odwołaniu Nextbike Polska SA i wyroku Krajowej Izby Odwoławczej. To już kolejne opóźnienia w przetargu na nowego operatora Mevo, którego mieliśmy poznać w marcu.

W grze wciąż pozostają trzy podmioty, które brały udział w dialogu konkurencyjnym:

  1. konsorcjum BikeU i Freebike,
  2. firma Marfina (Movienta) z podwykonawcą Geovelo,
  3. spółka Nextbike Polska SA.

Odwołania Nextbike do KIO



Ostatnia firma została początkowo wykluczona z rozmów. Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot uznał ją za nierzetelnego wykonawcę w związku z niezrealizowaniem przez jej spółkę córkę wcześniejszej umowy na Mevo.

Pierwszy operator Mevo do dzisiaj nie zwrócił też środków abonentom. W tej sprawie złożone zostały skargi do sądu i prokuratury.

Firma Nextbike Polska odwołała się do KIO i została przywrócona do rozmów w dialogu konkurencyjnym. Potem spółka złożyła kolejne odwołanie, domagając się zmiany niektórych zapisów przetargowych. Decyzją KIO zaproszenia do składania ofert zostały unieważnione.

Z tego powodu konieczne było ogłoszenie nowego postępowania na operatora Mevo. Wykonawcy mają czas na złożenie swoich ofert do 25 maja.

Kiedy miejski system wypożyczania rowerów znów zacznie działać?

- Byliśmy gotowi na zaproszenie wykonawców do składania ofert we wrześniu ubiegłego roku i rozstrzygnięcie przetargu. Kolejne odwołania Nextbike Polska SA w restrukturyzacji powodują wielomiesięczne opóźnienia w uruchomieniu roweru, dlatego trudno deklarować jakiekolwiek terminy - przyznaje Michał Glaser, prezes zarządu OMGGS.

Nowe Mevo: założenia




  • 3099 rowerów elektrycznych.
  • 1000 rowerów tradycyjnych.
  • 717 stacji rowerowych.
  • Abonament miesięczny w wysokości 29,99 zł.
  • Punkty ładowania baterii w każdej z 16 gmin.
  • Możliwość wypożyczenia roweru z rozładowaną baterią.

- Zgodnie z wyrokiem KIO z kryteriów wyboru wycofaliśmy ocenę funkcjonalno-estetyczną rowerów, która miała się odbyć przy udziale mieszkańców oraz na etapie oceny ofert nie będziemy żądać przedstawienia dokumentacji potwierdzającej zdolność do wykonania usługi - wyjaśnia Jarosław Maciejewski z OMGGS. - Nie oznacza to jednak, że rezygnujemy z ważnych dla mieszkańców aspektów: np. zapisów dotyczących estetyki rowerów, wygody jazdy, stabilności i ergonomii. Doprecyzowano zapisy dotyczące siły wspomagania w rowerach elektrycznych.

Testy Mevo przez 14 miesięcy



Dokumenty potwierdzające zdolność do wykonania usługi (kwestie finansowe, harmonogram, sposób zarządzania) będą wymagane od wykonawcy, który złoży najkorzystniejszą ofertę.

Dodatkowo został wydłużony termin rozpoczęcia rozruchów testowych od dnia podpisania umowy - z 8 do 14 miesięcy, gdyż w związku z pandemią występują opóźnienia w terminach dostaw.

Umowa z nowym operatorem ma być podpisana na 6 lat. System swoim zasięgiem obejmie 16 gmin - dotychczasowe 14 (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo), a także dodatkowo Kolbudy i Kosakowo.
bra

Opinie (311) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Ile $$ zostało juz utopione? Znajac zycie rowery w rdzy, stacje do rowerow pordzewiałe, powyginane.

    • 26 2

    • Nigdy nie było stacji.
      A te pseudo stojaki (rowery i tak stały na nóżkach) są w nienagannym stanie

      • 3 1

  • czyli nie Nextbike tylko jakby Pastbike ? (1)

    • 26 0

    • PreviousBike. Spółka córka matki siostry kuzynki.

      • 6 0

  • No i ile jeszcze o tym mevo?
    Nawet nie ma regulacji co do parkowania tych rowerów tak jak zresztą i hulajnóg, chaos, wszystko rozrzucone po chodnikach i ścieżkach, strach przemieszczać się chodnikiem pieszo by nie być potrąconym. Ludzie do tego typu rozwiązań nie dojżeli...

    • 21 1

  • Niech mevo ruszy jak najszybciej bo niszę w rynku wypełniły hulajngi elektryczne, a wariactwo użytkujących je dzieciakó na wszystkich deptakach i chodnikach przechodzi ludzkie pojęcie.

    • 17 3

  • Mają czelność...

    • 30 0

  • Rowery na akumulatory dowożone przez auta - nie ładowane w stacjach dokujących. Nie pobierane aplikacją. Przypinane na smyczkę. (1)

    Każdy. Każdy kto podpisał tą porażkę, która musiała nastąpić powinien dostać zarzuty. To są właśnie kompetencje oficerów rowerowych i tych środowisk.. A mogło być veturilo jak w warszawie 20 minut gratis za zwykły rower. I byłby hit i dojazdy do przystanków z domu.. Kryminał.

    • 45 2

    • zgadza sie niby oficerowi rowerowi a w rzeczywistości zwykli urzednicy szkodliwi jak reszta

      • 13 1

  • nie ma tygodniowego biletu metropolitalnego

    nie ma urzedu miasta w aplikacji na 80% USLUG.

    • 25 1

  • No i super

    No i super

    • 2 7

  • Cała ta elektromobilność odbije się czkawką (4)

    Elektryczne rowery, samochody czy autobusy a prąd z węglowych elektrowni.

    • 37 2

    • Tia (2)

      Trochę wiedzy nie zaboli - ile zanieczyszczeń na kWh energii produkuje elektrownia, ile samochód spalinowy + rafineria + logistyka, a ile palenie beleczym w większości pieców w PL. Bilans jest o rzędy wielkości korzystniejszy dla tych "strasznych" elektrowni węglowych.
      Dopóki nie uporamy się ze starymi i zużytymi autami na drogach i spalaniem wszystkiego w urządzeniach piecopodobnych elektromobilność nawet w wydaniu węglowym zawsze będzie wielokrotnie czystsza.
      Dopiero jak wyeliminujemy tych trucicieli - możemy zająć się węglem spalanym w wysokosprawnych instalacjach w elektrowniach. Nawet "rzęchy" z lat 70-80 emitują stosukowo niewiele zanieczyszczeń.
      Przykładowo w raportach kobize za 2019 r. można wyczytać że dostawcy ciepła systemowego średnio na MWh emitują 23-16 razy mniej zanieczyszczeń niż ma to miejsce w średniej dla Home Heating... (symptomatyczny jest tu przykłąd Krakowa, który podjął walke z wiatrakami - starając się eliminować smrodzenie na terenie miasta - ale okazo się, że to niewielki sukces - bo na sytuację w Krakowie składa się cała dolina górnej Wisły i pomimo milionowych nakładów parametry spadły im nieznacznie - acz zauważalnie)
      Z tego samego źródła - 67% zanieczyszczeń emitowanych do powietrza pochodzi z transportu i przemysłu - z tego tylko 13% z produkcji prądu...
      Reasumując - nawet przechadzanie na elektomobilność w transporcie to dobry kierunek, nawet jak to prąd z węgla. Docelowo musimy dążyć do tego aby był to prąd albo ze źródeł odnawialnych albo z wodoru produkowanego bez udziału paliw kopalnych (dziś wodór w PL to głownie "odpad" w procesach przemysłowych np. rafineryjnych).

      • 5 6

      • Nie tylko ilość szkoliwych zanieczyszczeń się liczy

        Gazy i nanocząsteczki wytwarzane prze samochody to emisja w bezpośrednim sąsiedztwie ludzi. Nawet gdyby tego było niewiele, a jest dużo w mistach, to najgorszy możliwy scenariusz. Rowery elektryczne mobilizują do jazdy również te grupy, które nie dają rady wspinać się po trojmieskich wzniesieniach.

        • 3 2

      • Chiny i Indie odpowiadają za 75% zanieczyszczeń na naszej planecie. A ty uważasz ,że osobowe samochody elektryczne w Europie mają znacząca obniżyć emisję zanieczyszczeń .
        Chodziłeś do szkoły ? Potrafisz na palcach dodawać i odejmować ? Czy po prostu bezrefleksyjnie łykasz jak oczadziały pelikan wszystko co ci biurokraci z EU zaserwują ?

        • 6 0

    • nie koniecznie.

      dorobiłem się hulajnogi, doczekałem ciepełka. Wrzeszcz praca - Orunia dom 25 minut. Teraz policzmy. Bilet miesięczny 100 zł - dopłata miasta do biletu 300 zł . Razem 400 * 8 miesięcy ciepła to 3200 czyli prawie 2 hulajnogi.

      • 2 1

  • Polityczna p. Prezydent,

    nie ma czasu na takie "badziewie".

    • 29 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane